Gå til innhold

Konfirmasjonsgave... konfirmantens sjokk ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså: jeg synes jo at både Bibelen og en salmebok er absolutt ok gaver i forbindelse med en kirkelig konfirmasjon.

MEN det er litt dumt å gi en salmebok i gave i år i og med en ny versjon av salmeboken er på trappene.

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

11

• Helmi

5

• damedamen

5

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Altså: jeg synes jo at både Bibelen og en salmebok er absolutt ok gaver i forbindelse med en kirkelig konfirmasjon.

MEN det er litt dumt å gi en salmebok i gave i år i og med en ny versjon av salmeboken er på trappene.

''Altså: jeg synes jo at både Bibelen og en salmebok er absolutt ok gaver i forbindelse med en kirkelig konfirmasjon.''

Enig! Hvis konfirmanten får hakeslepp, burde vel han/hun ha tenkt seg om en ekstra gang før h*n valgte kirkelig konfrmasjon.

''MEN det er litt dumt å gi en salmebok i gave i år i og med en ny versjon av salmeboken er på trappene.''

Imponert over hvor oppdatert du er på salmebokfronten! :-)

Skrevet

''Altså: jeg synes jo at både Bibelen og en salmebok er absolutt ok gaver i forbindelse med en kirkelig konfirmasjon.''

Enig! Hvis konfirmanten får hakeslepp, burde vel han/hun ha tenkt seg om en ekstra gang før h*n valgte kirkelig konfrmasjon.

''MEN det er litt dumt å gi en salmebok i gave i år i og med en ny versjon av salmeboken er på trappene.''

Imponert over hvor oppdatert du er på salmebokfronten! :-)

''Imponert over hvor oppdatert du er på salmebokfronten!''

Hehe - man følger da med ;)

Gjest black ink
Skrevet

Bibelen er vel ikke akkurat en bok man bare leser gjennom....

jeg er langt fra kristen, men er av og til i diskusjoner om kristendommen, og skulle gjerne ha lest bibelen selv. Bare for å vite litt mer enn hva jeg snakker om

hidi, the scorpion
Skrevet

selv synes jeg iallefall det var nyttig å ha lest "fasiten" før debatter med ekstreme kristne,så jeg visste hva jeg snakker om. faktisk mange kristne som har lest mindre om troen sin,enn jeg leste gjennom bibelen.

ikke så verst bakgrunn for debatter,å ha kjennskap til de ulike religionene:)

''ikke så verst bakgrunn for debatter,å ha kjennskap til de ulike religionene:)''

Enig;)

Det var slik jeg ble troende, jeg ville finne alle argumenter mot den kristne tro, slik at jeg kunne knuse mine motstandere!

Men plutselig forsto jeg hva Jesus talte om! Nemlig at Gud ønsker at vi skal være lykkelige, men vi protesterer på Hans måte ¨være lykkelige på...

hidi, the scorpion
Skrevet

jeg er langt fra kristen, men er av og til i diskusjoner om kristendommen, og skulle gjerne ha lest bibelen selv. Bare for å vite litt mer enn hva jeg snakker om

Så les Bibelen, men les den som en historiebok, som skjedde under faktiske vilkår;)

Gjest konfirmert...
Skrevet

''ikke så verst bakgrunn for debatter,å ha kjennskap til de ulike religionene:)''

Enig;)

Det var slik jeg ble troende, jeg ville finne alle argumenter mot den kristne tro, slik at jeg kunne knuse mine motstandere!

Men plutselig forsto jeg hva Jesus talte om! Nemlig at Gud ønsker at vi skal være lykkelige, men vi protesterer på Hans måte ¨være lykkelige på...

jesus står for mye jeg verdsetter!!men,kristne vrir og vender på ting ofte,så jeg føler meg utenfor!

mine verdier ift ekteskap/partnerskap,etikk,moral er ulike bibelen.

sier ja til jesus,men er ikke kristen.Jesus er forøvrig en del av andre religioner også,ikke bare kristendom!!

Skrevet

Så les Bibelen, men les den som en historiebok, som skjedde under faktiske vilkår;)

Det er ikke riktig. Det eksisterte flere versjoner av historiene i Bibelen og bibelen ble i sin tilblivelse revidert flere ganger...

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg fikk en salmebok til min konfirmasjon og den ble brukt av min søster også. Vi jentene hadde hvite, og guttene svarte. Jeg tror noen av brødrene mine fikk svarte med gullskrift, men kanskje ikke alle sammen. Noen delte vel på den første.

Jeg kjøpte salmebøker med gullskrift til mine barn og tenkte ikke et øyeblikk over at de skulle ligge fremme og brukes senere i livet. De er her som et minne om den dagen slik som bilder, gjestebok, gaver, kort ofl.

De tar dem frem og snakker om at dette blir koselig arv til mine etterkommere. Det gjør meg varm om hjertet.

