Gå til innhold

Hvor ryddig har dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir glad når jeg kommer på besøkt til folk som har barn og rotete hus. Hvorfor? Fordi jeg tenker at da bruker de heller energien sin på viktigere ting enn å ha et "perfekt" hus.

Selv er jeg barnløs og har det ryddig. Må ha det ryddig hjemme hos meg selv, men andre kan ha det så rotete de bare ønsker uten at jeg bryr meg. Det viktige er hvordan de er som mennesker og medmennesker :-)

''Jeg blir glad når jeg kommer på besøkt til folk som har barn og rotete hus. Hvorfor? Fordi jeg tenker at da bruker de heller energien sin på viktigere ting enn å ha et "perfekt" hus.''

Jeg erfarer at det kan variere mye, gitt... Enkelte har rotete hus OG ustelte unger, fordi de heller gjør helt andre ting enn å ta vare på hjem og familie ;)

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

5

• Bookworm

4

• Lula

3

• waxo

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Jeg blir glad når jeg kommer på besøkt til folk som har barn og rotete hus. Hvorfor? Fordi jeg tenker at da bruker de heller energien sin på viktigere ting enn å ha et "perfekt" hus.''

Jeg erfarer at det kan variere mye, gitt... Enkelte har rotete hus OG ustelte unger, fordi de heller gjør helt andre ting enn å ta vare på hjem og familie ;)

Klart. Jeg har heldigvis sluppet å være vitne til slikt i private sammenhenger.

Skrevet

Jeg blir glad når jeg kommer på besøkt til folk som har barn og rotete hus. Hvorfor? Fordi jeg tenker at da bruker de heller energien sin på viktigere ting enn å ha et "perfekt" hus.

Selv er jeg barnløs og har det ryddig. Må ha det ryddig hjemme hos meg selv, men andre kan ha det så rotete de bare ønsker uten at jeg bryr meg. Det viktige er hvordan de er som mennesker og medmennesker :-)

Rettelse: Er det kliss og tykke lag av støv det er snakk om, så er det ALDRI trivelig å måtte ta på i andres hus. Men om ting ligger hulter til bulter, så bryr jeg meg nada.

Så vasking synes undertegnede er et must. At det er ryddig derimot, bryr jeg meg ikke om, i andres hus.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg bor sammen med min datter på 21 år. Hun er ikke flink å rydde. Makan til rotekopp. Jeg ergrer meg og gremmes og det har jeg gjort i maaaaange år.

Problemet er kanskje at de periodene hun har vært borte så blir det ikke særlig renere eller ryddigere hos meg. Men jeg unnskylder meg med at det har vært maks. tre måneder og da bruker jeg tiden på å rydde etter henne og forberede meg for neste sjau.

Dette er faktisk sant. Hun er bortskjemt til de grader, og hun ser ikke når hun trenger å ta ut eller sette inn i oppvaskemaskinen. Jeg må minne henne på det. Når hun er andre steder går det helt fint, men ryddig av seg blir hun nok aldri.

Er dette enestående eller har noen opplevd noe lignende?

Er dette enestående

Når hun flytter for seg selv vil det nok gå opp et lys eller to... sånn etter hvert. :-)

Men vi foreldre må nok ta vår del av skylda når det gjelder bortskjemte unger gitt.

Mrs. Wallace
Skrevet

1) Først, hvordan ser det ut hos dere på en gjennomsnittlig dag?

På en gjennomsnittlig dag er det alt fra helt greit til skikkelig, skikkelig rotete hjemme hos oss. Strøkent er det sjelden eller aldri. Men jeg prøver å holde kjøkken og bad sånn nogenlunde rent og ryddig.

2) hvis dere kommer på besøk til folk og dere ser at det hverken er støvsuget på et par dager eller at det ikke er ryddet på en stund, hva tenker dere om det?

Da tenker jeg: Åh, så deilig at det er flere som prioriterer bort strøkent hus i en travel hverdag. Dette må være avslappede folk. ;o)

Gjest minnah
Skrevet

"Hvordan ser det ut hos dere på en gjennomsnittlig dag?"

