Gå til innhold

Oppdatering ang. språkproblemer


Anbefalte innlegg

I dag har jeg vært på møte i barnehagen. Der var ikke fryktelig oppmuntrende, for å være ærlig. De har nå tatt hva jeg har sagt til etterretning, observert sønnen min og fylt ut et skjema for videre hjelp.

På skjemaet var det flere forskjellige temaer og alle var rangert ikke bekymringsverdig, muligens bekymringsverdig og definitivt bekymringsverdig med kommentarer.

Alt var fylt ut som definitivt bekymringsverdig. Det betyr at han er på linje med en to-åring når det kommer til språk, lek og konsentrasjon.

Det er utrolig vanskelig å smile, nikke og komme med relevante kommentarer, når alt man egentlig har lyst til er å gråte.

Jeg vet jo at det finnes verre problemer her i verden, men jeg har følt en viss positivitet i forhold utviklingen hans de siste to månedene. Så viser det seg at den lille framgangen han viser hjemme overhodet ikke kommer til uttrykk i barnehagen.

De har gjentatte ganger sagt at han har funnet seg til rette, men i dag kommenterer pedagogen at hun var riktig forundret når han løp rundt og lekte med de andre en dag i forrige uke. Det var så ulikt han...

Det er det jo ikke. Han er ekstremt aktiv hjemme, ler og smiler mye, leker masse, er høylytt. Men i barnehagen - ingenting. Han har så vidt begynt å ta kontakt med de andre barna. Det er tydelig at manglende språk hemmer han mye.

Heldigvis elsker han barnehagen allikevel, da.

Første tiltak: Utsette skolestart med tre måneder og få inn spesialpedagog en gang i uka.

Jeg lurer veldig på om han noen gang vil fungere normalt for sin aldersgruppe og om han i det hele tatt vil kunne henge med på skolen.

Hjertesukk fra meg i dag. Beklager :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328713-oppdatering-ang-spr%C3%A5kproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest men se på helheten da!

Nå skal du ikke glemme at han tross alt har byttet land å bo i. Det er ikke unaturlig at ting tar tid når han skal få seg nye venner, nye vaner, ny familie, være tospråklig, og så mye mer som følger med.

For noen barn så tar ting tid! Og hvis man da i tillegg er litt sent utviklet generellt så er ikke dette unaturlig i det hele tatt.

Nå skal du ikke glemme at han tross alt har byttet land å bo i. Det er ikke unaturlig at ting tar tid når han skal få seg nye venner, nye vaner, ny familie, være tospråklig, og så mye mer som følger med.

For noen barn så tar ting tid! Og hvis man da i tillegg er litt sent utviklet generellt så er ikke dette unaturlig i det hele tatt.

Nå er det slik at hjemmespråket til sønnen min alltid har vært engelsk... Så det er ikke slik at han har byttet språk, ei heller er han faktisk tospråklig. Han snakker dårligere norsk enn engelsk.

Så helheten? Han har ganske store problemer.

Men vi håper selvfølgelig at med mer stabilitet og forutsigbarhet, så kommer utviklingen :)

Persille1365381127

Du, vi har en femåring her som det ikke er noen ting galt med - men han snakker ikke norsk. Foreldrene snakker veldig dårlig norsk, men ok engelsk - og mor går på norskkurs.

Det tok ham drøye to mndr å begynne å kommunisere og leke med de andre barna her, og vi har vært "på ham" fra første stund for å lære ham norske ord osv. Det er ingen her som snakker hans språk, og han snakker ikke engelsk.

Så; at dere ser fremgang og bhg ikke kan være helt normalt, ikke dett helt ned av den grunn :)

Du, vi har en femåring her som det ikke er noen ting galt med - men han snakker ikke norsk. Foreldrene snakker veldig dårlig norsk, men ok engelsk - og mor går på norskkurs.

