Gå til innhold

Hydrokortison 1%

Anbefalte innlegg

Gjest Inte nu
Skrevet

Det får man reseptfritt ikke sant? Kan man bruke det på huden mellom de store og små kjønnsleppene i skjeden for sprekkdannelse pga eksem?

candyqueen_83
Skrevet

Man får det reseptfritt, men jeg ville ikke brukt det på kjønnsleppene. Kortison gjør huden tynnere, og den er jo egentlig ganske tynn og skjør der fra før av.

Gjest Inte nu
Skrevet

Man får det reseptfritt, men jeg ville ikke brukt det på kjønnsleppene. Kortison gjør huden tynnere, og den er jo egentlig ganske tynn og skjør der fra før av.

Men trenger å kunne bruke noe som tar kløen/og healer, uten å måtte gå til legen.

Er eksem.

Skrevet

Jeg ville heller brukt Canesten, var jeg deg. Det fungerer nok bedre, for med hydrokortison kan du risikere at det blir verre straks du slutter å smøre...

Gjest Inte nu
Skrevet

Jeg ville heller brukt Canesten, var jeg deg. Det fungerer nok bedre, for med hydrokortison kan du risikere at det blir verre straks du slutter å smøre...

Men jeg har ikke sopp, jeg har eksem med svære sprekkdannelser.

Skrevet

Tror jeg ville forsøkt å få svar fra en fagperson før jeg evt. brukte hydrokortison. Hvis du ikke har lett tilgang til fastlegen, så kan du jo spørre enten hudlegen eller gynekologen her på dol.

Skrevet

Hjelper med Canesten på det også, serru. Man trenger ikke ha sopp.

Dessuten bør du bytte såpe til ei intimsåpe, og vaske godt et par ganger om dagen. Tørke godt også.

Jeg har vært borti flere som har hatt det problemet, og med god hygiene og Canesten har det forsvunnet. Alternativt fjern hårvekst om det er det der sårene er, for det irriterer og gjør at det ikke gror...

Gjest Inte nu
Skrevet

Hjelper med Canesten på det også, serru. Man trenger ikke ha sopp.

Dessuten bør du bytte såpe til ei intimsåpe, og vaske godt et par ganger om dagen. Tørke godt også.

Jeg har vært borti flere som har hatt det problemet, og med god hygiene og Canesten har det forsvunnet. Alternativt fjern hårvekst om det er det der sårene er, for det irriterer og gjør at det ikke gror...

Ok, har postet på gynekologi til fagperson også.

Bruker asan intimsåpe og er barbert.

Ok, kan jo prøve å bruke canesten sin salve, har den liggende.

Gjest kjempeanonym ja..
Skrevet

Har du forsøkt daktacort? Det fikk jeg beskjed fra legen min om å forsøke, jeg hadde sterk kløe og rifter som oppstod noen etter en tøff fødsel, og det hjalp ikke med canesten. Det funket bra, brukte det som en kur en ukes tid.

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg ville aldri smurt noe som helst der nede uten å konferere med lege først.

Gjest høstløv
Skrevet

He i familien har vi best erfaring med fete kremer til bruk ved eksem.

Sønnen min bruker A-derma kremen Dermablibour når huden mellom fingrene hans sprekker opp og det blir åpne sår. Denne kremen er legende, og kan gjerne brukes flere ganger hver dag til sprekkene er blitt helet.

Gjest Inte nu
Skrevet

Jeg ville aldri smurt noe som helst der nede uten å konferere med lege først.

Jeg fikk noe forrige gang jeg var der, flere år siden, tror det var kortison nemlig.

Gjest høstløv
Skrevet

He i familien har vi best erfaring med fete kremer til bruk ved eksem.

Sønnen min bruker A-derma kremen Dermablibour når huden mellom fingrene hans sprekker opp og det blir åpne sår. Denne kremen er legende, og kan gjerne brukes flere ganger hver dag til sprekkene er blitt helet.

Kremen jeg omtalte fås kjøpt reseptfritt på apoteket.

Jeg tror ikke at jeg ville bruke hydrokortison på et slikt sted, for det anbefales ikke å bruke denne kremen i mer enn en uke av gangen, fordi den gjør huden tynnere, og huden der nede er veldig sensitiv fra før.

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg fikk noe forrige gang jeg var der, flere år siden, tror det var kortison nemlig.

Jeg ville likevel ønsket å være HELT sikker på at dette var samme plage og at det var denne salven som var rekvirert. Jeg kunne tatt sjansen på at det muligens var denne på en albu eller et kne, men ikke i ansiktet og ikke nedentil. Der ønsker jeg ikke noe kødd.

Gjest Inte nu
Skrevet

Jeg ville likevel ønsket å være HELT sikker på at dette var samme plage og at det var denne salven som var rekvirert. Jeg kunne tatt sjansen på at det muligens var denne på en albu eller et kne, men ikke i ansiktet og ikke nedentil. Der ønsker jeg ikke noe kødd.

Jeg har hatt samme greia siden jeg var ungdom, jeg vet at det er det samme ja, men akkurat HVA det er vet jeg ikke.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

som flere påpeker så kan hyden bli tynnere av bruk av hydrokortison over tid

Men eksem er også belastende for huden.

Det blir å "velge" mellom to onder. Og da velger i alle fall jeg hydrokortison. Ville brukt det fornuftig maks to-fire dager. Tviler meget sterkt på at huden blir tynn ved så forsiktig bruk! Men jeg tror absolutt eksemen ville blitt bedre.

Når huden så er bedre, ville jeg vært påpasselig med ting som kan være forverret/utløste eksemet. Det være seg om type sepe, type undertøy etc.

Skrevet

''....men ikke i ansiktet og ikke nedentil. Der ønsker jeg ikke noe kødd.''

NoeN kødd, heter det!

Gjest Kayia
Skrevet

''....men ikke i ansiktet og ikke nedentil. Der ønsker jeg ikke noe kødd.''

NoeN kødd, heter det!

''NoeN kødd, heter det!'' Haha, har du helt rett i!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...