Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest bikku
Skrevet

Sitat: "Og hvorfor skal de overlates til seg selv og fritida?"

Elevene blir utstyrt med data og tilgang til Internett i skoletiden, de trenger ikke å bruke fritiden.

Så mens klassekompisen sitter med lærer i klasserommet, så skal de flinke gå på datarommet, da? Nei, jeg tror vi kan være enige om å være uenige, og ta helg. Det skal i hvert fall jeg.

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

11

• plommeblomst

8

• candyqueen_83

8

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Huff, jeg føler virkelig at jeg argumenterer i ring her. Det er flott at man i Engelsk, nivådelt skole med små undervisningsgrupper har funnet gode integreringløsninger. Og det er flott for alle de DS- og andre barn som får gode, tilpassa tilbud innen den offentlige skolen. Men jeg er ikke sikker på at det alltid er den beste løsningen for barnet. Men vær så snill å ikke si at jeg sparker dem som ligger nede, da.

Føler jeg går litt i ring her, jeg også ;-)

I stedet for nettopp å gå inn for å styrke de sterke, så vil du ha de svake ut. Det er mer lettvint, men jeg tror ikke det gjør flere mennesker hverken flinkere eller lykkeligere.

Tror ikke vi kommer noe nærmere, så da ønsker jeg deg heller en fin 17. mai! :-)

Gjest bikku
Skrevet

Føler jeg går litt i ring her, jeg også ;-)

I stedet for nettopp å gå inn for å styrke de sterke, så vil du ha de svake ut. Det er mer lettvint, men jeg tror ikke det gjør flere mennesker hverken flinkere eller lykkeligere.

Tror ikke vi kommer noe nærmere, så da ønsker jeg deg heller en fin 17. mai! :-)

Jeg vil ikke ha de svake ut. Men jeg skulle ønske at de svakeste og deres foresatte hadde hatt flere tilbud enn integrering i den offentlige skolen å velge mellom. For jeg er ikke overbevist om at integrering alltid er til de svakestes beste. Og de svakestes beste var mitt fokus i denne saken, selv om jeg var så uforsiktig at jeg tillot meg å si noe om de sterkeste også.

Men nå må jammen gubben komme innom snart, så jeg kommer meg unna dol for helga :)

plommeblomst
Skrevet

Dette er et utslag av den norske "snillismen" der vi alle er likere enn alle andre.

Det tjener verken normalbegavede eller barn med Downs syndrom at de samles i de samme klassene.

Hvordan i all verden kan du uttale deg så bombastisk om dette? Er alle med DS like? Er alle funksjonsfriske mennesker like?

plommeblomst
Skrevet

Nei, men jeg har behandlet utallige normalbegavede som har fått skolegangen ødelagt av denne integreringstanken.

Jeg regner med at du har mange gode eksempler du kan presentere for oss? Syns ikke det holder mål å komme med slike uttalelser uten å kunne det. Og samtidig - som andre her poengterer - signerer som psykiater. Skremmende.

plommeblomst
Skrevet

Tror du har mange overraskelser i vente her i livet når det gjelder synlige funksjonshemmete mennesker.

Persille1365381127
Skrevet

Virkeligheten er at vi lever i et samfunn med mange forskjellige typer mennesker. Det er ikke lenger sånn at funksjonshemmede og mennesker med psykiske lidelser blir isolert fra andre. Barna vil derfor treffe virkeligheten veldig tidlig når de går i en vanlig skole. De vil møte alle typer mennesker, på godt og vondt. Dessverre vil de ofte oppleve tidlig at de ikke blir sett på som likeverdige. En spesialskole vil i mye større grad være en "kokong".

Jeg har ikke argumentert for eller imot, jeg svarte på det han spurte om; og ja, det kan være veldig mange forskjellige opplegg i én klasse.

Gjest Vet for lite
Skrevet

Fordi han ikke uttaler seg som en psykiater, dvs underbygger påstandene sine faglig. DOg det må man vel kunne forvente når han underskriver innleggene sine med "psykiater"

Hva vet du om det han sier baserer seg på vitenskap eller ikke?

Han har tilgang på informasjon som er vitenskapelig dokumentert, ikke bare fra Norge, men også andre steder i verden. Han har nok lest mer og kan mer enn det du og andre noen gang kommer til å lese/kunne! _Også hva gjelder integrering av barn med Downs s. i normale klasser.

