Gå til innhold

Barn med asberger i klassen

Gjest snoopye

Anbefalte innlegg

Gjest snoopye

Er det vanlig at asberger barn er veldig utagerende og tildels voldelig?

I klssen til sønnen vår er det et barn med diagnosen, og det skaper masse urolighet. Barnet sparker, slår, går løs på alle og enhver. Null impulskontroll. Det må ofte bæres ut av klasserommet når de har undervisning for at de andre får lære noe.

Det er nesten 30 elever i klassen og to kontaktlærere, de har også assistent noen timer i uka. Disse assistenttimene blir færre til høsten da de begynner i 2. klasse.

Pga omstendighetene i klassen har de søkt om mer assistanse, men fått avslag. Virker ikke som om de høyere opp skjønner problemene til lærerene.

Er bekymret for hvordan det vil påvirke ungene, både ungen med diagnosen og de andre.

Den ungen hadde trengt å ha øyne på seg hele tiden, for å hjelpe det i samspillet med de andre ungene. Foreløpig vil de andre ungene være sammen med h*n, men hva skjer når de har blitt denget mange nok ganger? Da vil jo barnet stå venneløs tilbake!!

Håper bare at dette ordner seg på sikt, at ting roer seg litt. Synes synd på lærerene som ønsker det beste for alle, og jeg synes synd på de elevene i klassen som hadde treng litt ekstra, men som ikke får det pga knappe ressurser.

Norge er da et rikt nok land til å ta vare på de som skal føre slekta videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prøv dere!!

Jeg trodde at alle med diagnoser som ikke fungerer bra nok eller som i ditt tilfelle kan være voldelige skulle hatt assistent?

Ofte på skolene så får de beskjed om å spare penger , men her synes jeg det er grunn nok til at alle foreldre i klassen tar et skippertak og først snakker med barnets foreldre som sikkert er glad for hjelp og siden går videre til lærere og rektor og krever!

Gå gjerne til avisen hvis dette ikke fører frem! Det virkemiddelet virker sterkest og komunen pleier da å hoste opp noen ekstra penger til skolen som må bruke dem på assistent hele uka gjennom!

Stå på kravene og vis til at dette er svært ødeleggende. Obs!! husk å innvolvere foreldrene til barnet!! IKke glem dette. Men alle normale foreldre vil bli slitne av diagnose barn og være glad for at noen står på for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimosan

Jeg trodde at alle med diagnoser som ikke fungerer bra nok eller som i ditt tilfelle kan være voldelige skulle hatt assistent?

Ofte på skolene så får de beskjed om å spare penger , men her synes jeg det er grunn nok til at alle foreldre i klassen tar et skippertak og først snakker med barnets foreldre som sikkert er glad for hjelp og siden går videre til lærere og rektor og krever!

Gå gjerne til avisen hvis dette ikke fører frem! Det virkemiddelet virker sterkest og komunen pleier da å hoste opp noen ekstra penger til skolen som må bruke dem på assistent hele uka gjennom!

Stå på kravene og vis til at dette er svært ødeleggende. Obs!! husk å innvolvere foreldrene til barnet!! IKke glem dette. Men alle normale foreldre vil bli slitne av diagnose barn og være glad for at noen står på for dem.

"Gå gjerne til avisen hvis dette ikke fører frem! Det virkemiddelet virker sterkest og komunen pleier da å hoste opp noen ekstra penger til skolen som må bruke dem på assistent hele uka gjennom!"

Hvordan gå til avisen da? Snakke om ting på generelt grunnlag? Klassen vår trenger flere ressurser?

Eller henge ut privatlivet til et barn i avisa?

Man kan ikke bruke avisa som et organ til å få i gjennom alle ting. Hvis foreldrene selv gjør det er det en ting, men ikke andre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan dere som foreldregruppe klage på til rektor.

Barn skal ikke være redd for å gå på skolen, og hvis de har en voldelig elev i klassen uten ekstraressurser sier det seg selv at barn blir redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme problem her

''Barnet sparker, slår, går løs på alle og enhver. Null impulskontroll. Det må ofte bæres ut av klasserommet når de har undervisning for at de andre får lære noe.''

