Gjest tørr til skolestart Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Er skikkelig fortvilet nå. Mens jeg med mine andre barn har fokusert på å lære dem å klare seg selv ved toalettbesøk før oppstart på skolen har jeg nå store problemer med yngste mann. Her blir fokuset på å ikke tisse og/eller bæsje i trusen. Vi har forsøkt det aller meste her men ser lite forbedring. Uhell skjer flere ganger for uken og nå er jeg veldig fortvilet ift skolestart. Har prøvd å forstå hvorfor h*n gjør dette og ikke går på toalettet. Har fått lite klarhet i hvofor, men har jo sett/forstått at h*n er fullstendig klar over selv at det skjer. Er dette vanlig når barnet er så stort? Noen som har gode tips til hvordan vi kan få en slutt på dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Først og fremst vil jeg råde deg til å en samtale med lege for å få kartlagt om det er noe fysisk som gjør at han tisser og bæsjer i trusa. Når man er så stor at man skal begynne på skolen pleier man vanligvis å ha kontroll på både vått og tørt iallfall på dagtid. At uhell kan skje en gang i blandt ved at man glemmer seg bort/venter for lenge med å gå på do er ikke uvanlig men utfra hva du skriver virker det som om dette er noe som skjer ganske ofte, og da synes jeg det kan være greit å undersøke om man finner årsaken.inntil videre vil jegforeslå atdet innføre faste do-tider for å se om det hjelper på problemet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tørr til skolestart Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Først og fremst vil jeg råde deg til å en samtale med lege for å få kartlagt om det er noe fysisk som gjør at han tisser og bæsjer i trusa. Når man er så stor at man skal begynne på skolen pleier man vanligvis å ha kontroll på både vått og tørt iallfall på dagtid. At uhell kan skje en gang i blandt ved at man glemmer seg bort/venter for lenge med å gå på do er ikke uvanlig men utfra hva du skriver virker det som om dette er noe som skjer ganske ofte, og da synes jeg det kan være greit å undersøke om man finner årsaken.inntil videre vil jegforeslå atdet innføre faste do-tider for å se om det hjelper på problemet. vi har allerede vært til legen som mente at det dreide seg om vilje mer enn evne.... Problemet er at h*n nekter å gå på toalettet (må ikke/skal ikke)og uhellene skjer gjerne i barnehagen hvor de har faste rutiner. Kan også nevne at h*n har vært tørr på natten i over et år uten uhell. Altså er min mistanke til at det er så kjekt å leke at det overstyrer viljen til å gå på toalettet i leken. Er derfor rimelig desperat etter gode tips. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg har fått mine 3 tørre ved å ta over ansvaret for når de skal på do den første perioden ved bleieslutt. Dvs. jeg har ikke spurt om de skal på do, men sagt vennlig at nå er det på tide å gå på do. Dette gjorde jeg til litt faste tider; etter at de hadde våknet, etter at de hadde spist, før vi gikk ut og ellers hvis de så trengte ut eller det var en stund siden sist de hadde vært på do. Avføringen kom gjerne til litt faste tider, så da passet jeg på å sette dem på do rundt den tiden. Kanskje dette også kan hjelpe din skolestarter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest søsken og katt er renslige Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har samme problemet med mitt barn. Barnet er nå ni år og det er like ille som ved skolestart. Vi har vært hos lege, barnelege, psykolog, kiropraktor og i siste desperate forsøk gikk jeg til en healer. Jeg har prøvd alle gode råd og tips jeg har kommet over i mange år. Så hvis du får noen tips her som jeg ikke har prøvd allerede minst en gang skal jeg være glad. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnea72 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 vi har allerede vært til legen som mente at det dreide seg om vilje mer enn evne.... Problemet er at h*n nekter å gå på toalettet (må ikke/skal ikke)og uhellene skjer gjerne i barnehagen hvor de har faste rutiner. Kan også nevne at h*n har vært tørr på natten i over et år uten uhell. Altså er min mistanke til at det er så kjekt å leke at det overstyrer viljen til å gå på toalettet i leken. Er derfor rimelig desperat etter gode tips. Hvis det handler om viljen til å gå på do,kan du lage et motiverings skjema,på feks 1 mnd.Barnet får et smilefjes for de dagene hvor han er flink til å gå på do.På slutten av mnd kan barnet få en gave,som han og dere blir enige om.