Gå til innhold

Oppdatering ang. språkproblemer


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke alle (gutter) som synes farger er så spennende. Men jeg skjønner jo hvordan du tenker.

Det er lurt å stimulere de tingene han er god til også, ikke bare det han sliter med. F.eks. finnes det notesystem som er (delvis) fargebasert - tror du har fortalt at han er interessert i musikk? Noen ganger blir "abstrakte" ting som språk og fager mer interessant hvis de ser ut til å ha en "nytteverdi". Men jeg mener ikke at alt han gjør skal være rettet mot læring og utvikling, altså.

Veldig godt tips! :)

Forøvrig oppmuntrer vi talentene hans så godt vi kan, fordi vi betviler at en lang universitetsutdannelse som språkprofessor ligger for han ;) Vi bruker sanger til å øve på tonefall og uttalelse, for han elsker å synge. Vi bruker også maling/tegning for å øve på nye ord og fargene, for han er veldig flink til det.

I tillegg har vi flashkort som vi bruker for å stimulere det visuelle minnet samtidig som språkminnet, slik at ordene sitter lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletia

Synet er også sjekket, ingen problemer der heller. Takk for forslaget :)

Når jeg sier at han ikke forstår bruk av navn, så mener jeg i den forstand at om noen sier: "Hei Squishy!", så sier han "Hei Squishy!" tilbake.

Mest sannsynlig har han "det samme" som broren min. Etter at vi oppdaget hvor omfattende problemet er, så begynte jeg å tenke på broren min som alltid slet på skolen. Han er lynende intelligent (høy, høy IQ), men har ingen glede av å lese bøker. Matte og naturfag/vitenskap forstår han godt, han er et stort talent innen grafisk design, men kreativitet i form av tekst er ukjent for han. En gang sa han til meg: "Hvordan klarer du å tenke og snakke i metaforer?". For han er det svært, svært vanskelig. Han var forøvrig også svært sen med å snakke, men ikke like sen som Squishy. Men så hadde han også en storebror og mer tid rundt andre barn i tidlig alder.

Som Squishy, så brukte han ofte fakter og dramatisering for å vise hva som hadde skjedd og hva han ville si.

Se der ja. Det kan være at det bare er slik:-)

Jeg regner med at autisme/asperger er helt utelukket nå?

Da hadde de vel allerede funnet ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synet er også sjekket, ingen problemer der heller. Takk for forslaget :)

Når jeg sier at han ikke forstår bruk av navn, så mener jeg i den forstand at om noen sier: "Hei Squishy!", så sier han "Hei Squishy!" tilbake.

Mest sannsynlig har han "det samme" som broren min. Etter at vi oppdaget hvor omfattende problemet er, så begynte jeg å tenke på broren min som alltid slet på skolen. Han er lynende intelligent (høy, høy IQ), men har ingen glede av å lese bøker. Matte og naturfag/vitenskap forstår han godt, han er et stort talent innen grafisk design, men kreativitet i form av tekst er ukjent for han. En gang sa han til meg: "Hvordan klarer du å tenke og snakke i metaforer?". For han er det svært, svært vanskelig. Han var forøvrig også svært sen med å snakke, men ikke like sen som Squishy. Men så hadde han også en storebror og mer tid rundt andre barn i tidlig alder.

Som Squishy, så brukte han ofte fakter og dramatisering for å vise hva som hadde skjedd og hva han ville si.

Slik du beskriver broren din, kan jeg nesten beskrive min sønn med asperger. Jeg sier overhodet ikke at det betyr at verken broren din eller squishy har asperger, men at noen av problemstillingene høres ganske like ut.

f.eks: Min sønn har alltid slitt med å koble navn til ansikter. Vi brukte hele første skoleår på å øve oss på navnene til de andre ungene i klassen. Det eneste vi kunne gjøre var å repetere, repetere og repetere - i det kjedsommelige.

Vi jobbet veldig med å huske at han tenker konkret - ikke i metaforer. Å være konkrete og direkte, uten innskutte bisetninger (som denne ;-), er ennå veldig viktig. Språkmessig har vår sønn alltid vært sterk, rent gramatikalsk og i forhold til ordforråd, dog - men han sliter med å for eksempel skulle skrive en historie fra en annens perspektiv.

Jeg har veldig stor tro på det å lese for ungene, så jeg tror at det å (fortsette å) være flink å lese til squishy kan være veldig nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt tips! :)

Forøvrig oppmuntrer vi talentene hans så godt vi kan, fordi vi betviler at en lang universitetsutdannelse som språkprofessor ligger for han ;) Vi bruker sanger til å øve på tonefall og uttalelse, for han elsker å synge. Vi bruker også maling/tegning for å øve på nye ord og fargene, for han er veldig flink til det.

