Gå til innhold

Etterlysning bok

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg husker ei bok jeg leste som barn, kanskje i 10-12 års alderen. Mener at den var gul og svart utenpå, muligens oransje og svart.

Den handlet om en gutt fra Kina (tror jeg) som måtte flykte fra japanerne (her er jeg på tynn is, sånn historisk sett..) - men kom ut for en del fæle ting, som jeg ikek husker mye av. Han traff på noen amerikanske soldater, og fikk sjokolade og tygis av dem...

Tror det var noen få tegninger i boka, bare i sort hvitt enkle strektegninger.

Noen som aner hvilken bok jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest majas mamma

Tror boka heter "Kinesergutten Tien Pao". En liten kinesergutt som kommer bort fra familien sin under krigen, og veien for å finne dem igjen. Leste den for datteren min for noen år siden og vi gråt i strie strømmer begge to. Men det endte jo bra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Tror boka heter "Kinesergutten Tien Pao". En liten kinesergutt som kommer bort fra familien sin under krigen, og veien for å finne dem igjen. Leste den for datteren min for noen år siden og vi gråt i strie strømmer begge to. Men det endte jo bra da.

Den tittelen husker jeg igjen ja!!!! Nesten helt sikker på at det er den boka jeg mener :-)

Har lyst til å låne den på biblioteket (hvis de har den da), lese den sjøl, og se om det er noe for gutten min på ti år.

Jeg leste veldig mye som barn, og denne boka gjorde veldig inntrykk på meg.

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har peiling på en annen gammel barnebok?

Jeg tror de var relativt små i format, og var en serie på ca tre bøker. Tittlene inneholdt navn på hovedpersonene som var barn som hadde blitt adopert til Norge eller kanskje reist til Norge med båt. Ser for meg at det var noe med reising, foreldreløshet og kanskje en båt. De hadde fremmede navn (ikke typisk norske).

Kommer ikke på navnene, men de var litt spesielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de var relativt små i format, og var en serie på ca tre bøker. Tittlene inneholdt navn på hovedpersonene som var barn som hadde blitt adopert til Norge eller kanskje reist til Norge med båt. Ser for meg at det var noe med reising, foreldreløshet og kanskje en båt. De hadde fremmede navn (ikke typisk norske).

Tamar og Trine-bøkene av Berit Brænne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamar og Trine-bøkene av Berit Brænne?

JA:-) Det må være Tamar og Trine jeg tenker på. Tusen takk!

Nå var jeg overbevist om at de het noe rart som begynte på E, men her blander jeg sikkert sammen flere bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest adoptivmamma til to

Tamar og Trine og Tæmi og Tom?

Mamma og Trine var med pappa som var kaptein på en båt i utenriksfart.

På båtreiser rundt i verden tok de til seg 3 barn som var foreldreløse og forlatte. Tror det var på 3 forskjellige reiser de 3 barna - Tamar, Tæmi og Tom ble adoptert, og at det ble utgitt en bok for hver reise og adopsjon.

Disse bøkene er veldig gamle, så vet ikke om det er de du sikter til. Bøkene ble også lest opp på barnetimen for de minste i begynnelsen av 60 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamar og Trine og Tæmi og Tom?

Mamma og Trine var med pappa som var kaptein på en båt i utenriksfart.

På båtreiser rundt i verden tok de til seg 3 barn som var foreldreløse og forlatte. Tror det var på 3 forskjellige reiser de 3 barna - Tamar, Tæmi og Tom ble adoptert, og at det ble utgitt en bok for hver reise og adopsjon.

Disse bøkene er veldig gamle, så vet ikke om det er de du sikter til. Bøkene ble også lest opp på barnetimen for de minste i begynnelsen av 60 årene

Ja, det må være de bøkene. Takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Tamar og Trine?

Tror det var første boka. De adopterte en som het Ahmed også, Jeg leste de bøkene flere ganger, og var så begeistret for dam, at jeg sa at hvis jeg fikk en gutt når jeg ble stor, skulle han hete Ahmed :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamar og Trine?

Tror det var første boka. De adopterte en som het Ahmed også, Jeg leste de bøkene flere ganger, og var så begeistret for dam, at jeg sa at hvis jeg fikk en gutt når jeg ble stor, skulle han hete Ahmed :-)

Jeg ble også utrolig facinert av de bøkene da jeg var liten. Leste de om og om igjen, og bestemte meg for å adoptere barn fra flere verdensdeler når jeg ble voksen. Det har jeg også gjort, men ikke akkurat ved å reise rundt i verden og "plukke dem opp".

Men Ahmed kan jeg ikke huske. Tror ikke han ble adoptert av den familien, men kanskje det var en av de andre barna de traff på reisen?

Og jenta fra Asia het vel ikke Tæmi som jeg skrev tidligere, men Tai-Mi eller noe sånt, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg ble også utrolig facinert av de bøkene da jeg var liten. Leste de om og om igjen, og bestemte meg for å adoptere barn fra flere verdensdeler når jeg ble voksen. Det har jeg også gjort, men ikke akkurat ved å reise rundt i verden og "plukke dem opp".

Men Ahmed kan jeg ikke huske. Tror ikke han ble adoptert av den familien, men kanskje det var en av de andre barna de traff på reisen?

Og jenta fra Asia het vel ikke Tæmi som jeg skrev tidligere, men Tai-Mi eller noe sånt, tror jeg.

Ja, jeg googlet litt på Berit brænne nå, og hun jenta fra Asia het Tai-mi.

Men jeg så ikke noe til noen Achmed.... Hvor kan jeg ha "blitt kjent med" ham, tro? Det var i ei bok, og jeg trodde det var sammen med Tamar og Trine.... Det kan være en de ble kjent med, men som de ikke adopterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg googlet litt på Berit brænne nå, og hun jenta fra Asia het Tai-mi.

Men jeg så ikke noe til noen Achmed.... Hvor kan jeg ha "blitt kjent med" ham, tro? Det var i ei bok, og jeg trodde det var sammen med Tamar og Trine.... Det kan være en de ble kjent med, men som de ikke adopterte.

Sikkert en av de andre guttene de traff på stranden i Marocco, der de fant Tamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Sikkert en av de andre guttene de traff på stranden i Marocco, der de fant Tamar.

Ja, du har sikkert rett. Fikk jammen lyst til å lese den boka igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du har sikkert rett. Fikk jammen lyst til å lese den boka igjen :-)

Jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...