Gjest Vet for lite
Skrevet

Jeg har ikke mere psykiaterforakt enn NHD har forakt for utdanningssystemet. NHD provoserer meg ofte voldsomt siden har er meget bastant og rigid i sine uttalelser.

I dette tilfellet mener jeg at han bør holde seg unna å uttale seg som psykiater, men være en privat person. Han har ikke faglige ståsteder som psykiater, selvom han undertegner med fullt navn og profesjonell stilling.

Jeg og mange flere har meget forskjellig erfaring av psykiatrien i Norge, og dette voldsomme salgspresset av piller som mange psykiatere tjener godt på.

Du skrev: "Han har ikke faglige ståsteder som psykiater, selvom han undertegner med fullt navn og profesjonell stilling".

Og hva vet du om det???? Synes du er i overkant arrogant mot en som faktisk har god og lang utdannelse.

(Og det skulle ikke forundre meg at NHD faktisk VET hva han snakker om her...)

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvordan i all verden kan du uttale deg så bombastisk om dette? Er alle med DS like? Er alle funksjonsfriske mennesker like?

Helt enig med deg!

Gjest Vet for lite
Skrevet

Du mener kanskje at NHD skulle hatt Fritt ord prisen.

For min del kan du gjerne sidestille han med Nina Karin Monsen.

Nina Karin Monsen er det da ingenting i veien med, ei heller hennes ytringer! :-)

Gjest Vet for lite
Skrevet

Altså, barn med Downs har en IQ fra 30 til 50, er det ikke åpenbart at vanlig skole ikke vil være det ideelle for dem?

Godt poeng! (Om de da faller i denne kategorien). Andre med høyere IQ kan sikkert ha litt nytte og glede av å gå i vanlig skole.

Er vel best å se an i hvert enkelt tilfelle om de passer i skolen eller ikke, og ikke skjære alle over èn kam og la det bli enten-eller.

Gjest mimi le clown
Skrevet

Hvorfor ikke?

Jeg har en fetter med Downs, og jeg har sett på nært hold hvordan han sliter på skolen. Han er ikke dummere enn at han er klar over at han er annerledes. Han sammenligner seg alltid med de friske barna, og han er veldig bevisst på at han så godt som alltid kommer til kort. Han er også ensom. De andre elevene er ikke slemme mot ham, men han er sjelden helt inkludert i leken. Han har ingen bestevenn som de andre har, og han er mer med lærerne enn med medelevene. Jeg tror han ville hatt det mye bedre på en spesialskole.

Dessuten er det ikke tvil om at han stjeler ressurser på skolen. Det krever sitt å ha et Downsbarn i klassen.

Aliza1365380759
Skrevet

Ja, det er vanlig at barn med Downs går på vanlig skole, og ja, det finnes spesialopplegg for barn med litt spesielle behov. Om det bør aksepteres eller ikke får du selv stå for, men jeg synes faktisk holdningene dine er i grenseland for hva som bør aksepteres. Hva om det var ditt barn som hadde Downs, hva mener du man skulle gjøre for å oppdra dette barnet? Hadde du umiddelbart sluttet i egen jobb, vært hjemme med barnet og gitt ham eller henne hjemmeundervisning for å ”skåne” de andre barna h*n eventuelt skulle gå i samme barnehage og klasse som? Eller mener du at Downsbarn er untermenchen som ikke har noe i skoleverket å gjøre, fordi de er annerledes, dumme og seinlærte?

Jeg må si at dine holdninger, som åpenbart er et resultat av at du aldri har satt deg inn i verken hva Downs er, hvilke konsekvenser det får for et barn å ha Downs, eller hvilke tiltak som umiddelbart settes inn på ethvert barn som fødes i Norge med Downs, er skremmende. Hvordan du kan få deg selv til å skrive et slikt innlegg og dermed blottlegge din egen uvitenhet om temaet så fullstendig er ubegripelig for meg, men for å være helt ærlig blir jeg rett og slett kvalm av å vite at du sannsynligvis viderefører disse holdningene til dine egne barn. Måtte de vokse opp og en dag innse hvor skadelig du er for deres forhold til sine medmennesker, og ta fullstendig avstand fra din fordomsfulle innstilling til og rangering av mennesker rundt deg.

