Gå til innhold

Betaling for vaskehjelp

Speak

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg vaskehjelp. Hva er grei betaling for en 15-åring?

Ho brukte 2,5 timer første "testvaskingen". Ho kommer også til å gjøre enkelte ekstrating noen ganger, og trenger da en timelønn.

Noen gode forslag? (Jeg vil bare sjekke om det jeg har tenkt er OK:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar vi snakker svart her?

Tenker 80-100 kr. timen, om du er fornøyd med jobben.

Ja, det blir jo svart:-)

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hei!

Vi har vaskehjelp 4 timer annenhver uke. Det er en voksen dame da.

Betaler henne 500 kr pr gang.

Vi betaler også ca. 120 kr. timen til en voksen dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker 100 kroner timen er passe.

Ser ut som dere mener at 80-100 er greit....

Håper fortsatt på et par svar til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Vi har ei på 16 år som barnevakt for våre tre barn innimellom. Hun får 60 kr pr time - og det inkluderer som regel kveldsmat, og legging av de tre.

Vasking er vel litt tyngre - så jeg synes kanskje at 80 kr pr time er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ser ut som dere mener at 80-100 er greit....

Håper fortsatt på et par svar til:-)

Jeg synes at det er høy timebetaling til en 15 åring. For når de blir eldre og kanskje skal i lære så blir timebetalingen bare halvparten av hva ordinær timesats er for voksne.

Voksne jenter på 26 år i butikkjobb får 128, kroner timen, bare til sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Da ser jeg at jeg i hvert fall ikke betaler for lite. Jeg har tilbydt henne 300,- pr. gang. Ho bruker ca. 2,5 time. I tillegg må ho jo komme seg fram og tilbake. (Ca. 3-4 kilometer hver vei). Så ho sitter vel igjen med 100 pr. time.

Tenkte å tilby henne 100,- for ekstrajobbing dersom ho vil ta litt ekstra som vinduspuss og annet som ikke blir gjort hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg synes at det er høy timebetaling til en 15 åring. For når de blir eldre og kanskje skal i lære så blir timebetalingen bare halvparten av hva ordinær timesats er for voksne.

Voksne jenter på 26 år i butikkjobb får 128, kroner timen, bare til sammenligning.

Er enig med deg at 100 kroner er høy timebetaling for en 15-åring, men jeg mener at betalingen må sees i sammenheng med antall timer. Skulle denne ungdommen ha jobbet flere timer hver dag hadde nok regnestykket blitt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''når de blir eldre og kanskje skal i lære så blir timebetalingen bare halvparten av hva ordinær timesats er for voksne.''

Når man går i lære, er det noe helt annet. Det er jo nettopp, ja - lære. Altså læring gjennom jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

''når de blir eldre og kanskje skal i lære så blir timebetalingen bare halvparten av hva ordinær timesats er for voksne.''

Når man går i lære, er det noe helt annet. Det er jo nettopp, ja - lære. Altså læring gjennom jobb.

Ja, og så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Ja, og så?

Ser du virkelig ikke forskjellen?

Når man går i lære, får man opplæring og undervisning gjennom jobbtrening. Man mottar en tjeneste samtidig som man jobber. Det er klart at det ikke nødvendigvis lønnes som en fullt utlært voksen.

Mens en ungdom som utfører en fullt ut akseptabel jobb og dermed yter en tjeneste, skal få lønn som tilsvarer markedspris for den jobben.

Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ser du virkelig ikke forskjellen?

Når man går i lære, får man opplæring og undervisning gjennom jobbtrening. Man mottar en tjeneste samtidig som man jobber. Det er klart at det ikke nødvendigvis lønnes som en fullt utlært voksen.

Mens en ungdom som utfører en fullt ut akseptabel jobb og dermed yter en tjeneste, skal få lønn som tilsvarer markedspris for den jobben.

Verre er det ikke.

Men det er stor forskjell i hva markedspris i timelønn er til en 15 åring og til en 18 åring.

Mitt poeng er at , hvis unge på 15 år lærer seg til å tjene såpass høy timelønn, så blir forventningene alt for høye, når de blir gamle nok til å få voksen timelønn.

Lærlinger blir veldig fort satt til å utføre en jobb på linje med fullt faglærte og ofte får de veldig liten oppbacking i form av opplæring på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Men det er stor forskjell i hva markedspris i timelønn er til en 15 åring og til en 18 åring.

Mitt poeng er at , hvis unge på 15 år lærer seg til å tjene såpass høy timelønn, så blir forventningene alt for høye, når de blir gamle nok til å få voksen timelønn.

Lærlinger blir veldig fort satt til å utføre en jobb på linje med fullt faglærte og ofte får de veldig liten oppbacking i form av opplæring på arbeidsplassen.

Javisst. Jeg mener ikke at timelønna skal være høyest mulig, det må være en viss edruelighet.

Men poenget mitt her er altså at det slett ikke er rart at en lærlingelønn er lavere enn "vanlig" lønn, og at det derfor ikke blir riktig å beregne lønn for vanlig arbeid i forhold til lærelønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Javisst. Jeg mener ikke at timelønna skal være høyest mulig, det må være en viss edruelighet.

Men poenget mitt her er altså at det slett ikke er rart at en lærlingelønn er lavere enn "vanlig" lønn, og at det derfor ikke blir riktig å beregne lønn for vanlig arbeid i forhold til lærelønna.

Jeg tok det med som et eksempel på at man ikke skal skru forventningene opp for å få veldig høy lønn når de kommer ut i arbeidslivet.

Det kan hende at ungdommen må slave seg gjennom en læretid med store forventninger til arbeidsprestasjonene til en veldig lav lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg tok det med som et eksempel på at man ikke skal skru forventningene opp for å få veldig høy lønn når de kommer ut i arbeidslivet.

Det kan hende at ungdommen må slave seg gjennom en læretid med store forventninger til arbeidsprestasjonene til en veldig lav lønn.

Ja, og jeg synes det er irrellevant, nettopp fordi læretida ikke kan sammenlignes med vanlig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ja, og jeg synes det er irrellevant, nettopp fordi læretida ikke kan sammenlignes med vanlig jobb.

Da har vi ulikt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...