Det tok ham drøye to mndr å begynne å kommunisere og leke med de andre barna her, og vi har vært "på ham" fra første stund for å lære ham norske ord osv. Det er ingen her som snakker hans språk, og han snakker ikke engelsk.

Så; at dere ser fremgang og bhg ikke kan være helt normalt, ikke dett helt ned av den grunn :)

Takk, kjære Persille *klem*

Hvordan går det med deg?

Persille1365381127

Takk, kjære Persille *klem*

Hvordan går det med deg?

:)

Tja, status quo? Singel, arbeidsledig, tre uker til eksamen, laaaang sommerferie coming up - og så blir det studier til høsten.

Egentlig er det bedre enn på lenge tror jeg, vet ikke om det er årstiden eller tilfeldighetene som vil det sånn. Men det er i hvertfall lengre mellom regnværsdagene :)

Fortsatt bra i det store utland? Svigermonster og andre?

Annonse

:)

Tja, status quo? Singel, arbeidsledig, tre uker til eksamen, laaaang sommerferie coming up - og så blir det studier til høsten.

Egentlig er det bedre enn på lenge tror jeg, vet ikke om det er årstiden eller tilfeldighetene som vil det sånn. Men det er i hvertfall lengre mellom regnværsdagene :)

Fortsatt bra i det store utland? Svigermonster og andre?

Så flott å høre :) Har tenkt mye på hvordan du har det.

Joda, det går greit her... Det er vanskelig å finne jobb siden finanskrisen er svært tydelig her, det er vanskelig å forstå systemet, det er vanskelig å forholde seg til at alt er annerledes enn hjemme. Jeg savner venner, familie og Oslo noe grusomt.

Men samboer og jeg har det godt, Squishy trives og det går seg vel til. Svigermonsteret er på middag hver søndag... Det går forøvrig greit, for jeg har sagt til sambo at jeg kaster henne ut om hun sier et ord på tverre ;)

Hei:-)

Er det barnehagens ansatte som har observert ham, eller har de hatt sakkyndig hjelp utenifra?

Det er vanskelig dette med barn som ikke helt utvikler seg som forventet; på den ene siden kan det være lurt å ta tiden til hjelp, mens det på en annen side er viktig med tidlig intervensjon dersom det kan være tilnytte.

For å få et helhetlig bilde av gutten din, så mener jeg at han bør observeres innenfor ulike settinger, ikke bare i barnehagen. Det høres fornuftig ut med utsatt skolestart - bedre å gi både ham og de rundt ham tid slik at skolestarten kan bli best mulig.

Hei:-)

Er det barnehagens ansatte som har observert ham, eller har de hatt sakkyndig hjelp utenifra?

Det er vanskelig dette med barn som ikke helt utvikler seg som forventet; på den ene siden kan det være lurt å ta tiden til hjelp, mens det på en annen side er viktig med tidlig intervensjon dersom det kan være tilnytte.

For å få et helhetlig bilde av gutten din, så mener jeg at han bør observeres innenfor ulike settinger, ikke bare i barnehagen. Det høres fornuftig ut med utsatt skolestart - bedre å gi både ham og de rundt ham tid slik at skolestarten kan bli best mulig.

Takk for svar :)

Det er en sakkyndig som har observert Squishy, i samarbeid med læreren. En kvinne fra språk- og læringsvansker et eller annet. Det er også de som skal vurdere han videre, så det ser i alle fall ut som de er enige i at problemet er ganske stort.

Jeg er enig med deg i at tiden er vår beste venn for øyeblikket. Samtidig er det tidlig skolestart her i England. Det første året er riktignok mest lek, men deretter begynner de med tavleundervisning og mer tradisjonelt klasserom. Det er litt over ett år til han skal klare det.

Når jeg har øvet på farger med han hver eneste dag i ett år uten gutten kan navnet på en eneste farge fremdeles, så blir jeg selvfølgelig kjempebekymret for hvordan det skal gå med videre læring.

