Gå til innhold

Sykesøster og barnehagetante

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Om sykehus skal kalles helsehus har jeg ikke noen formening om, men jeg håper vi ikke går tilbake til begrepet "sykesøster"... Hva med mannlige sykepleiere da? "Sykebror"?

Begrepene "barnehagetante" og "barnehageonkel" er jeg også glad vi snart er kvitt. Å være barnehageansatt er ikke akkurat et yrke med høy status. Det kan virke som mange mener det ikke spiller noen rolle hvem som blir ansatt i barnehagen bare de liker barn.... Heldigvis er det ikke lenger slik at barnehager er "oppbevaringsplasser", men et sted der man fokuserer på et pedagogisk godt tilbud for barna. Yrkestitler gjenspeiler lett hvilke holdninger vi har til yrket. Av den grunn synes jeg man skal kalle barnehageansatte det de faktisk er utdannet som.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• Mrs D

8

• Mrs. Wallace

6

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Jeg syns at mitt arbeid er veldig viktig.

Hva skulle elevene "mine" ha gjort hvis jeg ikke hadde gjort min del av arbeidet?

Trur at de fleste vet at det er en viktig jobb. (får jeg håpe)

Det er en utrolig viktig jobb, og jobben oppfattes lettere som en viktig jobb dersom yrkesnavnet står i stil. Begrepet "renholdsarbeider" gir deg straks høyere "status" enn "vaskedame"!

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg syns at mitt arbeid er veldig viktig.

Hva skulle elevene "mine" ha gjort hvis jeg ikke hadde gjort min del av arbeidet?

Trur at de fleste vet at det er en viktig jobb. (får jeg håpe)

Ja, det er en veldig viktig jobb, men ofte "usynlig" for andre, fordi den ofte blir utført mens alle andre holder fri.

Det er først når jobben ikke blir gjort, at det blir veldig synlig, hvor viktig renholdsarbeiderens jobb egentlig er.

Å kalle seg vaske dama er å nedvurdere sin egen innsats på jobbemarkedet.

Skrevet

Ja, det er en veldig viktig jobb, men ofte "usynlig" for andre, fordi den ofte blir utført mens alle andre holder fri.

Det er først når jobben ikke blir gjort, at det blir veldig synlig, hvor viktig renholdsarbeiderens jobb egentlig er.

Å kalle seg vaske dama er å nedvurdere sin egen innsats på jobbemarkedet.

Ok.

Da får jeg begynne å kalle meg for renhold arbeider ;-)

Skrevet

Ok.

Da får jeg begynne å kalle meg for renhold arbeider ;-)

si renholdsarbeider, så blir det helt perfekt ;-)

Skrevet

Jeg er uenig.

Når jeg jobbet i barnehage var jeg ingen av barnas tante. Jeg jobbet der og tittelen min var barnehageassistent. Det var et arbeid, jeg var der som en profesjonell og forventet å bli behandlet slik av foreldrene til barna.

Jeg synes forøvrig man burde bruke et annet ord for dagmamma også. Det er ganske merkelig.

Det engelsk ordet "child minder" sier det som det er.

Skrevet

Fordi man forbinder ordene med noe og det kan ha en del å si for mennesker som er i en sårbar situasjon.

Jeg har selv fått oppleve å være pasient. Den ene som jobbet der virket faglig flink men helt kynisk. Det var helt forferdelig å ha denne sykepleieren. En annen sykepleier som var der var også faglig flink men var av den varme typen og jeg kjente ro og fred midt i all angsten. Varme mennesker med en varm tittel er betryggende og derfor helsefremmende for pasienten.

Hvordan folk rent personlig oppfører seg endres ikke med yrkestittelen - jeg er selv pasient (kroniker) og har ingenting imot å reise på et sykehus når jeg trenger det, da er jeg syk.

Jeg er fortsatt helt uenig i dine begrepsforslag.

Skrevet

Nei, men om du tenker på den personen som en søster så tåler du kanskje litt bedre denne "kulden".??

Det er faktisk det dårligste argumentet jeg har hørt - og det er bare tull.

Jeg hadde ikke holdt ut med en kynisk og kald person om det var en "søster", "tante" eller "prest"...

