Persille1365381127 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Den barnehagetråden utviklet seg jo litt mer enn jeg hadde trodd - og hovedårsakene ser ut til å være to ting: 1 foreldre plages med at barnehage/skole er stengt for mye 2 foreldre plages med at barnehage/skole velger å avspasere/stenge (etter å ha planlagt på kveld/helg) fremfor å være fysisk tilstede nevnte dag. Så da blir mine spørsmål: 1; hva er årsaken til at dere plages? Er det fordi det er for mye stengt totalt sett? Eller fordi dere får beskjed for sent? Jeg vet ikke nøyaktig hva "alle andre" gjør, men vi har alle stengte dager markert i årsplanen som foreldrene får utdelt i august. Mao får de varsel god tid både før inneklemte dager, jul, påske og sommer. Vi har totalt stengt tre uker om sommeren, romjul (vi har normalt åpent tom lille juleaften), påske, inneklemt fredag etter kr.himmelfart - og én dag ila høsten. Det er både ferie, plandager og alt som er. Er det uakseptabelt mye? 2. Hvorfor er det viktig å få vite hva skolen/barnehagen gjør de dagene det er stengt? Hvorfor spiller det noen rolle om de sitter i barnehagen og jobber den dagen, eller to/tre kvelder ukene før? 3. Er du villig til å betale 250 kroner mer i måneden til barnehagen for å slippe plandager helt? Dvs kun stengt tre uker om sommeren, og påsken... Bare så det er sagt; jeg skjønner det er problematisk med stengt barnehage, det er det for meg også - men så lenge jeg får beskjed god tid i forveien, så klarer jeg å forberede meg på det, og da blir det ikke noe problem. Så, hva mener DU? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jeg (selv om det ervanskelig) Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg er alenemor og har hovedomsorgen (100 %) for mine barn som går i barnehage, og jeg jobber også selv i barnehage... Barnefar er ikke medi bildet i det hele tatt. Har heller ikke besteforeldre i umiddelbar nærhet. Det er altså en kabal deluxe å få disse planleggingsdagene til å gå i orden. (Og jeg kan iallfall ikke ta meg fri siden jeg er i lederposisjon i tillegg) Men planleggingsdagene er nødvendige så jeg tar meg gjerne bryet med å få den kabalen til å gå opp. Og som regel ordner det seg på ett eller annet vis. Det er ikke bare planlegging som foregår disse dagene. Noen av planleggingsdagene brukes også til kursing og videreutvikling. Hos oss er det svært sjeldent at planleggingsdagen er jobbet inn på forhånd. Hos oss er ikke alle planleggingsdagene fastsatt i årsplanen, det er to av fem som ikke er fastsatt, men foreldre opplyses om at de vil komme. Disse to brukes på feks kurs.Og foreldre får beskjed så fort vi vet når de blir. Iallfall en måneds tid i forkant og med påminning den siste uka før. Påminnelse sender vi ut for alle planleggingsdagene enten de er forhåndsbestemt i august eller ikke. . I løpet av mine14 arbeidsår kan jeg huske bare en gang vi har hatt planleggingsdag men har tatt avspasering. Da var hele personalgruppa på kveldskurs flere kvelder etter hverandre, og timeantallet totalt tilsvarte planleggingsdagen. Avspasering for hele personalgruppa over en lengre periode vil i aller høyeste grad på utover tilbudet barna får, og da må det vel være bedre å holde stengt en dag enn å gi barna et dårlig tilbud over en lengre periode. Synes jeg. Klart det er vanskelig for foreldre å få kabalen til å gå opp, men det ville ikke vært særlig utvikling i barnehagen uten planleggingsdagene, og det er iallfall ikke barn og foreldre tjent med. synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 ''1; hva er årsaken til at dere plages? Er det fordi det er for mye stengt totalt sett? Eller fordi dere får beskjed for sent? '' Vi får beskjed om planleggingsdagene i årsplanen som deles ut om høsten, med dato. Kommunal barnehage, 5 dager pr år. I tillegg må barna ta ut minimum 4 uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren, men her er det åpent hele sommeren. Så de ukene kan være når som helst. Når det gjelder skolen så er SFO åpent alle planleggingsdager og ferier, unntatt 3 uker i juli. Dette får vi også vite om i god tid. Så vidt jeg forstår er årsaken til at folk plages at de sliter med å få annet barnepass de aktuelle dagene. Og dette henger nok på sløvhet hos en del. Vi får vite om planleggingsdager i god tid (august) og i tillegg henger barnehagen opp _stor_ lapp ca en uke på forhånd. Likevel klarer ikke folk å huske det... ''Jeg vet ikke nøyaktig hva "alle andre" gjør, men vi har alle stengte dager markert i årsplanen som foreldrene får utdelt i august. Mao får de varsel god tid både før inneklemte dager, jul, påske og sommer.'' Sånn er det her