Gå til innhold

Samle sølvbestikk fra dåpen og videre

Gjest dåpspresang

Anbefalte innlegg

Gjest midia

For ikke så lenge siden var det en tråd om en femårig gutt, som ble veldig skuffet over å få sølvbestikk i bursdagspresang.

Jeg har selv arvet sølvbestikk fra svigermor, og jeg bruker det aldri, jeg har i stedet kjøpt noe pent bestikk i stål. Sølvbestikket ligger bare i skuffen.

Sølvet mitt er noe av det fineste jeg har fått i bursdagsgaver, jeg husker ikke alt det andre jeg har fått i bursdagsgaver som liten, men sølvtøyet gir meg gode minner fra da min bestemor levde og om hvor snill hun var som har gjort til at jeg kan dekke på med sølvskjeer til kaker og desserter:)

Jeg rakk desverre ikke å få alle 12 dessertskjeene, men kakeskjeene har jeg 12 av.

Jeg må nok skaffe de jeg mangler selv.

Det er iallefall stor stas å finne de fram og jeg tror kanskje mange her som sier de ikke vil ha det, er sjalu for det er ikke noe du går å kjøper selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Dorthe

5

• Helmi

5

• bibben

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Sølvet mitt er noe av det fineste jeg har fått i bursdagsgaver, jeg husker ikke alt det andre jeg har fått i bursdagsgaver som liten, men sølvtøyet gir meg gode minner fra da min bestemor levde og om hvor snill hun var som har gjort til at jeg kan dekke på med sølvskjeer til kaker og desserter:)

Jeg rakk desverre ikke å få alle 12 dessertskjeene, men kakeskjeene har jeg 12 av.

Det er iallefall stor stas å finne de fram og jeg tror kanskje mange her som sier de ikke vil ha det, er sjalu for det er ikke noe du går å kjøper selv..

Nei, sjalu er jeg ikke. I min manns familie var det vanlig å samle inn og så gi en samlet gave i sølvtøy til brylluper, men jeg sa klart i fra at jeg ikke ønsket sølvtøy, så vi fikk en del andre gaver sammen med disse 12 små sølvskjeene. Men tantene hans ville helst ha gitt sølvtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sjalu er jeg ikke. I min manns familie var det vanlig å samle inn og så gi en samlet gave i sølvtøy til brylluper, men jeg sa klart i fra at jeg ikke ønsket sølvtøy, så vi fikk en del andre gaver sammen med disse 12 små sølvskjeene. Men tantene hans ville helst ha gitt sølvtøy.

''I min manns familie var det vanlig å samle inn og så gi en samlet gave i sølvtøy til brylluper, men jeg sa klart i fra at jeg ikke ønsket sølvtøy, så vi fikk en del andre gaver sammen med disse 12 små sølvskjeene.''

Det kunne ikke falt meg inn å diktere hva min kommende manns familie skulle gi oss i bryllupsgave... Jeg synes det hørtes ikke så rent lite frekt ut. Hva sa mannen din til det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''I min manns familie var det vanlig å samle inn og så gi en samlet gave i sølvtøy til brylluper, men jeg sa klart i fra at jeg ikke ønsket sølvtøy, så vi fikk en del andre gaver sammen med disse 12 små sølvskjeene.''

Det kunne ikke falt meg inn å diktere hva min kommende manns familie skulle gi oss i bryllupsgave... Jeg synes det hørtes ikke så rent lite frekt ut. Hva sa mannen din til det da?

Det var jo ham som formidlet budskapet videre til moren sin, og hun ga beskjed til søsknene sine.

Og det var vel egentlig først i ettertid at jeg oppdaget at det var vanlig i den familie å gi sølvtøy til brylluper, men jeg ønsket meg virkelig ikke sølvtøy, og det respekterte de.

Dessuten fikk jeg sølvtøy allikevel, for svigermor døde kort tid etterpå og da arvet jeg all sølvtøyet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' jeg tror kanskje mange her som sier de ikke vil ha det, er sjalu for det er ikke noe du går å kjøper selv..''

LOL!!! Den samme gamle "detersikkertbaremisunnelse"-greia går aldri av moten! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ja vi er forskjellige. Vi fikk 12 små sølvskjeer til vårt bryllup, skjeene er pene de, men de av sølv og skal pusses, og det blir aldri gjort, så skjeene står der, helt ubrukte og brunsvarte, fordi de trenger god gammeldags sølvpuss.

Jeg bruker hellere skjeene, som går i oppvaskmaskinen.

Du kan gjerne vask sølv i oppvaskmaskin - bare det ikke kommer borti stål mens det vaskes.

Det er gammel overtro at håndvask alltid er det mest skånsomme.

"Puss" ved å bruke aluminiumsfolie, salt og varmt vann - vask i maskin og oppbevar i plast = glede over å bruke vakkert sølvtøy så ofte man bare ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

'' jeg tror kanskje mange her som sier de ikke vil ha det, er sjalu for det er ikke noe du går å kjøper selv..''

