Gå til innhold

Lekseutfordringer - 1.klasse

AAA

Anbefalte innlegg

Har førsteklassejente. Skolen "vår" er av slaget som legger stor vekt på lekser. Det er daglige skrive-, matematikk- og leselekser.

De skriftlige leksene går strålende. Hun liker å gjøre dem og hun får det til, er flink både til å skrive og i matematikk.

Så var det leseleksene…. Hun HATER dem. Lese kan hun, riktignok ikke i lange flytende setninger, men hun leser. Men liker det altså ikke. I alle fall ikke på kommando. (understatement of the day…) Leseleksene består i leseark som skal repeteres 3 ganger daglig, og så disse leseheftene, 2 stk, som byttes ukentlig.

Så hva gjør man da, når 7-åringen går rett i vranglås (så man kan høre det på 5 kilometers avstand) og ganske enkelt nekter å gjøre leseleksa? Det hun trenger for å bli god i lesing er repetisjon repetisjon repetisjon. Det sier læreren, og jeg vet jo godt at det stemmer. Ungen er av slaget som liker særs dårlig å ikke være god i noe. Og det er nok her det ligger: Hun syns ikke hun er god i lesing. Men man kan ikke gå gjennom livet og unngå å gjøre alt man ikke er god i, sånn er det bare. Det er ikke et alternativ å la henne kutte ut leseleksa.

Vi hadde en runde i går kveld. Hun ga seg ganske enkelt ikke. Hva gjorde jeg? Jeg sa at leksa _skal_ gjøres, og gjør du den ikke nå så vekker jeg deg i morgen tidlig for å gjøre den. Da snakker jeg tidlig, skulle selv være på jobb kl 0700. Så den som satt og gjorde leselekse med sin datter kl 0500 i morges det var meg. Tror det gjorde inntrykk, hun er B-menneske så det holder og hater å stå opp. Men jeg har jo ikke lyst å holde på sånn…

Noen som har noen innspill til hva vi kan gjøre? Vi har allerede funnet ut at vi må snu på rutinene og gjøre ferdig lekser før middag i stedet for etterpå. Men det er søren meg ikke alltid like lett å få det til mellom vennebesøk, fritidsaktiviteter, våg og fint vær. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er det enkelt:

Ingen lekser, ingen TV...

Funker hver gang, og nå går h*n i 4.klasse!

Lykke til!

Hehe.... Jepp, ser den. og det er derfor vi nå flytter leksetiden til før middag. Har liksom tenkt at hun fortjener/trenger en pause før hun gyver løs på leksene etter SFO jeg da.

Bortsett fra det så er det ute hun er stort sett, fram til leggetid, så barne-tv trusler virker ikke så godt nå som de gjør på vinteren. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt stort hell med å lage ordentlige avtaler med ungene, gjerne typen "kontrakt" med underskrift av begge parter og en gulrot av noe slag hvis kontrakten overholdes. Ungene mine lar seg "lure" av det.

Du kan jo prøve å lage en avtale med henne fram til sommerferien - med løfte om ettellerannet hun trenger/ønsker seg til sommeren?

Første gang jeg prøvde var da guttungen var 4 og aldri ville hjem fra bhg. Kontrakten lød omtrent sånn: "NN skal komme med en gang han blir hentet i bhg uten å gjemme seg eller tøyse. Hvis NN klarer dette får han en Bionicle-lego til påskeferien"

etter at den avtalen var gjennomført var han kurert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av det samme vi har slitt med her en periode høres det ut som.

Det som hjelper her er gode rutiner. Mine går ikke på sfo, så de må ha en liten matbit etter skolen, men da er det rett til leksene.

De gangene jeg er dum og lar det skli ut blir leksene et sant mareritt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hatt liknende problem fra 1. klasse med vår nå 4. klassing. Hun hater lekser, hater å konsentrere seg osv. Vi jobber hver dag med saken, men det hende det sklir ut. Vi må være konsekvente med alltid lekser før lek/ aktiviteter. Den vennen som bor nærmest har heldigvis samme regler. Det har ført til at det er sjelden hun får ha venner med hjem fra skolen- da blir det bare kaos, lekser gjort i en fei- og vi sitter til langt på kveld for å rette opp alle slurvefeilene.