Kjøkken, lekeområde og gang er som regel ganske bomba. Men kjøkkenet ryddes og orndes om kvelden, setter på oppvaskmaskin når vi legger oss. Så da ser det helt ok ut - frem til neste morgen når frokost er fortært og vi må slenge oss ut døra i en viss fart.

"To: hvis dere kommer på besøk til folk og dere ser at det hverken er støvsuget på et par dager eller at det ikke er ryddet på en stund, hva tenker dere om det?"

Da tenker jeg - gudskjelov at det ikke bare er meg, og så herlig at de ikke bryr seg så innmari om litt rot.

Jeg får helt panikk om det kommer uanmeldt besøk. Da rydder jeg febrilsk det jeg klarer mens de tar av sko og jakke....

Skal det komme elektriker eller rørlegger f.eks på badet, må jeg rydde først. Man må gjennom soverommet for å komme dit, og jeg ORKER ikke at de skal se brukt undertøy på gulvet, pakker med ob på vasken, osv.

Problemet er bare at jeg er ikke spesielt ryddig av meg, jeg bare _ønsker_ å være det. Men får ikke helt til. Det som harvært nyttigst i denne sammenheng er vaskehjelp annenhver uke. Da ryddes alle rom 100% strøkent i forkant, og da unngår vi at det sklir helt ut ;-)

Gjest minnah
Skrevet

Med fare for å opphøye meg selv veldig her, må jeg nesten svare at her er det veldig ryddig nesten til enhver tid. Men det sin årsak i at jeg (som har fibromyalgi) har det best ved å være i lett bevegelse hele tiden. Jeg klarer ikke lenger det tunge husarbeidet, men ryddig og småplukk klarer jeg fint. Siden jeg også er hjemmeværende blir det til at jeg vandrer rundt i huset og rydder og flytter på ting hele tiden.

Men når det er sagt, så formerer hybelkaninene seg med ekspressfart, og gulvene er ikke bestandig rene, fordi gulvvask og støvsuging klarer jeg ikke...

Til det andre spørsmålet ditt: Det skal være EKSTREMT rotete og møkkete i andres hus før jeg legger merke til det...

"gulvvask og støvsuging klarer jeg ikke..."

Hva med Jif tørrmopp? Den sklir kjempelett over gulvet, trenger ikke bruke kraft i det hele tatt. Og den suger sultent til seg hybelkaniner ;-)

Skrevet

Hos oss bruker alle stuen, både voksne og barn. Så det sier seg selv at det finnes leker i stuen. Å sende de minste på rommet for å leke føles litt som om jeg alltid skulle sette meg på soverommet for å lese en bok. Synes det er viktigere at alle kan være sammen enn at stuen alltid er strøken.

Det går jo an å være med ungene inn på rommet når de skal leke. Og jeg setter meg gjerne inn på soverommet for å lese en bok. Man må ikke alltid sitte oppå hverandre fordi om man er en familie. Jeg trenger ro og stillhet jeg og.

Gjest togli
Skrevet

1: Hos oss er det stort sett veldig ryddig selv om vi aldri "rydder" ;) Jeg er flink til å ta ting etterhvert, og vi har gode systemer som gjør at vi slipper å føle at vi må rydde. Ungene synes fortsatt det er like merkelig når vennene f.eks. en dag sier at de ikke kan ha med noen hjem/besøke noen den dagen, for da skal de rydde rommet sitt ;-)

2: Jeg gir fullstendig blaffen i om folk har det rotete eller ryddig hjemme hos seg selv. Det er ikke mitt rot, så so what ;-)

Gjest mallet
Skrevet

Det går jo an å være med ungene inn på rommet når de skal leke. Og jeg setter meg gjerne inn på soverommet for å lese en bok. Man må ikke alltid sitte oppå hverandre fordi om man er en familie. Jeg trenger ro og stillhet jeg og.

Alle trenger ro og stillhet, og det kan man få ved å trekke seg tilbake til soverommet. Stuen er fellesrommet der alle i familien kan oppholde seg når de har lyst å være sammen med de andre. Derfor er det også greit med leker der. Jeg vil heller ha leker i stuen og kunne pusle med mitt der (lese avis, se tv, strikke, sy eller hva som helst) mens ungene leker rundt meg, enn å skulle følge hver unge inn på rommet deres for å holde dem med selskap mens de leker.

