Gå til innhold

til dere som er terapeuter på Facebook

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg tenker på alle dere som har med klienter å gjøre, som er leger, psykologer, psykepleiere, fysioterapeuter tolker etc. Legger dere noengang til klienter på Facebook, eller er det helt utelukket? Og husker dere alltid om vedkommende som vil legge dere til som venn er tidligere klient eller ikke?

En bekjent av meg er tegnspråktolk, og hun har lagt til ganske mange døve på sin liste. Kan det bli trøblete for henne senere hvis hun må tolke for dem? Tolken skal jo være en ganske så nøytral person i forhold til brukerne.

Gjest hilsen en helsearbeider
Skrevet

Jeg er i en av de kategoriene du nevner. Av den grunn har jeg anonymisert meg på Facebook slik at jeg ikke bruker mitt vanlige etternavn. (da må jeg selv kontakte venner jeg vil ha på listen).

Jeg ville aldri ha satt klienter på min venneliste, hvorfor i all verden skulle jeg det. Jeg ønsker ikke at disse skal ha innblikk i mitt private liv. Jeg ville ansett det som uprofesjonelt.

Skrevet

Jeg synes man bør ikke bør legge til klienter på vennelista si dersom man er lege, psykolog o.l., men jeg vet ikke om jeg ville plassere en døvetolk i samme kategori. Eller en som tolker mellom norsk og russisk for den del.

Skrevet

Jeg synes det er vesensforskjell på en tolk og de andre yrkesgruppene du nevner.

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg synes det er vesensforskjell på en tolk og de andre yrkesgruppene du nevner.

Hvis du har med deg tolk til lege og psykolog så får jo tolken like mye innblikk i din helse som annet helsepersonell.

Skrevet

Hvis du har med deg tolk til lege og psykolog så får jo tolken like mye innblikk i din helse som annet helsepersonell.

Det kan de jo gjøre, men de er uansett ikke i een "terapeut-posisjon" overfor vedkommende. og heri ligger vesensforskjellen.

Sånn sett trenger det ikke være stort annerledes enn å legge til sin faste frisør gjennom 30 år som man har betrodd smått og stort til.

Gjest best wishes
Skrevet

Det kan de jo gjøre, men de er uansett ikke i een "terapeut-posisjon" overfor vedkommende. og heri ligger vesensforskjellen.

Sånn sett trenger det ikke være stort annerledes enn å legge til sin faste frisør gjennom 30 år som man har betrodd smått og stort til.

En forskjell er det jo , det er at frisøren ikke er underlagt taushetsplikt. Og til frisøren snakker du til fordi du har lyst. Til tolken så er det et nødvendig onde hvis kommunikasjonen skal bli noe av. Du har ikke mye valg her.

Skrevet

En forskjell er det jo , det er at frisøren ikke er underlagt taushetsplikt. Og til frisøren snakker du til fordi du har lyst. Til tolken så er det et nødvendig onde hvis kommunikasjonen skal bli noe av. Du har ikke mye valg her.

Men hvis man synes det er ukomfortabelt å omgås tolken etterpå pga det som tolken har fått vite, så får man heller la være å føre opp/godta den personen som #venn" på FB.

Skrevet

Ja, men relasjonen mellom tolk og bruker er ikke en makt-avmaktrelasjon slik som det er i forhold til helsepersonell.

Hvis tolken selv synes det er ok, så har jeg ingen motforestillinger mot at vedkommende legger til brukere de har tolket for, på facebook.

Skrevet

''Til tolken så er det et nødvendig onde hvis kommunikasjonen skal bli noe av.''

Når det tolkes, så snakker ikke brukeren _til_ tolken. Tolken er kun en formidlingskanal.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har selv tegnspråktolker på min venneliste (jeg er døv). Det er naturlig at tegnspråktolker og døve kan omgåes. De bør de til en viss grad gjøre også, siden tolkene må holde tegnspråket vedlike for å fortsette å være gode tolker. Jeg har også jobbet sammen med tolker som i tillegg til å være mine kollegaer, har tolket for meg. Ikke noe problem det, så lenge man kan velge hvilken tolk man vil ha til bestemte oppdrag osv.