Godt svart;)

hidi, the scorpion
Skrevet

jesus står for mye jeg verdsetter!!men,kristne vrir og vender på ting ofte,så jeg føler meg utenfor!

mine verdier ift ekteskap/partnerskap,etikk,moral er ulike bibelen.

sier ja til jesus,men er ikke kristen.Jesus er forøvrig en del av andre religioner også,ikke bare kristendom!!

''mine verdier ift ekteskap/partnerskap,etikk,moral er ulike bibelen.

sier ja til jesus,men er ikke kristen.Jesus er forøvrig en del av andre religioner også,ikke bare kristendom!!''

Sier man ja til Jesus, så utelukker man alle andre religioner. Moralen i Bibelen er veldig klar, men det ikke mange vet er at, utroskap, gjengifte, tyveri og mord, står på listen som Jesus fordømmer... Ikke mange går klar av den!

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er ikke riktig. Det eksisterte flere versjoner av historiene i Bibelen og bibelen ble i sin tilblivelse revidert flere ganger...

Det finnes ikke flere versjoner av Bibelen, men det finnes skrifter som er utelatt i Bibelen, fordi man fant fire fortellinger om den samme Jesus, som var mer samstemte enn de andre.

Skrevet

Det finnes ikke flere versjoner av Bibelen, men det finnes skrifter som er utelatt i Bibelen, fordi man fant fire fortellinger om den samme Jesus, som var mer samstemte enn de andre.

Ikke flere versjoner av hele Bibelen som sådan, nei, men av visse deler av den.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke flere versjoner av hele Bibelen som sådan, nei, men av visse deler av den.

Ikke sant;)

Gjest konfirmanten...
Skrevet

''mine verdier ift ekteskap/partnerskap,etikk,moral er ulike bibelen.

sier ja til jesus,men er ikke kristen.Jesus er forøvrig en del av andre religioner også,ikke bare kristendom!!''

Sier man ja til Jesus, så utelukker man alle andre religioner. Moralen i Bibelen er veldig klar, men det ikke mange vet er at, utroskap, gjengifte, tyveri og mord, står på listen som Jesus fordømmer... Ikke mange går klar av den!

nei,jeg har en annen religion selv om jeg synes jesus er et flott forbilde. han er ikke en gud i mine øyne,men en som stod for mye godt. ble vel feil å kalle det for å "si ja til jesus",men jeg mener;har ingenting imot han,men tror ikke på bibel-historien om jesus.

sorry litt fomlete ord-bruk(begynner å bli trøtt,skriver litt automatisk)

hidi, the scorpion
Skrevet

nei,jeg har en annen religion selv om jeg synes jesus er et flott forbilde. han er ikke en gud i mine øyne,men en som stod for mye godt. ble vel feil å kalle det for å "si ja til jesus",men jeg mener;har ingenting imot han,men tror ikke på bibel-historien om jesus.

sorry litt fomlete ord-bruk(begynner å bli trøtt,skriver litt automatisk)

Blir ikke forvirret av deg, men skulle ønske å vite hva som er bedre enn Jesus?

Skrevet

Har hørt om ungdommer som konfirmerte seg humanistisk, og fikk salmebok i gave... Snakk om å være ekkel!

Skrevet

Jeg synes det å utstyre konfirmanten med bibel og salmebok er en oppgave for foreldrene (evt. med faddere eller andre veldig nærstående etter avtale med foreldrene), ikke for andre konfirmasjonsgjester.

Dette er etter hvert blitt såpass "omstridt" at jeg ikke synes det passer for hvemsomhelst å blande seg oppi det. Ingen vits i å risikere å provosere noen akkurat på den festdagen

synes

Gjest Elextra
Skrevet

Da jeg ble konfirmert var det helt vanlig å få salmebok eller bibel i gave fra "gamle tanter".

Synes en spesielt fin salmebok eller bibel er ok gave, i hverfall om man selv og konfirmanten er religiøs, men en helt standard salmebok er en nokså kjip gave.

Skrevet

Har hørt om ungdommer som konfirmerte seg humanistisk, og fikk salmebok i gave... Snakk om å være ekkel!

Dét må vel komme av uvitenhet og ikke av at noen ønsker å være "ekkel" mot en ungdom? Jeg håper i allefall at ingen vil såre et ungt menneske på den måten...

Skrevet

Jeg synes det å utstyre konfirmanten med bibel og salmebok er en oppgave for foreldrene (evt. med faddere eller andre veldig nærstående etter avtale med foreldrene), ikke for andre konfirmasjonsgjester.

Dette er etter hvert blitt såpass "omstridt" at jeg ikke synes det passer for hvemsomhelst å blande seg oppi det. Ingen vits i å risikere å provosere noen akkurat på den festdagen

synes

''Dette er etter hvert blitt såpass "omstridt"''

Hvordan omstridt? Velger man er kristen konfirmasjon så kan det vel ikke komme som en overraskelse for noen at selve handlingen er religiøs og at noen kanskje ønsker også å markere dette etterpå i form av gaver som korssmykke, Bibel, salmebok osv.?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...