mirami Skrevet 10. mai 2009 Skrevet 10. mai 2009 Huff, så komplisert da :-/ Hadde vært veldig greit om det var slik at alle hunkjønnsord hadde -er-endelse og hankjønnsorda -ar-endelse... Jaja ;-) Nå er det verb det er snakk om da, ikke substantiv... Og verb har ikke kjønn sist jeg sjekka.... hehe Og det er egentlig ikke så vanskelig. Er du i tvil, er det bare å tenke på om du ville sagt "meinte" eller "meina" i preteritum. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. mai 2009 Skrevet 10. mai 2009 Døh, nå blander du kortene - verb har ikke kjønn, vel? Sorry, substantiv skulle det stå *rødme* 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. mai 2009 Skrevet 10. mai 2009 Døh, nå blander du kortene - verb har ikke kjønn, vel? Gløm det! *rødmer enda mer* På vei til kaffiselskap og hjerna funker ikke. Tar det seinere 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. mai 2009 Skrevet 10. mai 2009 Nå er det verb det er snakk om da, ikke substantiv... Og verb har ikke kjønn sist jeg sjekka.... hehe Og det er egentlig ikke så vanskelig. Er du i tvil, er det bare å tenke på om du ville sagt "meinte" eller "meina" i preteritum. Sorry... *rødme* Jeg satt nemlig på jobb en dag og trodde det gikk opp et lys for meg. "Ein gut" ble "gutane" og "Ei jente" ble "jentene". Fant fort ut at denne sammenhengen ikke stemte for alle substantiv Men ser nå at det ikke var substantiv som var greia her 0 Siter
mirami Skrevet 10. mai 2009 Skrevet 10. mai 2009 Sorry... *rødme* Jeg satt nemlig på jobb en dag og trodde det gikk opp et lys for meg. "Ein gut" ble "gutane" og "Ei jente" ble "jentene". Fant fort ut at denne sammenhengen ikke stemte for alle substantiv Men ser nå at det ikke var substantiv som var greia her Men det skal jo stemme, det?? Ei jente - jentene. Ein gut - gutane. Eit hus - husa. Hva er det som ikke stemmer, da. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. mai 2009 Skrevet 10. mai 2009 Men det skal jo stemme, det?? Ei jente - jentene. Ein gut - gutane. Eit hus - husa. Hva er det som ikke stemmer, da. Jøss, stemmer det? Jeg satt på jobb her forleden og kom på et ord der det ikke stemte, men nå kommer jeg ikke på hvilket ord det var;) Får grunne videre på dette 0 Siter
mirami Skrevet 10. mai 2009 Skrevet 10. mai 2009 Jøss, stemmer det? Jeg satt på jobb her forleden og kom på et ord der det ikke stemte, men nå kommer jeg ikke på hvilket ord det var;) Får grunne videre på dette Tror det skal stemme, ja.. Det kan ikke ha vært et ord som har ulike kjønn på nynorsk og bokmål, da, og at du derfor var usikker på bøyning eller noe? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. mai 2009 Skrevet 11. mai 2009 Tror det skal stemme, ja.. Det kan ikke ha vært et ord som har ulike kjønn på nynorsk og bokmål, da, og at du derfor var usikker på bøyning eller noe? Det er godt mulig. Som sagt føler jeg meg ikke 100 % trygg på nynorsken ennå 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.