jh72 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hei. Jeg har 2 barn som bor i huset mitt. Jeg og kona er ikke helt enig om regler i hjemmet. Det som jeg mener er viktig i hjemmet er hygene. Særlig håndhygene. Barna må nesten daglig bes om å vaske hendene før måltider. Dette gjelder også før matlaging hvis de skal være med på dette. Dette syntes kona er ok, men etter måltider sier hun det ikke er nødvendig. Idag hadde vi pannekaker. Barna smører på syltetøy, ruller pannekake på pannekake sammen før de spises. Etter måltidet vasker de ikke hendene. Jeg nevner dette til kona, og hun blir sur på meg å mener jeg er hysterisk for bakterier. Jeg mener det er rett og rimelig å være renslig..... normalt og vaske hender før og etter mat...hvis man har tatt på maten..... Noen komentarer??? Er jeg urimelig???? Også ett annet spørsmål. Hva er normale leggetider for 9 åring og 13 åring???? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Er man klissete på hendene etter å ha spist (noe man jo gjerne er etter å ha spist pannekaker med hendene!) så vasker man seg selvfølgelig - verre er det ikke. Mine er 8,5 og 10,5 år nå og går på badet 20:15 når det er skole dagen etter, kl. 21 slokker de lyset. I ferien sklir det totalt ut da. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Å vaske hendene før maten er renslig og en god ting å lære seg. Derimot syns jeg ikke det er like nødvendig med vask etter maten. Om hendene er klissete og har matrester mellom fingrene er det et åpenbart behov og behøver vel ikke diskuteres. Men å vaske hendene etter mat bare fordi man har tatt i matvarer er etter mitt skjønn ikke nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Min 12, nesten 13-åring legger seg når hun selv vil. Det vil i praksis si at hun går på badet rundt klokka ti og sover oftest før halv elleve. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyer Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg er nok litt enig med kona...å vaske hendene etter mat er ikke nødvendig (Man er ikke nødvendigvis skitten, selv om man har tatt på maten). Syns vi vasker hendene mer enn nok i løpet av en dag jeg... Da min sønn var 13 tror jeg faktisk han bestemte selv når han skulle legge seg, etter som jeg husker. Men det kommer jo an på barnet da...noen barn er kanskje mer natteranglertypen, og trenger klare grenser på det....:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hender vaskes alltid før mat - enten det er tilberedelse eller spising, enten man bruker hendene eller kun kniv og gaffel. Håndvask etter mat er vi ikke så opptatt av - med mindre vi spiser nettopp pannekaker. Jeg vil ikke ha fettete hender i møblene, så da må de vaske seg. Som regel ber jeg dem tørke hender og munnen med en serviett når de er ferdige. Men så er mine en god del yngre enn dine da. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det er en god regel å vaske hender før man lager eller spiser mat. Men håndvask etter maten praktiseres bare hvis ungene blir klissete på hendene, ellers ikke. Ser ikke helt hvorfor, det er jo ikke akkurat sånn at de blir smittsomme av å holde i ei brødskive, for å si det sånn. Min (snart) niåring er i seng til kl 21 på hverdager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hvorfor nevnte du det til kona? Kunne du ikke selv bedt ungene om å vaske hendene? Det er godt mulig jeg tar helt feil, men jeg får litt inntrykk av at du overlater til kona å "mase" på ungene om slike ting? Da forstår jeg at hun blir lei, at hun velger hvilke "kamper" hun skal ta. Hos oss har vi ingen regel om at ungene MÅ vaske hendene _etter_ måltider, men spiser de pannekaker blir det både munn- og håndvask etterpå Vi ser altså an om de er klissete på hendene, har matrester på seg etc. Niåringen min legger seg klokka 20.00 (står opp 06.30-07.00). Jeg vil tro vanlig leggetid for en på 13 år er rundt klokka 22-22.30. Datteren min på snart tolv, legger seg 21.30 og leser fram til 22.00. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hvis man ikke er veldig klissete etter middagen syns jeg det høres hysterisk ut å måtte vaske hendene da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 7 og 10 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Mine vasker som regel hendene før de spiser, den minste (7) vasker etter maten, 10-åringen kun hvis hun er skitten/klissete. 7-åringen legger seg rundt 20.30 på hverdager, 10-åringen en time seinere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg er enig med de andre her. Å skulle vaske hendene bare fordi man har tatt på mat (men ikke er klissete) er helt unødvendig. Jeg støtter også kommentaren til Togli om at det er pussig at du kommenterte manglende håndvask overfor kona di, det burde du tatt direkte med barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg ser ingen grunn til å vaske hendene etter måltidet, så lenge man ikke er klissete eller tydelig skitten. Min 9-åring legger seg kl. 20.30 på kvelder før skoledager. Hun får lese på senga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 I heimen våres vasker vi hender nåe vi kommer inn, før matlaging og måltider og etter dobesøk. Ikke ikke maten hvis vi ikke er klissete eller har sølt. Poden er bare 4 år, så han vasker stort sett hender etter middag, for da har han klit seg til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Er enig med det de fleste skriver her, at det er viktig å vaske seg FØR man tar i mat eller spiser. Men ETTERPÅ er det litt avhengig av behov, og ikke av prinsipp. Mine barn er nå 12 og 13. De legger seg omtrent samtidig med oss, engang mellom kl 22 og 23. Ofte går de på rommene sine litt tidligere. Men har ofte på TV eller PC en stund før de sovner. De siste 2-3 årene har det blitt stadig vanskeligere å få dem i seng såpass tidlig at det blir litt "voksentid" igjen av kvelden, og nå har vi vel nærmest resignert på det området... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Vaske seg når man har fettete og klisne fingre er en selvfølge! det dreier seg ikke bare om basiller, men om fettflekker og klin! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.