I tillegg har vi flashkort som vi bruker for å stimulere det visuelle minnet samtidig som språkminnet, slik at ordene sitter lettere.

Det finnes elektroniske, pedagogiske fargebøker også, hvis han liker å ta fra dere PCen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn med hans problemer bør også evnetestes, det er en del av en standard utredning. Det vi i Norge kaller spesifikke språkvansker er nettopp basert på at barnets språk ikke er i samsvar med dets generelle evnenivå. Hvis evnenivået er svært lavt, så vil normalt de fleste ferdigheter bli preget av det.

Jeg husker ikke lenger hvorfor jeg alltid har lurt på om sønnen din har spesifkke språkvansker, dvs. jeg husker ikke hva det var du fortalte som gjorde at jeg opprinnelig begynte å lure på det. Var for noen år siden i praksis på et kompetansesenter hvor de utredet språkvansker hos barn, og det gjorde et stort inntrykk på meg å treffe barn med normalt evnenivå som ikke kunne uttrykke seg slik at det var i nærheten av å være forståelig. De barna jeg tenker på var 6-7 år gamle. Det at gutten din sliter med begrepslæring, stemmer godt overens med en hypotese om språkvansker.

Jeg vet ikke hva man anbefaler for tiden, men kanskje kunne gutten din ha nytte av at dere begynte å bruke tegn-til-tale eller tilsvarende? (Jeg er ikke oppdatert på dette temaet, da jeg ikke har holdt på med dette etter den praksisperioden som nå ligger noen år tilbake i tid.)

Takk for svar og tips :)

Vi bruker en del britisk tegnspråk og dette har hjulpet han utvide vokabularet sitt noe. Så snart jeg har bedre tid skal jeg lære meg mer. Han må uansett kunne en del tegnspråk på grunn av en døv tante på farssiden, så da passer det bra å velge de enkleste britiske tegnene.

Det du sier om barn i 6-7 årsalderen som har normalt evnenivå, men ikke kan uttrykke seg språklig stakk litt i hjertet. Slik føles det med sønnen min også. Oppførselen hans er helt passende for en nesten-4 åring. Forståelsen hans av sosiale situasjoner, lekene han vil leke med, rolleleken han ønsker å delta i. Alt passer alderen, men han klarer ikke uttrykke seg.

I det siste har han grått utrolig mye. Den minste ting får tårene til å sprette og det er frustrerende. Jeg blir jo også lei meg, for jeg skjønner frustrasjonen hans. Og når jeg vet han overhodet ikke er seg selv i barnehagen (vanligvis hypersosial, glad, vill, elsker å leke med andre osv), så sier det seg selv at han blir ekstra sliten.

Han går og sirkler rundt barna på sin egen alder og vil gjerne være med på leken, men han tørr rett og slett ikke fordi han ikke forstår hva de sier og ikke kan svare når de snakker til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt tips! :)

Forøvrig oppmuntrer vi talentene hans så godt vi kan, fordi vi betviler at en lang universitetsutdannelse som språkprofessor ligger for han ;) Vi bruker sanger til å øve på tonefall og uttalelse, for han elsker å synge. Vi bruker også maling/tegning for å øve på nye ord og fargene, for han er veldig flink til det.

I tillegg har vi flashkort som vi bruker for å stimulere det visuelle minnet samtidig som språkminnet, slik at ordene sitter lettere.

Jeg tro squishy er heldig som har så flinke, pedagogiske og engasjerte foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tro squishy er heldig som har så flinke, pedagogiske og engasjerte foreldre!

Det tror jeg også !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Så flott å høre :) Har tenkt mye på hvordan du har det.

Joda, det går greit her... Det er vanskelig å finne jobb siden finanskrisen er svært tydelig her, det er vanskelig å forstå systemet, det er vanskelig å forholde seg til at alt er annerledes enn hjemme. Jeg savner venner, familie og Oslo noe grusomt.

Men samboer og jeg har det godt, Squishy trives og det går seg vel til. Svigermonsteret er på middag hver søndag... Det går forøvrig greit, for jeg har sagt til sambo at jeg kaster henne ut om hun sier et ord på tverre ;)

Jeg har tenkt masse på dere også :)

Men så er det noe med dagene og tiden og det der - og andre dårlige unnskyldninger... Dessverre...

Jeg teller dager til 2. juni nå, eksamen - så skal jeg leve litt rolig frem til jeg begynner på skolen i september. En ny verden for meg! Og forhåpentlig en bra en :)

Uansett hvor monster hun er, så har hun jo gjort noe rett. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, sønnen hennes ble jo bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips :)

Vi bruker en del britisk tegnspråk og dette har hjulpet han utvide vokabularet sitt noe. Så snart jeg har bedre tid skal jeg lære meg mer. Han må uansett kunne en del tegnspråk på grunn av en døv tante på farssiden, så da passer det bra å velge de enkleste britiske tegnene.

