Gå til innhold

marsvindilemma

Gjest hva skal jeg gjøre nå da...?

Anbefalte innlegg

Datteren min har ett marsvin hos sin far. Han har pga diverse årsaker ikke ringt eller på annen måte tatt kontakt med meg for besøk av datteren sin siden juni i fjor. De to har imidlertid sporadisk kontakt via sms, og tlf. Nå i dag sender han meg en sms og spør om vi kan passe marsvinet i 6 uker mens han skal reise bort. Det hører med til historien at datteren min har mast og mast om marsvin i flere år, men jeg har sagt nei. Og grunnen er at jeg rett og slett ikke kan fordra de dyrene. Jeg får rett og slett grøsningsfornemmelser av dem. Hun fikk da ett et marsvin av sin far, meget mot min vilje, og med klar beskjed om at det dyret ikke skulle være mitt ansvar. Og nå ber han meg om å passe dyret i 6 uker.Erfaringer fra tidligere forteller at sier jeg ja nå vil vel de 6 ukene antagelig bli helt til dyret dør av alderdom. Det hører også med til historien at vi har katt, og jeg ser for meg katten på marsvinjakt, diverse skumle jakthistorier og en gråtkvalt unge over ett dødt og oppspist marsvin.

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg si ja, og dele hus med ett dyr som gir meg grøsninger. Eller skal jeg gi grei beskjed om at dette dyret ikke er mitt ansvar, og at jeg var sterkt i mot dette kjøpet i første omgang. Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier selvsagt ja til å passe marsvinet :-)

Det mener jeg også:-) Hvis din datter er glad i marsvinet, så tar du selvfølgelig vare på det, uansett om du liker det eller ikke. Selv om det er til evig tid:-) Det er viktig å respektere barns følelser for kjæledyr, og vise at du tar hensyn til et levende liv, selv om det "bare" er et marsvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffepiken

Når man har barn, må man være forberedt på å svelge noen kameler opp gjennom årene. Dette er en slik kamel. Tenk på at datteren din _elsker_ dette marsvinet, og så sier du ja til å passe det. Dette er ingen krise, det er bare et marsvin. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke noe begeistret for marsvin, og kunne ikke tenke meg å ha dem i huset. Heldig for meg har vi en pappa som er allergisk mot pelsdyr ;)

Jeg skjønner veldig godt reservasjonene du har, men mener likevel at du skal si ja.

Tenk så glad datteren din vil bli!

Ok, kanskje sjansen er stor for at marsvinet blir hos dere når de 6 ukene er omme. Så takler dere det - for datteren din sin skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinkig. Hadde det ikke vært for katta, så hadde jeg sagt et rungende ja! Marsvin er trivelige og søte dyr - når du bare venner deg til dem :-)

Du bør forsikre deg om at marsvinet reiser tilbake til pappa etter endt ferie, evt. tenke ut hvem av dyrene som skal bo hvor i huset. Katter er jegere av natur, og marsvinet er et skvettent dyr som kommer til å få det lite hyggelig inne i buret sitt. Du må slippe ut katta/evt. sette den i et annet rom når marsvinet skal ut på tur i stua, ellers risikerer du blodbad og tragisk utgang for feriegjesten og eieren. Heller ikke bør buret (med marsvinet inni) stå i et rom der katta oppholder seg - og IHVERTFALL ikke uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Jeg liker ikke marsvin, jeg heller, men datteren min hadde et i flere år. Hun var selv ansvarlig for å holde buret rent og å gi det mat, og marsvinet var enten på rommet hennes eller det satte det ut i en mellomgang om natten, for marsvin er nattdyr, så hun kunne ikke sove når dyret bråkte om natten.

Det gikk egentlig veldig greit, for jeg slapp å forholde meg til dyret, iom at jeg ikke så det, og hun hygget seg med å ha eget kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Kinkig. Hadde det ikke vært for katta, så hadde jeg sagt et rungende ja! Marsvin er trivelige og søte dyr - når du bare venner deg til dem :-)

Du bør forsikre deg om at marsvinet reiser tilbake til pappa etter endt ferie, evt. tenke ut hvem av dyrene som skal bo hvor i huset. Katter er jegere av natur, og marsvinet er et skvettent dyr som kommer til å få det lite hyggelig inne i buret sitt. Du må slippe ut katta/evt. sette den i et annet rom når marsvinet skal ut på tur i stua, ellers risikerer du blodbad og tragisk utgang for feriegjesten og eieren. Heller ikke bør buret (med marsvinet inni) stå i et rom der katta oppholder seg - og IHVERTFALL ikke uten tilsyn.

