Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Jeg har sett mange barn, og ikke alle er pene. Noen er veldig pene, andre er spesiellt pene. nick Jr. er blandt de siste. Han var stygg som fy de første 3 dagene i livet, deretter ordnet det seg.

Det er ikke noe nytt at enkelte foreldre ikke klarer å se forbi ammetåka, men det forandrer ikke fakta.

Fint at du synes barnet ditt er vakkert - og at du kan vurdere dette heeeeeelt objektivt :-)

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

11

• plommeblomst

8

• candyqueen_83

8

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest spesialpedagog
Skrevet

Alle med Downs syndrom er uføre, men de fleste jobber i såkalte vernabedrifter i kommunen for en symbolsk sum.

Nei, alle er ikke uføretrygdet. Jeg kjenner til flere som har jobber i sykehusvaskerier, kantiner, innen rengjøring osv. Jeg har en tidligere elev som jobber som kokk etter å ha gått i læra i mangfoldige år. Han er kjempedyktig, og veldig stolt av jobben sin.

Skrevet

Fint at du synes barnet ditt er vakkert - og at du kan vurdere dette heeeeeelt objektivt :-)

Det er ikke bare meg, det er andre foreldre som sier det, venner sier det, og småjentene i BH har gitt klart utrykk hvor han er plassert på penhetsskalaen. Når noen sier at han er så pen at det gjør vondt å se på han, da får jeg bare tro på det de sier.

Skrevet

Det er ikke bare meg, det er andre foreldre som sier det, venner sier det, og småjentene i BH har gitt klart utrykk hvor han er plassert på penhetsskalaen. Når noen sier at han er så pen at det gjør vondt å se på han, da får jeg bare tro på det de sier.

:-)

Gjest bikku
Skrevet

Hva er de negative konsekvensene?

Min erfaring er at det i de fleste tilfellene er barna med downs, eller andre utfordringer, som må betale prisen. Det går på trygghet, tilrettelagt undervisning, mestringsfølelse osv.

For de fleste funksjonsfriske barn er det ofte en gevinst i fhd til empati, men også en pris i fhd til at lærerne må lage et tilrettelagt opplegg som ikke alltid når hele spekteret. Og når fokus er satt så sterkt på de svakeste, så kan det gå på bekostning av de som også har sine rettigheter til tilrettelegging i den andre enden av skalaen.

Gjest Vet for lite
Skrevet

At NHD og hans likesinnede får noe å skylde på når barna deres ikke når de oppskrudde forventningen de har.

Undrer meg bare over at du og andre ser ut til å ha slik voldsom "psykiatriforakt"/ "psykiaterforakt", eller kanskje aller helst "NHD-forakt"? Hvorfor egentlig?

Skrevet

''småjentene i BH har gitt klart utrykk hvor han er plassert på penhetsskalaen.''

*knis* Det tok noen sekunder før jeg skjønte at BH i denne sammenhengen ikke betyr et plagg.

Gjest Rosaria
Skrevet

Undrer meg bare over at du og andre ser ut til å ha slik voldsom "psykiatriforakt"/ "psykiaterforakt", eller kanskje aller helst "NHD-forakt"? Hvorfor egentlig?

Jeg har ikke mere psykiaterforakt enn NHD har forakt for utdanningssystemet. NHD provoserer meg ofte voldsomt siden har er meget bastant og rigid i sine uttalelser.

I dette tilfellet mener jeg at han bør holde seg unna å uttale seg som psykiater, men være en privat person. Han har ikke faglige ståsteder som psykiater, selvom han undertegner med fullt navn og profesjonell stilling.

Jeg og mange flere har meget forskjellig erfaring av psykiatrien i Norge, og dette voldsomme salgspresset av piller som mange psykiatere tjener godt på.

Skrevet

''småjentene i BH har gitt klart utrykk hvor han er plassert på penhetsskalaen.''

*knis* Det tok noen sekunder før jeg skjønte at BH i denne sammenhengen ikke betyr et plagg.

;-)

Gjest Rosaria
Skrevet

Jeg må bare avklare noe, jeg er ikke en hottentott, jeg er norsk nordmann født i Norge. Jeg har jobbet i utlandet i nesten 50% av arbeidslivet mitt.

Jeg har ikke sagt så mye til nick Jr, bortsett fra at han skal begynne i den ordentlige skolen med de store gutta. Det gikk opp for meg dagen før han skulle til barneskolen, da satt jeg meg ned med han og spurte noen alvorlige spørsmål.

Vet du hva du skal gjøre i skolen? Ja, lære å lese og skrive, og så må jeg sitte stille og rekke opp handa.

Da hadde jeg ikke så mye å tillegge. Da han kom hjem syntes han BS var mye kulere enn BH, så han er der han skal være.

Jeg vet ikke om han er smart, men han er penere enn de fleste barna. Helst skal man være begge deler, men en av delene er det viktig å være.

Det er en viktig opplysning at du ikke er en hottentott. De bør vel heller ikke gå på vanlige skoler, men ha et opplegg som er spesielt for alle hottentotter.

Det spørs hvor i Norge du kommer i fra. Hvis du er fra Toten så kunne du hatt et opplegg for Totentoter:-)

Jeg håper du forstår at jeg spøker med dette, men kreve den "gamle" sorteringen tilbake i utdanningssystemet går ikke.