Det du sier om barn i 6-7 årsalderen som har normalt evnenivå, men ikke kan uttrykke seg språklig stakk litt i hjertet. Slik føles det med sønnen min også. Oppførselen hans er helt passende for en nesten-4 åring. Forståelsen hans av sosiale situasjoner, lekene han vil leke med, rolleleken han ønsker å delta i. Alt passer alderen, men han klarer ikke uttrykke seg.

I det siste har han grått utrolig mye. Den minste ting får tårene til å sprette og det er frustrerende. Jeg blir jo også lei meg, for jeg skjønner frustrasjonen hans. Og når jeg vet han overhodet ikke er seg selv i barnehagen (vanligvis hypersosial, glad, vill, elsker å leke med andre osv), så sier det seg selv at han blir ekstra sliten.

Han går og sirkler rundt barna på sin egen alder og vil gjerne være med på leken, men han tørr rett og slett ikke fordi han ikke forstår hva de sier og ikke kan svare når de snakker til han.

Enig med frosken i at spesifikke språkvansker kan være noe å vurdere - uten at jeg vet noe om barnet ditt spesielt, mer generelt at slike vansker er mer vanlig enn en har vært klar over og at det ikke alltid blir oppdaget. Men obs!obs! Det er ikke alltid barn med språkvansker klarer å prestere som de "skal" på evnetester og alle tester skal tolkes, dvs. at det er viktig hvem som gjør det og hvilken bakgrunn og erfaring den personen har. Det betyr at ulike fagpersoner, kanskje gjerne på ulikt tidspunkt i barnets utvikling, kan komme til forskjellige konklusjoner. Uansett vil all språkstimulering være av det gode, enten det nå er tegn til tale, sang, kombinasjon med bilder eller annet. Ønsker dere all mulig lykke til og håper dere får god hjelp og oppfølging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Det kan være at det bare er slik:-)

Jeg regner med at autisme/asperger er helt utelukket nå?

Da hadde de vel allerede funnet ut av det?

Ja, det er rimelig utelukket. Språket hans reflekterer ikke typisk asperger-språk, han er svært flink på sosiale situasjoner, lever seg godt inn i andres følelser osv. Jeg har en fetter med asperger og jeg ser ingen likheter.

Det samme gjelder broren min. ADHD ble vurdert i hans tilfelle, men han har ikke konsentrasjonsproblemer på generelt basis, ei heller har han andre trekk. Det er klart det blir vanskelig å konsentrere seg på skolen og ved lekselesing når man sliter med språk generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver broren din, kan jeg nesten beskrive min sønn med asperger. Jeg sier overhodet ikke at det betyr at verken broren din eller squishy har asperger, men at noen av problemstillingene høres ganske like ut.

f.eks: Min sønn har alltid slitt med å koble navn til ansikter. Vi brukte hele første skoleår på å øve oss på navnene til de andre ungene i klassen. Det eneste vi kunne gjøre var å repetere, repetere og repetere - i det kjedsommelige.

Vi jobbet veldig med å huske at han tenker konkret - ikke i metaforer. Å være konkrete og direkte, uten innskutte bisetninger (som denne ;-), er ennå veldig viktig. Språkmessig har vår sønn alltid vært sterk, rent gramatikalsk og i forhold til ordforråd, dog - men han sliter med å for eksempel skulle skrive en historie fra en annens perspektiv.

Jeg har veldig stor tro på det å lese for ungene, så jeg tror at det å (fortsette å) være flink å lese til squishy kan være veldig nyttig!

Takk for tipset om lesing :) Jeg prøver å få lest en bok hver dag, men jeg vet jeg kan bli mye flinkere. Det er først i det siste han faktisk ønsker å høre teksten, ikke bare snakke om bildene, og jeg tror det er et positivt tegn. Vi bruker også bildene mye når vi leser, peker på bildet av ordet vi leser osv.

Asperger er not utelukket, men han har stor nytte av konkret språk - slik som sønnen din. I tillegg til korte setninger. Jeg kan ikke si: "Bruk gaffelen til å spise middagen din." Jeg må si: "Spis middagen din nå. Bruk gaffelen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes elektroniske, pedagogiske fargebøker også, hvis han liker å ta fra dere PCen...

Han elsker PCer, så det var et godt tips! Jeg skal se hva som finnes for barn på PC i forhold til språklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tro squishy er heldig som har så flinke, pedagogiske og engasjerte foreldre!