''Katter er jegere av natur, og marsvinet er et skvettent dyr som kommer til å få det lite hyggelig inne i buret sitt''

Vi har hatt både katt og marsvin og jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen der. Kattene våre har aldri brydd seg om å jakte på marsvinene. Marsvinene selv sier ikke neitakk til en liten lur i en varm kattepels om de får sjansen. Vi har hatt flere marsvin (og katter) opp igjennom årene og aldri opplevd jakt eller blodbad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er jenta di?

Er hun gammel nok til å ta ansvaret for marsvinet,slik at du slipper å ha noe med den å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Katter er jegere av natur, og marsvinet er et skvettent dyr som kommer til å få det lite hyggelig inne i buret sitt''

Vi har hatt både katt og marsvin og jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen der. Kattene våre har aldri brydd seg om å jakte på marsvinene. Marsvinene selv sier ikke neitakk til en liten lur i en varm kattepels om de får sjansen. Vi har hatt flere marsvin (og katter) opp igjennom årene og aldri opplevd jakt eller blodbad.

Hos oss har det vært omvendt. Så er vel katter og marsvin forskjellige, akkurat som mennesker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min erfaring også. :-)

Selv om det hos oss var snakk om hamster. Det ene hamsteret drakk til og med vann av samme skål som katten gjorde. Synd jeg ikke hadde kamera der og da. :-)

Må jo i tillegg si at jeg har tre katter som alle jakter. Kommer hjem med fugler, mus og diverse andre kryp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er jenta di?

Er hun gammel nok til å ta ansvaret for marsvinet,slik at du slipper å ha noe med den å gjøre?

Datteren min er 11 1/2 og er vel egentlig voksen nok, i teorien iallefall. Men jeg har en enorm aversjon overfor disse dyrene. Kan rett og slett ikke noe for det, for meg er de på samme linje som med rotter og mus og andre ekle kryp, uansett om det er i eller utenfor bur. Men uansett vil jo det siste ansvaret hvile på meg, og bare tanken på å stikke hånda ned i det buret for å sette ned vann eller mat, GRØSSSSS......Er fortsatt veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Sendte melding til far om han kunne ringe meg så vi kunne diskuterere dette men det vil han ikke. Jeg vil nemlig ha en muntlig forsikring om ar\t dette dyret er ute av huset til sommerferien. Klok av skade fra tidligere vet jeg at det ikke er sikkert det blir slik. Sist kom han hjem med en tre år gammel hund, han selv flyttet ut tre år senere, og jeg ble sittende med hunden til den døde mett av dage tolv år senere. Nå regner jeg ikke med at dette marsvinet skal bli så gammelt da, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er jenta di?

Datteren min er 11 1/2 og er vel egentlig voksen nok, i teorien iallefall. Men jeg har en enorm aversjon overfor disse dyrene. Kan rett og slett ikke noe for det, for meg er de på samme linje som med rotter og mus og andre ekle kryp, uansett om det er i eller utenfor bur. Men uansett vil jo det siste ansvaret hvile på meg, og bare tanken på å stikke hånda ned i det buret for å sette ned vann eller mat, GRØSSSSS......Er fortsatt veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Sendte melding til far om han kunne ringe meg så vi kunne diskuterere dette men det vil han ikke. Jeg vil nemlig ha en muntlig forsikring om ar\t dette dyret er ute av huset til sommerferien. Klok av skade fra tidligere vet jeg at det ikke er sikkert det blir slik. Sist kom han hjem med en tre år gammel hund, han selv flyttet ut tre år senere, og jeg ble sittende med hunden til den døde mett av dage tolv år senere. Nå regner jeg ikke med at dette marsvinet skal bli så gammelt da, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brilleslangen

