Gå til innhold

Ordet kødda

waxo

Anbefalte innlegg

Gjest Kimmie

Bare kødda!

Det pleier ungene å si her og jeg reagerer ikke på det,sa det selv da jeg var ungdom. Men da onkelen min var på besøk ble han sint da sønnen min sa det,og fortalte han høylytt hva det betød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• morsan

5

• rosered

3

• ....AV

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes at ordet er grusomt - kommer aldri til å bruke det selv. Men av ungdommen i huset har jeg lært at det er et ord som har mistet all sin "kraft" og brukes mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En kødd" er en kuk ja, men "jeg bare kødda" betyr jo at man bare tuller.

Ja, men ettersom dette verbet både er nytt og også baserer seg på substantivet, er det ikke så rart om den eldre garde synes det høres stygt ut, da.

Du hadde neppe satt særlig pris på om poden i hytt & gevær brukte uttrykket "Vi bare kuka" i betydningen tullet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Ja, men ettersom dette verbet både er nytt og også baserer seg på substantivet, er det ikke så rart om den eldre garde synes det høres stygt ut, da.

Du hadde neppe satt særlig pris på om poden i hytt & gevær brukte uttrykket "Vi bare kuka" i betydningen tullet;-)

vi bare kuka litt rundt. LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg bruker det selv, så jeg syns ikke det er stygt.

Men å kødde med kødden er stygt sier kjæresten min her ;O))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Jeg synes det er stygt, og bruker det ikke. Ungene har foreløpig ikke brukt det.

Jeg har imidlertid både kamerater og venninner som bruker det, og som da trolig ikke synes det er stygt.

LIkevel så er det massevis av ord som er mye styggere enn dette - så det er absolutt ikke det ordet jeg reagerer veldig sterkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulikt

Substantivet (en kødd) er veldig stygt.

Verbet (å kødde) er ikke pent, men heller ikke fryktelig stygt.

Hvis noen hadde kalt meg en kødd, hadde jeg tatt det ille opp.

Hvis noen ba meg om å slutte å kødde, ville jeg ikke synes det var så ille (hvis jeg hadde tullet på en litt dum måte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om jeg ville synes at min fire år gamle gutt sa han bare kødda...det blir veldig feil i mitt hode, selv om det kan betyr å tulle.

Man vet allikevel hvor ordet komme fra.

Jeg husker godt fra fjortistiden da jeg hadde besøk av kusina mi fra østlandet. En dag drev jeg å tulla met et eller annet og hun sa hun sa: - Slutt å kødd!. Jeg datt sammen i latterkrampe, for hos oss på vestlande betydde kødd rett og slett kuk, og ingenting annet. Nå hører jeg de unge snakker om både å kødde og la være å kødde. Og kaller hverandre "din kødd".

Bestefaren min fra Finnmark sa en gang om broren sin: - Han kuka det skikkelig til for seg sjøl.

Da hadde han altså rotet til et eller annet. Det var absolutt ingen andre enn jeg som reagerte på utsagnet. Trolig fordi jeg var den eneste ikke-Finnmarking det. Eller?

Så det som er helt ok en er hårreisende et sted er helt ok et annet.

Det viktigste her er vel at den oppvoksende slekt forstår at det ikke er alt du sier blant kompiser som passer i 80-års dagen til en gammel tante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt fra fjortistiden da jeg hadde besøk av kusina mi fra østlandet. En dag drev jeg å tulla met et eller annet og hun sa hun sa: - Slutt å kødd!. Jeg datt sammen i latterkrampe, for hos oss på vestlande betydde kødd rett og slett kuk, og ingenting annet. Nå hører jeg de unge snakker om både å kødde og la være å kødde. Og kaller hverandre "din kødd".

Bestefaren min fra Finnmark sa en gang om broren sin: - Han kuka det skikkelig til for seg sjøl.

Da hadde han altså rotet til et eller annet. Det var absolutt ingen andre enn jeg som reagerte på utsagnet. Trolig fordi jeg var den eneste ikke-Finnmarking det. Eller?

Det viktigste her er vel at den oppvoksende slekt forstår at det ikke er alt du sier blant kompiser som passer i 80-års dagen til en gammel tante!

''Det var absolutt ingen andre enn jeg som reagerte på utsagnet. Trolig fordi jeg var den eneste ikke-Finnmarking det. Eller?''

Min kjære er trønder gjennom mange generasjoner og sier f.eks. "det e så kukåt laga" når det er noe som er laget på en lite hensiktsmessig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var absolutt ingen andre enn jeg som reagerte på utsagnet. Trolig fordi jeg var den eneste ikke-Finnmarking det. Eller?''

Min kjære er trønder gjennom mange generasjoner og sier f.eks. "det e så kukåt laga" når det er noe som er laget på en lite hensiktsmessig måte.

HAHAHAHAHAHAHAHAH!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''kukåt''

Høres ut som en kåt ku;-)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om da team Antonsen intervjuet han danske dataeksperten om at Danske Statsbaner hadde fått "Kuk i computeren", som avisoverskriftene i Danmark lød etter togtrøbbel;-)

Bård Tufte: "Hvordan kom den kuken inn i computeren?" "Var det en stor kuk?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier det sjøl men skriver det nesten aldri og reagerer ikke på verken voksne eller barn som sier det. Det er mange andre ord som kan sies som jeg synes er verre ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wuhanbeijing

Det har jeg gitt klar melding om til mine + vennene deres... som bruker ordet kødd mye - jeg har sagt at det kommer av det har en annen betydning enn å tulle - det betyr pikk, og vi sier ikke pikk i hytt og pine - sorry - ikke så mor hører på jaffal. Hvis en voksen sier "din jævla kødd" så betyr det da vitterlig "din jævla pikk, kuk" - ergo så er ordet et banneord, og dermed basta.

Jeg pirker også på dem for at de begynte så mange ord med ordet dritt - dritfint, dritkult, dritbra osv - syns de kan være klar over at det er ganske stygt språkbruk. Da syns de jeg er slitsom selvsagt, men jeg som mamma har plikt på meg til å si fra hva jeg syns sjøl om dette og hint! Mine er 10 og 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bare kuka litt rundt. LOL

I nord-norge har vi et uttrykk " ka e det du kuka med" som i betydningen "hva er det du holder på med"

Dog får ikke ungene bruke dette ordet da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

I nord-norge har vi et uttrykk " ka e det du kuka med" som i betydningen "hva er det du holder på med"

Dog får ikke ungene bruke dette ordet da.....

Ja, det har jeg faktisk hørt, når du sier det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en kødd

Det har jeg gitt klar melding om til mine + vennene deres... som bruker ordet kødd mye - jeg har sagt at det kommer av det har en annen betydning enn å tulle - det betyr pikk, og vi sier ikke pikk i hytt og pine - sorry - ikke så mor hører på jaffal. Hvis en voksen sier "din jævla kødd" så betyr det da vitterlig "din jævla pikk, kuk" - ergo så er ordet et banneord, og dermed basta.

Jeg pirker også på dem for at de begynte så mange ord med ordet dritt - dritfint, dritkult, dritbra osv - syns de kan være klar over at det er ganske stygt språkbruk. Da syns de jeg er slitsom selvsagt, men jeg som mamma har plikt på meg til å si fra hva jeg syns sjøl om dette og hint! Mine er 10 og 13.

i nord norge brukes ordet hest-kuk i hytt og pine. jeg driter i det, det er hverken banning eller sjellsord etter min mening. verre å bli kalt stygg,lat,feit etc...selv om ordene ikke er "stygge"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...