Min erfaring, som har en "lillebror" på 12 år med trisomi middels grad uten hjertetrøbbel, hørselsfeil eller synsfeil, er at Downsbarn ofte holdes tilbake et år ekstra før skolestart, slik at de er 7 år når de starter på skolen. I tillegg har de som oftest lært bokstaver og litt lesing og skriving før de starter på skolen (i mitt tilfelle startet man med skoleforberedelser da lillebror var 3 1/2 år gammel), fordi alle barn med Downs har rett på spesialpedagog (og fysioterapeut mens de er små) et gitt antall timer i uken fra de er nyfødte. Altså er alle Downsbarn i Norge umiddelbart etter det oppdages at barnet har Downs inne i et system som skal forberede dem på å møte verden der ute, også skolesystemet. I tillegg har Downsbarn assistent fra de starter i barnehagen og ut skoletiden (i skoletiden hender det at de deler denne med et annet barn med vansker av ulike slag), en som tilrettelegger undervisning utenfor de vanlige klassetimene (i lillebrors tilfelle er det 12 timer undervisning alene og resten i klassen), og en spesialpedagog. Det hender at spesialpedagog er den samme som tilrettelegger undervisningen fordi skolen har egen spesialpedagog, men det er ikke tilfellet for lillebror.

I de timene lillebror er i klassen hjelper assistenten hans andre elever i tillegg til lillebror, fordi lillebror på lik linje med andre elever også må kunne sitte stille og jobbe alene i en klassesituasjon. I tilfeller hvor hovedlærer er borte av ulike årsaker er det ofte assistenten som tar over undervisningen for klassen også, slik at skolen slipper å hente inn ny vikar som er ukjent med klassen og ikke vet hvor langt de er kommet i ulike fag. Lillebror må faktisk gjøre noe når han er på skolen han også, han kan ikke bare tulle hele dagen. Det stilles krav til ham og han har hjemmelekser som må gjøres på samme måte som de andre elevene.

Utover dette er lillebror, selv om du sikkert ikke har lyst til å vite det, relativt velfungerende i sosiale situasjoner. Man skjønner hva han sier når han snakker, han kan lese og skrive, han leker med klassekameratene sine, har mange venner, og han har flere kjærester på en og samme gang. Han er sta som et esel, og forferdelig vanskelig å ha med å gjøre hvis han må gjøre noe han ikke vil, og av og til krangler vi høylytt. Samtidig er han også veldig snill og empatisk, og trøster meg og gir meg en klem hvis jeg er lei meg. Tro det eller ei, han er et menneske han også.

plommeblomst
Skrevet

Ja, det er vanlig at barn med Downs går på vanlig skole, og ja, det finnes spesialopplegg for barn med litt spesielle behov. Om det bør aksepteres eller ikke får du selv stå for, men jeg synes faktisk holdningene dine er i grenseland for hva som bør aksepteres. Hva om det var ditt barn som hadde Downs, hva mener du man skulle gjøre for å oppdra dette barnet? Hadde du umiddelbart sluttet i egen jobb, vært hjemme med barnet og gitt ham eller henne hjemmeundervisning for å ”skåne” de andre barna h*n eventuelt skulle gå i samme barnehage og klasse som? Eller mener du at Downsbarn er untermenchen som ikke har noe i skoleverket å gjøre, fordi de er annerledes, dumme og seinlærte?

Jeg må si at dine holdninger, som åpenbart er et resultat av at du aldri har satt deg inn i verken hva Downs er, hvilke konsekvenser det får for et barn å ha Downs, eller hvilke tiltak som umiddelbart settes inn på ethvert barn som fødes i Norge med Downs, er skremmende. Hvordan du kan få deg selv til å skrive et slikt innlegg og dermed blottlegge din egen uvitenhet om temaet så fullstendig er ubegripelig for meg, men for å være helt ærlig blir jeg rett og slett kvalm av å vite at du sannsynligvis viderefører disse holdningene til dine egne barn. Måtte de vokse opp og en dag innse hvor skadelig du er for deres forhold til sine medmennesker, og ta fullstendig avstand fra din fordomsfulle innstilling til og rangering av mennesker rundt deg.

