Gå til innhold

Aktiv dødshjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med eldre som ligger på sitt siste? Jo, de fratas all næring og sulter/tørster ut. Er ikke det mer uhumant enn å faktisk la de slippe når utfallet er det samme?

De fratas ikke næring, men slutter å ta til seg mat og drikke. Det er en del av en naturlig avslutning på livet.

Skrevet

Den vel eneste situasjon som argumenter om aktiv dødshjelp er brukt for, er mennesker med alvorlig sykdom og ekstra sterke smerter. Noen leger mener at det er mest inkompetanse som gjør at pasienter ikke holdes smertefrie på dødsleiet. Dessten gir medisinsk forskning stadig bedre smertestillende medisiner. Derfor blir kravet om aktiv dødshjelp mer foreldet og uaktuelt.

Aktiv dødshjelp forutsetter at noen friske bidrar til å avslutte livet. Ingen kan kreve bidag til å avslutte livet for pasienter uten at de samtidig krever at helespersonell skal handle på tvers av egen samvittighet, for retten til samvittighet gjelder også dem: Menneskerettighetene, ''Artikkel 18 Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. ....'' (http://no.wikisource.org/wiki/Verdenserkl%C3%A6ringen_om_Menneskerettighetene )

I helsevesenet bør alle føle trygghet for at de blir behandlet på en trygg og god måte og med sikkerhet for eget liv, også når man blir så syk at man ikke er i stand til å vurdere sitt eget beste. Det er en rett som ikke kan fravikes i følge menneskerettighetene, ''Artikkel 3 Enhver har rett til liv, frihet, og personlig sikkerhet.''

Aktiv dødshjelp er etter min mening å akseptere noe av det mest negative ved relativ etikk (absolutt etikk her: ingen kan ta liv uansett.) Mer aksept for relativ etikk gir forvitring av tidligere anerkjente etiske normer der ethvert menneskeliv anses ukrenkelig og uendelig mye verdt.

En utvikling med stadig mer aksept av relativ etikk kan fort ende opp med med å nedvurdere menneskeverd som folk flest anså for å være uendelig for alle, til et nivå med markedsverdi eller til dyr. Kan en person ikke gjøre nytte for seg, anser man livet for meningsløst og bør derfor avsluttes. Mennesker blir da behandlet som dyr, lite attraktive mennesker behandlet på linje med behandlingen for en del tiår siden gitt til jøder, sigøynere og andre "elementer" som de ble kallt.

Etter min mening burde eutanasiparagrafen i Straffeloven vært fjernet. ( http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-026.html#235 )

Gjest mener nå jeg
Skrevet

Vi har allerede en form for aktiv dødshjelp, nemlig abort.

Skrevet

Vi har allerede en form for aktiv dødshjelp, nemlig abort.

Det er ikke aktiv dødshjelp, vet du - fordi fosterer ikke har noe ønske om å dø.

Gjest mener nå jeg
Skrevet

Det er ikke aktiv dødshjelp, vet du - fordi fosterer ikke har noe ønske om å dø.

Det har du rett i,men fosteret får iallefall aktiv hjelp,det dør,ergo aktiv dødshjelp. Gud, jeg føler meg som Nina Karin Monsen- Neste år er fritt ord prisen min!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...