Gå til innhold

Konfirmasjonsgave... konfirmantens sjokk ;-)

Anbefalte innlegg

Gjest alternativ present
Skrevet

''Salmebok?

Hva tror du om den gaven?''

Neppe interessann. Hvis konfirmanten får en Bibel, er kan det være fint med en bibelordbok så finner h*n lettere frem.

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

11

• Helmi

5

• damedamen

5

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dét må vel komme av uvitenhet og ikke av at noen ønsker å være "ekkel" mot en ungdom? Jeg håper i allefall at ingen vil såre et ungt menneske på den måten...

Überkristne besteforeldre som ikke tolererte en humanistisk konfirmasjon... Det var uten tvil gjort for å være ekkel, ja. Dessverre.

Skrevet

''Dette er etter hvert blitt såpass "omstridt"''

Hvordan omstridt? Velger man er kristen konfirmasjon så kan det vel ikke komme som en overraskelse for noen at selve handlingen er religiøs og at noen kanskje ønsker også å markere dette etterpå i form av gaver som korssmykke, Bibel, salmebok osv.?

Det var derfor jeg skrev det i gåseøyne.

Jeg mener bare at _noen_ sikkert vil oppfatte det som litt utidig å komme med en sånn gave, jeg mener ikke at de har noen _rett_ til det. Vi ser jo her på DOL hvor følelsesladet invitasjoner, gaver og tradisjoner er, og jeg synes ikke det er nødvendig å risikere å tråkke i den salaten.

Skrevet

Überkristne besteforeldre som ikke tolererte en humanistisk konfirmasjon... Det var uten tvil gjort for å være ekkel, ja. Dessverre.

Det er jo alldeles ille. :( Når en vet hvor sårbart et ungt sinn kan være, så kan en slik handling ikke føre til annet enn vonde følelser.

Skrevet

Har hørt om ungdommer som konfirmerte seg humanistisk, og fikk salmebok i gave... Snakk om å være ekkel!

Oi, DET var virkelig korttenkt...

Gjest mitt råd :)
Skrevet

Hei

Jeg fikk både bibel og salmebok med mormor i konfirmasjonsgave, begge med inngravert navnet mitt på. Brukte de i konfirmasjonssammenheng og noen ganger senere i kirken.

Men så er det slik at salmebøkene kommer i nye utgaver, nummer på salmene blir forandret, og for å være helt ærlig har den ikke vært i bruk på ca 20 år. Så selv om jeg ble glad for den den gangen synes jeg det er en litt unyttig gave nå... Den ligger jo bare i ei kasse -og den kommer nok ikke i bruk igjen heller.

Hvis du vil kjøpe noe som blir brukt kan du jo evt kjøpe en toalettveske med ingravert navn/ + handduk med navn???

Til guttene i familien har vi kjøpt belte med sølvspenne, og vi sier at det er vår måte å "holde rundt dem" i fremtiden. Alle guttene har blitt kjempeglade for beltet, med inngravert navn eller initialer.

Gjest sånn gjør noen det
Skrevet

Det var derfor jeg skrev det i gåseøyne.

Jeg mener bare at _noen_ sikkert vil oppfatte det som litt utidig å komme med en sånn gave, jeg mener ikke at de har noen _rett_ til det. Vi ser jo her på DOL hvor følelsesladet invitasjoner, gaver og tradisjoner er, og jeg synes ikke det er nødvendig å risikere å tråkke i den salaten.

hehe noen jeg kjenner fikk invitasjon på sms...men enkelte hadde ikke fått, siden de ble sendt ut i "grupper". Ble veldig pinlig å oppdage at enkelte i familien ikke var invitert...

-går det an??? Tror ikke de egentlig ville ha gjester når de ikke dobbelsjekka før 2 dager før...-jeg satt på besøk hos den dama som fikk en sur telefon om at ho ikke hadde svart på innbydelsen (ho ikke hadde fått)...

Gjest Kayia
Skrevet

Da jeg ble konfirmert var det helt vanlig å få salmebok eller bibel i gave fra "gamle tanter".

Synes en spesielt fin salmebok eller bibel er ok gave, i hverfall om man selv og konfirmanten er religiøs, men en helt standard salmebok er en nokså kjip gave.

''Da jeg ble konfirmert var det helt vanlig å få salmebok eller bibel i gave fra "gamle tanter".

Synes en spesielt fin salmebok eller bibel er ok gave, i hverfall om man selv og konfirmanten er religiøs''

Betyr det at du er i bevegelse mot "gammel tante" ;-)

Gjest Kayia
Skrevet

''Salmebok?

Hva tror du om den gaven?'' Nei det har jeg ingen tro på som gave til en gjennomsnittelig konfirmant.

Gjest Kayia
Skrevet

Et meget sterkt uttrykk for mangel på respekt spør du meg. Huff.

Gjest Elextra
Skrevet

''Da jeg ble konfirmert var det helt vanlig å få salmebok eller bibel i gave fra "gamle tanter".

Synes en spesielt fin salmebok eller bibel er ok gave, i hverfall om man selv og konfirmanten er religiøs''

Betyr det at du er i bevegelse mot "gammel tante" ;-)

Hehe, antakelig.

Helt ærlig ville jeg aldri gitt bibel eller salmebok i gave _med mindre_ jeg visste det var et ønske fra konfirmanten (neppe særlig vanlig).

