Gå til innhold

FU: Hvilken bunad/festdrakt er Norges styggeste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det synes jeg også! Det hører jo med :-)

Vossabunaden er utrolig flott (synes jeg i alle fall), og det ligger enormt med arbeid bak bringkluten, perlebeltet og broderier på skjorte og forkle. Vi har stoff til flere bunader som ungenes oldemor har vevet + masse tilbehør som har vært i fmailien i generasjoner :-)

Jeg er imidlertid veldig ambivalent til selv å bruke Vossabunad (konebunad) når jeg selv ikke er derfra, men bare inngift. Hva synes du om det?

Jeg synes man godt kan benytte bunad fra der man er inngiftet, hvis man selv synes at det er ok.

Personlig ville jeg synes det var rart for meg å skulle bruke drakt fra min manns opprinnelsessted, men hans aner er fra steder som ikke har noe i nærheten av de bunadstradisjonene man har på Voss.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• org

2

• trollemor;o)

2

• candyqueen_83

2

Mest aktive i denne tråden

mumitrollet
Skrevet

Nordlandsbunaden er finest, Bergens- og Tromsø-drakten er styggest.

Skrevet

Må nevne en til som jeg synes er FIN:

Setesdalsbunaden synes jeg er veldig flott og spesiell.

http://farm3.static.flickr.com/2311/1546152891_e5b0888695.jpg

I det hele tatt er nok top-score-bunadene hos meg typisk av den typen som IKKE er av den standard type bunad med brodert stakk og vest som henger sammen.

Jeg har nevnt Vossebunaden før, og synes også Hardanger er fin, samt Telemark.

Det er mange pene broderte bunader, for all del, men jeg synes de kan bli litt vel like hverandre og kanskje litt kjedelige. De skiller seg ikke så mye fra hverandre. Og så føler jeg at de virker litt mer oppkonstruerte enn de bunadene som har et sterkere folkedraktpreg.

Gjest majas mamma
Skrevet

Bergensbunaden er den styggeste:

http://home.himolde.no/~dedekam/fotoalbum/8.jpg

Det verste er at enkelte til og med har hvite SKO til! GRØSS

Syns egentlig den var litt fin jeg da. Litt avveksling fra alle bunadene i blått, og svart. Selv har jeg rød romerikesbunad, men den har dessverre vært utsatt for "krymping" hrmm...så den kan ikke brukes, ikke i år heller...........

Gjest Guccifreak
Skrevet

Alle bunader er stygge og gammeldagse! Nei takke meg til designerkjolene til

Gucci.

Annonse

Gjest Guccifreak
Skrevet

Jeg vet at det er som å banne i kjerka, men jeg synes de aller fleste av bunadene er ganske stygge. Bonderomatikk er ikke helt min greie;)

Enig ;-)

Gjest mimi le clown
Skrevet

Enig ;-)

Da er vi i alle fall to i Norge som mener det, men jeg tror ikke det er så mange fler;)

Skrevet

Fordi jeg ikke er norsk og dermed ikke har noen etnisk tilhørighet til et bestemt område i landet.

Mannen min har røttene sine i Hardanger, derfor kan datteren min bruke Hardangerbunad.

Men siden mannen din er fra Hardanger, kan vel du ha drakt derfra?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...