Gå til innhold

Hjernerystelse hos små barn.

Gjest foreldre10

Anbefalte innlegg

Gjest foreldre10

Hei. Jeg har en sønn som er 12 mnd. gammel. For 1 uke siden satt han i en barnestol med livbelte på seg. På en eller annen måte klarte han å få stolen til å falle sideveis ned i gulvet. Min sønn mistet bevistheten i 2-3 minutter. Oppsøkte legevakt og ble videresendt til overvåkning over natten. Det ble ikke tatt røntgen eller blodprøver osv. Nå, en uke etter fallet, synes min kone og jeg at vår sønn ikke helt er seg selv lik.. Han sover litt mer enn tidligere og blir fortere sliten og utilpass. Han er rett og slett roligere en før. Har du/dere noen råd til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Fall som du beskriver er ikke så sjelden, heldigvis går det stort sett godt.

Når barnet faller slik, blir det skremt, kan miste pusten et øyeblikk, ofte sovner det etter en slik skade, de blir trette etter den emosjonelle utladningen. Etter en skade bør de observeres de mærmeste 6-12 timer ( evt. lenger) pga mistanke om at det kan være en blødning i hodet.

Farene ved fall er direkte skade av hjernesubstansen pga rivninger og blødninger inne i hjernen.

Det kan også være blødninger fra blodkar i hjernehinnene med blodansamling under benhinnen i skallen(subdurale hematomer) eller over hinnene rundt hjernen ( epidurale hematomer) .

Brudd på hodebena forekommer også, oftest bare som en liten sprekk (fissur)

Blødninger i skallen kan gi trykk stigning inne i hodet, gi irritabilitet,brekninger, kramper, økning i hodeomkresten og økt spenning i fontanellen ( det myke partiet oppe på hodet) og nevrologiske symtptomer som fjernhet.

Dersom observasjonen gir mistanke om skade og nevrologiske symtptomer, skal barnet undersøkes med CT

rtg.eller ultralyd sammen ned nevrologisk undersøkelse.

Dersom dere føler at barnet ikke er " den samme" er det riktig at barnet undersøkes av lege igjen, evt, med supplerende undersøkelse som ultralyd og CT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...