Gjest dåpspresang Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hei Tenkte å samle sølvbestikk til barnet mitt. Gjør du det? Har ikke vært hos gullsmedbutikk og kikket, bare sett på nett. Hvilket mønster liker du som er enkelt litt stilrent? Er ikke så glad i snirklete roser så selv om det ikke er til meg vil jeg unngå det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Vi har dette http://www.hardangerbestikk.no/silje.html Er heller ikke glad i snirkler :-) Har tenkt på det der med å samle, men ikke gjort noe med det foreløpig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Sønnen har fått te-skjeer i minnesølv i gave fra sin fadder. Jeg synes det er fint, og så enkelt at det passer til en gutt. Å samle på sølv er en fin ide. Ungene får alt for mange leker, og de skjønner at dette er en skatt. For å gjøre litt ekstra stas liker jeg å bruke disse skjeene i familieselskapet hans og andre ganger det skal være litt ekstra stas. http://gullsmedgaver.no/comweb.asp?articleno=9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katamaran Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Vi har dette http://www.hardangerbestikk.no/silje.html Er heller ikke glad i snirkler :-) Har tenkt på det der med å samle, men ikke gjort noe med det foreløpig. men hardangerbestikk er vel ikke sølv? jeg har ikke hørt om noen som samler på sølvbestikk til gutt. men jeg fikk min første sølvskje til konfirmasjonen. og da jeg var ca 30 år hadde jeg samlet så mye at jeg nå har 12 av hver. pluss en del andre ting i samme merke. jeg samler på Elisabeth. det er veldig enkelt og fint. og lett og holde rent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Selv ville jeg ikke vært særlig interessert, men det finnes nok mange som ville være det. En venninne av meg har gjennom hele oppveksten fått telesølv, men dette "har hun langt opp i halsen", som hun sier, og husker hun fikk sølv i stedet for artige gaver. Hun har aldri brukt det. Men som du sier - bedre med en sølvskje enn mange andre gaver som ikke er midt i blinken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Snuppa på 10 har mye. Det er mest vi foreldre som har kjøpt til henne. Ho sparer på en som heter Prinsesse. Jeg synes det er fint. Og de får så mye ting og tang opp gjennom oppveksten, og da synes jeg at sølvtøy er varig og flott. Og ho er kjempeglad for å få det. Jeg tar henne noen ganger i å sitte å beundre det alene på rommet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 men hardangerbestikk er vel ikke sølv? jeg har ikke hørt om noen som samler på sølvbestikk til gutt. men jeg fikk min første sølvskje til konfirmasjonen. og da jeg var ca 30 år hadde jeg samlet så mye at jeg nå har 12 av hver. pluss en del andre ting i samme merke. jeg samler på Elisabeth. det er veldig enkelt og fint. og lett og holde rent. Broren min har også noe sølv, men fikk ikke på langt nær så mye som meg. I dag er han ikke så glad for det. Skulle ønske han hadde fått mer.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 I vår familie har det vært tradisjon å gi sølv i dåpsgave. Det er faktisk guttene som får mest, fordi jentene gjerne også får smykker. Jeg er glad for sølvet jeg fikk i oppveksten. Vi valgte å gi Silvia-sølv til vår sønn og Prinsesse-sølv til vår datter. Her kan du se de forskjellige mønstrene: http://www.gullsmed.no/index.php?page=sb 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hope Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Mine besteforeldre og foreldre har samlet sølv til meg siden jeg ble født. Jeg har fått Rosendahl, et nydelig, klassisk sølvbestikk. Anbefales Håper du finner ut av det, masse fint å få kjøpt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 For ikke så lenge siden var det en tråd om en femårig gutt, som ble veldig skuffet over å få sølvbestikk i bursdagspresang. Jeg har selv arvet sølvbestikk fra svigermor, og jeg bruker det aldri, jeg har i stedet kjøpt noe pent bestikk i stål. Sølvbestikket ligger bare i skuffen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 For ikke så lenge siden var det en tråd om en femårig gutt, som ble veldig skuffet over å få sølvbestikk i bursdagspresang. Jeg har selv arvet sølvbestikk fra svigermor, og jeg bruker det aldri, jeg har i stedet kjøpt noe pent bestikk i stål. Sølvbestikket ligger bare i skuffen. ''Jeg har selv arvet sølvbestikk fra svigermor, og jeg bruker det aldri'' ;-) Min manns bestemor ga han sølvskjeer fast til bursdagene i mange år, så da jeg traff han hadde omtrent komplett av dessertskjeer og teskjeer. Vi bruker det aldri. Vi valgte å ikke ønske oss sølvtøy til bryllupet (eller senere), men dersom vi skulle ha skaffet oss sølvbestikk, ville jeg absolutt ikke hatt det mønsteret som svigerbestemoren jeg aldri traff valgte ut på 60-tallet. Huff! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 I vår familie har det vært tradisjon å gi sølv i dåpsgave. Det er faktisk guttene som får mest, fordi jentene gjerne også får smykker. Jeg er glad for sølvet jeg fikk i oppveksten. Vi valgte å gi Silvia-sølv til vår sønn og Prinsesse-sølv til vår datter. Her kan du se de forskjellige mønstrene: http://www.gullsmed.no/index.php?page=sb ''I vår familie har det vært tradisjon å gi sølv i dåpsgave. Det er faktisk guttene som får mest, fordi jentene gjerne også får smykker.'' Jeg er superfan av barnesølvtøyet sønnen min fikk i dåpsgave, og han bruker fortsatt bestikket - spesielt skjeene til desserter osv. Også mine barnesølvskjeer er i ukentlig bruk. Min svigermor bruker fortsatt sin Nils og Blåmann-dåpsgaveskje til yoghurt etc. Men jeg personlig er ikke særlig begeistret over oppsparing av "vanlig" sølvtøy til barn - glad jeg ikke har det selv, og enda mer glad for at husbonden ikke insisterer på at vi skal fortsette å samle på sølv i det mønsteret han fikk av bestemoren sin da han var barn. Men folk har jo ulik oppfatning av om dette, da. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg synes Anitra er et av de fineste mønstrene. Liker også veldig godt flat rose. Aller helst ville jeg nok gått på auksjon og kjøpt et komplett sett med et gammelt, utgått mønster, med store kniver, dersom jeg skulle ha skaffet meg sølvtøy i dag:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 ''I vår familie har det vært tradisjon å gi sølv i dåpsgave. Det er faktisk guttene som får mest, fordi jentene gjerne også får smykker.'' Jeg er superfan av barnesølvtøyet sønnen min fikk i dåpsgave, og han bruker fortsatt bestikket - spesielt skjeene til desserter osv. Også mine barnesølvskjeer er i ukentlig bruk. Min svigermor bruker fortsatt sin Nils og Blåmann-dåpsgaveskje til yoghurt etc. Men jeg personlig er ikke særlig begeistret over oppsparing av "vanlig" sølvtøy til barn - glad jeg ikke har det selv, og enda mer glad for at husbonden ikke insisterer på at vi skal fortsette å samle på sølv i det mønsteret han fikk av bestemoren sin da han var barn. Men folk har jo ulik oppfatning av om dette, da. :-) ''glad jeg ikke har det selv, og enda mer glad for at husbonden ikke insisterer på at vi skal fortsette å samle på sølv i det mønsteret han fikk av bestemoren sin da han var barn.'' Vi har flere forskjellige mønstre i sølvtøyet vårt. Jeg har samlet ett mønster jeg synes er så pent, mine svigerforeldre har utstyrt alle sine barn med en god del av et mønster jeg ikke synes så mye om, men som er veldig vanlig. Og på toppen av det hele har hesten løpt inn en del sølvtøypremier i travselskapets mønster! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 ''glad jeg ikke har det selv, og enda mer glad for at husbonden ikke insisterer på at vi skal fortsette å samle på sølv i det mønsteret han fikk av bestemoren sin da han var barn.'' Vi har flere forskjellige mønstre i sølvtøyet vårt. Jeg har samlet ett mønster jeg synes er så pent, mine svigerforeldre har utstyrt alle sine barn med en god del av et mønster jeg ikke synes så mye om, men som er veldig vanlig. Og på toppen av det hele har hesten løpt inn en del sølvtøypremier i travselskapets mønster! *he he* Skikkelig blanda drops, altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 For ikke så lenge siden var det en tråd om en femårig gutt, som ble veldig skuffet over å få sølvbestikk i bursdagspresang. Jeg har selv arvet sølvbestikk fra svigermor, og jeg bruker det aldri, jeg har i stedet kjøpt noe pent bestikk i stål. Sølvbestikket ligger bare i skuffen. Min 12-åring har fått sølv til jul og bursdag av fadderne sine siden hun ble døpt. Hun er faktisk glad for å få dem Selv har jeg 18 små sølvskjeer jeg har fått i årenes løp av to faddere - synes det er stas å ta dem fram til spesielle anledninger og kan ikke huske at jeg noen gang var skuffet over gaven jeg fikk. Fikk antageligvis noe småtteri ved siden av, det har jeg glemt, men sølvskjeene har jeg fortsatt og sender varme tanker i gavegivernes retning hver gang jeg tar skjeene fram 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Min 12-åring har fått sølv til jul og bursdag av fadderne sine siden hun ble døpt. Hun er faktisk glad for å få dem Selv har jeg 18 små sølvskjeer jeg har fått i årenes løp av to faddere - synes det er stas å ta dem fram til spesielle anledninger og kan ikke huske at jeg noen gang var skuffet over gaven jeg fikk. Fikk antageligvis noe småtteri ved siden av, det har jeg glemt, men sølvskjeene har jeg fortsatt og sender varme tanker i gavegivernes retning hver gang jeg tar skjeene fram Ja, ja vi er forskjellige. Vi fikk 12 små sølvskjeer til vårt bryllup, skjeene er pene de, men de av sølv og skal pusses, og det blir aldri gjort, så skjeene står der, helt ubrukte og brunsvarte, fordi de trenger god gammeldags sølvpuss. Jeg bruker hellere skjeene, som går i oppvaskmaskinen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Begge våre jenter samler vi sølvtøy til. De er godt fornøyde selv - og syns det er stas å få dekke på med eget sølvtøy til bursdagene sine ) Sølvtøy er en flott, varig gave. - Og det rekker med puss 1 x årlig om man har de i "lufttett" emballasje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Ja, ja vi er forskjellige. Vi fikk 12 små sølvskjeer til vårt bryllup, skjeene er pene de, men de av sølv og skal pusses, og det blir aldri gjort, så skjeene står der, helt ubrukte og brunsvarte, fordi de trenger god gammeldags sølvpuss. Jeg bruker hellere skjeene, som går i oppvaskmaskinen. Da skal jeg benytte meg av anledningen og fortelle om en utrolig lett måte å pusse sølv på: legg aluminiumsfolie i bunnen av en bolle, fyll i vann og litt salt. Legg sølvet i bollen, og la ligge i noen minutter. Og mirakel: sølvet blir blankt helt "av seg selv" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Da skal jeg benytte meg av anledningen og fortelle om en utrolig lett måte å pusse sølv på: legg aluminiumsfolie i bunnen av en bolle, fyll i vann og litt salt. Legg sølvet i bollen, og la ligge i noen minutter. Og mirakel: sølvet blir blankt helt "av seg selv" Det skal jeg prøve med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.