Gjest Lurer litt på dette Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Min yngste går nå i andre klasse og leser ganske bra/ligger der hun skal ligge. Men fremdeles hender det at hun bytter om på b og d. Jeg ber henne lese ordet på nytt og da blir det riktig. Kan dette ha noe med at hun er venstrehendt å gjøre? 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Min er ikke venstrehendt, og han gjør det samme. Tror det er ganske vanlig, og p er gjerne med i den bytterekka også. 0 Siter
KaVa Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Tror dette er en _veldig_ vanlig lesefeil, uavhengig av om barnet er venstre- eller høyrehendt. 0 Siter
Speak Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Snuppa går i 4. nå. Ho leser greit, men bytter fortsatt om på de bokstavene noen ganger. Og ho er høyrehendt. 0 Siter
laban Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Det er veldig vanlig å blande b og d, både i lesing og skriving. Her er mitt statistiske utvalg mht. kjønn, håndpreferanse og bokstaver: Datteren min er venstrehendt og har aldri rotet med en eneste bokstav, etter at hun lærte dem i 5-årsalderen. Lillebroren hennes på 10 år er høyrehendt, og det hender jeg lurer på om han noengang kommer til å lære seg å stave i det hele tatt. Han leser riktignok helt greit, men det virker ikke som om han husker hvordan ordene ser ut når han skal skrive dem selv. 0 Siter
Bookworm Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Min datter er høyrehendt og blander flere bokstaver, b/p, k/g, t/d osv... 0 Siter
Gjest pedagogen Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Det har ingenting å gjøre med at hun er venstrehendt. Veldig mange barn gjør dette, men hvis det vedvarer og hun strever med lesing så kan det være dysleksi. Siden hun leser greit så kan du være helt rolig. 0 Siter
org Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Jepp, det kan det. Venstrehendte speilvender også ofte bokstaver når de skal skrive. Rett på det, hver eneste gang, så går det fortere over! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.