Gå til innhold

Talentkonkurranse på skolen


Gjest Ikke så talentfull, dessverre...

Anbefalte innlegg

Gjest mallet

Og det der har vi jobbet med omtrent daglig siden dag 3 i 1. klasse, men min jente er ikke skapt slik at hun greier å svare sånn. Hun blir sint, og veldig lei seg, og da får de enda mer vann på mølla.

Har du noen gode tips for _hvordan_ man lærer ungene å svare sånn? Altså, helt ned til hva-man-sier-nivå?

Det er en treningssak, både for voksne og barn. Til å begynne med kan det være en hjelp å snakke på forhånd om bestemte situasjoner og hva man kan svare konkret når noen sier sånn og sånn. Da er det lettere å komme på "riktig" svar når situasjonen oppstår. Når man har gjort det noen ganger er det lettere å klare å svare også i situasjoner som man ikke har øvd på på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mallet

Ok,her på skolen er det ikke lov å ta igjen. Da blir man ofte syndebukk selv og blir sendt på gangen.

Når jeg sier "ta igjen", så mener jeg ikke å slenge negative kommentarer tilbake. Det vil bare øke konfliktnivået mellom barna. Hvis noen sier at genseren er stygg, så er det bedre å svare sånne ting som "Det var dumt at du ikke liker genseren min. Men jeg synes den er fin" enn "Men buksen din er dritstygg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Det foregår i skoletida, og skolen er med på det etter initiativ fra elevrådet. Det er 2. eller 3. gang det arrangeres i år.

Kan du snakke med skolen om problemet og høre om de kanskje kan begrense det til de største elevene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke så talentfull, dessverre...

Kan du snakke med skolen om problemet og høre om de kanskje kan begrense det til de største elevene?

Jeg kommer til å ta det opp til høsten, det er dessverre for sent for i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Når de får negative kommentarer fra de større ungene, så vil de ikke ha det særlig bra, nei, ingen av dem takler kritikk. Og tro meg, vi jobber _mye_ med dette hjemme på vårt barn.

Kritikk er ikke bare negativ tilbakemelding, men tilbakemelding i det heletatt. Det man må lære seg er jo hvordan man anvender kritikken, og dette høres da ut som en fin anledning for det? :)

Ettersom dette er i skolens regi ville jeg tro at det vil være noen kloke voksne tilstede som vil vektlegge feks sjarm, mot til å opptre, orginalitet etc i sin tilbakemelding? Og om det ikke er det, så kan jo _dere_ si det, og på den måten balansere andre ungers evt utelukkende negative kritikk? Jeg ville iallefall ikke jobbet for å forhidre at min jr ikke skulle opptre dersom han selv ønsket dette. Hadde jeg sett at han var i ferd med å bli ...eh... "underholdningsbidraget" i en nasjonal talentkonkuranse på TV; ja -men i skolens regi; nei. Det ville jeg sett på som fin trening til å tørre å stå fram som den han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke så talentfull, dessverre...

Det er en treningssak, både for voksne og barn. Til å begynne med kan det være en hjelp å snakke på forhånd om bestemte situasjoner og hva man kan svare konkret når noen sier sånn og sånn. Da er det lettere å komme på "riktig" svar når situasjonen oppstår. Når man har gjort det noen ganger er det lettere å klare å svare også i situasjoner som man ikke har øvd på på forhånd.

Dette snakker vi om ukentlig, og i perioder flere ganger i uka. Og det fungerer ikke særlig godt, hun sier selv at hun ikke greier å huske hva hun skal si når situasjonen er der. Hun blir så sint/lei seg at det nærmest blir svart.

Tips - i konkret fasong - mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke så talentfull, dessverre...

Kritikk er ikke bare negativ tilbakemelding, men tilbakemelding i det heletatt. Det man må lære seg er jo hvordan man anvender kritikken, og dette høres da ut som en fin anledning for det? :)

Ettersom dette er i skolens regi ville jeg tro at det vil være noen kloke voksne tilstede som vil vektlegge feks sjarm, mot til å opptre, orginalitet etc i sin tilbakemelding? Og om det ikke er det, så kan jo _dere_ si det, og på den måten balansere andre ungers evt utelukkende negative kritikk? Jeg ville iallefall ikke jobbet for å forhidre at min jr ikke skulle opptre dersom han selv ønsket dette. Hadde jeg sett at han var i ferd med å bli ...eh... "underholdningsbidraget" i en nasjonal talentkonkuranse på TV; ja -men i skolens regi; nei. Det ville jeg sett på som fin trening til å tørre å stå fram som den han er.

OK, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du meldt på selv om du med 99,9 prosent sikkert visste at barnet ditt ville blitt mobbet etterpå?

Tror ikke noen hadde blitt mobbet pga noe sånt når de bare er 2.klassinger.

Mine har spilt og opptrådt masse, og har bare fått gode tilbakemeldinger uansett hvor vellykket (eller lite vellykket) det har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Dette snakker vi om ukentlig, og i perioder flere ganger i uka. Og det fungerer ikke særlig godt, hun sier selv at hun ikke greier å huske hva hun skal si når situasjonen er der. Hun blir så sint/lei seg at det nærmest blir svart.

Tips - i konkret fasong - mottas med stor takk!

Nei, hvis hun ikke klarer å huske det når situasjonen oppstår er det ikke så lett. Nå vet jeg ikke hva dere pleier å snakke om, men jo mer konkret, jo bedre. Hvis noen sier at genseren/buksen/håret/ryggsekken er stygg, svar "Men jeg synes den er fin". Finn ut hva de pleier å si, og tenk sammen opp helt konkrete svar på helt konkrete utsagn. Ikke for mange om gangen, da blir det for vanskelig å huske til å begynne med.