Tusen takk. Det var veldig hyggelig sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med frosken i at spesifikke språkvansker kan være noe å vurdere - uten at jeg vet noe om barnet ditt spesielt, mer generelt at slike vansker er mer vanlig enn en har vært klar over og at det ikke alltid blir oppdaget. Men obs!obs! Det er ikke alltid barn med språkvansker klarer å prestere som de "skal" på evnetester og alle tester skal tolkes, dvs. at det er viktig hvem som gjør det og hvilken bakgrunn og erfaring den personen har. Det betyr at ulike fagpersoner, kanskje gjerne på ulikt tidspunkt i barnets utvikling, kan komme til forskjellige konklusjoner. Uansett vil all språkstimulering være av det gode, enten det nå er tegn til tale, sang, kombinasjon med bilder eller annet. Ønsker dere all mulig lykke til og håper dere får god hjelp og oppfølging!

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han elsker PCer, så det var et godt tips! Jeg skal se hva som finnes for barn på PC i forhold til språklæring.

PC-programmer blir i hvert fall mye mindre slitne etter repetisjon nr. 217 av farger og begreper, enn vi foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC-programmer blir i hvert fall mye mindre slitne etter repetisjon nr. 217 av farger og begreper, enn vi foreldre...

Haha :D Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rimelig utelukket. Språket hans reflekterer ikke typisk asperger-språk, han er svært flink på sosiale situasjoner, lever seg godt inn i andres følelser osv. Jeg har en fetter med asperger og jeg ser ingen likheter.

Det samme gjelder broren min. ADHD ble vurdert i hans tilfelle, men han har ikke konsentrasjonsproblemer på generelt basis, ei heller har han andre trekk. Det er klart det blir vanskelig å konsentrere seg på skolen og ved lekselesing når man sliter med språk generelt.

Språkvansker har visstnok en sterk arvelig komponent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkvansker har visstnok en sterk arvelig komponent.

Det er svært interessant. Vet du hvor jeg kan lese mer om det? Jeg lurer på hva sjansen er for at et eventuelt neste barn skal ha de samme problemene og tenker på en vennefamilie av oss som har to barn som trenger ekstremt mye oppfølging i forhold til skole og sosiale situasjoner på grunn av sine språkproblemer.

Jeg sitter og fyller ut diverse skjemaer nå. Jeg tror jeg skal nevne broren min sine problemer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips :)

Vi bruker en del britisk tegnspråk og dette har hjulpet han utvide vokabularet sitt noe. Så snart jeg har bedre tid skal jeg lære meg mer. Han må uansett kunne en del tegnspråk på grunn av en døv tante på farssiden, så da passer det bra å velge de enkleste britiske tegnene.

Det du sier om barn i 6-7 årsalderen som har normalt evnenivå, men ikke kan uttrykke seg språklig stakk litt i hjertet. Slik føles det med sønnen min også. Oppførselen hans er helt passende for en nesten-4 åring. Forståelsen hans av sosiale situasjoner, lekene han vil leke med, rolleleken han ønsker å delta i. Alt passer alderen, men han klarer ikke uttrykke seg.

I det siste har han grått utrolig mye. Den minste ting får tårene til å sprette og det er frustrerende. Jeg blir jo også lei meg, for jeg skjønner frustrasjonen hans. Og når jeg vet han overhodet ikke er seg selv i barnehagen (vanligvis hypersosial, glad, vill, elsker å leke med andre osv), så sier det seg selv at han blir ekstra sliten.

Han går og sirkler rundt barna på sin egen alder og vil gjerne være med på leken, men han tørr rett og slett ikke fordi han ikke forstår hva de sier og ikke kan svare når de snakker til han.

Et godt bilde på spesifikke språkvansker: Forestill deg at du ser et teaterstykke på et språk du kan dårlig. I mitt tilfelle tysk. Du tolker kroppsspråk, stemmebruk, alle tegn du har tilgang på, men vil uvergelig tolke en del feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om lesing :) Jeg prøver å få lest en bok hver dag, men jeg vet jeg kan bli mye flinkere. Det er først i det siste han faktisk ønsker å høre teksten, ikke bare snakke om bildene, og jeg tror det er et positivt tegn. Vi bruker også bildene mye når vi leser, peker på bildet av ordet vi leser osv.

Asperger er not utelukket, men han har stor nytte av konkret språk - slik som sønnen din. I tillegg til korte setninger. Jeg kan ikke si: "Bruk gaffelen til å spise middagen din." Jeg må si: "Spis middagen din nå. Bruk gaffelen."

Tror du er ei flink mamma, jeg :-)

Mange av aspergerteknikkene funker veldig godt på andre unger også - spesielt dette med et klart språk!

(jeg trodde egentlig ikke at barnet ditt har AS, blant annet siden AS'ere vanligvis (men ikke alltid) følger vanlig språkutviking, noen dog litt i det senere området av normalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...