Gå til innhold

Sykesøster og barnehagetante

Anbefalte innlegg

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• Mrs D

8

• Mrs. Wallace

6

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, men dette er ikke dansk. Det er norsk.

Har du et bedre dekkende ord på norsk?

Norge har da tidligere importert danske ord og uttrykk, så hvorfor ikke dette også? Det klinger da bedre på norsk enn de engelske ordene nanny eller guvernante.

Mrs. Wallace
Skrevet

Har du et bedre dekkende ord på norsk?

Norge har da tidligere importert danske ord og uttrykk, så hvorfor ikke dette også? Det klinger da bedre på norsk enn de engelske ordene nanny eller guvernante.

Et godt og dekkende ord var nettopp det jeg etterlyste. Og jeg synes altså ikke at et ord med "pleier" nødvendigvis er det mest dekkende. Og sånn sett spiller det ingen rolle om det blir brukt på dansk eller urdu. Da synes jeg toglis forslag "dagpasser" er bedre.

Gjest høstløv
Skrevet

Et godt og dekkende ord var nettopp det jeg etterlyste. Og jeg synes altså ikke at et ord med "pleier" nødvendigvis er det mest dekkende. Og sånn sett spiller det ingen rolle om det blir brukt på dansk eller urdu. Da synes jeg toglis forslag "dagpasser" er bedre.

Men små barn trenger stell, pleie og pass i hverdagen, når foreldrene er på jobb.

Og egentlig er det ene forslag vel like godt som det andre, selv om du personlig foretrekker togli sitt forslag.

Mrs. Wallace
Skrevet

Men små barn trenger stell, pleie og pass i hverdagen, når foreldrene er på jobb.

Og egentlig er det ene forslag vel like godt som det andre, selv om du personlig foretrekker togli sitt forslag.

Jeg har aldri påstått at ytringen min er objektiv. Herlighet.

Skrevet

Her kommer noen litt mer seriøse forslag:

Foreldreassistent

Foreldrevikar

Daghjem-arbeider

Barne-aktivitør

Eller ganske enkelt barnevakt/barnepasser?

Gjest Lilje30
Skrevet

Takk og pris at titlene sykesøster og barnehagetante forsvant ut sammen lærertittelen frøken;-)

Min venninne begynte på videregående som voksen ca 32år og kalte hovedlæreren/klassestyreren for frøken. Jeg sa aldri noe, men grøsset hver gang hun sa frøken. For det første var hun jo alt for gammel til å bruke en slik tittel og for det andre er det en gammel tittel som har gått ut på dato for lenge siden.

Skrevet

Min venninne begynte på videregående som voksen ca 32år og kalte hovedlæreren/klassestyreren for frøken. Jeg sa aldri noe, men grøsset hver gang hun sa frøken. For det første var hun jo alt for gammel til å bruke en slik tittel og for det andre er det en gammel tittel som har gått ut på dato for lenge siden.

*he he*

Jeg husker vi på 70-tallet kalte klasseforstanderen for frøken, både hun vi hadde i 1.-3. klasse, og hun vi hadde i 4.-6. klasse.

Så i 7. klasse fikk vi en mye yngre lærer, som var veldig klar på det at hun foretrakk bruk av fornavn istedet;-)

Skrevet

*he he*

Jeg husker vi på 70-tallet kalte klasseforstanderen for frøken, både hun vi hadde i 1.-3. klasse, og hun vi hadde i 4.-6. klasse.

Så i 7. klasse fikk vi en mye yngre lærer, som var veldig klar på det at hun foretrakk bruk av fornavn istedet;-)

Jeg tenkte på hvordan dette hadde forandret seg siden min tid, da klassen til sønnen min fikk følgende spørsmål i en quiz på juleavslutningen eller når det nå var: "Hva heter 'Geir' (rektors fornavn) til etternavn"?

Vi visste også hva rektor het til fornavn, men det var bare fordi han undertegnet alle skriv med fullt navn. Å omtale eller tiltale ham med noe annet enn etternavnet, var helt utenkelig...

Gjest har tenkt det samme!
Skrevet

Jeg tenkte på hvordan dette hadde forandret seg siden min tid, da klassen til sønnen min fikk følgende spørsmål i en quiz på juleavslutningen eller når det nå var: "Hva heter 'Geir' (rektors fornavn) til etternavn"?

Vi visste også hva rektor het til fornavn, men det var bare fordi han undertegnet alle skriv med fullt navn. Å omtale eller tiltale ham med noe annet enn etternavnet, var helt utenkelig...

Jeg har lærerforeldre, og tiltaleformen har virkelig forandra seg. Før jeg begynte på skolen ble de omtalt som:

"overlærer Hansen" og "Lærerinne/fru Hansen"

Det var mens han gikk med slips og dressjakke, mens hun alltid hadde små, kjekke kjoleforklær. Mens jeg gikk på skolen ble det:

"Rektor Hansen" og "Fru Hansen"

Etter at jeg var ferdig ble det:

"Halvard" og "Henny"

Da gikk mamma ut av skolen. På et av de siste julegavekortene pappa fikk fra klassen sto det:

"Til Hallis fra gullungene". Det var like før han gikk av med pensjon.

Nei, jeg er ikke såååå gammel, i hvert fall ikke i egne øyne ;)

Skrevet

Ja, samme her. Vi kjenner oss nok sånn sett mer igjen i Harry Potters verden, hvor elevene fortsatt tiltaler rektor kun ved etternavnet;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...