Slik skal det ikke være. Jeg blir dritsur av at ett barns tilstedeværelse forsurer hverdagen for resten av klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang er det grunn til å spørre hva dette barnet har å gjøre i en vanlig klasse. Skal 30 barn får sin utdannelse ødelagt fordi en hjerneskadet unge som likevel blir uføretrygdet, skal bil "integrert" i vår "enhetsskole".

Gjenreis spesialskolene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok en gang er det grunn til å spørre hva dette barnet har å gjøre i en vanlig klasse. Skal 30 barn får sin utdannelse ødelagt fordi en hjerneskadet unge som likevel blir uføretrygdet, skal bil "integrert" i vår "enhetsskole".

Gjenreis spesialskolene!

''hjerneskadet unge som likevel blir uføretrygdet''

For en holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenreis spesialskolene!

En med aspergers syndrom har vel ikke hjerneskade, det er en medfødt diagnose innen autismespekteret. Det er heller ingen automatikk i at en med asperger blir uføretrygdet. Mange har høy intelligens og klarer seg bra i yrkeslivet, dvs. hvis de får en sjanse når de er barn. Men de har problemer med sosialt samspill og trenger ekstra oppfølging.

Dette er da ikke barnets feil, det er skolen som ikke følger godt nok opp. Jeg blir så sint når jeg leser sånne innlegg som ditt, man kan da ikke stemple en 8-åring som en "lost case"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En med aspergers syndrom har vel ikke hjerneskade, det er en medfødt diagnose innen autismespekteret. Det er heller ingen automatikk i at en med asperger blir uføretrygdet. Mange har høy intelligens og klarer seg bra i yrkeslivet, dvs. hvis de får en sjanse når de er barn. Men de har problemer med sosialt samspill og trenger ekstra oppfølging.

Dette er da ikke barnets feil, det er skolen som ikke følger godt nok opp. Jeg blir så sint når jeg leser sånne innlegg som ditt, man kan da ikke stemple en 8-åring som en "lost case"!

Tror nok ikke skolen kan lastes, de jobber med saken og har gjort det lenge. Er ikke der det stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Er rimelig sikker på at det barnet har RETT på egen assistent,så da må folkene høyere opp gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at det barnet har RETT på egen assistent,så da må folkene høyere opp gjøre noe med det.

Det er vel det jeg mener også. Både det barnets og de andre elevenes skolegang blir dårlig og mangelfull på denne måten her iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Det er vel det jeg mener også. Både det barnets og de andre elevenes skolegang blir dårlig og mangelfull på denne måten her iallefall.

Ja det er sikkert og visst!

Synes det hele høres rart ut,spesiellt det at det blir enda mindre hjelp fra høsten av. Virker ikke helt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenreis spesialskolene!

Du bidrar ikke særlig konstruktivt med et dårlig og lite reflektert argument som at aspergere er hjerneskadde individer som vil ende opp som uføretrygdet uansett. Vi har riktignok en annen hjernestruktur enn deg, men vi er absolutt ikke dumme og mange av oss blir ikke uføretrygdet.

Hilsen universitetsstudent med Asperger syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villniss

Du bidrar ikke særlig konstruktivt med et dårlig og lite reflektert argument som at aspergere er hjerneskadde individer som vil ende opp som uføretrygdet uansett. Vi har riktignok en annen hjernestruktur enn deg, men vi er absolutt ikke dumme og mange av oss blir ikke uføretrygdet.

Bra sagt, Sander16! :-) Jeg har selv et barn med Asperger syndrom på 10 år, og hun er slettes ikke dum! Snarere tvert imot! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Gjenreis spesialskolene!

Jeg synes man skal holde seg for god til å svare når man faktisk ikke har peiling på hva man snakker om ;)

Det er svært mange mennesker med asberger som klarer seg utmerket i "vanlig" skole. På mange områder kan nok disse menneskene være mer intelligente enn gjennomsnittet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

''Barnet sparker, slår, går løs på alle og enhver. Null impulskontroll. Det må ofte bæres ut av klasserommet når de har undervisning for at de andre får lære noe.''