Jeg er enig med deg at de burde se han i ulike settinger. Lav intelligens ble nevnt som noe de skulle teste, men jeg er rimelig forundret over det. Jeg mener det er et utslag av at de ikke har sett han sammen med meg.

De sier også at han ikke rolleleker, men det gjør han i høyeste grad. Jeg har vært alt fra prinsesse til monster i lekene hans. Jeg tror han skammer seg over manglende språk og dette hemmer han i lek med andre barn. Jeg ser han øver utrolig mye på det når han leker alene, gjentar ord om og om igjen, "skjenner" på seg selv når han ikke får det til og prøver igjen.

Han teller fint, forstår konseptet med antall, pusler godt (bedre enn forventet for sin aldersgruppe), følger med fint på TV om språket ikke er for avansert, kan lage seg en kopp te, kan lage diverse matretter osv... Alt som kan observeres og ikke er knyttet til språk lærer han på svært kort tid.

Takk for svar :)

Det er en sakkyndig som har observert Squishy, i samarbeid med læreren. En kvinne fra språk- og læringsvansker et eller annet. Det er også de som skal vurdere han videre, så det ser i alle fall ut som de er enige i at problemet er ganske stort.

Jeg er enig med deg i at tiden er vår beste venn for øyeblikket. Samtidig er det tidlig skolestart her i England. Det første året er riktignok mest lek, men deretter begynner de med tavleundervisning og mer tradisjonelt klasserom. Det er litt over ett år til han skal klare det.

Når jeg har øvet på farger med han hver eneste dag i ett år uten gutten kan navnet på en eneste farge fremdeles, så blir jeg selvfølgelig kjempebekymret for hvordan det skal gå med videre læring.

Jeg er enig med deg at de burde se han i ulike settinger. Lav intelligens ble nevnt som noe de skulle teste, men jeg er rimelig forundret over det. Jeg mener det er et utslag av at de ikke har sett han sammen med meg.

De sier også at han ikke rolleleker, men det gjør han i høyeste grad. Jeg har vært alt fra prinsesse til monster i lekene hans. Jeg tror han skammer seg over manglende språk og dette hemmer han i lek med andre barn. Jeg ser han øver utrolig mye på det når han leker alene, gjentar ord om og om igjen, "skjenner" på seg selv når han ikke får det til og prøver igjen.

Han teller fint, forstår konseptet med antall, pusler godt (bedre enn forventet for sin aldersgruppe), følger med fint på TV om språket ikke er for avansert, kan lage seg en kopp te, kan lage diverse matretter osv... Alt som kan observeres og ikke er knyttet til språk lærer han på svært kort tid.

''Når jeg har øvet på farger med han hver eneste dag i ett år uten gutten kan navnet på en eneste farge fremdeles''

Beklager at jeg blander meg inn i noe jeg ikke vet så mye om, men du er klar over at det går an å være "ordentlig" fargeblind, ikke bare rød-grønn, selv om det er sjeldent?

Har du prøvd om han kan se en farget figur på et farget ark, altså f.eks. en gul stjerne på et ark som forøvrig er dekket med blå farge?

''Når jeg har øvet på farger med han hver eneste dag i ett år uten gutten kan navnet på en eneste farge fremdeles''

Beklager at jeg blander meg inn i noe jeg ikke vet så mye om, men du er klar over at det går an å være "ordentlig" fargeblind, ikke bare rød-grønn, selv om det er sjeldent?

Har du prøvd om han kan se en farget figur på et farget ark, altså f.eks. en gul stjerne på et ark som forøvrig er dekket med blå farge?

Ja, vi har testet om han ser farger. Tro meg, det har falt meg inn flere ganger at han MÅ være fargeblind. Men det er nok bare språkminnet som fungerer særdeles dårlig.

Han husker fargene i noen minutter. Neste gang er de borte igjen. Nå tror jeg endelig vi har fått rosa, oransje og grønn til å sitte. På de andre svarer han helt tilfeldig, men han forbinder i hvert fall de forskjellige fargene med hverandre, slik at han ikke svarer -helt- tilfeldige ord (slik han gjorde de første åtte månedene).