Skrevet

Hvem har ikke rot fra tid til annen. Jeg reagerer aldri på rot hos andre (så sant jeg ikke må grave meg vei) Tar det som et tegn på at de lever. Klin derimot er det verste jeg vet. Klissete fingre overalt, klissete fjes hvor halve middagen henger og dingler og du aldri vet hvor det faller av, spising overalt... ekkel lukt...æsj. Det er ikke for ingenting jeg har sittet klar med vaskeklut siden ungene kom i hus ;-)

Skrevet

Alle trenger ro og stillhet, og det kan man få ved å trekke seg tilbake til soverommet. Stuen er fellesrommet der alle i familien kan oppholde seg når de har lyst å være sammen med de andre. Derfor er det også greit med leker der. Jeg vil heller ha leker i stuen og kunne pusle med mitt der (lese avis, se tv, strikke, sy eller hva som helst) mens ungene leker rundt meg, enn å skulle følge hver unge inn på rommet deres for å holde dem med selskap mens de leker.

Så bra at folk er forskjellige

Skrevet

"Hvordan ser det ut hos dere på en gjennomsnittlig dag?"

Kjøkken, lekeområde og gang er som regel ganske bomba. Men kjøkkenet ryddes og orndes om kvelden, setter på oppvaskmaskin når vi legger oss. Så da ser det helt ok ut - frem til neste morgen når frokost er fortært og vi må slenge oss ut døra i en viss fart.

"To: hvis dere kommer på besøk til folk og dere ser at det hverken er støvsuget på et par dager eller at det ikke er ryddet på en stund, hva tenker dere om det?"

Da tenker jeg - gudskjelov at det ikke bare er meg, og så herlig at de ikke bryr seg så innmari om litt rot.

Jeg får helt panikk om det kommer uanmeldt besøk. Da rydder jeg febrilsk det jeg klarer mens de tar av sko og jakke....

Skal det komme elektriker eller rørlegger f.eks på badet, må jeg rydde først. Man må gjennom soverommet for å komme dit, og jeg ORKER ikke at de skal se brukt undertøy på gulvet, pakker med ob på vasken, osv.

Problemet er bare at jeg er ikke spesielt ryddig av meg, jeg bare _ønsker_ å være det. Men får ikke helt til. Det som harvært nyttigst i denne sammenheng er vaskehjelp annenhver uke. Da ryddes alle rom 100% strøkent i forkant, og da unngår vi at det sklir helt ut ;-)

_Det_ skal jeg også ha når vi får råd til det! Hva betaler du for det, og hvor lenge blir hun hver gang?

Skrevet

"gulvvask og støvsuging klarer jeg ikke..."

Hva med Jif tørrmopp? Den sklir kjempelett over gulvet, trenger ikke bruke kraft i det hele tatt. Og den suger sultent til seg hybelkaniner ;-)

Jada, tørrmopp funker, så jeg drar over med det innimellom, men gulvene blir ikke rene av det da:-)

Skrevet

Hvem har ikke rot fra tid til annen. Jeg reagerer aldri på rot hos andre (så sant jeg ikke må grave meg vei) Tar det som et tegn på at de lever. Klin derimot er det verste jeg vet. Klissete fingre overalt, klissete fjes hvor halve middagen henger og dingler og du aldri vet hvor det faller av, spising overalt... ekkel lukt...æsj. Det er ikke for ingenting jeg har sittet klar med vaskeklut siden ungene kom i hus ;-)

Og klissete gulv :-0

Det er noe jeg reagerer på, når føttene nesten sitter fast i gulvet når man går...

Gjest minnah
Skrevet

Jada, tørrmopp funker, så jeg drar over med det innimellom, men gulvene blir ikke rene av det da:-)

Jeg personlig synes faktisk den er mer effektiv enn støvsuger, og man skal visst ikke vaske så innmari ofte :-)

Men tepper o.l. må jo uansett støvsuges, da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...