Gjest syk og atter syk Skrevet 9. mai 2009 Skrevet 9. mai 2009 Jeg ble syk forrige helg, og på mandag ringte jeg legekontoret for en konsultasjon og eventuell sykemelding. Jeg vurderte det slik at jeg kom til å være på jobb i det hele tatt den uka. Jeg fikk ingen legetime da det var overbooket og det ikke gjaldt øyeblikkelig hjelp. Heller ikke kunne jeg få sykemelding, da man måtte inn til legen for å ordne dette. Kontorsøster mente jeg skulle bruke egenmelding så langt det gikk og så fikk vi heller se det an. På mandag begynner jeg på andre uka hjemme med egenmelding. Er ikke blitt frisk og blir nok ikke å kunne dra på jobb denne uka heller. Det begynner å bli knapt med egenmeldingsdager og arbeidsgiver er litt pågående med spørsmål rundt min sykdom. Det går på grad av sykdom, om jeg kunne ha arbeidet noe, eventuellt aktiv sykemelding osv. Da jeg ikke er sykmeldt av lege er det ikke lett å svare på. Flere telefoner frem og tilbake, kanskje jeg kommer inn til lege i slutten av uka. Det jeg lurer på er hvorvidt en sykemelding kan tilbakedateres, og om det er noe mål i seg selv? Jeg syns det er litt ekkelt å ha "brukt opp" alle dagene, man vet jo ikke når man eventuellt blir syk neste gang. Og er dette vanlig praksis ved legekontorene? At man skal gå på egenmelding flere uker før man får en vurdering? På jobben brukes det mye tid og ressurser på å legge til rette for at man skal tidlig tilbake på jobb, men dette krever jo at en lege har vært inne i bildet og gitt sin uttalelse? Tar jeg feil eller? 0 Siter
fresja Skrevet 9. mai 2009 Skrevet 9. mai 2009 Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du bruke egenmelding i opp til åtte kalenderdager, ellers er det vel bare tre dager. Så du er allerede på overtid når det gjelder egenmelding. Vet ikke så mye om sykemelding, da jeg nesten aldri har hatt det. En gang kontaktet jeg lege dagen etter at jeg hadde vært syk; da ville han ikke skrive sykemelding; så jeg ble trukket i lønn. Men dette var på 90-tallet. Kontakt arbeidsgiver og spør hva du skal gjøre siden du ikke får legetime. 0 Siter
calendula Skrevet 9. mai 2009 Skrevet 9. mai 2009 På mitt legekontor tilbakedaterer de sykemeldinger til den dagen den syke ringte for å få time. 0 Siter
morsan Skrevet 9. mai 2009 Skrevet 9. mai 2009 På mitt legekontor tilbakedaterer de sykemeldinger til den dagen den syke ringte for å få time. Samme der jeg går. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.