Vi har en katt som er 12 år og fikk marsvin i hus i vinter(måtte levere dem ifra oss etter ei kort stund pga allergi) Men min erfaring er at katten viste tilnærmet null interesse for dyrene. Kunne av og ta seg en rusletur bort til buret for å sjekke hva dette var for noe i begynnelsen. De første gangene katten kom sprang dyrene og gjemte seg(men det gjorde de om jeg eller ungene kom også i begynnelsen) men de ble fort vant, og brydde seg snart ikke om at katten var i nærheten. Og katten giddet tydeligvis ikke bruke særlig av sin dyrebare tid på å se på dyrene og tuslet snart avgårde til andre gjøremål. Vi var riktignok forsiktige med å la marsvinene springe løse om katten var inne/våken men det var bare for å være helt sikker... så det gikk igrunnen veldig greit med katt og marsvin i samme hus. Men siden katten er jeger må man jo ha i bakhodet at uhell kan skje, og man lar iallfallikke dyrene være løse sammen uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Marsvinene selv sier ikke neitakk til en liten lur i en varm kattepels om de får sjansen. '

Å, herlighet, så søtt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinelsker

Jeg klarer ikke helt å ta hensyn til at DU hater marsvin. Enten gjør du dette for din datter og leverer det tilbake etter 6 uker, om faren ikke henter det selv, eller så sier du nei og ber ham finne noen andre til å passe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

Det er masse jeg synes er litt "rart" her da

Far tar ikke kontakt i forhold til samvær

Datteren "godtar" så lenge uten samvær og uten at hun da savner det marsvinet hun har ønsket seg så veldig

Ditt syn på marsvin, du mener marsvin og ikke hamster?

I prinsippet "har du lov" å si nei, siden du har holdt på dette hele vegen at du ikke vil ha med dette dyret å gjøre

På den annen side så blir det jo litt som andre sier her, vi svelger vel noen kameler for unga våre

Her må nesten din egen mening spille størst rolle

Men, selv ville jeg nok sakt ja. Og så hadde jeg på forhånd tatt en real prat med min datter og fått henne til å forstå at hele dette ansvaret faller på henne alene

Det menes skifte av vann og påfyll av mat HVER dag

Bytte av strø i buret 1 gang i uka inntil varmen setter inn, da minst 2 ganger uka

Buret bør stå helt trekkfritt, og langt unna stekende sol gjennom vinduer

Katter bør slettes ikke jakte på marsvin, men sett buret på stabilt underlag og hvor det kan lukkes vekk fra kattene når dere drar fra huset

Det er mer forde marsvinet skal slippe å bli skremt hvis kattene hopper opp (dette har litt å si på marsvinets personlighet også det da, hvor tamt det er osv) Men sånn for sikkerhet skyld

utover det så bør jo marsvinet på grønt og frukt og det bør snakkes litt med, klappes litt på jevnlig

Marsvin er særdeles snille og gode dyr, et tamt marsvin kan være akkurat like hengivent og hærlig som en liten hund

Sunne "normale" marsvin biter yderst sjelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Er jenta gammel nok til å stikke innom kåken itl faren og mate dyret mens han er på ferie?

Jeg tror jeg hadde bedt ham om å finne noen andre til å passe den. Marsvin er ekle dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest likermarsvinjegja

Jeg liker ikke marsvin, jeg heller, men datteren min hadde et i flere år. Hun var selv ansvarlig for å holde buret rent og å gi det mat, og marsvinet var enten på rommet hennes eller det satte det ut i en mellomgang om natten, for marsvin er nattdyr, så hun kunne ikke sove når dyret bråkte om natten.

Det gikk egentlig veldig greit, for jeg slapp å forholde meg til dyret, iom at jeg ikke så det, og hun hygget seg med å ha eget kjæledyr.

Marsvin er ikke nattdyr. De er meget sosiale, lager koselyder-roper eter mat når man åpner kjøleskapsdøra og er rett og slett ganske trivelige:-)

Hamster derimot er nattdyr. Kanskje det er litt tvil om arten her? .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Marsvin er ikke nattdyr. De er meget sosiale, lager koselyder-roper eter mat når man åpner kjøleskapsdøra og er rett og slett ganske trivelige:-)

Hamster derimot er nattdyr. Kanskje det er litt tvil om arten her? .-)

Ja, når jeg tenker etter så var det visst en hamster hun hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...