Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, så komplisert da :-/

Hadde vært veldig greit om det var slik at alle hunkjønnsord hadde -er-endelse og hankjønnsorda -ar-endelse... Jaja ;-)

Nå er det verb det er snakk om da, ikke substantiv...;) Og verb har ikke kjønn sist jeg sjekka.... hehe

Og det er egentlig ikke så vanskelig. Er du i tvil, er det bare å tenke på om du ville sagt "meinte" eller "meina" i preteritum.

Gjest togli
Skrevet

Døh, nå blander du kortene - verb har ikke kjønn, vel?

Sorry, substantiv skulle det stå *rødme*

Gjest togli
Skrevet

Døh, nå blander du kortene - verb har ikke kjønn, vel?

Gløm det! *rødmer enda mer*

På vei til kaffiselskap og hjerna funker ikke. Tar det seinere ;)

Gjest togli
Skrevet

Nå er det verb det er snakk om da, ikke substantiv...;) Og verb har ikke kjønn sist jeg sjekka.... hehe

Og det er egentlig ikke så vanskelig. Er du i tvil, er det bare å tenke på om du ville sagt "meinte" eller "meina" i preteritum.

Sorry... *rødme*

Jeg satt nemlig på jobb en dag og trodde det gikk opp et lys for meg. "Ein gut" ble "gutane" og "Ei jente" ble "jentene". Fant fort ut at denne sammenhengen ikke stemte for alle substantiv ;)

Men ser nå at det ikke var substantiv som var greia her ;)

Skrevet

Sorry... *rødme*

Jeg satt nemlig på jobb en dag og trodde det gikk opp et lys for meg. "Ein gut" ble "gutane" og "Ei jente" ble "jentene". Fant fort ut at denne sammenhengen ikke stemte for alle substantiv ;)

Men ser nå at det ikke var substantiv som var greia her ;)

Men det skal jo stemme, det?? Ei jente - jentene. Ein gut - gutane. Eit hus - husa.

Hva er det som ikke stemmer, da.

Gjest togli
Skrevet

Men det skal jo stemme, det?? Ei jente - jentene. Ein gut - gutane. Eit hus - husa.

Hva er det som ikke stemmer, da.

Jøss, stemmer det? Jeg satt på jobb her forleden og kom på et ord der det ikke stemte, men nå kommer jeg ikke på hvilket ord det var;) Får grunne videre på dette ;)

Skrevet

Jøss, stemmer det? Jeg satt på jobb her forleden og kom på et ord der det ikke stemte, men nå kommer jeg ikke på hvilket ord det var;) Får grunne videre på dette ;)

Tror det skal stemme, ja.. Det kan ikke ha vært et ord som har ulike kjønn på nynorsk og bokmål, da, og at du derfor var usikker på bøyning eller noe?

Gjest togli
Skrevet

Tror det skal stemme, ja.. Det kan ikke ha vært et ord som har ulike kjønn på nynorsk og bokmål, da, og at du derfor var usikker på bøyning eller noe?

Det er godt mulig. Som sagt føler jeg meg ikke 100 % trygg på nynorsken ennå ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...