Gjest Dårlig samvittghet Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det sies at man bør lese ca en bok pr dag for barn i femårsalderen så de er godt rustet til skolestart. Jeg har fryktelig dårlig samvittighet for at jeg leser for barnet mitt mere men det er ofte problematisk å få tid i ukedagene. Når jeg skal lese på ettermiddagen så sovner jeg med boka gang på gang etter et noen få sider. Hva om jeg tar det igjen i helgene? Vil det være omtrent like effektivt om jeg leser 7 bøker til sammen i løpet av lørdag og søndag som om jeg leste en bok pr dag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Den regelen har jeg aldri hørt om. Det er vel en eller annen ekspert som har kommet med den? Sikkert ikke en kvinnelig fagperson med tre små barn i hvert fall... Når datteren din begynner på skolen blir det stress nok med å lese et antall minutter, sider eller ord, om dere ikke skal begynne allerede i 5-årsalderen. Det viktige er at barnet blir lest for og snakket med. Dessuten er det positivt om barnet blir glad i bøker. Men man kan ikke trylle. Jeg er moren til en bokorm og en sportsidiot, og jeg innrømmer helt glatt at jeg ikke har lest like mye for han som egentlig helst ville sparke fotball. Han klarer seg på skolen allikevel. Ikke stress og ikke tenk på at dette er noe du MÅ gjøre i forhold til skolestart. Les når dere begge ønsker det og har tid, gjerne i helgene. Det har uansett ingen målbar effekt i forhold til skoleprestasjonene om du har lest lørdag eller mandag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det stemmer at det å lese for barn i førskolealder er en av de beste måtene å forsøke å gi dem et godt grunnlag for skolegang. Synes allikevel at det virker uoverkommenlig å skulle lese 7 bøker pr uke, såfremt det ikke er snakk om billedbøker eller svært korte bøker. Tror derimot at det er bra å lese litt de aller fleste dager i uken, og at det ikke gjør samme nytten å lese svært mye kun i helgene. Les det dere rekker innenfor en balansert hverdag for hele familien :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Vi har aldri lest veldig mye for barna våre, men begge to knekte lesekoden meget tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Syv bøker i uka høres voldsomt mye ut! Og en må i hvertfall anta "regelen" er beregnet på enebarn. Vi leser en del for gutten vår, og det blir stort sett hver eneste dag noen få sider på sengekanten, men særlig mer enn det blir det nok bare et par ganger i uken. Egentlig synes jeg ordet "bare" er malplassert her :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Vi har aldri lest veldig mye for barna våre, men begge to knekte lesekoden meget tidlig. Betydningen av høytlesning i førskolealder er antatt å påvirke mange andre forhold enn det rent lesetekniske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Syv bøker i uka høres voldsomt mye ut! Og en må i hvertfall anta "regelen" er beregnet på enebarn. Vi leser en del for gutten vår, og det blir stort sett hver eneste dag noen få sider på sengekanten, men særlig mer enn det blir det nok bare et par ganger i uken. Egentlig synes jeg ordet "bare" er malplassert her :-). ''Egentlig synes jeg ordet "bare" er malplassert her :-). '' Synes også det får være grenser for hvilke krav foreldre skal stille til seg selv. Daglig lesning pluss litt ekstra må sies å utgjøre en god innsats :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg leste daglig på sengen for barna mine når de var på den alderen. Men "1 bok" er et vanskelig mål, det spenner så vidt. Jeg tror ikke at å lese mye i helgen har samme virkning som å lese hver dag i løpet av uken, det kan lett bli i meste laget i helgeb da. Ikke fokuser på hvor mye du skal lese hver dag, bare prøv å tenke på det som en kosestund der du leser litt. Det vil sikkert variere hvor mye du får lest, og det er helt i orden. Ikke er det noen katastrofe om du hopper over en og annen dag heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg tror det er bedre at du leser et par bøker i helgene når du har tid jeg, og gleder deg over å lese da, enn at du leser med dårlig samvittighet det antallet du har fått anbefalt av en eller annen pedagog. Poenget er jo å skape leselyst og glede, og det tror jeg formidlers best når man har ro og tilstedeværelse. Ikke stress mer med dette - det er helt sikkert bra nok det du allerede gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Vi har alltid lest for ungene på senga når de legger seg. Da er det ikke noe problem å få til minst 7 bøker i uka. (For ofte kommer de med en bok utenom leggetid også ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Betydningen av høytlesning i førskolealder er antatt å påvirke mange andre forhold enn det rent lesetekniske. Har det betydning å fortsette høytlesing også etter at de har knekt lesekoden tidlig (tenker på sønnen min som omtrent like gjerne leser selv)? