Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er god i nynorsk her?

Driver og leser korrektur.

1. "Økonomiske vokster" høres litt merkelig ut.

Kan man skrive "økonomisk vekst" på nynorsk?

2. Videre; "han fleirdimensjonal." Kan jeg skrive "den fleirdimensjonal" når det er snakk om polykapitalismen? Synes det høres bedre ut med å gjera den fleirdimensjonal, heller enn "å gjera han fleirdimensjonal."

3. Videre: "døden, som gjev augneblinken større djupn (”det nedre”)"

Kan man skrive djupn her? eller kan jeg bytte det ut med gjev det større dybde?

Skrevet

Meiner eller meinar? På nynorsk....?

Gjest togli
Skrevet

Eg trur det er "meiner", men slit sjølv med når det skal vere -er/-ar - ending.... Kanskje nokon har ein grammatikkregel å kome med her? ;)

Skrevet

Eg trur det er "meiner", men slit sjølv med når det skal vere -er/-ar - ending.... Kanskje nokon har ein grammatikkregel å kome med her? ;)

Det heter nok "å meine, meiner,meinte, har meint" ja:-) Trur eg

:-)

Skrevet

Ja, når eg fann nynorskordbok på nett, så fekk eg god hjelp.

Men, hm, nynorsk korrekturlesing er altså ikke helt min greie! :-)

Skrevet

Ja, det var det eg også fann ut. :-)

I sin tid kallte jeg den ordboka spynorsk mordbok (nynorsk ordbok), ikkje visste eg at eg ein dag skulle koma til å angre på det!

(Herregud jeg er dårlig i nynorsk!)

Ha en fin kveld! :-)

Skrevet

Ja, det var det eg også fann ut. :-)

I sin tid kallte jeg den ordboka spynorsk mordbok (nynorsk ordbok), ikkje visste eg at eg ein dag skulle koma til å angre på det!

(Herregud jeg er dårlig i nynorsk!)

Ha en fin kveld! :-)

Hm..nynorsk er vakkert, synes jeg:-) Spesielt i dikt/poesi. Jeg tok videregående på 1 år i voksen alder, og fikk faktisk en 6'er til eksamen :-)

Skrevet

Hm..nynorsk er vakkert, synes jeg:-) Spesielt i dikt/poesi. Jeg tok videregående på 1 år i voksen alder, og fikk faktisk en 6'er til eksamen :-)

Ja, jeg synes også nynorsk er vakkert, nå som jeg er voksen. :-) Dikt av Vesaas feks. Mange fine. Einsamflygar var favorittdiktet mitt da jeg var yngre.

Ett år er jo imponerende kort tid å ta vgs på da.

Skrevet

Ja, jeg synes også nynorsk er vakkert, nå som jeg er voksen. :-) Dikt av Vesaas feks. Mange fine. Einsamflygar var favorittdiktet mitt da jeg var yngre.

Ett år er jo imponerende kort tid å ta vgs på da.

Ja, det kan være utrolig vakkert og lyrisk :-)

Pytt, pytt...det er ikke så vanskelig når man er voksen:-) Sensorene tror jo at man er 17-18 år, så da er det ikke noe problem å imponere :-)

trollemor;o)
Skrevet

Meiner

trollemor;o)
Skrevet

Ja, du kan skrive økonomisk vekst på nynorsk. Ikke vokster..

Skrevet

Takk, da endrer jeg vokstene. :-)

Skrevet

Ja, du kan skrive økonomisk vekst på nynorsk. Ikke vokster..

Takk! :-)

Da endrer jeg vokstene....

Skrevet

Dybde er bokmålsord. Ser i ordboka at djupn er eit ord.

Skrevet

Dybde er bokmålsord. Ser i ordboka at djupn er eit ord.

Ok :-)

Jeg tok bort hele setningen jeg, så ble teksten lettere.

Takk for hjelpen. :-)

Gjest togli
Skrevet

Rimelig sikkert det, ja!

Gjest togli
Skrevet

Ja, når eg fann nynorskordbok på nett, så fekk eg god hjelp.

Men, hm, nynorsk korrekturlesing er altså ikke helt min greie! :-)

Eg hadde nynorsk som hovudmål dei åtte fyrste åra av grunnskulen og det siste året har jeg arbeidd på to nynorskskular, så eg har fått friska opp nokre av kunnskapane mine ;)

Problemet er at nynorsk og bokmål står tettare saman no enn då eg gjekk på skulen, så eg kjenner meg framleis litt usikker på kva som er lov og ikkje lov å skrive på nynorsk ;)

Skrevet

Det er -er ending i presens når verbet har svak bøying i preteritum, som i meinte (altså er det meiner), og -ar ending i presens når verbet har sterk bøying i preteritum, som i hoppa (altså er det hoppar).

Gjest togli
Skrevet

Det er -er ending i presens når verbet har svak bøying i preteritum, som i meinte (altså er det meiner), og -ar ending i presens når verbet har sterk bøying i preteritum, som i hoppa (altså er det hoppar).

Huff, så komplisert da :-/

Hadde vært veldig greit om det var slik at alle hunkjønnsord hadde -er-endelse og hankjønnsorda -ar-endelse... Jaja ;-)

Skrevet

Huff, så komplisert da :-/

Hadde vært veldig greit om det var slik at alle hunkjønnsord hadde -er-endelse og hankjønnsorda -ar-endelse... Jaja ;-)

Døh, nå blander du kortene - verb har ikke kjønn, vel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...