Til orientering jeg er ikke ekte nordmann fra Norge, og ikke er jeg hottentott for det:-) Jeg er norsk statsborger med opprinnelse i et annet land.

Skrevet

Seriøst????

Problemet blir at virkeligheten kommer til å treffe dem midt i fleisen når du kommer ut av kokongen.

Ja, men virkeligheten disse menneskene skal møte forandrer seg heldigvis etter hvert som folk med dine forgubbede holdninger dør ut. Regner med at neste generasjon har et litt annet syn på mangfold enn det du tydeligvis har. Heldigvis virker det som det er allmenn enighet om at man i 2009 ikke stuer vekk barn på spesialskoler. Mine tre barn har alle hatt klassekamerater med Downs, og det har vært en berikelse for klassen og ikke noe problem. Større problem for klasemiljøet skaper nok alle de små egoistene som er flasket opp hjemme ifra til å fokusere på egne behov og egen fortreffelighet!

Skrevet

Det lærer de likevel uten at dosen er så stor og konsekvensene så negative.

Hvis du skal uttale deg som psykiater er det nødvendig at du underbygger dine påstander på en annen måte enn det du gjør her. Dette blir jo uvitenskapelig synsing, på linje med andre innlegg. Da foreslår jeg at du fjerner tittelen bak nicket ditt.

mil1365380270
Skrevet

Min erfaring er at det i de fleste tilfellene er barna med downs, eller andre utfordringer, som må betale prisen. Det går på trygghet, tilrettelagt undervisning, mestringsfølelse osv.

For de fleste funksjonsfriske barn er det ofte en gevinst i fhd til empati, men også en pris i fhd til at lærerne må lage et tilrettelagt opplegg som ikke alltid når hele spekteret. Og når fokus er satt så sterkt på de svakeste, så kan det gå på bekostning av de som også har sine rettigheter til tilrettelegging i den andre enden av skalaen.

"Min erfaring er at det i de fleste tilfellene er barna med downs, eller andre utfordringer, som må betale prisen. Det går på trygghet, tilrettelagt undervisning, mestringsfølelse osv."

Men de som faller utenfor normalen er ikke en ensartet gruppe. Og ikke de innenfor heller. Hvor skal grensen gå for hvem vi tillater "innenfor"? Har bråkete Per, som aldri sitter stille, bedre av å være i en "vanlig" klasse, enn Kari med downs? Og er han til mindre forstyrrelse? Beriker han?

Såh - hvem skal ut?

" ...også en pris i fhd til at lærerne må lage et tilrettelagt opplegg som ikke alltid når hele spekteret."

Trodde de skulle følge undervisningen så langt det går, og at spesialpedagogen har ansvaret. Er det feil?

Ment som spørsmål dette, jeg har ikke kunnskap på området.

Skrevet

Fordi han ikke uttaler seg som en psykiater, dvs underbygger påstandene sine faglig. DOg det må man vel kunne forvente når han underskriver innleggene sine med "psykiater"

Gjest spesialpedagog
Skrevet

Jeg kommer fra en lærer-familie og vet mye om hva lærere erfarer. Dermed vil jeg uttale ganske bastant (dog ikke så bastant som deg) at barn med downs syndrom ikke er de som skaper størst problemer for "normale" barn ved å bli integrert i klassene.

Det er normalt begavede barn med diverse diagnoser, dårlig hjemmemiljø og svært dårlig oppførsel som ødelegger for de andre i klassen. Disse får lov å forstyrre time etter time, uten at hverken lærerressursene øker eller de får lov å gi konsekvenser som nytter.

Det er også min erfaring gjennom flere år som lærer og spesialpedagog.

Skrevet

Ja, men virkeligheten disse menneskene skal møte forandrer seg heldigvis etter hvert som folk med dine forgubbede holdninger dør ut. Regner med at neste generasjon har et litt annet syn på mangfold enn det du tydeligvis har. Heldigvis virker det som det er allmenn enighet om at man i 2009 ikke stuer vekk barn på spesialskoler. Mine tre barn har alle hatt klassekamerater med Downs, og det har vært en berikelse for klassen og ikke noe problem. Større problem for klasemiljøet skaper nok alle de små egoistene som er flasket opp hjemme ifra til å fokusere på egne behov og egen fortreffelighet!

Enig med deg :)

Gjest spesialpedagog
Skrevet

''Det er normalt begavede barn med diverse diagnoser, dårlig hjemmemiljø og svært dårlig oppførsel som ødelegger for de andre i klassen. Disse får lov å forstyrre time etter time, uten at hverken lærerressursene øker eller de får lov å gi konsekvenser som nytter.''

Amen! Hadde man nå enda hatt lov til å sende disse "på gangen" slik at de lærer at å bråke i timen ikke fører noe med seg, men såvidt jeg har skjønt er ikke det tillatt lenger heller.

Mange elever i denne kategorien ser på det som en belønning å bli sendt på gangen. Det er ikke alltid trygt å sende dem ut uten tilsyn heller. Man kan risikere at de gjør hærverk, går inn i en annen klasse og forstyrrer der, eller angriper andre elever som også er ute av klasserommet.

Skrevet

Amen.

Jeg er ganske rystet over at dette i det hele tatt er noe som skaper diskusjon. Det er trist å lese at det er så mange som har negative holdninger til dette...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...