Gå til innhold

FU: Hvilken bunad/festdrakt er Norges styggeste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med den argumentasjon, så kan jeg jo også bruke Hardangerbunad, for begge foreldrene til mannen min kommer fra tykkeste Hardanger.

Mulig hun bare strakk poengene litt fordi hun ville ha akkurat den binaden, da...;-) hadde vi bodd på min fars barnsdomssted, så ville jeg ihvertfall sagt det var OK, selv om moren min kommer fra et annet sted enn faren min.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• org

2

• trollemor;o)

2

• candyqueen_83

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selv har jeg sunnmørsbunaden og synes den er flott (den første nederst på sida): http://www.norskflid.no/hunf/productgroup.aspx?t=m%c3%b8re+og+romsdal&containerid=10124&parentid=10049&entrypage=true&guid=1&lnodeid=6&pageid=5002

Det finnes også mange andre bunader jeg synes er fine, som f.eks. den første bunaden nederst på sida her: http://www.norskflid.no/hunf/productgroup.aspx?t=hordaland&containerid=10123&parentid=10049&entrypage=true&guid=1&lnodeid=5&pageid=5002 Ser det er en "brudebunad" og tror ikke jeg har sett noen bruke den før? Veldig flott iallefall :)

Brudebunaden fra Voss linket jeg til også:-) Sjekk forøvrig vinterbunaden i samme link. Fantastisk flott (hjelper at den er utenpå en modell også...*S*)

Gjest mimi le clown
Skrevet

Mulig hun bare strakk poengene litt fordi hun ville ha akkurat den binaden, da...;-) hadde vi bodd på min fars barnsdomssted, så ville jeg ihvertfall sagt det var OK, selv om moren min kommer fra et annet sted enn faren min.

Du glemte en l i binaden:)

Gjest mimi le clown
Skrevet

Jeg vet at det er som å banne i kjerka, men jeg synes de aller fleste av bunadene er ganske stygge. Bonderomatikk er ikke helt min greie;)

Skrevet

Du glemte en l i binaden:)

*knis* Sånn går'e når man ligger meed laptopen på fanget...;-)

Annonse

candyqueen_83
Skrevet

Selv har jeg sunnmørsbunaden og synes den er flott (den første nederst på sida): http://www.norskflid.no/hunf/productgroup.aspx?t=m%c3%b8re+og+romsdal&containerid=10124&parentid=10049&entrypage=true&guid=1&lnodeid=6&pageid=5002

Det finnes også mange andre bunader jeg synes er fine, som f.eks. den første bunaden nederst på sida her: http://www.norskflid.no/hunf/productgroup.aspx?t=hordaland&containerid=10123&parentid=10049&entrypage=true&guid=1&lnodeid=5&pageid=5002 Ser det er en "brudebunad" og tror ikke jeg har sett noen bruke den før? Veldig flott iallefall :)

Din var kjempefin :o)

Mormor har kvinnebunaden fra Hjørundfjord. Jeg lånte den til konfirmasjonen min, og syns den er ganske fin også. Har ikke hodeplagget da. Jeg syns ikke det er så flatterende på noen egentlig.

Gjest prust
Skrevet

Ja, den er flott, og det er også vinterbunad fra Voss (takk til favn som gjorde meg oppmerksom på den) og også brudebunad fra samme sted:-)

http://www.norskflid.no/hunf/productgroup.aspx?t=hordaland&containerid=10123&parentid=10049&entrypage=true&guid=1&lnodeid=5&pageid=5002

Jentene mine har jentebunad fra Voss og gutten min har guttebunad fra Voss. Selv har jeg Vest-Agder bunad, men det foreligger ca 4 Vossabunader (jente- og kone-bunader) i kister og på loft i slekta og bare venter på noen som kan bruke dem... ;-) Svigermor har konebunaden, men nekter å gå med skautet. Jeg synes det er litt stilig, jeg!

Skrevet

Jentene mine har jentebunad fra Voss og gutten min har guttebunad fra Voss. Selv har jeg Vest-Agder bunad, men det foreligger ca 4 Vossabunader (jente- og kone-bunader) i kister og på loft i slekta og bare venter på noen som kan bruke dem... ;-) Svigermor har konebunaden, men nekter å gå med skautet. Jeg synes det er litt stilig, jeg!

Det er synd at såpass få damer ikke vil bruke koneskaut!