Slik skal det ikke være. Jeg blir dritsur av at ett barns tilstedeværelse forsurer hverdagen for resten av klassen.

Det er jeg helt enig i. Barn med Asperger er så forskjellige. Har ikke hørt om noen som har så store adferdsproblemer. Dette barnet her må følges opp bedre. Veldig synd at mange kommuner heller kutter enn øker ressursene i skolen.

Men: Ikke alle passer inn i en vanlig skole. I hvert enkelt tilfelle med disgnosebarn burde det gjøres en god vurdering på nettopp det. Hvis man kommer fram til at barnet skal gå i vanlig skole, så må man jammen meg se til at det får riktig oppfølging! Lærerne gjør ofte så godt de kan, men de klarer ikke alltid å rå med situasjonen. Da må det selvsagt rustes opp på ulike plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sikkert ikke sagt om aspergere generelt, men om denne konkrete eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at foreldre-kontakten i klassen skal ta en prat med barnets foreldre.

Hvis de er enige i at barnet får for lite hjelp i skolen, og synes det er greit, ville jeg sørget for en felles klage fra alle de andre foreldrene i klassen til rektor.

Dere bør ikke klage uten å ha tatt kontakt med foreldrene til dette barnet. De trenger nok å føle at dere ønsker dem vel, og at dere vil hjelpe dem til å få en lettere hverdag på skolen. Det er ikke lett å være foreldre til et krevende barn. De møter motgang overalt i hjelpesystemet. Dere bør derfor ikke møte dem med kritikk, men med ønske om å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som en god situasjon, verken for barnet med asperger eller for klassekompisene.

Barn med asperger er like forskjellige som andre barn, men har det til felles at de har sosiale vansker og svært ofte trenger god struktur og forutsigbarhet i tilværelsen sin. Dersom lærerne/assistenene kan om asperger og forstår diagnosen, så hjelper det MYE - for da kan de tilrettelegge på en skikkelig måte. Mange barn med asperger fungerer utmerket i klassesituasjonen.

At et barn (med eller uten diagnose) ødelegger for resten av ungene i klassen, er ikke bra. Da bør skolen få beskjed, man bør søke løsninger som er til det beste for både det aktuelle barnet og klassekameratene. I dette tilfellet tror jeg det ville vært lurt å få BUP og PPT inn i klassen for å observere situasjonene som trigger bråket. Kanskje er det ikke så mange grep som må gjøres, før situasjonen blir bedre for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prøv dere!

"Gå gjerne til avisen hvis dette ikke fører frem! Det virkemiddelet virker sterkest og komunen pleier da å hoste opp noen ekstra penger til skolen som må bruke dem på assistent hele uka gjennom!"

Hvordan gå til avisen da? Snakke om ting på generelt grunnlag? Klassen vår trenger flere ressurser?

Eller henge ut privatlivet til et barn i avisa?

Man kan ikke bruke avisa som et organ til å få i gjennom alle ting. Hvis foreldrene selv gjør det er det en ting, men ikke andre foreldre.

Jeg bor i en mindre by og det som ofte skjer er at lokalavisa setter fokus på et problem og det blir fulgt opp av komunen! Så hos oss er det meget effektivt med avisoppslag. For hvis man har rettigheter så er det jo komunen som skal finne frem pengene til assistent. Skolene gjør så godt de kan , men får beskjed om å ligge lavt i terrenget fra høyeste hold! (komunen).

Men jeg presiserer at jeg vet ikke hvordan man skal skrive en artikkel som denne, men vil jo tro at en dreven journalist ville ha ledet ann vinklingen. Obs obs man gjør selvsagt ikke dette hvis barnets foreldre er imot det!! Men hadde jeg vært i en slik situasjon med et barn som ikke har en grei hverdag uten ekstra hjelp så ville jeg som mor vært sjeleglad for at noen andre kjempet kampen sammen med meg!! Uten at man føler at ens barn med diagnose blir sett ned på, men utifra et synspunkt at man skal gjøre hverdagen lettere for alle barna på klassetrinnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...