Gjest GA Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Vet ikke om akkurat antallet bøker har så mye å si, men at det er viktig å lese for ungene er jeg helt sikker på. Jeg og mine 3 søstre ble lest for hver eneste kveld da vi vokste opp -og vi er blitt glade i bøker alle sammen, 2 har studert litteraturvitenskap og 1 gått bibliotekhøgskolen. Vi har massevis av bøker i hyllene alle 4. -jeg eller pappa'n leser for våre to på senga nesten hver kveld, ikke fordi ungene blir så mye flinkere på skolen av det, men fordi vi synes det er en fin avslutning på dagen. Så får det andre komme som en god bonus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pedagogen Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det er viktig å forstå hva menes med at høytlesing er bra for unger. Det å snakke om bok om dagen blir helt feil. Noen bøker er korte og andre lange. Du trenger ikke å lese hver dag heller. Les når du orker og har lyst og barnet har mye mer glede av det enn at du leser pga. tvang. Du skal også snakke med barnet om andre ting. Dere skal også kunne være sammen uten å snakke og bare kose dere med å være i nærheten av hverandre. Barnet skal kunne leke i ro og fred, og bare ha tryggheten av at mamma er der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pedagogen Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det er viktig å forstå hva menes med at høytlesing er bra for unger. Det å snakke om bok om dagen blir helt feil. Noen bøker er korte og andre lange. Du trenger ikke å lese hver dag heller. Les når du orker og har lyst og barnet har mye mer glede av det enn at du leser pga. tvang. Du skal også snakke med barnet om andre ting. Dere skal også kunne være sammen uten å snakke og bare kose dere med å være i nærheten av hverandre. Barnet skal kunne leke i ro og fred, og bare ha tryggheten av at mamma er der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det hadde jeg ikke giddet å ha dårlig samvittighet for. Les med lyst og glede. Lydbøker er også kjempefint, og lar fantasien være med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Oi, da skulle jeg ha hatt mye dårlig samvittighet. Jeg leser når jeg har tid & lyst for barna mine. Nå leser jeg mest for yngstejenta på 3, men 7 bøker i uken - aldri i verden! De to skolejentene våre elsker å lese selv, men det hender jeg leser for de likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Lydbøker! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Oi - da burde jeg ha super dårlig samvittighet, men det har jeg ikke. leser nemlig aldri for poden på 4, for han er ikke interressert.. Vi kan sitte med en bok og prate om boka, bilder i den osv. Eller at jeg dikter opp en historie som passer til bildene. Leser jeg direkte fra boka, så blir han urolig og begynner å prate om det han ser. Så vi har vår egen vri. Og jeg synes det funker greit og guttungen trives med det.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Her er det stort sett 7 bøker i uka ja, hun blir hvertfall lest for hver kveld. Det hender vi begynner på en litt lang bok også som vi deler opp over noen kvelder. Unntakene er kun de kveldene vi er ute på andre ting som går ut over leggetiden, men det er svært sjelden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg leser ikke 7 bøker i uka for min femåring.... Tipper det blir mellom 2 og 5.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Leser som oftest det vi også, men ikke hvis de kommer med bøker ala Ronja Røverdatter o.l :-) Selvsagt avhenger det av type bok. Minstemann på 3,5 elsker Kardemommeby og Hakkebakkeskogen. Vi leser ikke en hel slik bok hver kveld Jeg så for meg at man leste 1 kapittel i en bok, eller en bildebok eller noe slikt hver kveld. Alternativt at man leser i 5-15 minutter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hmmm, jeg vet ikke om jeg klarer å hoste opp så mye mer enn det som allerede har blitt sagt i denne tråden, men er iallefall ingen tvil om at høytlesning er veldig bra for barn. 7 bøker i uka høres tildels voldsomt ut. Jeg synes ikke antallet bøker skal være utslagsgivende her. Det som er viktig er at mor/far tar seg tid til å lese litt så ofte som mulig. Høytlesning skaper nærhet mellom foreldre og barn, barnets fantasi får næring, man viser barnet at lesning er viktig etc. Det jeg vet er at i hjem der barna ser at mor/far/søsken leser bøker, aviser etc., der vil barna som regel også begynne å lese mer. Jeg tenker at lesning kanskje idag nesten er viktigere enn lesning var før. Idag får barna inn enormt mye via TV, data etc. De får problemer med å danne seg fantasibilder i hodet sitt. Dette kan høytlesning være med på å forhindre. Håper andre eventuelle lærere kan svare mer utfyllende her.. Kanskje her er norsklærere også? I tillegg til det togli har sagt så vet man at barn utvikler et stort ordforråd om de blir lest til. De får også inn setningsstrukturer tidlig og kan få et mer variert/rikt språk. I tillegg til å lese for barnet bør man også ta seg tid til å snakke om det man leser. Diskutere innholdet med barna og se på bilder/illustrasjoner og snakke om hvordan disse viser oss hva som skjer videre i historien. Gjenfortelling (som barnet står for) av hva vi leste i går er også en veldig fin trening. Det er i det hele tatt mange grunner til å ta seg tid til å lese for barna sine. Det er nok ingen krise om det ikke skjer hver eneste kveld. Men man kan heller ikke ta fem bøker på søndag formiddag for å veie opp for alle de dagene man ikke har fått lest:-) Jeg har selv tro på små, hyppige lesestunder men har slett ikke dårlig samvittighet de kveldene vi ikke får tid til å lese. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 I tillegg til det togli har sagt så vet man at barn utvikler et stort ordforråd om de blir lest til. De får også inn setningsstrukturer tidlig og kan få et mer variert/rikt språk. I tillegg til å lese for barnet bør man også ta seg tid til å snakke om det man leser. Diskutere innholdet med barna og se på bilder/illustrasjoner og snakke om hvordan disse viser oss hva som skjer videre i historien. Gjenfortelling (som barnet står for) av hva vi leste i går er også en veldig fin trening. Det er i det hele tatt mange grunner til å ta seg tid til å lese for barna sine. Det er nok ingen krise om det ikke skjer hver eneste kveld. Men man kan heller ikke ta fem bøker på søndag formiddag for å veie opp for alle de dagene man ikke har fått lest:-) Jeg har selv tro på små, hyppige lesestunder men har slett ikke dårlig samvittighet de kveldene vi ikke får tid til å lese. ...og mye av det du sier er er avhengig av at forelderen faktisk er tilstedde fysisk og leser. Lydbøker er vel og bra, men kan ikke erstatte høytlesning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 ...og mye av det du sier er er avhengig av at forelderen faktisk er tilstedde fysisk og leser. Lydbøker er vel og bra, men kan ikke erstatte høytlesning. Enig i det. Lydbøker kan ikke erstatte høytlesning men det er et veldig godt supplement:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.