også... ''Vi har totalt stengt tre uker om sommeren, romjul (vi har normalt åpent tom lille juleaften), påske, inneklemt fredag etter kr.himmelfart - og én dag ila høsten. Det er både ferie, plandager og alt som er. Er det uakseptabelt mye?'' Det vet jeg ikke, og vi er heldige. Min mann jobber i det private, og kan ta hjemmekontor eller bruke fleksitid. I tillegg har vi sprek, hjemmeværende bestemor i nabolaget. ''2. Hvorfor er det viktig å få vite hva skolen/barnehagen gjør de dagene det er stengt? Hvorfor spiller det noen rolle om de sitter i barnehagen og jobber den dagen, eller to/tre kvelder ukene før?'' Det lurte jeg også på, etter at jeg så hvordan den forrige tråden utviklet seg. Barnehagen er jo uansett stengt for barna. Men jeg tolket noen slik at de mente at når de ansatte kunne planlegge på kveldstid så trengte de ikke stenge barnehagen. ''3. Er du villig til å betale 250 kroner mer i måneden til barnehagen for å slippe plandager helt? Dvs kun stengt tre uker om sommeren, og påsken...'' Ikke jeg nei. Men som sagt: Jeg vet vi er heldige pga min manns fleksible jobb (antagelig den eneste i privat sektor i hele Norge, skal man dømme etter hva som blir sagt her av og til) og bestemor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 ''1; hva er årsaken til at dere plages? Er det fordi det er for mye stengt totalt sett? Eller fordi dere får beskjed for sent? '' Vi får beskjed om planleggingsdagene i årsplanen som deles ut om høsten, med dato. Kommunal barnehage, 5 dager pr år. I tillegg må barna ta ut minimum 4 uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren, men her er det åpent hele sommeren. Så de ukene kan være når som helst. Når det gjelder skolen så er SFO åpent alle planleggingsdager og ferier, unntatt 3 uker i juli. Dette får vi også vite om i god tid. Så vidt jeg forstår er årsaken til at folk plages at de sliter med å få annet barnepass de aktuelle dagene. Og dette henger nok på sløvhet hos en del. Vi får vite om planleggingsdager i god tid (august) og i tillegg henger barnehagen opp _stor_ lapp ca en uke på forhånd. Likevel klarer ikke folk å huske det... ''Jeg vet ikke nøyaktig hva "alle andre" gjør, men vi har alle stengte dager markert i årsplanen som foreldrene får utdelt i august. Mao får de varsel god tid både før inneklemte dager, jul, påske og sommer.'' Sånn er det her også... ''Vi har totalt stengt tre uker om sommeren, romjul (vi har normalt åpent tom lille juleaften), påske, inneklemt fredag etter kr.himmelfart - og én dag ila høsten. Det er både ferie, plandager og alt som er. Er det uakseptabelt mye?'' Det vet jeg ikke, og vi er heldige. Min mann jobber i det private, og kan ta hjemmekontor eller bruke fleksitid. I tillegg har vi sprek, hjemmeværende bestemor i nabolaget. ''2. Hvorfor er det viktig å få vite hva skolen/barnehagen gjør de dagene det er stengt? Hvorfor spiller det noen rolle om de sitter i barnehagen og jobber den dagen, eller to/tre kvelder ukene før?'' Det lurte jeg også på, etter at jeg så hvordan den forrige tråden utviklet seg. Barnehagen er jo uansett stengt for barna. Men jeg tolket noen slik at de mente at når de ansatte kunne planlegge på kveldstid så trengte de ikke stenge barnehagen. ''3. Er du villig til å betale 250 kroner mer i måneden til barnehagen for å slippe plandager helt? Dvs kun stengt tre uker om sommeren, og påsken...'' Ikke jeg nei. Men som sagt: Jeg vet vi er heldige pga min manns fleksible jobb (antagelig den eneste i privat sektor i hele Norge, skal man dømme etter hva som blir sagt her av og til) og bestemor. Enig i mye av det du skriver, men jeg vil ikke være med på at det skyldes sløvhet at folk har vansker med å skaffe barnepass. Ikke alle har fleksible jobber og besteforeldre i nærheten (eller i det hele tatt i live). For min del spiller det ingen rolle hvor lang tid i forveien jeg vet om planleggingsdagen, det blir likevel et puslespill uten like å få det til å gå opp hver gang. Likevel er jeg ikke imot planleggingsdager. Jeg mener det er et gode for både de ansatte og for mine barn at de ansatte får tid og anledning til å utvikle seg faglig. Skulle ønske vi hadde sånne dager i min bransje også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg tror det er uproblematisk for de fleste. Mange har fleksible jobber, besteforeldre eller andre som kan stille opp. På de fleste jobber kan man også ta med seg barnet på jobben. Men så er det noen få som ikke har fleksible jobber, eller noen andre som kan passe. Da er det nok litt mer vanskelig. Men tror de fleste finner en eller annen løsning uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg