Gå til innhold

Konfirmasjonsgudstjeneste og urolige unger

Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Vi skal i konfirmasjon til ungenes søskenbarn. Det kreves oppmøte en halv time før seremonistart, og gudstjenesten varer i opp mot en og en halv time. Jeg drar alene med tre små barn. Hvordan skal jeg klare å holde ro og orden i rekkene? 3-åringen har mark i rompa og er en bestemt og høylytt lita frøken. Mellomsten er som Emil. Størstemann er veloppdragen.

Jeg frykter at svigers (og resten at kirkegjengerne) får noia av oss, og blir sure pga at mine unger blir urolige og stjeler oppmerksomheten fra konfirmanten(e), og at kirkeopplegget blir en fiasko for vår del.

Kan jeg og ungene droppe kirka, og heller dra rett i selskapet? *legger ikke skjul på at jeg håper på positivt svar*

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

48

• mariaflyfly

10

• Mrs. Wallace

8

• hidi, the scorpion

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Løveføtter

Ja du kan droppe kirken!

Kirken er alltid overfylt på konfirmasjonsgudstjenester, så hvis noen færre kommer gjør det ingen ting.

Vi var i konfirmasjon i fjor, og droppet kirken pga små barn. Vi sa grunnen til foreldrene, og de syns ikke det gjorde noe. Selskapet er viktigst ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Vi var i konfirmasjon i går med våre tre (5, snart 8 og 10 år). De er forsåvidt vant til å være i kirka, men de er ikke vant til langevoksengudstjenester. Søstera mi hadde med sine, og hun minste er 3,5 år.

Vi var der også en halv time før det begynte, og de fikk lov til å krele før det startet, men ikke løpe rundt.

De var litt utålmodige, men det hjalp å få litt bestikkelser i form av pastiller og godteri (som vi hadde glemt, men som heldigvis søstera mi hadde med).

De fleste tolererer litt uro, så det går sikkert fint :-)

Beklager at jeg ikke gav deg det svaret du håpet på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i konfirmasjon i går med våre tre (5, snart 8 og 10 år). De er forsåvidt vant til å være i kirka, men de er ikke vant til langevoksengudstjenester. Søstera mi hadde med sine, og hun minste er 3,5 år.

Vi var der også en halv time før det begynte, og de fikk lov til å krele før det startet, men ikke løpe rundt.

De var litt utålmodige, men det hjalp å få litt bestikkelser i form av pastiller og godteri (som vi hadde glemt, men som heldigvis søstera mi hadde med).

De fleste tolererer litt uro, så det går sikkert fint :-)

Beklager at jeg ikke gav deg det svaret du håpet på!

;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan droppe kirken!

Kirken er alltid overfylt på konfirmasjonsgudstjenester, så hvis noen færre kommer gjør det ingen ting.

Vi var i konfirmasjon i fjor, og droppet kirken pga små barn. Vi sa grunnen til foreldrene, og de syns ikke det gjorde noe. Selskapet er viktigst ;o)

I love you! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1242060241' post='4147322]

I love you! ;D

Å mæ da?

Du sa ikke "love you" te mæ....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å mæ da?

Du sa ikke "love you" te mæ....!

Du gir svar som gir meg dårlig samvittighet... Men I love you lell, da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan droppe gudstjenesten om du ikke har noen som kan passe barna imens.

Vi var i konfirmasjon til vår nevø i går, og vi valgte å droppe gudstjenesten fordi vi visste at dagen ville bli for lang for minsten på fire år. Gutta her er 4 og 7. Vi prioriterte å ha opplagte unger på selskapet og er glad for det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig: jeg synes at det kan være skrekkelig forstyrrende med små barn som er urolige i kirken. Spesielt hvis deres foreldre er av den oppfatning at turning på alterringen o.l. er helt i orden. (Nå mener jeg på ingen måte at du vil tillate noe slikt!)

En konfirmasjonsgudstjeneste er nødvendigvis ikke stedet der en oppsøker ro. Til og med jeg tolererer en del uro i en slik forbindelse :D Men likevel: hvis du definitivt vet at det blir for lenge for barna dine å sitte stille, så synes jeg at det må være grunn god nok til å hoppe over gudstjenesten. Det hele kan bli både slitsomt og stressete for deg og for barna. Hyggeligere da å slippe "pinen" i kirken og delta i feiringen etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan droppe gudstjenesten om du ikke har noen som kan passe barna imens.

Vi var i konfirmasjon til vår nevø i går, og vi valgte å droppe gudstjenesten fordi vi visste at dagen ville bli for lang for minsten på fire år. Gutta her er 4 og 7. Vi prioriterte å ha opplagte unger på selskapet og er glad for det:-)

Godt å høre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig: jeg synes at det kan være skrekkelig forstyrrende med små barn som er urolige i kirken. Spesielt hvis deres foreldre er av den oppfatning at turning på alterringen o.l. er helt i orden. (Nå mener jeg på ingen måte at du vil tillate noe slikt!)

