Gå til innhold

Sprekk i munnvikene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så plaget med at munnvikene blir tørre pg sprekker og etterhvert danner seg sår. Dette går som regel bort av seg selv etter en stund, men er så ubehagelig(og ikke så pent) når det står på. Kan det være at jeg er dehydrert? Eller er det munnsår?Det er ikke alltid det utvikler seg til "sårstadiet" men forholder seg bare og tørt og sprekker. Hva kan det skyldes? Jeg har kanskje hatt d 3 ganger siden jul allerede. Slitsomt! Har brukt slik Prolip herstat-salve fra apoteket uten at det hjelper noe særlig.

Noen med tips, erfaringer,råd,teorier?=)

Skrevet

Vitaminmangel?

Ja har tenkt det jeg også.. har nokså allsidig kost så kan være det. Må trøkke i meg noen vitamintabletter så skal vi se. hehe...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Du kan prøve Antix, jeg har hatt god erfaring med den.

http://www.antix.no/

Det er også viktig at kroppen får nok væske. En annen ting er å bruke Zendium tannkrem, den beholder det naturlige fettlaget vi har i og rundt munnen. Andre tannkremer fjerner ofte dette i følge tannlegen min. Jeg var plaget med spukne lepper og sår i munnen før, det bedre seg betraktelig etter tannkrembytte. Kan jo være verdt forsøket.

http://www.zendium.no/

Gjest minnah
Skrevet

Åhjelp! Håper da ikke det? Men går sopp over av seg selv egentlig? Må man ikke ha behandling for at det skal gå over?Det ser ikke så ille ut, og går jo over etter en stund så da har jeg tenkt at det ikke var det da.. men mulig jeg tar feil..? usj!

Du får smøre på Canesten-salve noen dager og se om det hjelper :-)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1241987421' post='4146883]

Du kan prøve Antix, jeg har hatt god erfaring med den.

http://www.antix.no/

Det er også viktig at kroppen får nok væske. En annen ting er å bruke Zendium tannkrem, den beholder det naturlige fettlaget vi har i og rundt munnen. Andre tannkremer fjerner ofte dette i følge tannlegen min. Jeg var plaget med spukne lepper og sår i munnen før, det bedre seg betraktelig etter tannkrembytte. Kan jo være verdt forsøket.

http://www.zendium.no/

Zendium- så lurt. Det skal jeg prøve. Takk for tips!=)

Skrevet

Du får smøre på Canesten-salve noen dager og se om det hjelper :-)

*grøss* Jeg nekter! Jeg prøver først aaaaaalt annet;) tydelig i fornektelsesstadiet her ja..=/

Gjest minnah
Skrevet

*grøss* Jeg nekter! Jeg prøver først aaaaaalt annet;) tydelig i fornektelsesstadiet her ja..=/

Men kremen er da ikke noe farlig. :-)

Skrevet

Ja har tenkt det jeg også.. har nokså allsidig kost så kan være det. Må trøkke i meg noen vitamintabletter så skal vi se. hehe...

hehe... ENSIDIG skulle det vel være her ja...8) surrete..

Skrevet

Men kremen er da ikke noe farlig. :-)

Neida, men tanken på sopp er jammen meg ikke så delikat gitt. Sopp i munnen.. usj..nei, jeg satser på at det er noe annet.. hehe..hvasomhelst!

Gjest minnah
Skrevet

Neida, men tanken på sopp er jammen meg ikke så delikat gitt. Sopp i munnen.. usj..nei, jeg satser på at det er noe annet.. hehe..hvasomhelst!

Da hadde jeg _hvertfall_ kastet på meg Canesten med det samme, for ikke å risikere å ha sopp lenger enn nødvendig ;-) *hihi*, folk er forskjellige :o)

Skrevet

Husker jeg ble rådet til å smøre på Solhatt når jeg fikk disse sårene før, sånne dråper på flaske.

Nå tar jeg på masse Rosebudsalve før jeg sovner, og det hjelper også kjempemasse, det gror i løpet at kort tid!

Rosebudsalve er veldig annvendelig og burde finnes i enhver håndveske :)

Gjest agree
Skrevet

Spis gulerøtter :) Du kan ha b-vitaminmangel eller jernmangel. Sjekkes enkelt med en blodprøve.

Skrevet

At du drikker for lite kan absolutt være en årsak.

I tillegg kan sinkmangel gi seg slike utslag. Du får en sinktest på helsekosten du kan prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...