Gå til innhold

Talentkonkurranse på skolen

Gjest Ikke så talentfull, dessverre...

Anbefalte innlegg

2. klassingen min vil veldig, veldig gjerne melde seg på en talentkonkurranse på skolen sammen med en venninne. De skal synge, men dessverre... Ingen av jentene har sangstemme, akkurat, de bommer på endel toner gjennomgående.

Hva i all verden skal man si for å få dem vekk fra ideen, uten å drepe sanggleden?

Det er et ganske hardt miljø på skolen, og jeg er redd de vil bli "driti ut". Dessuten er ingen av dem så veldig gode til å takle det å mislykkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La dem melde seg på! Si bare fra til dem at det er mange som melder seg på og at de andre også er kjempeflinke og at det slett ikke er sikkert at de vinner. Vær også klar på at det viktigste ikke er å vinne, men å være med og har det moro! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem melde seg på! Si bare fra til dem at det er mange som melder seg på og at de andre også er kjempeflinke og at det slett ikke er sikkert at de vinner. Vær også klar på at det viktigste ikke er å vinne, men å være med og har det moro! :o)

Og bare la dem bli mobbeoffer på skolen? Nei, det kan jeg ikke se at er noen god løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare la dem bli mobbeoffer på skolen? Nei, det kan jeg ikke se at er noen god løsning...

Hvorfor er du så sikker på at de blir mobbet etterpå? Hvis det er tilfelle høres det ut til å være et fryktelig dårlig miljø på skolen deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld dem på, hjelp dem å øve på sangen og forklar dem at det ikke er sikkert at de vinner.

7-åringer har høy sjarmfaktor, så det gjør ikke noe om det ikke er perfekt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Enig med Lillemus - la dem melde seg på. Det gjør da ingenting om de dummer seg ut dersom de selv er i stand til å le av det? Det som ville vært feil i en slik situasjon var om dere skrøt av dem, slik at de trodde de var flinkere enn de var. Er de realitetsorientert og vet at de er under middels er det da bare fint at de har ryggrad til å stå fram på denne måten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kimmie

Tenker jo først "meld dem på",det er jo morro :)

Men hvis det er et dårlig miljø på skolen, (som her) blir man fort et mobbeoffer. Da hadde jeg heller overtalt dem til å la være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Man kan ikke skjerme barna for alle negative opplevelser. Det er mye viktigere å legge vekt på å lære dem å takle det, for det blir mange av dem i løpet av skolegangen og resten av livet. Sånn sett kan dette være en fin anledning til å snakke om det at man ikke alltid lykkes med det man vil, og hvordan man kan møte erting, mobbing og negative kommentarer på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Man kan ikke skjerme barna for alle negative opplevelser. Det er mye viktigere å legge vekt på å lære dem å takle det, for det blir mange av dem i løpet av skolegangen og resten av livet. Sånn sett kan dette være en fin anledning til å snakke om det at man ikke alltid lykkes med det man vil, og hvordan man kan møte erting, mobbing og negative kommentarer på en god måte.

Hvordan møter man erting,mobbing og negative kommentaren på en god måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal være veldig sikker på at konkurransen virkelig er så seriøs og hard at de vil lide for å ha deltatt, før du prøver å få dem fra å melde seg på.

Og hvis du har rett, burde det enten være en kvalifiseringsrunde hvor alle fikk prøve seg uten at hele skolen så / hørte det, eller ingen konkurranse i det hele tatt. Det høres ut som en dårlig idé å arrangere noe så ekskluderende i skolens regi.

Hvis det er så ille som du beskriver, burde ingen annenklassinger delta i det hele tatt. Du får kjøre fram tanken om at "det egentlig bare er for de store" eller noe sånt, selv om reglene sikkert går ut på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Hvordan møter man erting,mobbing og negative kommentaren på en god måte?

