Gjest store søs til umoden 18-åring Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Lillesøs ble 18 år i mars, og er nå russ. jeg er ti år eldre. Hun er veldig umoden for alderen, og skjønner ikke alltid konsekvenser av ting. Hun har mistet både bankkort, mobil og nøkler opptill flere ganger i fylla. Hun går i kortkort skjørt og kjoler, og er litt "deilige meg" hvis du skjønner. Kan virke litt utfordrende, og ertete på gutter. Jeg er rett og seltt bekymra for at hun svinser med svansen for feil gutt, og at hun skal bli voldtatt. Kan legge tila t hun kan være ganske frekk i kjeften og tøff i trynet. Så til saken. Mamma og faren hennes skal reise bort 15. mai, og kommer ikke hjem før 19. mai. De er bedt på tur i forbindelse med 60 års feiring, og ville ikke si nei bare pga søstern. Vi bor på samme sted, så de har spurt mannen min og meg om vi kan holde et øye med henne mens de er borte, særlig 17. mai pga. russetiden. De er redde for at hun skal ha huset fult av folk, eller at det skal skje noe med henne. Det blir en stille og rolig 17. mai feiring for oss da vi skal ha med oss sønnen ut og se på toget osv. men jeg kunne godt tenkt meg å tatt en pils, men dropper dette pga søstern, tilfelle jeg må hente henne. Vi henta henne nemlig en lørdagsnatt i byen da kun ble 18 år, drita full, tynnkledd utenfor et utested som hun ble kasta ut fra. Tok henne med hjem så hun fikk sove på sofaen. Sendte sms til faren hennes at hun sov hos oss. jeg blir litt bekymra selv for hvordan jeg skal "passe" på henne. Hun er jo myndig og burde ta ansvar for seg selv, men jeg vet hvordan hun kan være, særlig med surr og rot i fylla, og for mye alkoholinntak. Hun vet ikke selv at de skal reise bort ennå, for de drøyer så lenge som mulig med å si noe så hun ikke får planlagt (noe jeg mener er litt teit, for hun kan jo ta ting på sparket og, men de lnsker vel ikke sitte inne. Jeg hadde tenkt til å ringe henne og snakke med henne, for å høre hvordan ståa er. Ringe hjem om kvelden, og er det fullt hus får jeg bare dra dit bort og få folk ut. Kjipt å være sånn "vakt" og. mamma mente hun skulle legge sine nøkler hos meg 17. mai siden hun sikkert ikke sover hjemme, men jeg skal jo på jobb 18. mai, og er ikke hjemme igjen før kl. 17 om ettermiddagen. Har egentlig lyst til å snakke med henne i forkant, og høre hva planene hennes er, og si jeg vil ringe for å høre hvordan formen er og hvor hun er hen. Mamma vil sikkert ringe og sjekke. Hvordan ville dere påtatt dere denne kontroll-rollen? Vil egentlig ikke ha den! Søstern og jeg har god kontakt, og tar gjerne en pils eller to sammen, men nå skal jeg liksom passe på henne. Blir merkelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg trodde det var 19 år ungdommen blir det året de blir russ? 18 åringen min har ennå et år til h*n er ferdig med videregående. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest store søs til umoden 18-åring Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg trodde det var 19 år ungdommen blir det året de blir russ? 18 åringen min har ennå et år til h*n er ferdig med videregående. Det kommer an på om man går allmenfag eller faglinje det. Faglinje er to år på vgs. Jeg ble 18 det året jeg var russ. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det kommer an på om man går allmenfag eller faglinje det. Faglinje er to år på vgs. Jeg ble 18 det året jeg var russ. De blir da ikke russ om de tar yrkefaglige linjer. Etter to år på yrkesfaglig linje, så har de igjen et par år som lærling, før de er ferdige med opplæringstiden. De blir da bare russ om de tar studieretningsfag og det tar tre år på videregående for å få studiekompetanse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Du kan jo ikke passe på henne, det kunne vel ikke moren ha gjort, heller? Du kan forsøke å unngå at huset blir brukt som festlokale, antakelig er risikoen størst _før_ 17 - 18 mai. Datteren min er russ, og jeg har inntrykk av at det skal festes natt til 17. og stort sett soves på selve dagen. Men et annet typisk kjennetegn på den gjengen er jo at fint lite er bestemt på forhånd - det kan dukke opp noe i siste øyeblikk slik at man ombestemmer seg. Hør om hun har billett til noe treff eller noe sånt, og dermed vet hvor hun skal - jeg kjenner bare oslorussen, og der er det digre fellesarrangementer. Men de er dyre, så det foregår også andre ting. Hvis hun skal på frokost et eller annet sted om morgenen 17. mai, har hun kanskje også tenkt litt på hvor hun skal sove den natten, eller etter frokosten? Forsøk å lage en avtale om at hun kan ringe for å bli hentet hvis det trengs, dersom hun lover å ikke rasere huset? Hvis moren mener du skal passe på henne, synes jeg du kan be om en konkret oppskrift. Ingen kan passe på noen som befinner seg et helt annet sted. Jeg innbiller meg hvert fall ikke et øyeblikk