Gjest minnah Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Tiden med fyllepenner er jo forbi, så ungene får heldigvis lov å bruke venstre hånd å skrive med nå :-) Mitt ene barn er venstrehendt, jeg lurer derfor på om det fremdeles finnes noen "utfordringer" ifb med dette, f.eks i skolen? Kanskje rart spm, men leste et innlegg der barnets blanding av bokstaver ble antydet å ha sammenheng med hvilken hånd h*n skrev med. 0 Siter
Line Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Jenta mi har i alle fall ingen problemer med skriving, og hun har vært venstrehendt all sin dag. 0 Siter
brilleslangen Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Jenta mi har i alle fall ingen problemer med skriving, og hun har vært venstrehendt all sin dag. for oss varden største utfordringen å få jenta selv til å tørre å spørre etter venstrehåndssaks.(Det å skulle klippe med høyrehåndssaks er en håpløsaffære. det tok litt tid før ho tordespørre selv. skolen har venstrehåndssakser, men glemmer ofte å ta med når de leter fram saks... 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Jeg har to barn som er venstrehendte og to barn som er høyrehendte. Utfordringene i skolen har barna greidd opp med selv, det eneste spesielle tiltaket er at at de har fått spesialsaks for venstrehendte. Den eldste fikk skrivebøker spesielt for venstrehendte, men da jeg etterlyste det samme til den yngste, så fantes det ikke. Resultatet er at den yngste skriver så knotete, at vi har vansker med å lese det, med det resultat at han har fått tillatelse til å levere skriftlige oppgaver på PC, både i ungdomsskolen og i videregående skole. 0 Siter
Gjest visste ikke det fantes Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Jeg har to barn som er venstrehendte og to barn som er høyrehendte. Utfordringene i skolen har barna greidd opp med selv, det eneste spesielle tiltaket er at at de har fått spesialsaks for venstrehendte. Den eldste fikk skrivebøker spesielt for venstrehendte, men da jeg etterlyste det samme til den yngste, så fantes det ikke. Resultatet er at den yngste skriver så knotete, at vi har vansker med å lese det, med det resultat at han har fått tillatelse til å levere skriftlige oppgaver på PC, både i ungdomsskolen og i videregående skole. Hvordan er skrivebøker beregnet for venstrehendte? Ble bare nysgjerrig:-) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Hvordan er skrivebøker beregnet for venstrehendte? Ble bare nysgjerrig:-) Barna lærer å skrive bakovervendt på en måte, slik de ikke gnikker hånden hen over det de nettopp har skrevet. Men da den yngste begynte i samme skole som den eldste, så påsto læreren at slike skrivebøker ikke fantes, og han var venstrehendt selv. 0 Siter
Gjest visste ikke det fantes Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Barna lærer å skrive bakovervendt på en måte, slik de ikke gnikker hånden hen over det de nettopp har skrevet. Men da den yngste begynte i samme skole som den eldste, så påsto læreren at slike skrivebøker ikke fantes, og han var venstrehendt selv. Hmm, ok, takk! :-) 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Mitt eldste barn er venstrehendt. H*n er svært skoleflink, men også praktisk flink. Vi har ikke opplevd noen spesielle behov for tilrettelegging. H*n bruker venstrehendt-saks på skolen, som andre nevner under her. Jeg tror nok at venstrehendte er som oss høyrehendte: Forskjellige. Og at det å være venstrehendt i seg selv ikke er noen risikofaktor. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Livet er helt greit som venstrehendt! *beroliger minnah* :-) 0 Siter
org Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Ja, det har veldig mye å si. Stygg venstrehendt skrift er meeeget vanlig, for å si det sånn. Og f. eks. o'ene skrives andre veien. Kan se nokså merkelig ut for den som ikke er klar over det. Mange legger også hånda over det de nettopp har skrevet, og må derfor ta mange pauser for å lese hva de har skrevet, før de fortsetter på setningen. Derfor går det oftest senere å skrive. Noen finner en løsning ved å snu arket litt mot venstre (høyrehendte snur gjerne mot høyre) og legger håndleddet i spiss vinkel over arket. Skriving i ringperm er bare å glemme. Arket må ut, uansett. 0 Siter
org Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Ja, det har veldig mye å si. Stygg venstrehendt skrift er meeeget vanlig, for å si det sånn. Og f. eks. o'ene skrives andre veien. Kan se nokså merkelig ut for den som ikke er klar over det. Mange legger også hånda over det de nettopp har skrevet, og må derfor ta mange pauser for å lese hva de har skrevet, før de fortsetter på setningen. Derfor går det oftest senere å skrive. Noen finner en løsning ved å snu arket litt mot venstre (høyrehendte snur gjerne mot høyre) og legger håndleddet i spiss vinkel over arket. Skriving i ringperm er bare å glemme. Arket må ut, uansett. Kluet er å fokusere minst mulig på det, tror jeg. Resultatet er at jeg lærte å spille fiolin som om jeg var høyrehendt, og jeg strikker også høyrehendt. 0 Siter
