Gjest mamma til liten gutt Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg leste i Se&Hør i dag en repotasje ang to jenter på 13 år som var så lave at de fikk hormonsprøyter! Hun ene var 132, og ja, det er jo lavt, men hun andre var 140,5. Jeg har en sønn på 12 år som er 140 og bruker 35 i sko, er han veldig liten?? Er det noe vi burde sjekke opp, i forhold til ev hormoner ol? Jeg ser jo at han er liten, kompisene er sikkert 160 og bruker str 40-44 i sko. Men er han så liten at han vi burde sjekke det? Blir litt skeptisk, den repotasjen gjorde veldig stort nummer ut av det, med mobbing ol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Tror det er litt forskjell sånn sett på jenter og gutter. Jenter kommer tidligere i pubertenen og strekker seg ikke så mye mer i høyden etter 13-14års alderen. Mens gutta fortsetter å strekke seg i høyden til de er langt inne i tenårene. Så gutten din burde ha mye å gå på enda. Jeg vil anslå at min snart 12-åring er rundt 145 cm og bruker str 38 i sko. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Gutter vokser jo gjerne ikke før de går i 9-10 klasse, det er bare å kikke litt på 8.klassingene som begynner på ungdomsskolen. Det er en enorm forskjell, noen ser ut som 10-åringer mens andre har skjegg liksom... Flere av mine venner fikk ikke voksen høyde før på videregående heller. Husker spesielt en som ikke vokste før han var 16-17, men da ble han til gjengjeld nesten 2 meter... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snakk med legen Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 jenter kommer en del tidligere i puberteten, og slutter å vokse i høyden mye tidligere enn guter (generelt sett, det er selvsagt individuelle forskjeller). Jeg var 170 når jeg gikk ut av barneskolen, og ble 171 cm høy når jeg var ferdig utvokst.. Du kan jo ta det opp med fastlegen, og be henne sjekke hva som er retningslinjer for gutter i dag for når og ved hvilken høyde man setter inn tiltak. Dette endrer seg jo, etter som både alder for pubertet går ned, og gjennomsnittlig høyde går opp i befolkningen. (Uten å snakke noe med sønnen din om det foreløpig.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ta en prat med fastlegen Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Ta en prat med fastlegen snarest. Han er lav for alderen, 140 cm høy, er mere normalt for en på 9-10 år. str. 35 i sko, er også veldig lite, det er også mere normalt for en 9-10 åring. Lykke til, han strekker seg nok litt ekstra i sommer. Husker da jeg var på den alderen, og guttene kom tilbake etter sommerferien, og hadde strekt seg MYE, de var ofte ikke til å kjenne igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Ta en prat med fastlegen snarest. Han er lav for alderen, 140 cm høy, er mere normalt for en på 9-10 år. str. 35 i sko, er også veldig lite, det er også mere normalt for en 9-10 åring. Lykke til, han strekker seg nok litt ekstra i sommer. Husker da jeg var på den alderen, og guttene kom tilbake etter sommerferien, og hadde strekt seg MYE, de var ofte ikke til å kjenne igjen. Snuppa mi er straks 10 år. 130 høy og 34-35 i sko. Ho er minst i klassen. Men jeg ser en del gutter som er små lenge før de plutselig vokser noe helt enormt. Men både vekt og høyde blir jo sjekket hos helsesøster. Dersom de ikke har reagert så er nok dette bare innenfor normalen:-) Dersom du er bekymret så hadde jeg nok ringt helsesøster først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villniss Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Sånt er jo individuelt, og har mye med arv å gjøre. Hvordan var det med faren på samme alder? Men er dere usikre, så er det jo bare til å ta seg en tur til fastlegen. Jeg har forøvrig to "store" barn. To jenter på 9 og 10 år. De er henholdsvis 144 cm og 147 cm. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei Sønnen min var også veldig liten gjennom mesteparten av oppveksten. Minst i klassen helt til videregående. Da han var 12 mener jeg at han var ca 145. Idag er han 178, og vokser fremdeles. 45 i sko. Så det er nok ingen fare riktig enda, men vokser sønnen din ikke noe gjennom hele ferien, er det grunn til å ta en tur til legen for å ta en sjekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det kan tas håndrøntgen for å anslå ca høyde når ferdig utvokst. Jeg er usikker på om det er noen øvre aldersgrense for denne undersøkelsen, men vet det kan gjøres fra 4-5-år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Gutten min er 145 cm høy og bruker 36 i sko. Han har alltid fulgt 10% percentilen eller hva det heter på dette vekt/høyde skjema. Han er populær, løper fortest og rekker ned til bakken selv om han er lav:-). Bestekameraten er 170 cm og bruker 43 i sko - de er sannelig ett merkelig par!! Hvis gutten din ikke har vokst på en stund så burde du kanskje sjekke med fastlegen, men vokser han jevnt og trutt så går det sikkert bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Minstemann er 12 år - 96modell - og han er 175 cm og bruker 43 i sko. I fjor sommer da han fyllte 12 var han 170 og allerede i stemmeskiftet. Jeg tror ungene er veldig forskjellige i den alderen. I klassen til minstemann er han ene et hode høyere enn minstemann og det minste mindre enn din. Så det er kjempeforskjell. Jeg tror det kommer av at noen kommer i puberteten tidligere enn andre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Snuppa mi er straks 10 år. 130 høy og 34-35 i sko. Ho er minst i klassen. Men jeg ser en del gutter som er små lenge før de plutselig vokser noe helt enormt. Men både vekt og høyde blir jo sjekket hos helsesøster. Dersom de ikke har reagert så er nok dette bare innenfor normalen:-) Dersom du er bekymret så hadde jeg nok ringt helsesøster først. ''Men både vekt og høyde blir jo sjekket hos helsesøster.'' Husker ikke sist det skjedde - har en på snart 12 år, og det må da være mange år side han ble målt og veid hos helsesøster?? Føles som om det var i forrige årtusen, men det var nok i dette;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 ''Men både vekt og høyde blir jo sjekket hos helsesøster.'' Husker ikke sist det skjedde - har en på snart 12 år, og det må da være mange år side han ble målt og veid hos helsesøster?? Føles som om det var i forrige årtusen, men det var nok i dette;-) Mener at ho fortalte at de hadde vært hos helsesøster for 1-2 år siden i hvert fall. 2 ganger på 4 år har ho vært der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Eldstejenta mi fyller 12 om en måned. Hun har alltid vært minst i klassen, helt fram til i fjor. Nå er hun 154 cm høy og bruker str. 37 i sko, så hun har tatt igjen mange i klassen høydemessig. Denne utviklingen starta når hun begynte å komme i puberteten. Gutter er jo som regel senere ute enn jenter, så kanskje vil sønnen din plutselig vokse mye om et års tid eller så? Han høres ikke ekstremt liten ut synes jeg? Jeg vil tro det er gutter i klassen til datra mi som er like lave som din sønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.