Gjest Alkamira Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg leser i avisene at målet er at hver enkelt skole skal ha nok ressurser til å gi tilpasset opplæring til alle barn i klassen, også de med diagnoser som down syndrom og autisme. Men har alle dem godt av å gå på vanlig skole? Jeg tenker at de kan bli veldig ensomme av å gå sammen med elever som er faglig og mentalt mye eldre enn dem. Hva får de igjen av å gå på vanlig skole? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Er internatskoler for barn på 6 år et bedre alternativ? Det ideelle er selvfølgelig at foreldrene til det enkelte barn kan velge skole ut i fra hva de mener er best for deres barn. Dette er kanskje mulig i større byer, men på mindre steder vil det ikke være elevgrunnlag nok for særskoler for alle typer problemstillinger. Det er f.eks. ikke gitt at det er noe bedre for en blind 8 åring å tilbringe hverdagen med barn med adhd enn det vil være å gå i en normal klasse med jevnaldrende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Tror det kan gå bra opp til en viss alder, kanskje hele barneskolen. Men på høyere trinn kan de fort bli veldig ensomme og utenfor. Tror også at alle trenger et fellesskap hvor man kan føle seg likestilt. Det er ikke godt å alltid føle at en kommer til kort, eller at ingen forstår en. Men tror det kan være sundt for "vanlige" elever å lære seg at vi er ulike, og at man skal ta hensyn til andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Vi som er døve er svært opptatt av å få beholde døveskolene. Det er døveskolen som er "normalskolen" for oss. Her følger man samme undervisning som i den vanlige offentlige skolen, men språket er annerledes. Selv ønsker jeg spesialskolene velkommen tilbake, men jeg synes det skal være valgfritt om man vil gå på spesialskole eller i "vanlig" skole. Det er ikke bare, bare å flytte hjemmefra når man begynner på skolen heller.. Hver enkelt situasjon bør vurderes for seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Vi som er døve er svært opptatt av å få beholde døveskolene. Det er døveskolen som er "normalskolen" for oss. Her følger man samme undervisning som i den vanlige offentlige skolen, men språket er annerledes. Selv ønsker jeg spesialskolene velkommen tilbake, men jeg synes det skal være valgfritt om man vil gå på spesialskole eller i "vanlig" skole. Det er ikke bare, bare å flytte hjemmefra når man begynner på skolen heller.. Hver enkelt situasjon bør vurderes for seg. Er det ikke like før et eller annet utvalg skal uttale seg om dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Er det ikke like før et eller annet utvalg skal uttale seg om dette? Det er jeg ikke sikker på? Tror ikke jeg har hørt om det i så fall.... Det eneste vi som er døve venter på nå, er at Stortingsmelding 35 blir godkjent. I så fall blir norsk tegnspråk et av de offisielle språkene i Norge 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det er jeg ikke sikker på? Tror ikke jeg har hørt om det i så fall.... Det eneste vi som er døve venter på nå, er at Stortingsmelding 35 blir godkjent. I så fall blir norsk tegnspråk et av de offisielle språkene i Norge Vil det i så fall si at hørende ungene kan velge tegnspråk isteden for nynorsk som sidemål på skolen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Vil det i så fall si at hørende ungene kan velge tegnspråk isteden for nynorsk som sidemål på skolen? Eller tegnspråk istedetfor bokmål Det er snakk om at det kan skje, ja, men jeg tviler litt på at det blir en realitet. Man kan vel heller ikke velge samisk framfor sidemål i skolen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Vil det i så fall si at hørende ungene kan velge tegnspråk isteden for nynorsk som sidemål på skolen? ...at på den skolen jeg jobber er det en gruppe hørende elever som har valgt norsk tegnspråk framfor fordypning i norsk eller engelsk. Det er så utrolig artig å se hvor de gleder seg til den ene tegnspråktimen i uka - og å se hvor flinke de har blitt ) Mitt inntrykk er at mange elever kjeder seg i fordypningstimene, men i tegnspråkfaget virker det ikke som noen kjeder seg. Faget blir vel på en måte litt "praktisk" rettet, i og med at elevene selv må øve på å kommunisere og kanskje ta ibruk improvisasjon, mimikk osv for å kunne gjøre seg forstått. Dette er moro for de fleste 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nmwtfia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Vil