Bookworm Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Vi konkluderte vel med at det ikke var noen sammenheng mellom venstrehåndhet (oi, for et ord:-)) og blanding av bokstaver, da høyrehendte også blander:-) 0 Siter
Gjest midia Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Ringpermer eller blokk med ringer i siden, deselitermål og lommebok er de værste tingene jeg kommer på i farten. Jeg klipper med høyrehånden og det er det eneste jeg gjør med bare høyrehånden:) 0 Siter
morsan Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Ringpermer eller blokk med ringer i siden, deselitermål og lommebok er de værste tingene jeg kommer på i farten. Jeg klipper med høyrehånden og det er det eneste jeg gjør med bare høyrehånden:) Men det går an å få kjøpt venstrehåndssaks! Naboen min på studentbyen hadde det, men det "verste" var at han også hadde venstrehånds vinopptrekker. ;-) Det var helt greit for oss som visste om det, det var bare å skru med venstre hånd, det. Men gjester på fester trodde noen ganger at de var fullere enn de egentlig var når det var så trøblete å få opp korka;-) 0 Siter
Gjest midia Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Men det går an å få kjøpt venstrehåndssaks! Naboen min på studentbyen hadde det, men det "verste" var at han også hadde venstrehånds vinopptrekker. ;-) Det var helt greit for oss som visste om det, det var bare å skru med venstre hånd, det. Men gjester på fester trodde noen ganger at de var fullere enn de egentlig var når det var så trøblete å få opp korka;-) lol:)) Jeg trenger ikke venstrehåndsaks for jeg klarer ikke klippe med venstrehånden, det blir som å klippe med feil hånd:) 0 Siter
Gjest midia Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Her har du link til en venstrehendt shop. Der kan du jo se hva vi venstrehendte strir med i hverdagen:) Glemte å si at linjal blir feil vei for oss. (Hos oss er vi voksne venstrehendt og guttungen høyrehendt) http://www.lefthandshop.no/ 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 lol:)) Jeg trenger ikke venstrehåndsaks for jeg klarer ikke klippe med venstrehånden, det blir som å klippe med feil hånd:) Da er du jo heldig, for venstrehåndssaksa er aldri å finne, når en trenger den allikevel. Barna mine har fått venstrehåndssakser, men de klipper også med vanlig saks, for de finner aldri v.h.saksa, og da blir det lettere å bruke det de vet hvor ligger, nemlig den som ligger i mammas skuff. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Her har du link til en venstrehendt shop. Der kan du jo se hva vi venstrehendte strir med i hverdagen:) Glemte å si at linjal blir feil vei for oss. (Hos oss er vi voksne venstrehendt og guttungen høyrehendt) http://www.lefthandshop.no/ Ja, kamera ja. Min venstrehendte sønn måtte kjøpe ekstra batteripakke til speilreflekskameraet sitt, for å kunne holde det samtidig med at han tok bilder, og alle linsene skal justeres feil vei i forhold til hvordan han tenker. Og det å knyte sko er vanskelig for venstrehendte, jeg tror at han ble over 17 år før han lærte seg å knyte en sløyfe på skoen, og for meg ser det helt bakvendt ut, men nå får han det da til. Før den tid, brukte han sko med borrelås inntil det ble moderne å gå med skoene uknyttede og lissene slengende etter seg. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Ja, kamera ja. Min venstrehendte sønn måtte kjøpe ekstra batteripakke til speilreflekskameraet sitt, for å kunne holde det samtidig med at han tok bilder, og alle linsene skal justeres feil vei i forhold til hvordan han tenker. Og det å knyte sko er vanskelig for venstrehendte, jeg tror at han ble over 17 år før han lærte seg å knyte en sløyfe på skoen, og for meg ser det helt bakvendt ut, men nå får han det da til. Før den tid, brukte han sko med borrelås inntil det ble moderne å gå med skoene uknyttede og lissene slengende etter seg. Jeg også var noen år før jeg lærte meg å knytte sko:) Det er flere ting som er litt knotete, men man lærer seg måter å gjøre ting på så nå er det ikke så mye som jeg irriterer meg over lengre:) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 13. mai 2009 Skrevet 13. mai 2009 Ringpermer eller blokk med ringer i siden, deselitermål og lommebok er de værste tingene jeg kommer på i farten. Jeg klipper med høyrehånden og det er det eneste jeg gjør med bare høyrehånden:) "Ringpermer eller blokk med ringer i siden" Javisst.. Utrolig! Må du snu de blokkene med ringer da, bruke dem baklengs..? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.