Gjest Nickløsheletia

Takk for svar :)

Det er en sakkyndig som har observert Squishy, i samarbeid med læreren. En kvinne fra språk- og læringsvansker et eller annet. Det er også de som skal vurdere han videre, så det ser i alle fall ut som de er enige i at problemet er ganske stort.

Jeg er enig med deg i at tiden er vår beste venn for øyeblikket. Samtidig er det tidlig skolestart her i England. Det første året er riktignok mest lek, men deretter begynner de med tavleundervisning og mer tradisjonelt klasserom. Det er litt over ett år til han skal klare det.

Når jeg har øvet på farger med han hver eneste dag i ett år uten gutten kan navnet på en eneste farge fremdeles, så blir jeg selvfølgelig kjempebekymret for hvordan det skal gå med videre læring.

Jeg er enig med deg at de burde se han i ulike settinger. Lav intelligens ble nevnt som noe de skulle teste, men jeg er rimelig forundret over det. Jeg mener det er et utslag av at de ikke har sett han sammen med meg.

De sier også at han ikke rolleleker, men det gjør han i høyeste grad. Jeg har vært alt fra prinsesse til monster i lekene hans. Jeg tror han skammer seg over manglende språk og dette hemmer han i lek med andre barn. Jeg ser han øver utrolig mye på det når han leker alene, gjentar ord om og om igjen, "skjenner" på seg selv når han ikke får det til og prøver igjen.

Han teller fint, forstår konseptet med antall, pusler godt (bedre enn forventet for sin aldersgruppe), følger med fint på TV om språket ikke er for avansert, kan lage seg en kopp te, kan lage diverse matretter osv... Alt som kan observeres og ikke er knyttet til språk lærer han på svært kort tid.

Det kan være at de tar feil og at du ikke bør ta sorgene på forskudd. Han er liten enda. Er han beskjeden sammen med andre?

Jeg bør vel ta det som en selvfølge at hørselen er sjekket?

Sikkert dumt spørsmål men...

Det kan være at de tar feil og at du ikke bør ta sorgene på forskudd. Han er liten enda. Er han beskjeden sammen med andre?

Jeg bør vel ta det som en selvfølge at hørselen er sjekket?

Sikkert dumt spørsmål men...

Ingen spørsmål er dumme :)

Hørselen er sjekket og han hører fint. Ingen problemer.

Han er heller ikke beskjeden rundt andre, så vidt jeg har sett. Han er trygg på voksne, litt mindre trygg på barn. Men det har alltid gått seg fort til.

Sorg er det ikke, enda. Men grunn til bekymring føler jeg det er. Spesielt siden det er slik at han ikke snakker -dårlig- alene og at utviklingen burde kompensere for det etterhvert. Det er tegnene som er rimelig spesielle (klarer ikke lære seg fargene, forstår ikke bruk av navn, svært situasjonsbetinget språk osv.).

Det betyr ikke at han ikke vil fungere normalt, for all del :) Men det betyr mest sannsynlig at han vil slite på skolen.

Annonse

Ingen spørsmål er dumme :)

Hørselen er sjekket og han hører fint. Ingen problemer.

Han er heller ikke beskjeden rundt andre, så vidt jeg har sett. Han er trygg på voksne, litt mindre trygg på barn. Men det har alltid gått seg fort til.

Sorg er det ikke, enda. Men grunn til bekymring føler jeg det er. Spesielt siden det er slik at han ikke snakker -dårlig- alene og at utviklingen burde kompensere for det etterhvert. Det er tegnene som er rimelig spesielle (klarer ikke lære seg fargene, forstår ikke bruk av navn, svært situasjonsbetinget språk osv.).

Det betyr ikke at han ikke vil fungere normalt, for all del :) Men det betyr mest sannsynlig at han vil slite på skolen.