En konfirmasjonsgudstjeneste er nødvendigvis ikke stedet der en oppsøker ro. Til og med jeg tolererer en del uro i en slik forbindelse :D Men likevel: hvis du definitivt vet at det blir for lenge for barna dine å sitte stille, så synes jeg at det må være grunn god nok til å hoppe over gudstjenesten. Det hele kan bli både slitsomt og stressete for deg og for barna. Hyggeligere da å slippe "pinen" i kirken og delta i feiringen etterpå :)

''Men likevel: hvis du definitivt vet at det blir for lenge for barna dine å sitte stille, så synes jeg at det må være grunn god nok til å hoppe over gudstjenesten.''

Mine barn har aldri vært i ro og vært stille i så lang tid, nei. Og for å slippe unna frustrasjon over unger som ikke holder seg i ro, så vil jeg droppe det. Lurer på hvordan dette blir mottatt, hehe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Klart du kan droppe det, de fleste har stor forståelse for at det er vanskelig å holde tre unger i ro såpass lenge. Dessuten er det som regel mer enn fullt nok i kirken på en konfirmasjonsgudstjeneste.

Alternativt setter dere dere langt bak, mot midtgangen, og så går du ut med ungene dersom de ikke klarer å holde seg rolige. Det gjør ofte jeg. De synes det er såpass kjedelig å stå utenfor at de ofte roer seg og blir med inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Oj, jeg som synes at kirkebesøk er dobbelt så spennende når barn er med! De lager liksom hele stemningen;)

At barnas besteforeldre skuler stygt på deg, høres hårreisende ut for meg, jeg hadde hjulpet deg med barna, jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Oj, jeg som synes at kirkebesøk er dobbelt så spennende når barn er med! De lager liksom hele stemningen;)

At barnas besteforeldre skuler stygt på deg, høres hårreisende ut for meg, jeg hadde hjulpet deg med barna, jeg;)

''Oj, jeg som synes at kirkebesøk er dobbelt så spennende når barn er med! De lager liksom hele stemningen;)''

Hvis de bråker og kommer i veien for konfirmasjonshandlingen, er det ikke mye sjarmerende, verken for en svett forelder eller for de som er der for konfirmantenes skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Oj, jeg som synes at kirkebesøk er dobbelt så spennende når barn er med! De lager liksom hele stemningen;)''

Hvis de bråker og kommer i veien for konfirmasjonshandlingen, er det ikke mye sjarmerende, verken for en svett forelder eller for de som er der for konfirmantenes skyld.

Jeg har aldri vært i en konfirmasjon, dåp eller bryllup som er blitt ødelagt av små barn eller store barn....

Men fremfor at familie skal skule stygt på èn, så synes jeg familien skulle hjulpet mye mer til! I forrige kirkebryllup jeg var i, var der mange barn og spebarn, jeg tok meg av flere barn i løpet av Gudstjenesten, uten å gå glipp av noe;)

Og i slike sammenheng, er det jo masse familie der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene vl nok heller få med seg hele seremonien, enn å bli forstyrret av gnål fra andre barnebarn. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan droppe det, de fleste har stor forståelse for at det er vanskelig å holde tre unger i ro såpass lenge. Dessuten er det som regel mer enn fullt nok i kirken på en konfirmasjonsgudstjeneste.

Alternativt setter dere dere langt bak, mot midtgangen, og så går du ut med ungene dersom de ikke klarer å holde seg rolige. Det gjør ofte jeg. De synes det er såpass kjedelig å stå utenfor at de ofte roer seg og blir med inn igjen.

Da håper jeg at slekta på den sida hører til "de fleste" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg har aldri vært i en konfirmasjon, dåp eller bryllup som er blitt ødelagt av små barn eller store barn....

Men fremfor at familie skal skule stygt på èn, så synes jeg familien skulle hjulpet mye mer til! I forrige kirkebryllup jeg var i, var der mange barn og spebarn, jeg tok meg av flere barn i løpet av Gudstjenesten, uten å gå glipp av noe;)

Jeg går ofte i kirken generelt og deltar i konfirmasjonsgudstjenester flere ganger i året, og jeg har blandede opplevelser med barna der. Jeg mener absolutt det bør være takhøyde så de små kan være med, og til en viss grad kan det være sjarmerende. Men dessverre hender det de får lage altfor mye støy (roping og skravling) og løpe rundt og forstyrre. Det har jeg opplevd flere ganger.

Jeg har ofte med meg barn i kirken selv, og de får bevegelsesrom. Men om de bråker eller ikke hører på beskjeder, tar jeg dem med utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg er for øvrig helt enig i at familie (som feks barnas besteforeldre) absolutt burde hjelpe til framfor å skule. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1242066840' post='4147390]

Da håper jeg at slekta på den sida hører til "de fleste" ;-)

Du kan jo bare si til dem at du gjerne vil spare dem for den "opplevelsen" det er å ha to-tre bråkete barn tilstede så lenge. Vinkle det slik at det er helt tydelig at du gjør alle en tjeneste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...