Jeg har også tidligere elever (er lærer) på min venneliste. Nåværende elever ønsker jeg ikke å ha der...

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror jeg skal være enig i det... Jeg har forøvrig den logopeden jeg fikk høretrening hos etter CI-operasjonen som venn på Facebook. Det synes jeg er helt greit!

Skrevet

Jeg tror jeg skal være enig i det... Jeg har forøvrig den logopeden jeg fikk høretrening hos etter CI-operasjonen som venn på Facebook. Det synes jeg er helt greit!

Da har jeg skjønt _noe_ :-)

Sitter forresten og leser institusjonshistorien i forhold til funksjonshemmede, og er imponert over hvor tidlig døve organiserte seg og ytte motmakt mot den profesjonelle overmakt. Skjønner også bedre utgangspunktet for minoritetstankegangen nå

Gjest togli
Skrevet

Da har jeg skjønt _noe_ :-)

Sitter forresten og leser institusjonshistorien i forhold til funksjonshemmede, og er imponert over hvor tidlig døve organiserte seg og ytte motmakt mot den profesjonelle overmakt. Skjønner også bedre utgangspunktet for minoritetstankegangen nå

Så fint å høre :)

Jeg tror nok de fleste får mer forståelse for hvordan vi tenker når de forsøker å sette seg mer inn i hvordan vi faktisk har det :)

Skrevet

Jeg har selv tegnspråktolker på min venneliste (jeg er døv). Det er naturlig at tegnspråktolker og døve kan omgåes. De bør de til en viss grad gjøre også, siden tolkene må holde tegnspråket vedlike for å fortsette å være gode tolker. Jeg har også jobbet sammen med tolker som i tillegg til å være mine kollegaer, har tolket for meg. Ikke noe problem det, så lenge man kan velge hvilken tolk man vil ha til bestemte oppdrag osv.

Jeg har også tidligere elever (er lærer) på min venneliste. Nåværende elever ønsker jeg ikke å ha der...

Litt på siden (og du trenger ikke svare), men jeg lurer på om du er spesialpedagog eller allmennlærer - eller det jeg lurer på er om du som døv vil kunne være lærer for en klasse med hørende elever? Det jeg er nysgjerrig på er hvorvidt du vil kunne holde oversikt over det som skjer mellom elevene når det er mange tilstede?

Gjest togli
Skrevet

Litt på siden (og du trenger ikke svare), men jeg lurer på om du er spesialpedagog eller allmennlærer - eller det jeg lurer på er om du som døv vil kunne være lærer for en klasse med hørende elever? Det jeg er nysgjerrig på er hvorvidt du vil kunne holde oversikt over det som skjer mellom elevene når det er mange tilstede?

Jeg er allmennlærer med litt spes.ped., men aller mest tilleggsutdanning har jeg i norsk tegnspråk.

Ordinær undervisning av døve elever kommer ikke inn under spes.ped. (etter L-97).

Dette skoleåret underviser jeg i en liten gruppe med 2-3 hørende elever. Det har vært veldig spennende å prøve det ut for å se om jeg kunne klare det. Er veldig glad jeg fikk sjansen til å prøve meg :) Først starta jeg med to elever og det gikk veldig fint! Jeg prøvde meg med tre stk., og merker at det er maks antall. Med to-tre elever kan jeg følge all kommunikasjon uten problemer (så lenge de snakker normalt og ikke holder for munnen ;-)).

Før jeg fikk CI hadde jeg nok ikke prøvd meg på dette "stuntet" ;) Jeg hadde vært for avhengig av å få "riktige" elever med lettoppfattelige dialekter osv. Nå er ikke dette like viktig lengre.

Gjest psykolog1
Skrevet

Jeg hadde ingen klienter som "venner", men det er fort gjort at klienter er venner av mine venner igjen. Jeg slettet facebook-profilen min for å unngå problemet.

Gjest best wishes
Skrevet

''Til tolken så er det et nødvendig onde hvis kommunikasjonen skal bli noe av.''

Når det tolkes, så snakker ikke brukeren _til_ tolken. Tolken er kun en formidlingskanal.

jo tolkningen går jo begge veier. Tolken tolker også det som brukeren sier stemmetolkning heter det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...