janeymor Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Så har poden meldt seg inn i korpset, og mor er minst like ivrig som han selv. Han kunne velge mellom å spille trommer eller klarinett, og så valgte han klarinett. Jeg håpet han skulle velge trommer ettersom han viser rytmesans (jeg har jobbet med barn og musikk en stund), men han sto hardnakket på sitt... Og det er jo han som må velge! Han starter opp til uka. Hva kan vi vente oss? Går det fort frem? Vanskelig instrument? Jeg vet det er veldig individuelt hvordan undervisningen blir lagt opp, men det hadde vært morsomt å høre fra andre som har barn i korpset. Kanskje de spiller klarinett eller tromme? Poden tenkte at det måtte være kjedelig å øve på trommespilling fordi det ikke er noen melodi..... Det har han jo rett i Takknemmelig for svar.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Så moro! Jenta mi skal også begynne i korps - men de får ikke tildelt instrument før i slutten av juni. Var på infomøte i går, og det høres ut som om de har et knallbra opplegg (har også hørt det fra foreldre som har litt erfaring med dette). Jeg har 0 erfaring med korps, men synes dette virker knallgøy for jenta mi. Hun har lyst å spille enten klarinett eller saksofon, men vet ikke om hun får en av dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hvis finmotorikken er ok så tar det ikke lang til før man kan spille meloder på klarinett. utfordringen er å tette hullene med fingrene, og flytte fingrene i rett rekkefølge! De som har ok finmotorikk får omfang på rundt en kvint rimelig kjapt (altså C-G på instrumentet) og omfang på en og en halv oktav i løpet av det først spilleåret ihvertfall. I begynnelsen er det lurt å øve lange toner for å bygge opp musklene rundt munnen. Læreren viser ham riktig munnstilling tenker jeg. Det er sikkert lurt at en voksen er med inn og tar litt notater de første spilletimene, og hjelper ham med å huske hvordan han skal øve. Det er viktig at han øver hjemme for å få god progresjon, og være litt grundig i begynnelsen for å få et godt grunnlag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeymor Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Hvis finmotorikken er ok så tar det ikke lang til før man kan spille meloder på klarinett. utfordringen er å tette hullene med fingrene, og flytte fingrene i rett rekkefølge! De som har ok finmotorikk får omfang på rundt en kvint rimelig kjapt (altså C-G på instrumentet) og omfang på en og en halv oktav i løpet av det først spilleåret ihvertfall. I begynnelsen er det lurt å øve lange toner for å bygge opp musklene rundt munnen. Læreren viser ham riktig munnstilling tenker jeg. Det er sikkert lurt at en voksen er med inn og tar litt notater de første spilletimene, og hjelper ham med å huske hvordan han skal øve. Det er viktig at han øver hjemme for å få god progresjon, og være litt grundig i begynnelsen for å få et godt grunnlag. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Klarinetten kan være tung for en liten tass, og høyre tommel som holder instrumentet, kan bli litt øm. Videre er det litt tungt å spille, man blir sliten i munnen, og det krever teknikk å få fin lyd - ikke bare skriking ;-) Men så moro at han vil spille, jeg holdt på i 13 år, og ville aldri vært det foruten! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Datteren min spiller trommer i korpset på 3.året. Hun går over i hovedkorpset nå. Hun begynner å bli ganske flink, til tross for at hun nesten ikke øver....Det er hyggelig med korps, veldig sosialt og lærerikt. Mye arbeid for foreldre enkelte helger i året (loppemarked + 17.mai), men det er det i andre aktiviterer også. Sosialt for de voksne også. Korpset vårt skal snart på korpstur, og det er belønningen for alt strevet ;-) Lykke til med korpsgutten! Veldig fint at du lar han velge instrument selv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klarinettist gjennom 20 år Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Klarinetten kan være tung for en liten tass, og høyre tommel som holder instrumentet, kan bli litt øm. Videre er det litt tungt å spille, man blir sliten i munnen, og det krever teknikk å få fin lyd - ikke bare skriking ;-) Men så moro at han vil spille, jeg holdt på i 13 år, og ville aldri vært det foruten! ;-) Og hvis nå klarinetten skulle bli for tung, så kjøper du ganske enkelt sånn strikk som man bruker på parkdresser. En passe bit rundt halsen vil støtte opp godt, og han kan putte "holderen" for tommelfingeren inn i hullet på strikken. Jeg pleide å bruke 2 sikkerhetsnåler til å feste strikken sammen med, både fordi det var så vondt med knuter som kom i veien, og fordi jeg måtte stramme til etter at tiden gikk og strikken mistet litt av piffen. Pass på at strikken er stram nok sånn at den gir ordentlig støtte. En hjelpesnor rundt halsen som ikke er tøyelig er ikke å anbefale på klarinett. Forøvrig er korps en suveren hobby som jeg har hatt enorm glede av, og som har skaffet meg et stort sosialt nettverk flere steder i landet. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeymor Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Og hvis nå klarinetten skulle bli for tung, så kjøper du ganske enkelt sånn strikk som man bruker på parkdresser. En passe bit rundt halsen vil støtte opp godt, og han kan putte "holderen" for tommelfingeren inn i hullet på strikken. Jeg pleide å bruke 2 sikkerhetsnåler til å feste strikken sammen med, både fordi det var så vondt med knuter som kom i veien, og fordi jeg måtte stramme til etter at tiden gikk og strikken mistet litt av piffen. Pass på at strikken er stram nok sånn at den gir ordentlig støtte. En hjelpesnor rundt halsen som ikke er tøyelig er ikke å anbefale på klarinett. Forøvrig er korps en suveren hobby som jeg har hatt enorm glede av, og som har skaffet meg et stort sosialt nettverk flere steder i landet. Lykke til! Takk for svar. Artig å høre fra en som har holdt på så lenge 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Selv spilte jeg klarinett i skolekorps i 10 år, og det er 10 år jeg tenker tilbake på med glede i dag. Utfordringen er som en annen sier her å få dekker hullene ordentlig med små tynne fingre, og at det kan bli litt tungt å bære til tider. Men klarinett er ett flott instrument, og så er det viktig å øve. Men det er greit å ikke overdrive. Til å begynne med holder det med 10-15 min. annenhver dag og så øke forsiktig over tid. De siste årene jeg spilte øvde jeg en halv time (nesten) hver dag, og ble ganske flink. ( uff, dette høres ut som veldig selvskryt!!) Har i mange år tenkt å ta det opp igjen, men det er det med tiden....... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Å så gøy Jeg spiller klarinett og det har jeg gjort i snart 30 år. Det er et flott instrument Det at instrumentet kan være tungt avlastes enkelt med en snor/strikk rundt halsen (som ble forklart i et annet innlegg), men når sant skal sies så er ikke klarinett det tyngste instrument å bære på akkurat, og vi klarinettister er heldige som har mulighet til å ha snoren. Jeg regner med han skal gå til instruktør som vil veilede han med øvingen - regulere hvor mye osv. De aller fleste får en "down" etter en tid, føler at ting stopper opp og at de ikke blir flinke fort nok, men når de kommer over den kneiken blir det masse moro! Jeg har bestandig hatt klarinetten lett tilgjengelig ved min side, og jeg takker mine foreldre for at de så på instrumentene våre hjemme som møbler og ikke som noe som måtte stues vekk. Det gjorde at jeg tok meg en ti-minutter på klarinetten med jevne mellomrom, hver eneste dag. Samme gjør jeg nå, nå har jeg den i stua og øver når jeg har lyst Lykke til til gutten din! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.