Gjest uten signatur på dette
Skrevet

Liturgien i kirkelig konfirmasjon er bl.a. som følger:

"{A} Jeg forsaker djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen. Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper. Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, for ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, for opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde. Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv. Amen. (Den apostoliske trosbekjennelse)"

Konfirmantene sier at de tror på Gud Fader og Jesus Kristus.

Hvilke gaver er mer da betydningsfulle å gi ved en konfirmasjon enn nettopp salmebok og Bibel? Slik at konfirmanten kan følge opp denne trosbekjennelse videre i livet sitt.

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg fikk ikke min i gave, men fra min mor som "standard tilbehør" til konfirmasjonen. :o) Jeg tror den ligger i en skuff i en liten kommode bak meg, men jeg er ikke sikker.

Sånn var det hos oss også. "Alle" bestilte (gjennom skolen) en hvit salmebok og en grønn bok med ark i plastlommer for gjestesignereing, gaveliste, fotos etc, og begge disse hadde samme inngravering av navn i gull løkkeskrift på forsiden I tillegg fikk vi Det nye testamentet (Godt Nytt?) av presten under konfimasjonsundervisningen på skolen.

Herregud dette er lenge siden! :)

Gjest Kayia
Skrevet

Hehe, antakelig.

Helt ærlig ville jeg aldri gitt bibel eller salmebok i gave _med mindre_ jeg visste det var et ønske fra konfirmanten (neppe særlig vanlig).

Samme her. Og var det et oppriktig ønske ville jeg anta at noen i umiddelbar nærhet (mor/ far/ søsken) tok seg av den gaven.

Gjest Kayia
Skrevet

Så les Bibelen, men les den som en historiebok, som skjedde under faktiske vilkår;)

*Host* Som ved all annen historieberetning er det både en fortolkende leser og en selekterende forfatter inne i bildet... Snorre kan heller ikke oppfattes som Sann, men som én framstilling av et forløp i en viss periode. Det er alltid lurt å spørre seg "hva og hvorfor vil forfatteren fortelle meg dette?" når man leser, og dessuten "hvor nær var forfatteren det han/ hun beretter...

Skrevet

Hei

Jeg fikk både bibel og salmebok med mormor i konfirmasjonsgave, begge med inngravert navnet mitt på. Brukte de i konfirmasjonssammenheng og noen ganger senere i kirken.

Men så er det slik at salmebøkene kommer i nye utgaver, nummer på salmene blir forandret, og for å være helt ærlig har den ikke vært i bruk på ca 20 år. Så selv om jeg ble glad for den den gangen synes jeg det er en litt unyttig gave nå... Den ligger jo bare i ei kasse -og den kommer nok ikke i bruk igjen heller.

Hvis du vil kjøpe noe som blir brukt kan du jo evt kjøpe en toalettveske med ingravert navn/ + handduk med navn???

Til guttene i familien har vi kjøpt belte med sølvspenne, og vi sier at det er vår måte å "holde rundt dem" i fremtiden. Alle guttene har blitt kjempeglade for beltet, med inngravert navn eller initialer.

''Til guttene i familien har vi kjøpt belte med sølvspenne, og vi sier at det er vår måte å "holde rundt dem" i fremtiden. Alle guttene har blitt kjempeglade for beltet, med inngravert navn eller initialer.''

Hvorfor får ikke jentene det? Det ville jeg også satt stor pris på! Beltespenna trenger jo ikke være stor og prangende akkurat.

Gjest mitt råd :)
Skrevet

''Til guttene i familien har vi kjøpt belte med sølvspenne, og vi sier at det er vår måte å "holde rundt dem" i fremtiden. Alle guttene har blitt kjempeglade for beltet, med inngravert navn eller initialer.''

Hvorfor får ikke jentene det? Det ville jeg også satt stor pris på! Beltespenna trenger jo ikke være stor og prangende akkurat.

Det har sin naturlige forklaring i at vi har kjøpt bunadsølv for samme sum. (men jeg må ærlig innrømme at de beltene ser litt guttete ut)

-om noen jente i fremtiden ytrer ønske om at de ønsker sånt belte får de det ...

Gjest konfirmert...
Skrevet

Liturgien i kirkelig konfirmasjon er bl.a. som følger:

"{A} Jeg forsaker djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen. Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper. Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, for ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, for opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde. Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv. Amen. (Den apostoliske trosbekjennelse)"

Konfirmantene sier at de tror på Gud Fader og Jesus Kristus.

Hvilke gaver er mer da betydningsfulle å gi ved en konfirmasjon enn nettopp salmebok og Bibel? Slik at konfirmanten kan følge opp denne trosbekjennelse videre i livet sitt.

når jeg ble konfimert var det ikke sånn.vi trengte ikke være troende,men ga tillatelse til at kirken kunne be for oss... men vet det var som du beskriver før i tiden.

jeg lovte ingenting,og har dermed ikke brutt noe,eller løyet

Gjest høstløv
Skrevet

når jeg ble konfimert var det ikke sånn.vi trengte ikke være troende,men ga tillatelse til at kirken kunne be for oss... men vet det var som du beskriver før i tiden.

jeg lovte ingenting,og har dermed ikke brutt noe,eller løyet

Det er slik det er i dag, jeg siterte direkte fra Kirkens offisielle sider

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=9266

Under Konfirmasjon punkt

"1. Påminnelse om dåpen "

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...