''Hørselen er sjekket og han hører fint. Ingen problemer.

''

Enn synet, da?

Dersom han ikke ser godt, kan dette med navn være veldig vanskelig, har jeg forstått - og kanskje fargevanskene kan tilskrives det også?

Når det er sagt: Flott at han får hjelp!

Tenkte kanskje det er litt med han som hos min eldste: Han gjør ingenting før han kan det 100%. Dersom vi hadde flyttet til utlandet, ville han nok vært tilnærma stum, helt til han plutselig bestemte seg for at "nå kan jeg dette" - ogda KAN han det.

Ja, vi har testet om han ser farger. Tro meg, det har falt meg inn flere ganger at han MÅ være fargeblind. Men det er nok bare språkminnet som fungerer særdeles dårlig.

Han husker fargene i noen minutter. Neste gang er de borte igjen. Nå tror jeg endelig vi har fått rosa, oransje og grønn til å sitte. På de andre svarer han helt tilfeldig, men han forbinder i hvert fall de forskjellige fargene med hverandre, slik at han ikke svarer -helt- tilfeldige ord (slik han gjorde de første åtte månedene).

Nå er det ikke alle (gutter) som synes farger er så spennende. Men jeg skjønner jo hvordan du tenker.

Det er lurt å stimulere de tingene han er god til også, ikke bare det han sliter med. F.eks. finnes det notesystem som er (delvis) fargebasert - tror du har fortalt at han er interessert i musikk? Noen ganger blir "abstrakte" ting som språk og fager mer interessant hvis de ser ut til å ha en "nytteverdi". Men jeg mener ikke at alt han gjør skal være rettet mot læring og utvikling, altså.

Nå er det ikke alle (gutter) som synes farger er så spennende. Men jeg skjønner jo hvordan du tenker.

Det er lurt å stimulere de tingene han er god til også, ikke bare det han sliter med. F.eks. finnes det notesystem som er (delvis) fargebasert - tror du har fortalt at han er interessert i musikk? Noen ganger blir "abstrakte" ting som språk og fager mer interessant hvis de ser ut til å ha en "nytteverdi". Men jeg mener ikke at alt han gjør skal være rettet mot læring og utvikling, altså.

''Noen ganger blir "abstrakte" ting som språk og fager mer interessant hvis de ser ut til å ha en "nytteverdi". ''

Veldig godt tips - og vil bare føye på: Benevn farger i hverdagen; eks: Den blå genseren din var fin! Kan du hente den røde ballen (også hvis det bare finnes en ball å velge mellom, og den må selvfølgelig være rød). - Så fin blåfarge himmelen hadde i dag! - Skal vi sette oss på det grønne gresset?

''Hørselen er sjekket og han hører fint. Ingen problemer.

''

Enn synet, da?

Dersom han ikke ser godt, kan dette med navn være veldig vanskelig, har jeg forstått - og kanskje fargevanskene kan tilskrives det også?

Når det er sagt: Flott at han får hjelp!

Tenkte kanskje det er litt med han som hos min eldste: Han gjør ingenting før han kan det 100%. Dersom vi hadde flyttet til utlandet, ville han nok vært tilnærma stum, helt til han plutselig bestemte seg for at "nå kan jeg dette" - ogda KAN han det.

Synet er også sjekket, ingen problemer der heller. Takk for forslaget :)

Når jeg sier at han ikke forstår bruk av navn, så mener jeg i den forstand at om noen sier: "Hei Squishy!", så sier han "Hei Squishy!" tilbake.

Mest sannsynlig har han "det samme" som broren min. Etter at vi oppdaget hvor omfattende problemet er, så begynte jeg å tenke på broren min som alltid slet på skolen. Han er lynende intelligent (høy, høy IQ), men har ingen glede av å lese bøker. Matte og naturfag/vitenskap forstår han godt, han er et stort talent innen grafisk design, men kreativitet i form av tekst er ukjent for han. En gang sa han til meg: "Hvordan klarer du å tenke og snakke i metaforer?". For han er det svært, svært vanskelig. Han var forøvrig også svært sen med å snakke, men ikke like sen som Squishy. Men så hadde han også en storebror og mer tid rundt andre barn i tidlig alder.

