Gjest noen vært i liknende situasjon? Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Vi har ei jente på snart 4 år som de siste månedene har begynt å tisse (daglig) og bæsje (flere ganger i uken, men ikke hver dag) på seg . Hun var helt tørr, dag og natt, i et halvt år før dette begynte. Vi har en travel hverdag preget av endel stress, men vi har det bra sammen. Jeg vet at når barn bæsjer på seg med "vilje" (det virker nesten sånn til tider -andre ganger tar hun seg bare ikke tid til å gå på do) så kan det skyldes stress/psykiske plager. Hun er ei glad og fornøyd jente og forteller som regel hvis det er noe som plager henne el.l. Hva tenker dere om dette? noen som kan gi meg noen råd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hypathia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Tips: Det beste er om du finner ut tidspunkt på dagen det skjer, eller i hvilken situasjoner, og så setter henne på do. Hvis det ikke lar seg gjøre sett henne der med jevne mellomrom i løpet av dagen. Ha en pose med småpremier hun kan få nå hun bæsjer i do eller på potte. Det kan være en sjokoladebit eller lignende. Skryt veldig nå det lykkes, og lag minst mulig styr når bæsjen havner i buksa. Du må være tålmodig og ha tro på at det virker. Potte kan fungere bedre enn do i en slik situasjon. Jeg vet at mange barn kan bli engstelig av doen. En liten rumpe på et digert do kan være en utrygg sitteplass. En doring er et annet alternativ. Det kan jo kanskje være lurt å tenke på det med stress. Er det noen stressfaktorer dere kan fjerne fra hverdagen? Husk at det også er vanlig med små tilbakefall. Det er tross alt ikke alle 4 åringer som har sluttet med bleie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen som har opplevd dette? Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Tips: Det beste er om du finner ut tidspunkt på dagen det skjer, eller i hvilken situasjoner, og så setter henne på do. Hvis det ikke lar seg gjøre sett henne der med jevne mellomrom i løpet av dagen. Ha en pose med småpremier hun kan få nå hun bæsjer i do eller på potte. Det kan være en sjokoladebit eller lignende. Skryt veldig nå det lykkes, og lag minst mulig styr når bæsjen havner i buksa. Du må være tålmodig og ha tro på at det virker. Potte kan fungere bedre enn do i en slik situasjon. Jeg vet at mange barn kan bli engstelig av doen. En liten rumpe på et digert do kan være en utrygg sitteplass. En doring er et annet alternativ. Det kan jo kanskje være lurt å tenke på det med stress. Er det noen stressfaktorer dere kan fjerne fra hverdagen? Husk at det også er vanlig med små tilbakefall. Det er tross alt ikke alle 4 åringer som har sluttet med bleie. Takk for tips. I og med at hun var helt tørr og gikk på do i over et halvt år før dette inntraff regner jeg med at hun ikke har angst for selve doen, men skal prøve dette med småpremier.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*drømmende* Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Vi hadde samme problem med frøkna her for noen år tilbake. Etter mye om og men ble hun henvist til sykehuset for å finne ut av det, og det viste seg at hun var delvis forstoppet. Hun kviet seg til å gå på do, fordi det gjorde vondt (rifter i endetarmen) men i og med hun bare var delvis forstoppet så sivet det ut avføring enten hun ville eller ikke. Hun fikk to uker på sykehus med tømming og do-trening, og da ble hun helt fin. Ikke hatt et eneste uhell siden. Så om jeg var deg ville jeg tatt en tur til legen for å forhøre meg om hva du kan gjøre. Det trenger selvfølgelig ikke være det samme, men legen har gjerne noen gode råd uansett hva det er;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Minstemannen vår hadde en slik periode etter at han begynte på storavdeling i barnehagen. Han sluttet med bleier da han var 2,5 år gammel, og så når han var 3 så satte det i gang. Han bæsjet på seg nesten hver dag i barnehagen, og av og til hjemme i helgene. Vi snakket mye om det, og han skjønte at det ikke var så lurt... Vi begynte med klistremerkebelønning samt at vi var mer oppmerksomme på å sette ham på do til faste tider - slik vi gjorde når han sluttet med bleiene. Etter noen uker så gikk det hele seg til. For oss tror jeg rett og slett at overgangen fra en rolig småbarnsavdeling til en rimelig hektisk storbarnsavdeling var litt tøff. Kanskje var det hans måte å få mer oppmerksomhet på? Uansett så gikk det hele over, og han er nå helt tørr igjen Jeg synes hypathia hadde mange gode råd. I tillegg til å snakke med henne ville jeg ha tatt over kontrollen slik at dere bestemmer når hun skal på do. I tillegg får hun selvsagt gå på do når hun kjenner trangen selv. Belønning er lurt, samt lite oppmerksomhet når det går galt. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Forstår godt at dette er problematisk. Personlig er jeg ikke tilhenger av belønningssystemer,,som dere har fått råd om, særlig ikke hvis det er slik at atferden faktisk er uttrykk for et problem eller en utfordring i livet, men det kan selvfølgelig være en god løsning for noen likevel Likevel, hvis det er slik at hverdagen for dere voksne er preget av stress er det kanskje verdt å ta en nærmere titt på dagene og vurdere om tempoet kan senkes her og der, iallefall for en periode slik at hun finner tilbake til de gode vanene? Min nesten 4-åring ville definitivt ikke akseptere å "bli satt" på do, og det er greit nok, synes jeg - alt i alt er jeg veldig takknemlig for hennes gode instinkter når det gjelder egne behov, selv om jeg ikke alltid og med en gang forstår hva det er hun har behov for... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.