at jeg kan passe på datteren min lenger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hvis jeg skulle ha gjort noe sånt, så ville jeg ha valgt å prate åpent med vedkommende på forhånd. Antar at det er to ting som er vesentlige; for det første at hun selv vet at hun skal ringe dere dersom hun roter seg opp i noe hun ikke vet veien ut av, og for det andre at huset til foreldrene dine ikke blir ramponert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 De blir da ikke russ om de tar yrkefaglige linjer. Etter to år på yrkesfaglig linje, så har de igjen et par år som lærling, før de er ferdige med opplæringstiden. De blir da bare russ om de tar studieretningsfag og det tar tre år på videregående for å få studiekompetanse. Du lever i fortiden :-) Det er nesten ingen grenser for hvem som kan være med på russefeiringen. Man kan omtrent velge farge fritt, og det er ikke så vesentlig om man har tatt eksamen eller ikke. Jeg kjenner en som bare er halvveis i vgs, droppet ut etter halvannet år og går ikke på skole. Men som selvsagt er med og feirer sammen med tidligere kullkamerater. Men altså, jeg har i utgangspunktet det samme fossil-aktige synet som deg på dette. Jeg har bare oppdaget hvordan det funker nå, siden jeg står midt oppi det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest store søs til umoden 18-åring Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Du kan jo ikke passe på henne, det kunne vel ikke moren ha gjort, heller? Du kan forsøke å unngå at huset blir brukt som festlokale, antakelig er risikoen størst _før_ 17 - 18 mai. Datteren min er russ, og jeg har inntrykk av at det skal festes natt til 17. og stort sett soves på selve dagen. Men et annet typisk kjennetegn på den gjengen er jo at fint lite er bestemt på forhånd - det kan dukke opp noe i siste øyeblikk slik at man ombestemmer seg. Hør om hun har billett til noe treff eller noe sånt, og dermed vet hvor hun skal - jeg kjenner bare oslorussen, og der er det digre fellesarrangementer. Men de er dyre, så det foregår også andre ting. Hvis hun skal på frokost et eller annet sted om morgenen 17. mai, har hun kanskje også tenkt litt på hvor hun skal sove den natten, eller etter frokosten? Forsøk å lage en avtale om at hun kan ringe for å bli hentet hvis det trengs, dersom hun lover å ikke rasere huset? Hvis moren mener du skal passe på henne, synes jeg du kan be om en konkret oppskrift. Ingen kan passe på noen som befinner seg et helt annet sted. Jeg innbiller meg hvert fall ikke et øyeblikk at jeg kan passe på datteren min lenger... ja det er sant. mamma har jo ikke akkurat bedt meg passe henne, men ha litt oversikt over hva som skjer, så det blir minst mulig sjans for at det skjer noe. Greit at hun kan ringe meg, men jeg skal som sagt på jobb, og levere i barnehage på mandag, så legger meg som vanlig rundt kl. 23. Ikke veldig lyst til å kjøre ut om natten, men må jeg så gjør jeg jo det. Håper jeg slipper da. Skal snakke med både mamma og søstern igjen, så det er klart hva som forventes av søstern, og hva som forventes av meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest store søs til umoden 18-åring Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 De blir da ikke russ om de tar yrkefaglige linjer. Etter to år på yrkesfaglig linje, så har de igjen et par år som lærling, før de er ferdige med opplæringstiden. De blir da bare russ om de tar studieretningsfag og det tar tre år på videregående for å få studiekompetanse. feil! Etter teoertisk eksamen på faglinja blir man russ jo, også begynner man som lærling i august. man blir ikke russ etter lærlingstiden. Jeg var selv russ for ti år siden, etter jeg hadde gått to år på videregående. det er "godkjente" russ. Det du sier er sånn det var for mange mange år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Du lever i fortiden :-) Det er nesten ingen grenser for hvem som kan være med på russefeiringen. Man kan omtrent velge farge fritt, og det er ikke så vesentlig om man har tatt eksamen eller ikke. Jeg kjenner en som bare er halvveis i vgs, droppet ut etter halvannet år og går ikke på skole. Men som selvsagt er med og feirer sammen med tidligere kullkamerater. Men altså, jeg har i utgangspunktet det samme fossil-aktige synet som deg på dette. Jeg har bare oppdaget hvordan det funker nå, siden jeg står midt oppi det. Men min attenåring er ferdig med vg2 på yrkeslinja i år, og kullkameratene feirer da ikke russetid før de er ferdige med vg3. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Men min attenåring er ferdig med vg2 på yrkeslinja i år, og kullkameratene feirer da ikke russetid før de er ferdige med vg3. De som skal gå tre år, feirer selvfølgelig etter vg3. Datteren min har også gått tre år. Men de som slutter etter to år på yrkesfag og tar sikte på lærlingeplass, feirer etter disse to årene. I hvert fall svært mange av dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 ja det er sant. mamma har jo ikke akkurat bedt meg passe henne, men ha litt oversikt over hva som skjer, så det blir minst mulig sjans for at det skjer noe. Greit at hun kan ringe meg, men jeg skal som sagt på jobb, og levere i barnehage på mandag, så legger meg som vanlig rundt kl. 23. Ikke veldig lyst til å kjøre ut om natten, men må jeg så gjør jeg jo det. Håper jeg slipper da. Skal snakke med både mamma og søstern igjen, så det er klart hva som forventes av søstern, og hva som forventes av meg. Synes det er en rar oppgave du har fått... Selvfølgelig vil søsken hjelpe hverandre hvis det trengs og det kan være fint for henne å vite at du er der og tilgjengelig for henne, men hvis hun/huset virkelig må passes på så er det foreldrenes oppgave, ikke din, mener jeg. Synes det virker som moren mener at søsteren din ikke kan klare seg selv, men siden mor gjerne selv vil reise i selskap lemper hun ansvaret over på deg... Kan godt hende at søsteren din ikke bryr seg, hvis hun er umoden og vant til slike ordninger er det kanskje greit for henne, men synes ikke det blir riktigere av den grunn. Dersom du likevel skal ta på deg dette ansvaret må det være et minimum at du får ha regien på forberedelsene også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 De som skal gå tre år, feirer selvfølgelig etter vg3. Datteren min har også gått tre år. Men de som slutter etter to år på yrkesfag og tar sikte på lærlingeplass, feirer etter disse to årene. I hvert fall svært mange av dem. Da er praksis noe forskjellig bortover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katamaran Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg trodde det var 19 år ungdommen blir det året de blir russ? 18 åringen min har ennå et år til h*n er ferdig med videregående. hei. nå må du følge med i timen! når en går to år på yrkesfaglig, så er en ferdig med skole. (det er kun to år igjen, som lærling.) da er en svart-russ. tror ikke en kan "velge" farge. de som tar studiespesialiering eller lignende, må gå tre år for å være russ, pga en er jo ikke ferdig med videregående skole før det er gått tre år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 hei. nå må du følge med i timen! når en går to år på yrkesfaglig, så er en ferdig med skole. (det er kun to år igjen, som lærling.) da er en svart-russ. tror ikke en kan "velge" farge. de som tar studiespesialiering eller lignende, må gå tre år for å være russ, pga en er jo ikke ferdig med videregående skole før det er gått tre år. Det praktiseres åpenbart forskjellig utover det ganske land. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg trodde det var 19 år ungdommen blir det året de blir russ? 18 åringen min har ennå et år til h*n er ferdig med videregående. ''Jeg trodde det var 19 år ungdommen blir det året de blir russ? '' De som er vanlig rød- og blåruss i år er gjerne født i 1990, ergo vil de være 18 de som ikke har hatt fødeselsdag ennå i år. Drøyt halvparten av russen vil ergo være 19, resten "bare" 18 :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 ''Jeg trodde det var 19 år ungdommen blir det året de blir russ? '' De som er vanlig rød- og blåruss i år er gjerne født i 1990, ergo vil de være 18 de som ikke har hatt fødeselsdag ennå i år. Drøyt halvparten av russen vil ergo være 19, resten "bare" 18 :-). Ja, det tenkte jeg ikke på, men du har selvfølgelig rett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Huff,- det var en fæl oppgave du har fått. Jeg har også russ i huset i år,- og ikke ti ville hester skulle fått meg av gårde på tur i denne tiden. Og h*n er faktisk fornuftig. Men, siden moren deres reiser bort, så er hun nok ikke helt på linje med meg, som aldri drikker/er bortreist når tenåringen min er på fest. Og som kjører og henter når som helst på natten. Og da kan hun jo ikke forvente seg så mye mer av deg,- enn at du er tilgjengelig i tilfelle søsteren din virkelig trenger deg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Da er praksis noe forskjellig bortover. Ja, det kan godt hende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 ''Jeg trodde det var 19 år ungdommen blir det året de blir russ? '' De som er vanlig rød- og blåruss i år er gjerne født i 1990, ergo vil de være 18 de som ikke har hatt fødeselsdag ennå i år. Drøyt halvparten av russen vil ergo være 19, resten "bare" 18 :-). Men akkurat denne russen fylte 18 år i mars og har gått to år på yrkesfaglig, ifølge trådstarters opplysninger. Ellers stemmer det jo helt at det er 1990-kullet som utgjør størstedelen av årets russekull. Datteren min fyller 19 i august og har gått 3 år på vgs, to år på medielinja pluss studiekompetansetillegg med allmenn- og mediefag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.