Min erfaring, som har en "lillebror" på 12 år med trisomi middels grad uten hjertetrøbbel, hørselsfeil eller synsfeil, er at Downsbarn ofte holdes tilbake et år ekstra før skolestart, slik at de er 7 år når de starter på skolen. I tillegg har de som oftest lært bokstaver og litt lesing og skriving før de starter på skolen (i mitt tilfelle startet man med skoleforberedelser da lillebror var 3 1/2 år gammel), fordi alle barn med Downs har rett på spesialpedagog (og fysioterapeut mens de er små) et gitt antall timer i uken fra de er nyfødte. Altså er alle Downsbarn i Norge umiddelbart etter det oppdages at barnet har Downs inne i et system som skal forberede dem på å møte verden der ute, også skolesystemet. I tillegg har Downsbarn assistent fra de starter i barnehagen og ut skoletiden (i skoletiden hender det at de deler denne med et annet barn med vansker av ulike slag), en som tilrettelegger undervisning utenfor de vanlige klassetimene (i lillebrors tilfelle er det 12 timer undervisning alene og resten i klassen), og en spesialpedagog. Det hender at spesialpedagog er den samme som tilrettelegger undervisningen fordi skolen har egen spesialpedagog, men det er ikke tilfellet for lillebror.

I de timene lillebror er i klassen hjelper assistenten hans andre elever i tillegg til lillebror, fordi lillebror på lik linje med andre elever også må kunne sitte stille og jobbe alene i en klassesituasjon. I tilfeller hvor hovedlærer er borte av ulike årsaker er det ofte assistenten som tar over undervisningen for klassen også, slik at skolen slipper å hente inn ny vikar som er ukjent med klassen og ikke vet hvor langt de er kommet i ulike fag. Lillebror må faktisk gjøre noe når han er på skolen han også, han kan ikke bare tulle hele dagen. Det stilles krav til ham og han har hjemmelekser som må gjøres på samme måte som de andre elevene.

Utover dette er lillebror, selv om du sikkert ikke har lyst til å vite det, relativt velfungerende i sosiale situasjoner. Man skjønner hva han sier når han snakker, han kan lese og skrive, han leker med klassekameratene sine, har mange venner, og han har flere kjærester på en og samme gang. Han er sta som et esel, og forferdelig vanskelig å ha med å gjøre hvis han må gjøre noe han ikke vil, og av og til krangler vi høylytt. Samtidig er han også veldig snill og empatisk, og trøster meg og gir meg en klem hvis jeg er lei meg. Tro det eller ei, han er et menneske han også.

Bra innlegg!

plommeblomst
Skrevet

Fordi han ikke uttaler seg som en psykiater, dvs underbygger påstandene sine faglig. DOg det må man vel kunne forvente når han underskriver innleggene sine med "psykiater"

I så fall er det enda verre at han uttaler seg slik.

plommeblomst
Skrevet

I så fall er det enda verre at han uttaler seg slik.

Ooops, skulle vært til Vet for lite

plommeblomst
Skrevet

Hva vet du om det han sier baserer seg på vitenskap eller ikke?

Han har tilgang på informasjon som er vitenskapelig dokumentert, ikke bare fra Norge, men også andre steder i verden. Han har nok lest mer og kan mer enn det du og andre noen gang kommer til å lese/kunne! _Også hva gjelder integrering av barn med Downs s. i normale klasser.

Da er det i så fall enda verre at han uttaler seg slik

plommeblomst
Skrevet

Jeg har en fetter med Downs, og jeg har sett på nært hold hvordan han sliter på skolen. Han er ikke dummere enn at han er klar over at han er annerledes. Han sammenligner seg alltid med de friske barna, og han er veldig bevisst på at han så godt som alltid kommer til kort. Han er også ensom. De andre elevene er ikke slemme mot ham, men han er sjelden helt inkludert i leken. Han har ingen bestevenn som de andre har, og han er mer med lærerne enn med medelevene. Jeg tror han ville hatt det mye bedre på en spesialskole.

Dessuten er det ikke tvil om at han stjeler ressurser på skolen. Det krever sitt å ha et Downsbarn i klassen.

''han stjeler ressurser på skolen''

Det var også en måte å se det på :(

Gjest Rosaria
Skrevet

Du skrev: "Han har ikke faglige ståsteder som psykiater, selvom han undertegner med fullt navn og profesjonell stilling".

Og hva vet du om det???? Synes du er i overkant arrogant mot en som faktisk har god og lang utdannelse.

(Og det skulle ikke forundre meg at NHD faktisk VET hva han snakker om her...)

Ja vel, men hva vet du om min utdannelse............

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...