LOL!!! Den samme gamle "detersikkertbaremisunnelse"-greia går aldri av moten! ;-)

hehe Noe må man jo si om de som ikke vil ha det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Du kan gjerne vask sølv i oppvaskmaskin - bare det ikke kommer borti stål mens det vaskes.

Det er gammel overtro at håndvask alltid er det mest skånsomme.

"Puss" ved å bruke aluminiumsfolie, salt og varmt vann - vask i maskin og oppbevar i plast = glede over å bruke vakkert sølvtøy så ofte man bare ønsker!

Jeg gikk inn for å se etter, sølvtøyet ligger pent nypusset i esker i skuffen. Datteren min sørger for at det blir pusset. Så pussingen er ikke noe problem.

De små sølvskjeene ligger i i aluminiumsfolie i varmt vann tilsatt salt, de blir finere for hver gang jeg ser, men de var helt svarte, så det tar sikkert litt tid før de blir fine igjen.

Og da skal de få lov til å ligge i skuffen sammen med det andre sølvtøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har bare en kakespade i sølv

Nei ,jeg gjør ikke det. Det er for dyrt, og så tror jeg det ikke kommer til å bli brukt.

Jeg har samlet stålbestikk til alle tanteungene og fadderbarna mine fra de var små. Alle har fått minimum til 6, men de fleste til 12 pluss ostehøvel,auser pluss pluss. De har kunnet dekke på til venner når de reiste på videregående,og ofte sagt at de liker det.

Når de har vært ferdige med bestikket har jeg bedt dem om å plukke ut noe de loiker på en glassvarehandel, så får de en del nå og en del da...koselig å gi noe de har bruk for og liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn for å se etter, sølvtøyet ligger pent nypusset i esker i skuffen. Datteren min sørger for at det blir pusset. Så pussingen er ikke noe problem.

De små sølvskjeene ligger i i aluminiumsfolie i varmt vann tilsatt salt, de blir finere for hver gang jeg ser, men de var helt svarte, så det tar sikkert litt tid før de blir fine igjen.

Og da skal de få lov til å ligge i skuffen sammen med det andre sølvtøyet.

''De små sølvskjeene ligger i i aluminiumsfolie i varmt vann tilsatt salt''

Trodde du bare tullet da du sa at du skulle gjøre det med en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Nei, de ligger der ennå, og jeg har nettopp skiftet aluminiumsfolie, fat, salt og varmt vann, men allikevel er skjeene svarte på øverste delen av skaftet, men de er blitt noe bedre på den nederste delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg benytte meg av anledningen og fortelle om en utrolig lett måte å pusse sølv på: legg aluminiumsfolie i bunnen av en bolle, fyll i vann og litt salt. Legg sølvet i bollen, og la ligge i noen minutter. Og mirakel: sølvet blir blankt helt "av seg selv" :)

Da ødelegger man sølvtøyet hvis det er oksidert og dessuten er det raskere å pusse det med vanlig 830 sølvpuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ødelegger man sølvtøyet hvis det er oksidert og dessuten er det raskere å pusse det med vanlig 830 sølvpuss.

Oksideringen skal en passe på, ja.

Er forøvrig ikke enig med deg i at det er like greit med sølvpuss, men smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

men hardangerbestikk er vel ikke sølv?

jeg har ikke hørt om noen som samler på sølvbestikk til gutt. men jeg fikk min første sølvskje til konfirmasjonen. og da jeg var ca 30 år hadde jeg samlet så mye at jeg nå har 12 av hver. pluss en del andre ting i samme merke. jeg samler på Elisabeth. det er veldig enkelt og fint. og lett og holde rent.

"men hardangerbestikk er vel ikke sølv?"

Nei, det har du sikkert rett i..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Sølvskjeene har ligget i vannbadet inntil nå, men de er ikke blitt fine enda, de er fremdeles svarte på skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Skjeene er vanskelige å pusse for hele skaftet er full av små hull i mønsteret, og sølvpusset tetter til hullene.

Men det ser heller ikke ut til at Helmis forslag virker.

Det blir vel til at jeg legger de bort for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det kunne ikke falt meg inn å diktere hva min kommende manns familie skulle gi oss i bryllupsgave... ''

Enig hvis-såfremt-ifall det ER "diktering". Men det er jo ganske vanlig for brudepar å sette opp ønskelister, og at bruden selv også har innfllytelse på denne listen er heldivis nokså vanlig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Det kunne ikke falt meg inn å diktere hva min kommende manns familie skulle gi oss i bryllupsgave... ''

Enig hvis-såfremt-ifall det ER "diktering". Men det er jo ganske vanlig for brudepar å sette opp ønskelister, og at bruden selv også har innfllytelse på denne listen er heldivis nokså vanlig:-)

Det var en ønskeliste, vi hadde satt opp i fellesskap, men det var spesifisert på listen at vi ikke ønsket sølvtøy.

Som sagt tidligere, så var jeg ikke klar over at det var vanlig å gi sølvtøy i bryllupsgave fra min manns familie, før etter bryllupet. Vi giftet oss tre måneder etter at vi hadde forlovet oss, og jeg ble ikke presentert for min manns familie før etter at vi var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...