Ved å ta igjen, og vise at man ikke lar seg knekke av det. For eksempel: Hvis disse jentene får kommentar om at "Den sangen deres suger, dere er kjempedårlige", så kan de svare noe sånt som "Det gjør ingenting, vi var bare med for moro skyld. Vi har ikke tenkt å bli popstjerner". En del sånne teknikker går det fint an å lære barn i skolealder, og de fungerer ofte bra. Barn er var for hvem som "lar seg mobbe". Og jo dårligere skolemiljøet er, jo viktigere mener jeg det er å lære barna hvordan man skal håndtere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å ta igjen, og vise at man ikke lar seg knekke av det. For eksempel: Hvis disse jentene får kommentar om at "Den sangen deres suger, dere er kjempedårlige", så kan de svare noe sånt som "Det gjør ingenting, vi var bare med for moro skyld. Vi har ikke tenkt å bli popstjerner". En del sånne teknikker går det fint an å lære barn i skolealder, og de fungerer ofte bra. Barn er var for hvem som "lar seg mobbe". Og jo dårligere skolemiljøet er, jo viktigere mener jeg det er å lære barna hvordan man skal håndtere det.

Og det der har vi jobbet med omtrent daglig siden dag 3 i 1. klasse, men min jente er ikke skapt slik at hun greier å svare sånn. Hun blir sint, og veldig lei seg, og da får de enda mer vann på mølla.

Har du noen gode tips for _hvordan_ man lærer ungene å svare sånn? Altså, helt ned til hva-man-sier-nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Ok,her på skolen er det ikke lov å ta igjen. Da blir man ofte syndebukk selv og blir sendt på gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er du så sikker på at de blir mobbet etterpå? Hvis det er tilfelle høres det ut til å være et fryktelig dårlig miljø på skolen deres...

Heldigvis kan jeg ikke garantere noe, men siden jeg vet hvordan mitt barn reagerer på negative kommentarer (som det garantert vil komme når de bommer på toner og slikt) er jeg rimelig sikker på at dette ikke vil gå upåaktet hen.

Ja, det er hardt miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld dem på, hjelp dem å øve på sangen og forklar dem at det ikke er sikkert at de vinner.

7-åringer har høy sjarmfaktor, så det gjør ikke noe om det ikke er perfekt heller.

Ville du meldt på selv om du med 99,9 prosent sikkert visste at barnet ditt ville blitt mobbet etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lillemus - la dem melde seg på. Det gjør da ingenting om de dummer seg ut dersom de selv er i stand til å le av det? Det som ville vært feil i en slik situasjon var om dere skrøt av dem, slik at de trodde de var flinkere enn de var. Er de realitetsorientert og vet at de er under middels er det da bare fint at de har ryggrad til å stå fram på denne måten? :)

Når de får negative kommentarer fra de større ungene, så vil de ikke ha det særlig bra, nei, ingen av dem takler kritikk. Og tro meg, vi jobber _mye_ med dette hjemme på vårt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jo først "meld dem på",det er jo morro :)

Men hvis det er et dårlig miljø på skolen, (som her) blir man fort et mobbeoffer. Da hadde jeg heller overtalt dem til å la være!

Og _hvordan_ overtaler man dem til å ikke melde seg på? På en fin måte, altså, jeg vil jo ikke knekke dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg skjønner ikke at en skole kan arrangere en talentkonkurranse. Skjer dette i skoletida og er det skolen som arrangør? Eller er det bare det at de bruker skolen som lokale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal være veldig sikker på at konkurransen virkelig er så seriøs og hard at de vil lide for å ha deltatt, før du prøver å få dem fra å melde seg på.

Og hvis du har rett, burde det enten være en kvalifiseringsrunde hvor alle fikk prøve seg uten at hele skolen så / hørte det, eller ingen konkurranse i det hele tatt. Det høres ut som en dårlig idé å arrangere noe så ekskluderende i skolens regi.

Hvis det er så ille som du beskriver, burde ingen annenklassinger delta i det hele tatt. Du får kjøre fram tanken om at "det egentlig bare er for de store" eller noe sånt, selv om reglene sikkert går ut på noe annet.

Han som vant i fjor var utrolig flink, og det er høyt nivå på de store elevene. Og de store elevene er flinke til å slenge kommentarer til de små.

Jeg _vet_ jo ikke om de vil bli mobbet, men siden ingen av jentene klarer å respondere pent på negativ kritikk, så har jeg store kvaler med å sende dem ut i konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at en skole kan arrangere en talentkonkurranse. Skjer dette i skoletida og er det skolen som arrangør? Eller er det bare det at de bruker skolen som lokale?

Det foregår i skoletida, og skolen er med på det etter initiativ fra elevrådet. Det er 2. eller 3. gang det arrangeres i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...