Det høres trist ut om skolen ikke tar tak i disse tingene. Jeg tror jeg ville presset mye på for å få konkrete tiltak for bedre skolemiljø. Jeg mener det er viktig at barna lærer å svare tilbake, men alt skal jo ikke ligge på skuldrene til disse små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke så talentfull, dessverre...

Tror ikke noen hadde blitt mobbet pga noe sånt når de bare er 2.klassinger.

Mine har spilt og opptrådt masse, og har bare fått gode tilbakemeldinger uansett hvor vellykket (eller lite vellykket) det har vært.

Ok, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke så talentfull, dessverre...

Nei, hvis hun ikke klarer å huske det når situasjonen oppstår er det ikke så lett. Nå vet jeg ikke hva dere pleier å snakke om, men jo mer konkret, jo bedre. Hvis noen sier at genseren/buksen/håret/ryggsekken er stygg, svar "Men jeg synes den er fin". Finn ut hva de pleier å si, og tenk sammen opp helt konkrete svar på helt konkrete utsagn. Ikke for mange om gangen, da blir det for vanskelig å huske til å begynne med.

Det høres trist ut om skolen ikke tar tak i disse tingene. Jeg tror jeg ville presset mye på for å få konkrete tiltak for bedre skolemiljø. Jeg mener det er viktig at barna lærer å svare tilbake, men alt skal jo ikke ligge på skuldrene til disse små.

Det er akkurat konkrete situasjoner vi tar fram, både de som faktisk har vært og slike som kan oppstå. Og vi øver, både med å snakke om det og med å spille skuespill.

Vi presser og presser på for at skolen skal ta tak i skolemiljøet, men de gjemmer seg bak skoleundersøkelser som sier at det er så bra, så bra. Ungene blir avvist av lærerne når de kommer med episoder, selv om de samme lærerne ber oss instendig om å komme til dem om det er noe. Alt som ikke er sylferskt blir avvist som "gammelt", og noe man skal glemme. Og de har jo ikke tid til å ta imot elever når de kommer, ergo blir alt gammelt.

Nei, det er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Når jeg sier "ta igjen", så mener jeg ikke å slenge negative kommentarer tilbake. Det vil bare øke konfliktnivået mellom barna. Hvis noen sier at genseren er stygg, så er det bedre å svare sånne ting som "Det var dumt at du ikke liker genseren min. Men jeg synes den er fin" enn "Men buksen din er dritstygg".

Da blir det vel mer å forsvare seg enn å ta igjen?

Det er jo en god ting det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Og _hvordan_ overtaler man dem til å ikke melde seg på? På en fin måte, altså, jeg vil jo ikke knekke dem!

Ikke lett det der...

Ungene her hadde nok sett det selv, at det ikke var lurt å melde seg på for da vet de at de hadde blitt mobbet.

Veldig trist at det skal være sånn,barn burde lært å akseptere hverandre som man er,og de som ville burde fått deltatt uten problemer. Det skal jo være gøy men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest best wishes

Er det noen mulighet for at de kan slenge seg på som kordamer for noen andre i konkurransen? På den måten vil det kanskje bli lettere ved at publikum ikke bare hører dem, men er opptatt av de andre på scenen også?

Eller er det andre barn i klassen/skolen som også har lyst til ¨å være med på det, så kan de danne et orkester eller noe sånt? Ja de kan bli mobbet, men det er vel vanskeligere å mobbe 10 enn 2.

Du kan kanskje argumentere med at det er fint å være flere første gang man skal opptre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Han som vant i fjor var utrolig flink, og det er høyt nivå på de store elevene. Og de store elevene er flinke til å slenge kommentarer til de små.

Jeg _vet_ jo ikke om de vil bli mobbet, men siden ingen av jentene klarer å respondere pent på negativ kritikk, så har jeg store kvaler med å sende dem ut i konkurransen.

Dersom du tok en liten prat om "Hva sier/gjør/føler du /dere om noen sier at dere synger surt, har en dum sang osv. Og kanskje erter dere etterpå?" Vis gjerne til ulike TV-show der alle får negativ kritikk.

Ikke fokuser på ertingen, men snakk mye om at det kan komme kritikk etterpå. Og at det blir det selv om de er flinke.

Eller varianten :"Dere er flinke å synge, men for å vinne må man være veldig veldig flink og sååå flinke er dere ikke".

Snakke med læreren og be henne si at " dessverre, det er fullt"

Eller du lar de delta og stiller på med alle ressurser i etterkant om nødvendig. Snakk med foreldrene til den andre jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tok en liten prat om "Hva sier/gjør/føler du /dere om noen sier at dere synger surt, har en dum sang osv. Og kanskje erter dere etterpå?" Vis gjerne til ulike TV-show der alle får negativ kritikk.

Ikke fokuser på ertingen, men snakk mye om at det kan komme kritikk etterpå. Og at det blir det selv om de er flinke.

Eller varianten :"Dere er flinke å synge, men for å vinne må man være veldig veldig flink og sååå flinke er dere ikke".

Snakke med læreren og be henne si at " dessverre, det er fullt"

Eller du lar de delta og stiller på med alle ressurser i etterkant om nødvendig. Snakk med foreldrene til den andre jenta.

Heisan, hyggelig å se deg, det var en stund siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...