Skrevet

Takk og pris at titlene sykesøster og barnehagetante forsvant ut sammen lærertittelen frøken;-)

kaffepiken
Skrevet

Det het vel sykesøster før i tida fordi det ofte var diakonisser eller enslags menighetssøstre som viet hele livet til dette, som et slags kall.

Heldigvis er sykepleieryrket nå for tida et yrke, og ikke lenger et kall man må ofre alt annet for. Derfor er jeg uenig i å gå tilbake til det gammeldagse navnet sykesøster. Det er dessuten riktigere å bruke en kjønnsnøytral benevnelse ettersom det fins mange mannlige sykepleiere også.

Jeg syns det er fint at man fokuserer på faglighet i yrkestittelen. Det aller viktigste er vel at sykepleierne kan jobben sin?

Omtrent samme argumenter kan brukes for å argumentere mot å kalle førskolelærere og barnehageassistenter for "barnehagetanter".

Skrevet

Takk og pris at titlene sykesøster og barnehagetante forsvant ut sammen lærertittelen frøken;-)

Jeg syns lærerinne er sånn et gyselig ord. Men frøken er kanskje hakket verre...

Skrevet

Jeg syns lærerinne er sånn et gyselig ord. Men frøken er kanskje hakket verre...

Jeg reagerer ikke på lærerinne, men bruker for det meste bare lærer også om damer.

Skrevet

Jeg reagerer ikke på lærerinne, men bruker for det meste bare lærer også om damer.

Så innimellom bruker du ordet lærerinne? Har alltid forbundet bruk av det ordet med enten eldre mennesker eller folk som mangler (ut)dannelse. Spør meg ikke hvorfor. For svært mange kvinnelige lærere er ordet lærerinne en rød klut.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er uenig.

Når jeg jobbet i barnehage var jeg ingen av barnas tante. Jeg jobbet der og tittelen min var barnehageassistent. Det var et arbeid, jeg var der som en profesjonell og forventet å bli behandlet slik av foreldrene til barna.

Jeg synes forøvrig man burde bruke et annet ord for dagmamma også. Det er ganske merkelig.

''Jeg synes forøvrig man burde bruke et annet ord for dagmamma også. Det er ganske merkelig.''

Ja, dagmamma er egentlig et fullstendig absurd begrep. Det blir jo nesten som om man skulle kalt lærere for "skolemamma" eller "skolepappa".

Hm, hva kunne vært en bedre betegnelse for dagmamma? *grubler*

Gjest togli
Skrevet

Så innimellom bruker du ordet lærerinne? Har alltid forbundet bruk av det ordet med enten eldre mennesker eller folk som mangler (ut)dannelse. Spør meg ikke hvorfor. For svært mange kvinnelige lærere er ordet lærerinne en rød klut.

Jeg er lærer og hadde absolutt ikke likt å bli kalt lærerinne *urk*

Jeg ser for meg lærerinner som tynne og pinglete inntørka jomfruer som aldri fikk sjansen på et mannfolk. Dessuten har de beige, smale skjørt til rett under knærne, brune strømpebukser, fortformsko og bluse....

Gjest togli
Skrevet

''Jeg synes forøvrig man burde bruke et annet ord for dagmamma også. Det er ganske merkelig.''

Ja, dagmamma er egentlig et fullstendig absurd begrep. Det blir jo nesten som om man skulle kalt lærere for "skolemamma" eller "skolepappa".

Hm, hva kunne vært en bedre betegnelse for dagmamma? *grubler*

Dagpasser?

Skrevet

Jeg bruker det uansett kun ved omtale, aldri tiltale, og enten der jeg snakker om mine gamle lærerinner fra gamle dager da jeg gikk på skolen - de ble jo til og med etter eget ønske kalt for "frøken" *S*, eller dersom det er en historie der det er viktig at kjønn kommer fram, som f eks en grovis jeg kan der hele poenget er at det er en kvinnelig lærer.

Og er det en type uttrykk jeg ikke liker, så er det "kvinnelig lærer" o.l., for da sier man liksom at lærer per def er en mann, og at kjønnspresiseringen kun er nødvendig dersom det er en dame. Det samme gjelder sllikt som "kvinnelig lege" f eks.

Mrs. Wallace
Skrevet

Dagpasser?

Ja, det er ikke så dumt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...