Gå til innhold

Samle sølvbestikk fra dåpen og videre

Gjest dåpspresang

Anbefalte innlegg

Skjeene er vanskelige å pusse for hele skaftet er full av små hull i mønsteret, og sølvpusset tetter til hullene.

Men det ser heller ikke ut til at Helmis forslag virker.

Det blir vel til at jeg legger de bort for godt.

Hvis de ikke er oksiderte så kan du kjøpe en slik avlang boks med sølvpuss hos gulvsmeden, de har nok sikkert på butikken til david-andersen, hvor du bare slipper bestikket oppi og deretter drar opp kurven. Den er veldig kjekk til bestikk. Deretter får du kjøpt egne plastposer der også til å oppbevare bestikket i slik at det holder seg i evigheter. Nesten alt bestikket mitt ligger i slike poser og der har det vært i 3,5 år nå og er like blankt.

Ellers så skyller man jo alltid bestikk etter man har pusset på den ene eller andre måten. Sølvpuss er giftig så det er ikke så lurt å spise det ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Dorthe

5

• Helmi

5

• bibben

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Hvis de ikke er oksiderte så kan du kjøpe en slik avlang boks med sølvpuss hos gulvsmeden, de har nok sikkert på butikken til david-andersen, hvor du bare slipper bestikket oppi og deretter drar opp kurven. Den er veldig kjekk til bestikk. Deretter får du kjøpt egne plastposer der også til å oppbevare bestikket i slik at det holder seg i evigheter. Nesten alt bestikket mitt ligger i slike poser og der har det vært i 3,5 år nå og er like blankt.

Ellers så skyller man jo alltid bestikk etter man har pusset på den ene eller andre måten. Sølvpuss er giftig så det er ikke så lurt å spise det ;o)

Jeg hadde sådan sølvpuss og gullpuss med kurv til å legge smykkene oppi, men middelet fordampet veldig fort, så det ble en dyr fornøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hva en slik sølvpuss-greie heter? Jeg skjønte nemlig ikke helt dette med å dra sølvtøyet opp i en kurv?!?

Mulig at jeg er litt treig sånn på tampen av dagen :o)

Beste hilsener fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der med å drive og putte sølvtøyet i poser forekommer meg å være noe skikkelig herk! Et virkelig heft mot oftere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der med å drive og putte sølvtøyet i poser forekommer meg å være noe skikkelig herk! Et virkelig heft mot oftere bruk.

Nja, hvis du bruker det hver søndag så skjønner jeg jo det men hvis det bare blir brukt ved dåp og konfirmasjon så putter jeg heller i poser enn å pusse alt sammen.

Jeg har sølv stående framme og det bør pusses en gang i uka *hjelp*, og det blir aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hva en slik sølvpuss-greie heter? Jeg skjønte nemlig ikke helt dette med å dra sølvtøyet opp i en kurv?!?

Mulig at jeg er litt treig sånn på tampen av dagen :o)

Beste hilsener fra

Nei, du er ikke treg, jeg er jo treg som ikke husker det. Mørkeblå avlang plastboks med hvit skrift, litt lenger enn vanlig sølvbestikk, store. Så dypper man sølvtøyet nedi, det går flere av gangen og drar opp og deretter skyller i vann og tørker med et håndkle. Det finnes annet sølvpuss av samme merke, bl.a en rustrød krem til å smøre på, det er for store ting som kaffeservise og vaser og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sådan sølvpuss og gullpuss med kurv til å legge smykkene oppi, men middelet fordampet veldig fort, så det ble en dyr fornøyelse.

Ja, det er dyrt, men verdt det hvis man skal pusse 24 av hver ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke treg, jeg er jo treg som ikke husker det. Mørkeblå avlang plastboks med hvit skrift, litt lenger enn vanlig sølvbestikk, store. Så dypper man sølvtøyet nedi, det går flere av gangen og drar opp og deretter skyller i vann og tørker med et håndkle. Det finnes annet sølvpuss av samme merke, bl.a en rustrød krem til å smøre på, det er for store ting som kaffeservise og vaser og slikt.

Mange takk for nyttig info!

Ha en fin dag :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å spare sølv til andre er at de kan ha helt annen smak enn deg. Selv liker jeg feks ikke Tele sølv, og hadde aldri brukt det om noen hadde spart dette til meg. Jeg fikk aldri sølv som barn, men har i ettertid arvet MASSE etter mine besteforeldre. I tillegg har min mann arvet etter sin bestemor. Jeg bruker sølvet sånn passe ofte, og liker å ta det frem. Skulle jeg valgt selv i dag ville valget helt klart falle på Jubileum. Enkelt, og litt større, tyngre enn flere av de andre. Ligger godt i hånden. Jeg kan dekke på med sølv til 24 om jeg vil, men det skjer jo aldri da :-) Fineste vi har er de sølvgaflene min mann arvet etter bestemoren - som hun fikk til bryllupet og aldri brukte noen gang. Da vi fikk det var det helt svar, i opprinnelig embalasje. Kortet til bryllupet på 30 tallet en gang lå med! Jeg pusset, og det var fantastisk å se hvor flott det var. Ble helt som nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hvis du bruker det hver søndag så skjønner jeg jo det men hvis det bare blir brukt ved dåp og konfirmasjon så putter jeg heller i poser enn å pusse alt sammen.

Jeg har sølv stående framme og det bør pusses en gang i uka *hjelp*, og det blir aldri gjort.

''hvis det bare blir brukt ved dåp og konfirmasjon så putter jeg heller i poser enn å pusse alt sammen.''

DET skjønner jeg! :-) Men det er da jeg tenker at da gidder jeg ikke engang _ha_ sølvtøy. Dvs jeg synes det er veldig pent, og penere enn stål, men arbeidet forbundet med det kombinert med prisen gjør at det er en ting vi absolutt ikke har prioritert.(ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Nei, det gjør jeg ikke. Og jeg er veldig glad ikke mine foreldre gjorde det heller...Noe så kjedelig å få bestikk i hver jul/bursdags gave... Og den dagen ungene kan bruke det selv, er det ikke sikkert det faller i smak engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...