Gjest prust
Skrevet

Ja, det synes jeg også! Det hører jo med :-)

Vossabunaden er utrolig flott (synes jeg i alle fall), og det ligger enormt med arbeid bak bringkluten, perlebeltet og broderier på skjorte og forkle. Vi har stoff til flere bunader som ungenes oldemor har vevet + masse tilbehør som har vært i fmailien i generasjoner :-)

Jeg er imidlertid veldig ambivalent til selv å bruke Vossabunad (konebunad) når jeg selv ikke er derfra, men bare inngift. Hva synes du om det?

Gjest minuma
Gjest frk.grene
Skrevet

''Det er synd at såpass få damer ikke vil bruke koneskaut!''

Hehe, var det med vilje?

Selv skulle jeg ønske det var skaut eller annet hodeplagg til min bunad. Det er litt av en hodepine å lage passende frisyrer til bunaden synes jeg.

Gjest togli
Skrevet

Brudebunaden fra Voss linket jeg til også:-) Sjekk forøvrig vinterbunaden i samme link. Fantastisk flott (hjelper at den er utenpå en modell også...*S*)

Flott den også :)

Annonse

Gjest togli
Skrevet

Din var kjempefin :o)

Mormor har kvinnebunaden fra Hjørundfjord. Jeg lånte den til konfirmasjonen min, og syns den er ganske fin også. Har ikke hodeplagget da. Jeg syns ikke det er så flatterende på noen egentlig.

Hodeplagg er uaktuelt for meg også, men ellers er det flott med bunad :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Med den argumentasjon, så kan jeg jo også bruke Hardangerbunad, for begge foreldrene til mannen min kommer fra tykkeste Hardanger.

Jeg kjenner også noen som har valgt bunad fra der mennene deres kommer fra. Så om du har lyst, gjør gjerne det samme.

Gjest Elextra
Skrevet

Bare én ting jeg lurer på: Brudebunad..... det ligger jo i ordet hva det er, men går noen virkelig til innkjøp av en bunad som kun skal brukes én gang?

Eller er det noe som "går på omgang i slekten"?? Noen som vet?

''Brudebunad..... det ligger jo i ordet hva det er, men går noen virkelig til innkjøp av en bunad som kun skal brukes én gang?''

Er det mange som bruker annen brudekjole flere ganger, da? ;) Vet om mange som bruker like mye på en brudekjole som en bunad koster.

Når det er sagt kjenner jeg til flere som har giftet seg i bryllupsbunad, men da har stakken vært den samme som på den vanlige bunaden. Til stakken har de hatat brudeforkle, egne smykker og brudekrone. Min venninne leide deler av dette og lånte annet.

Gjest Elextra
Skrevet

Tradisjonelt sett skal man ha en viss slektstilknytning til eet sted for å kunne bruke bunaden derfra, f eks at en av foreldrene dine kom fra stedet (og selvsagt at du selv kommer derfra).

Det er selvsagt intet forbud mot å skaffe seg bunad fra et fritt valgt sted/område, men jeg tror nok de aller fleste vil velge en fra et område de har tilknytning til.

''Det er selvsagt intet forbud mot å skaffe seg bunad fra et fritt valgt sted/område, men jeg tror nok de aller fleste vil velge en fra et område de har tilknytning til.''

Men de fleste av oss har åtte oldeforeldre og 16 tippoldeforeldre, og mange av oss kan da hoste opp aner fra både Sunnmøre og Nordland ;).

Skrevet

Bare én ting jeg lurer på: Brudebunad..... det ligger jo i ordet hva det er, men går noen virkelig til innkjøp av en bunad som kun skal brukes én gang?

Eller er det noe som "går på omgang i slekten"?? Noen som vet?

Kjenner ei som giftet seg i brudebunad, den fikk hun lånt/leid inkludert alt tilbehøret som skal være med, tror det var fra husfliden eller noe sånt.

Skrevet

''Det er selvsagt intet forbud mot å skaffe seg bunad fra et fritt valgt sted/område, men jeg tror nok de aller fleste vil velge en fra et område de har tilknytning til.''

Men de fleste av oss har åtte oldeforeldre og 16 tippoldeforeldre, og mange av oss kan da hoste opp aner fra både Sunnmøre og Nordland ;).

;-) Kommer an på hvor stor radius ens forfedre hadde, da. Jeg kan også hoste opp tilknytning til mange ulike bunader, men de kommer fra tre fylker som ligger inntil hverandre;-) Så hos meg er det ihvertfall ingen avstander ala Sunnmøre - Nordland. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...