Som Squishy, så brukte han ofte fakter og dramatisering for å vise hva som hadde skjedd og hva han ville si.

''Noen ganger blir "abstrakte" ting som språk og fager mer interessant hvis de ser ut til å ha en "nytteverdi". ''

Veldig godt tips - og vil bare føye på: Benevn farger i hverdagen; eks: Den blå genseren din var fin! Kan du hente den røde ballen (også hvis det bare finnes en ball å velge mellom, og den må selvfølgelig være rød). - Så fin blåfarge himmelen hadde i dag! - Skal vi sette oss på det grønne gresset?

Takk for tips :) Dette gjør vi, men han begynner da å kalle alle baller "rød ball".

Takk for svar :)

Det er en sakkyndig som har observert Squishy, i samarbeid med læreren. En kvinne fra språk- og læringsvansker et eller annet. Det er også de som skal vurdere han videre, så det ser i alle fall ut som de er enige i at problemet er ganske stort.

Jeg er enig med deg i at tiden er vår beste venn for øyeblikket. Samtidig er det tidlig skolestart her i England. Det første året er riktignok mest lek, men deretter begynner de med tavleundervisning og mer tradisjonelt klasserom. Det er litt over ett år til han skal klare det.

Når jeg har øvet på farger med han hver eneste dag i ett år uten gutten kan navnet på en eneste farge fremdeles, så blir jeg selvfølgelig kjempebekymret for hvordan det skal gå med videre læring.

Jeg er enig med deg at de burde se han i ulike settinger. Lav intelligens ble nevnt som noe de skulle teste, men jeg er rimelig forundret over det. Jeg mener det er et utslag av at de ikke har sett han sammen med meg.

De sier også at han ikke rolleleker, men det gjør han i høyeste grad. Jeg har vært alt fra prinsesse til monster i lekene hans. Jeg tror han skammer seg over manglende språk og dette hemmer han i lek med andre barn. Jeg ser han øver utrolig mye på det når han leker alene, gjentar ord om og om igjen, "skjenner" på seg selv når han ikke får det til og prøver igjen.

Han teller fint, forstår konseptet med antall, pusler godt (bedre enn forventet for sin aldersgruppe), følger med fint på TV om språket ikke er for avansert, kan lage seg en kopp te, kan lage diverse matretter osv... Alt som kan observeres og ikke er knyttet til språk lærer han på svært kort tid.

Alle barn med hans problemer bør også evnetestes, det er en del av en standard utredning. Det vi i Norge kaller spesifikke språkvansker er nettopp basert på at barnets språk ikke er i samsvar med dets generelle evnenivå. Hvis evnenivået er svært lavt, så vil normalt de fleste ferdigheter bli preget av det.

Jeg husker ikke lenger hvorfor jeg alltid har lurt på om sønnen din har spesifkke språkvansker, dvs. jeg husker ikke hva det var du fortalte som gjorde at jeg opprinnelig begynte å lure på det. Var for noen år siden i praksis på et kompetansesenter hvor de utredet språkvansker hos barn, og det gjorde et stort inntrykk på meg å treffe barn med normalt evnenivå som ikke kunne uttrykke seg slik at det var i nærheten av å være forståelig. De barna jeg tenker på var 6-7 år gamle. Det at gutten din sliter med begrepslæring, stemmer godt overens med en hypotese om språkvansker.

Jeg vet ikke hva man anbefaler for tiden, men kanskje kunne gutten din ha nytte av at dere begynte å bruke tegn-til-tale eller tilsvarende? (Jeg er ikke oppdatert på dette temaet, da jeg ikke har holdt på med dette etter den praksisperioden som nå ligger noen år tilbake i tid.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...