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Betydningen av høytlesning i førskolealder er antatt å påvirke mange andre forhold enn det rent lesetekniske. Stryk ordet "tidlig" i innlegget mitt, det skulle ikke med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fuchur Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Har det betydning å fortsette høytlesing også etter at de har knekt lesekoden tidlig (tenker på sønnen min som omtrent like gjerne leser selv)? Det er jo kosen da ;-) Og så er det noe annet å høre ordene og setningsmelodiene enn å lese selv. Jeg har stor tro på alle tre: høytlesning, lydbøker og lese selv... Min er 8 og leser godt selv, men han syns det er veldig koselig når pappan leser på senga :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Betydningen av høytlesning i førskolealder er antatt å påvirke mange andre forhold enn det rent lesetekniske. Hvilke da? (Jeg skjønner jo at det er positivt og vi leser jo, men langt ifra 7 bøker i uka..) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det er jo kosen da ;-) Og så er det noe annet å høre ordene og setningsmelodiene enn å lese selv. Jeg har stor tro på alle tre: høytlesning, lydbøker og lese selv... Min er 8 og leser godt selv, men han syns det er veldig koselig når pappan leser på senga :-) Ja, at det er koselig vet jeg jo, men jeg lurte på om det var en pedagogisk begrunnelse for det også :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Ja, at det er koselig vet jeg jo, men jeg lurte på om det var en pedagogisk begrunnelse for det også :-). Har bedt togli som bør vite mye mer om dette enn meg, om å komme inn i denne tråden å hjelpe til litt. Jeg husker bare at jeg har lest at ingen annen enkeltstående faktor samvarierer mer med gode skoleprestasjoner senere, enn høytlesning for barn i førskolealder. Vi lærte også høytlesningen hadde betydning for mye mer enn knekking av lesekoden, men det er såpass lenge siden jeg leste om dette at jeg ikke tør å begi meg ut på mer detaljerte svar. Håper togli - eller en annen dollærer - vil hjelpe til, selv om det er søndag...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Har bedt togli som bør vite mye mer om dette enn meg, om å komme inn i denne tråden å hjelpe til litt. Jeg husker bare at jeg har lest at ingen annen enkeltstående faktor samvarierer mer med gode skoleprestasjoner senere, enn høytlesning for barn i førskolealder. Vi lærte også høytlesningen hadde betydning for mye mer enn knekking av lesekoden, men det er såpass lenge siden jeg leste om dette at jeg ikke tør å begi meg ut på mer detaljerte svar. Håper togli - eller en annen dollærer - vil hjelpe til, selv om det er søndag...*s* Hmmm, jeg vet ikke om jeg klarer å hoste opp så mye mer enn det som allerede har blitt sagt i denne tråden, men er iallefall ingen tvil om at høytlesning er veldig bra for barn. 7 bøker i uka høres tildels voldsomt ut. Jeg synes ikke antallet bøker skal være utslagsgivende her. Det som er viktig er at mor/far tar seg tid til å lese litt så ofte som mulig. Høytlesning skaper nærhet mellom foreldre og barn, barnets fantasi får næring, man viser barnet at lesning er viktig etc. Det jeg vet er at i hjem der barna ser at mor/far/søsken leser bøker, aviser etc., der vil barna som regel også begynne å lese mer. Jeg tenker at lesning kanskje idag nesten er viktigere enn lesning var før. Idag får barna inn enormt mye via TV, data etc. De får problemer med å danne seg fantasibilder i hodet sitt. Dette kan høytlesning være med på å forhindre. Håper andre eventuelle lærere kan svare mer utfyllende her.. Kanskje her er norsklærere også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Vi har alltid lest for ungene på senga når de legger seg. Da er det ikke noe problem å få til minst 7 bøker i uka. (For ofte kommer de med en bok utenom leggetid også ) Leser som oftest det vi også, men ikke hvis de kommer med bøker ala Ronja Røverdatter o.l :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hmmm, jeg vet ikke om jeg klarer å hoste opp så mye mer enn det som allerede har blitt sagt i denne tråden, men er iallefall ingen tvil om at høytlesning er veldig bra for barn. 7 bøker i uka høres tildels voldsomt ut. Jeg synes ikke antallet bøker skal være utslagsgivende her. Det som er viktig er at mor/far tar seg tid til å lese litt så ofte som mulig. Høytlesning skaper nærhet mellom foreldre og barn, barnets fantasi får næring, man viser barnet at lesning er viktig etc. Det jeg vet er at i hjem der barna ser at mor/far/søsken leser bøker, aviser etc., der vil barna som regel også begynne å lese mer. Jeg tenker at lesning kanskje idag nesten er viktigere enn lesning var før. Idag får barna inn enormt mye via TV, data etc. De får problemer med å danne seg fantasibilder i hodet sitt. Dette kan høytlesning være med på å forhindre. Håper andre eventuelle lærere kan svare mer utfyllende her.. Kanskje her er norsklærere også? Interessant 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Leser ca 20 nutter på sengekanten hver kveld for minsten i 1 klasse, og det kommer vi til å fortsette med så lenge han synes det er koselig. Det er en skikkelig kosestund hvor det bare er han og en av oss voksne, kanskje nesten den eneste gangen i døgnet han har oss for seg selv Jentene ville ikke mer i 9 års alder, og det var greit det også. Nå koser de seg med en bok på senga selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.