Har ikke noe godt råd annet enn å være konsekvent på rutinene- og bare avvike dem ved helt spesielle behov.

Nå har vi kommet så langt at hun har forstått at hun får mye mer fritid hvis hun gjør lekser og konsentrer seg i 30- 60 minutter enn å hyle, sparke, kaste ting, furte, smelle i dører osv. i 2- 3 timer for så å gå glipp av lek og venner.

I dag ble hun invitert (for første gang!) av mormor til byen rett etter skolen. Nei, hun kunne ikke rett etter skolen, måtte gjøre lekser først. Da sa jeg at i dag kunne være unntak- kos deg i byen. I går kveld hadde hun da gjort dagens leselekse på sengen sånn at hun skulle få mindre å gjøre i kveld.

Stå på, det er håp!

PS. Vi har og en 1. klassing nå som kommer hjem, rydder ut matbokser, vannflaske og meldingsmappe- setter seg ned med leksene, roper på mor sånn at jeg kan kontrollere matten og lesingen. Ferdig på et blunk. Rydder bøkene på plass i sekken igjen sånn at alt skal være klart til neste dag osv......

Skulle ikke tro de var fra samme planet de to jentene. Lurer på hvordan tredjemann blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har hatt liknende problem fra 1. klasse med vår nå 4. klassing. Hun hater lekser, hater å konsentrere seg osv. Vi jobber hver dag med saken, men det hende det sklir ut. Vi må være konsekvente med alltid lekser før lek/ aktiviteter. Den vennen som bor nærmest har heldigvis samme regler. Det har ført til at det er sjelden hun får ha venner med hjem fra skolen- da blir det bare kaos, lekser gjort i en fei- og vi sitter til langt på kveld for å rette opp alle slurvefeilene.

Har ikke noe godt råd annet enn å være konsekvent på rutinene- og bare avvike dem ved helt spesielle behov.

Nå har vi kommet så langt at hun har forstått at hun får mye mer fritid hvis hun gjør lekser og konsentrer seg i 30- 60 minutter enn å hyle, sparke, kaste ting, furte, smelle i dører osv. i 2- 3 timer for så å gå glipp av lek og venner.

I dag ble hun invitert (for første gang!) av mormor til byen rett etter skolen. Nei, hun kunne ikke rett etter skolen, måtte gjøre lekser først. Da sa jeg at i dag kunne være unntak- kos deg i byen. I går kveld hadde hun da gjort dagens leselekse på sengen sånn at hun skulle få mindre å gjøre i kveld.

Stå på, det er håp!

PS. Vi har og en 1. klassing nå som kommer hjem, rydder ut matbokser, vannflaske og meldingsmappe- setter seg ned med leksene, roper på mor sånn at jeg kan kontrollere matten og lesingen. Ferdig på et blunk. Rydder bøkene på plass i sekken igjen sånn at alt skal være klart til neste dag osv......

Skulle ikke tro de var fra samme planet de to jentene. Lurer på hvordan tredjemann blir.

Hehe, skal du ha nr 3? ;)

Min førsteklassing er en snodig blanding av dine to tror jeg. Hun er egentlig veldig ryddig og pertentlig, og til tider i overkant ansvarsbevisst. Men så freeker hun altså helt ut over disse leseleksene da.

Jeg tror du har rett i det med faste rutiner, og jeg er veldig glad for at du sier at det er håp.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjorde det rette jeg.

Lesing er utrolig viktig - og repetisjon er det eneste som nytter for å bli en god leser.

Lag avtaler om at leseleksene gjøres først - så fort dere får det til. I en overgangsfase kan dere kanskje repetere 2 ganger i stedet for 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal du ha nr 3? ;)

Min førsteklassing er en snodig blanding av dine to tror jeg. Hun er egentlig veldig ryddig og pertentlig, og til tider i overkant ansvarsbevisst. Men så freeker hun altså helt ut over disse leseleksene da.

Jeg tror du har rett i det med faste rutiner, og jeg er veldig glad for at du sier at det er håp.

:-)

har allerede tre, den yngste er 5 og begynner på skolen neste år. (Ikke til høsten). Hun er en veldig pertentlig type, så det lover heldigvis bra.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...