Gå til innhold

Har ikke en sjef taushetsplikt?

Gjest en ansatt med kroniske smerter

Anbefalte innlegg

Gjest en ansatt med kroniske smerter
Skrevet

Hvis man har hatt en konflikt med sin nærmeste leder, altså en mellomleder, og sjefen vet om dette, har ikke da sjefen taushetsplikt overfor de andre mellomlederne?

Konflikten gjaldt bl.a. mellomlederens holdninger til at jeg i en lengre tid var delvis sykemeldt. Til slutt ble jeg helt sykemeldt av holdningene hans.

Det endte opp med at jeg har bedt sjefen om å skifte til et annet team.

Nå sier sjefen at det kan bli vanskelig, fordi de andre mellomlederne nøler med å ta inn noen på teamet som har vært i konflikt med sin mellomleder (altså, at da måtte jeg være den som er vanskelig).

Mitt spørsmål akkurat nå er: Har ikke en sjef taushetsplikt om slike ting, overfor de andre mellomlederne? Eller pleier alle i et lederteam (som består av sjefen og alle mellomlederne) å få vite om slike konflikter?

Det gjelder et offentlig arbeidssted, ikke i det private.

Skrevet

Jo, om ikke nedfelt i lovene, så i form av gjensidig lojalitetsplikt...

Skrevet

Jeg har vanskelig for å se at sjefen har noen form for formell taushetsplikt.

Persille1365381127
Skrevet

Det er ikke taushetsplikt internt i ledergruppen, eller oppover i rekkene.

Jeg er øverst, jeg vet ALT. De som er under meg SKAL rapportere til meg. Den som er under meg vet nesten alt, unntatt det jeg mener hun ikke trenger å vite, eller ting som er fortalt meg i fortrolighet og ikke egentlig omhandler jobben. De to som er under der igjen vet endel, men ikke så mye som hun mellom oss. De rapporterer til henne, og det vi mener er vesentlig at de vet forteller vi nedover.

Om en ansatt hadde vært i konflikt med en leder ville jeg ikke drømt om å bytte avdeling på noen av dem uten å informere den andre lederen om årsaken. Det er ikke dermed sagt man plasserer skyld (hadde det vært din skyld ville jeg jobbet med deg, og å fikse det - ikke uten videre omplassert deg), men det er ikke riktig å "påtvinge" noen en ny medarbeider uten å informere om årsak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...