Gå til innhold

Sykesøster og barnehagetante

Anbefalte innlegg

Gjest helsearbeideren
Skrevet

Ble litt inspirert av tråden "lekseproblemer" på foreldreforum.

Før het en sykepleier for sykesøster og en barnehageansatt ble kalt for barnehagetante eller -onkel om det var en mann dert. En pleier høres ut som en som kune skal stelle et objekt liksom.

Jeg synes ordene søster og tante høres mye varmere ut. En mannlig sykepleier kunne kaskje blitt kalt for bror.

Et sykehus burde blitt kalt også noe annet da mange lett kan forbinde ordet med noe trist. En helsehus kanskje.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• Mrs D

8

• Mrs. Wallace

6

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest helsearbeideren
Skrevet

Ikke enig.

Hvorfor er du ikke enig?

Skrevet

Jeg kunne vel knapt vært mer uenig!

Skrevet

Hvorfor er du ikke enig?

Hvorfor skulle man måtte endre på det? Et sykehus er for syke mennesker, trist eller ikke - slik er det. Sykesøster hører fortiden til, og sykebror hører ingen steder hjemme.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg synes at ordene sykepleier og barnehageassistent eller pedagog er helt ok uttrykk for de respektive yrkene de utfører.

Et sykehus er et greit ord for hospital, altså et sted man er når man er syk. Uttrykket helsehus innebærer mer tanken på god helse enn på at det huser syke mennesker.

Gjest helsearbeideren
Skrevet

Hvorfor skulle man måtte endre på det? Et sykehus er for syke mennesker, trist eller ikke - slik er det. Sykesøster hører fortiden til, og sykebror hører ingen steder hjemme.

Fordi man forbinder ordene med noe og det kan ha en del å si for mennesker som er i en sårbar situasjon.

Jeg har selv fått oppleve å være pasient. Den ene som jobbet der virket faglig flink men helt kynisk. Det var helt forferdelig å ha denne sykepleieren. En annen sykepleier som var der var også faglig flink men var av den varme typen og jeg kjente ro og fred midt i all angsten. Varme mennesker med en varm tittel er betryggende og derfor helsefremmende for pasienten.

Gjest høstløv
Skrevet

Fordi man forbinder ordene med noe og det kan ha en del å si for mennesker som er i en sårbar situasjon.

Jeg har selv fått oppleve å være pasient. Den ene som jobbet der virket faglig flink men helt kynisk. Det var helt forferdelig å ha denne sykepleieren. En annen sykepleier som var der var også faglig flink men var av den varme typen og jeg kjente ro og fred midt i all angsten. Varme mennesker med en varm tittel er betryggende og derfor helsefremmende for pasienten.

Sitat: "Den ene som jobbet der virket faglig flink men helt kynisk."

Denne sykepleieren blir da ikke en bedre omsorgsperson om det yrke vedkommende utøver får en "varm" betegnelse.

Gjest helsearbeideren
Skrevet

Sitat: "Den ene som jobbet der virket faglig flink men helt kynisk."

Denne sykepleieren blir da ikke en bedre omsorgsperson om det yrke vedkommende utøver får en "varm" betegnelse.

Nei, men om du tenker på den personen som en søster så tåler du kanskje litt bedre denne "kulden".??

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, men om du tenker på den personen som en søster så tåler du kanskje litt bedre denne "kulden".??

Jeg ville tenke akkurat motsatt.

Fra en søster ville jeg vente varme og imøtekommenhet.

Glimtipper
Skrevet

Jeg er uenig.

Når jeg jobbet i barnehage var jeg ingen av barnas tante. Jeg jobbet der og tittelen min var barnehageassistent. Det var et arbeid, jeg var der som en profesjonell og forventet å bli behandlet slik av foreldrene til barna.

Jeg synes forøvrig man burde bruke et annet ord for dagmamma også. Det er ganske merkelig.

Gjest helsearbeideren
Skrevet

Jeg ville tenke akkurat motsatt.

Fra en søster ville jeg vente varme og imøtekommenhet.

"Fra en søster ville jeg vente varme og imøtekommenhet."

Det ville jeg også vente og forventningen smitter ofte over.

Men det føles verre med en kald sykepleier enn en kald sykesøster.

Gjest Tanjay
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og jeg er ingen tante.

Det provoserer meg at folk kaller meg det, det tar noe vekk fra jobben jeg gjør, nedvurderer meg på en måte.

Gjest høstløv
Skrevet

"Fra en søster ville jeg vente varme og imøtekommenhet."

Det ville jeg også vente og forventningen smitter ofte over.

Men det føles verre med en kald sykepleier enn en kald sykesøster.

Da er vi ikke enige, ordet søster forbinder jeg med familierelasjoner og varme og hengivenhet.

Det er bedre å forholde seg til ordet sykepleier, da blir relasjonene mer på det profesjonelle planet.

Gjest Tanjay
Skrevet

Om du vasket i en bedrift, ville det vært greit at jeg kallte deg vaskekjærring istedetfor renholdspersonell?

Skrevet

Om du vasket i en bedrift, ville det vært greit at jeg kallte deg vaskekjærring istedetfor renholdspersonell?

Jeg er vaskerenholder,men jeg kaller meg for vaske dame :-)

Gjest helsearbeideren
Skrevet

Da er vi ikke enige, ordet søster forbinder jeg med familierelasjoner og varme og hengivenhet.

Det er bedre å forholde seg til ordet sykepleier, da blir relasjonene mer på det profesjonelle planet.

Sykepleierpensummet må selvsagt være det samme. Når du vet at personen er kvalifisert så spiller det vel ikke noen rolle om det er en sykesøster eller sykepleier. En sykepleier eller sykesøster skal tenke helhetlig, det innebærer altså at man tenker på hele mennesket og ikke bare en kropp. En pleier høres ut som en som kun skal stelle/ordne en kropp liksom. En søster er en person med omsorg for hele mennesket.

Gjest Tanjay
Skrevet

Jeg er vaskerenholder,men jeg kaller meg for vaske dame :-)

Så dumt, da reduserer du kvaliteten og verdien av arbeidet ditt.

Skrevet

Så dumt, da reduserer du kvaliteten og verdien av arbeidet ditt.

Jeg syns at mitt arbeid er veldig viktig.

Hva skulle elevene "mine" ha gjort hvis jeg ikke hadde gjort min del av arbeidet?

Trur at de fleste vet at det er en viktig jobb. (får jeg håpe)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ikke enig. Sykepleier og barnehageassistent/ansatt er ord jeg bruker, og synes dekker bra.

Sykepleieren pleier jo hele meg, det er jo ikke noen søster. Jeg har ikke noe nært søsterforhold til sykepleierene jeg er borti, selv om jeg er så heldig at jeg har de samme over mange år, så jeg kjenner de jo godt etterhvert. Uansett er de på jobb, og pleier meg. Søster er for meg noe veldig nært og familiært, noe en person som er på jobb, ikke er.

Sykehus, det er jo syke som er der, trist kan det være, men endrer ikke faktum at det er en plass syke mennesker er.

Så nei, jeg er ikke enig med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...