(Hvis han greier å gjennomføre) Dette kan føre til motivasjon,å til at han tenker på at han faktisk må komme seg på do ,for å få belønningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslomamma Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har en førsteklassing som fortsatt har endel uhell, men bare "skvetting" og litt bæsj. Han påstår at han ikke kjenner det før det kommer, men har jo veldig god kontroll når han kan stoppe det da! Problemet er nok at han går for sjelden på do (ingen problem på natt!) Innimellom jobber vi litt med det, belønner da faktisk alle dobesøk, også de påminte (siden han ikke så ofte følger et råd om å gå på do - "må ikke") I disse periodene fungerer det betre, uten at vi har løst problemet helt! Men det har ikke vært et problem for han på skolen, han skifter selv hvis han tror det er så mye at noen kan oppdage det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tørr til skolestart Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hvis det handler om viljen til å gå på do,kan du lage et motiverings skjema,på feks 1 mnd.Barnet får et smilefjes for de dagene hvor han er flink til å gå på do.På slutten av mnd kan barnet få en gave,som han og dere blir enige om.(Hvis han greier å gjennomføre) Dette kan føre til motivasjon,å til at han tenker på at han faktisk må komme seg på do ,for å få belønningen. Takker. Dette prøvde vi tidligere, men kan hende h*n er mer motivert for det nå. Vi har desverre prøvd straffe-metonde; dvs dersom du bæsjer deg ut i dag får du ikke f. eks ut å leke etter barnehage.....(vet selvfølgelig at dette ikke er pedagogisk riktig, men desverre blir det noen ganger slik når man er desperat). Skal introdusere belønning i morgen jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tørr til skolestart Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har en førsteklassing som fortsatt har endel uhell, men bare "skvetting" og litt bæsj. Han påstår at han ikke kjenner det før det kommer, men har jo veldig god kontroll når han kan stoppe det da! Problemet er nok at han går for sjelden på do (ingen problem på natt!) Innimellom jobber vi litt med det, belønner da faktisk alle dobesøk, også de påminte (siden han ikke så ofte følger et råd om å gå på do - "må ikke") I disse periodene fungerer det betre, uten at vi har løst problemet helt! Men det har ikke vært et problem for han på skolen, han skifter selv hvis han tror det er så mye at noen kan oppdage det. Dette hørtes nesten ut som beskrivelse av vårt barn. Det er også det jeg er forundret over, at det mange ganger bare er litt skvetting" som jeg tolker som at h*n må ha god kontroll på. Har også i perioder latt barnet "klare seg selv" etter slike episoder, dvs h*n må skifte og vaske seg selv og legge klær til vask. .....uten at det har hatt særlig effekt heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Dere har ikke kommet inn i en ond sirkel da, hvor han føler han bruker det som litt makt? Hadde problemer med dette på mellomste barnet vi også, men fant aldri ut av det. Men på skolen har ho aldri skvettet seg ut, det ville vært for flaut vettu :-) Jeg tror vi en periode hadde hatt for mye fokus på det, og at ho da fant ut at dette kunne ho bruke som makt på en måte. Vi kunne bestemme mye, men ikke når kroppen skulle tømme seg hvis du skjønner hva jeg mener. Prøv å ta litt fokuset vekk fra frustrasjon iallefall, la han sette på maskinen med møkkaklea selv, henge opp og brette isammen. Ikke noe irritasjon eller oppgitte fakter fra dere som han kan oppfatte. Kanskje han da finner ut at det tar mye kortere tid å gå en tur på do enn å måtte vaske selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Bi har slitt mye med vår datter, både dag og natt. Opp i 8 skift pr dag, og nattbleie til fylte 7 år. For oss ble løsningen hjelp hos en urolog på nærmeste sykehus med barneavdeling (50 mil unna). Det har hjulpet MYE, men veien frem medfører mye arbeid, og godt samarbeid med skole/barnehage. Nå går det litt opp og ned, men hun er tørr på natten. Når det går dårlig, strammer vi inn rutinene igjen og finner frem tidsskjemaet som vi fikk fra urologen. En urolog har enormt mye bra pedagogisk kunnskap rundt dette som både vi og vanlige leger mangler. lykke til, det er håp i andre enden :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Vår sønn var heller ikke tørr da han begynte på skolen, og det var mange flere på trinnet hans som ikke var tørre. Men dette er jo ikke noe man snakker om... Jeg tror det er viktig å innføre faste rutiner for slike barn. Man skal alltid på do når man våkner, alltid før man spiser (da passer det jo også fordi man likevel må vaske hendene), før man går ut og før man legger seg. Vis ham at alle i familien gjør dette. Vær oppmerksom på at enkelte barn kan protestere så kraftig at de stå inne på do i et femminutt uten å gjøre noe som helst. Gutten vår glemte også å tisse samtidig som han skiftet etter et uhell. Da hadde han jo nettopp tisset... For hans del var han nesten 9 år før det ble slutt på uhell på dagtid. Småsøskenene hans var tørre både dag og natt da de var tre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.