det i så fall si at hørende ungene kan velge tegnspråk isteden for nynorsk som sidemål på skolen? det ville iallefall jeg valgt! tegnspråk fremfor nynorsk når som helst:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 det ville iallefall jeg valgt! tegnspråk fremfor nynorsk når som helst:) Her er nynorsk hovedmål, så det er helt sikkert mange som hadde valgt tegnspråk istedetfor bokmål 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nmwtfia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Her er nynorsk hovedmål, så det er helt sikkert mange som hadde valgt tegnspråk istedetfor bokmål ok. selv synes jeg iallefall det ville vært godt å velge vekk en av delene,og få læring om tegnspråk:) i tillegg til hovedmål:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Eller tegnspråk istedetfor bokmål Det er snakk om at det kan skje, ja, men jeg tviler litt på at det blir en realitet. Man kan vel heller ikke velge samisk framfor sidemål i skolen? Jo, det kan man. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 det ville iallefall jeg valgt! tegnspråk fremfor nynorsk når som helst:) Jeg og ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Her er nynorsk hovedmål, så det er helt sikkert mange som hadde valgt tegnspråk istedetfor bokmål Vi satt nettopp på jobb og diskuterte at tegnspråk burde sidestilles med sidemål, og så kunne man velge å lære enten sidemål (nynorsk eller bokmål) eller tegnspråk. Vi har nemlig fått en dame inn på sykehjemmet som er dement, praktisk talt døv og med dårlig syn. Uhyre vanskelig å kommunisere med henne, og hun blir utrygg og redd. Tenk om vi alle hadde kunnet litt enkelt tegnspråk!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 ok. selv synes jeg iallefall det ville vært godt å velge vekk en av delene,og få læring om tegnspråk:) i tillegg til hovedmål:) Jeg mener det er viktig at alle elever får _kjennskap_ til sidemålet, men at man slipper tentamen/eksamen i dette faget. Istedet kan man f.eks. velge mellom norsk sidemål, norsk tegnspråk og samisk som tilleggsfag til hovedmålet. Problemet er nok at ikke alle skoler vil kunne klare å fikse et slikt tilbud. Det er mangel på lærere som kan tegnspråk og sikkert også samisk. Men tanken er god:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Vi satt nettopp på jobb og diskuterte at tegnspråk burde sidestilles med sidemål, og så kunne man velge å lære enten sidemål (nynorsk eller bokmål) eller tegnspråk. Vi har nemlig fått en dame inn på sykehjemmet som er dement, praktisk talt døv og med dårlig syn. Uhyre vanskelig å kommunisere med henne, og hun blir utrygg og redd. Tenk om vi alle hadde kunnet litt enkelt tegnspråk!!! Helt enig med deg! Du aner ikke hvor mange ensomme, eldre døve som finnes rundt om i Norges land :-( Kommunen mener de får et godt nok tilbud i hjemmekommunen og ønsker ikke å betale for et tilbud på et eget aldershjem/sykehjem for døve. Veldig trist at de ikke kan se at mennesker trenger å kunne kommunisere for å få sine behov ivaretatt. Det er ikke nok med stell og et klapp på skulderen :-( Det jeg også synes er trist er at voksne døve aldri blir spurt om å f.eks. ta en deltidsstilling på steder der det er eldre døve. Fordommene mot døve er fortsatt store og det ligger langt inne hos mange å tro at døve i det hele tatt kan være til hjelp noe sted :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jo, det kan man. Det visste jeg ikke... Men gjelder det alle elever og overalt i Norge? Sikker på det ikke bare gjelder de som er av samisk avstamning og/eller de som bor nord i landet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det lar seg vanskelig gjennomføre med spesialskole hvis barna ikke får diagnose før de er 16 og 19 år, som med mine barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det visste jeg ikke... Men gjelder det alle elever og overalt i Norge? Sikker på det ikke bare gjelder de som er av samisk avstamning og/eller de som bor nord i landet? Det gjelder vel dem som bor nord først og fremst hvor det er mange samer. Men det var også mulig her i Oslo før, om det er det nå vet jeg ikke. Det var i hvert fall det da de store ungene var små. Man behøver ikke å være av samisk avstamming, søstra til en kompis av meg hadde samisk på barneskolen da de bodde i Kautokeino. http://www.sor-varanger.kommune.no/samisk-spraakopplaering.127897-17878.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.