mener at det ikke er nøye for meg hva som skjer akkurat på planleggingsdagen så lenge de ansatte har planlagt det de skal og gjort det de må. Akkurat når det skjer er selvsagt ikke nøye! Planleggingsdager er selvsagt vanskelige å få til å "gå opp" i en travel hverdagskabal, vi har ingen besteforeldre i nærheten eller noe sånt, men vi får det til. Det er selvsagt viktig å få beskjed i god tid. Det jeg er _veldig_ glad for er at vår barnehage ikke er stengt om sommeren i det hele tatt (de har tre uker hvor det er litt redusert åpningstid, 1,5 time kortere enn vanlig), for det hadde virkelig vært vanskeligere! De har krav om at barna må avvikle mininum tre uker sammenhengende i perioden 31.mai - 15.august. I tillegg har de stengt julaften og nyttårsaften, og onsdag før skjærtorsdag, men har ellers åpent i romjul osv. Det har vært helt avgjørende for oss noen ganger. Vi er veldig glade og takknemlige for at barnehagen har så mye åpent, det gjør at det er lettere å "forstå" og akseptere at det blir litt vanskelig akkurat de fem planleggingsdagene i løpet av året. Barnehage som hadde hatt sommerstengt (og for den del vinterferie-stengt og høstferie-stengt, har hørt om de som har det også) og romjulsstengt hadde vært nesten umulig for oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Enig i mye av det du skriver, men jeg vil ikke være med på at det skyldes sløvhet at folk har vansker med å skaffe barnepass. Ikke alle har fleksible jobber og besteforeldre i nærheten (eller i det hele tatt i live). For min del spiller det ingen rolle hvor lang tid i forveien jeg vet om planleggingsdagen, det blir likevel et puslespill uten like å få det til å gå opp hver gang. Likevel er jeg ikke imot planleggingsdager. Jeg mener det er et gode for både de ansatte og for mine barn at de ansatte får tid og anledning til å utvikle seg faglig. Skulle ønske vi hadde sånne dager i min bransje også... Uttrykte meg kanskje uklart, så for ordens skyld: Jeg mente at de må skyldes sløvhet når folk ikke får med seg at det skal være planleggingsdager den og den dagen, ettersom vi får så godt med varsler om det. Ikke at det er sløvhet at enkelte sliter med å få barnepass. Jeg mener, vi får beskjed om datoene for hele barnehageåret i august. I tillegg henges det opp lapp (STOR lapp) ca en uke på forhånd. Likevel presterer folk å glemme planleggingsdagen. DET mener jeg må være sløvhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg skjønner absolutt at barnehagene trenger planleggingsdager. Fra mitt egoistiske ståsted hadde det absolutt vært mest behagelig om planlegging på kvelstid ble kompensert med overtidsbetaling framfor avspasering på dagtid (= stengt barnehage). Jeg er student, en svært travel sådan. Om jeg er hjemme med ungene på planleggingsdagen går det kun ut over meg selv, jeg kan ikke utsette alt jeg skulle ha gjort ustraffet. Nå i eksamensperioden svir det selvsagt ekstra. Vår situasjon bærer også preg av at vi ikke har besteforeldre som kan hjelpe, og at mannen er på sitt mest travle i mine eksamensperioder. Men jeg blir akkurat like stresset av Kristi Himmelfart og Pinse som jeg blir av planleggingsdager altså, bare så det er sagt ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hos oss er barnehagen stengt 2 uker om sommeren og på helligdager ellers. De har vel en 3-4 planleggingsdager i løpet av året. Ingen inneklemte dager er stengt, med mindre det er lagt planleggingsdag til slike dager. Det skjer ikke så ofte. Vi får også beskjed om stengte dager i årsplanen, i tillegg får vi månedsplaner der månedens stengte dager opplyses. De blir også hengt opp plakat noen dager før planleggingsdagene. Jeg er veldig fornøyd. Jeg har ikke noen problemer med at barnehagepersonalet tar fri på en planleggingsdag så lenge de har planlagt det de skal planlegge 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Unødvendig stenging bør ikke forekomme pga at det selvfølgelig medfører masse problemer for foreldre å ta fri. Ihvertfall dersom det ikke engang samsvarer med skoleruta for de som har barn i skolen. Det er klart at det hjelper om man har fått vite om dagene i god tid, men jeg har vært med på at planlegginsdager har kommet veldig overraskende pga endring i planer. Og i nevnte tråd var det jo nettopp bestemt. Det er såpass vanskelig å få fri nok til ferie, planleggingsdager etc gjennom året at det er litt provoserende at barnehagen avspaserer på en planleggingsdag. Det at de kan jobbe inn planleggingsdagen på kveldstid mens foreldresamtaler må legges til dagtid fordi de ikke kan jobbe kveld. Dette er jo totalt ulogisk. Det er også ulogisk at det skal koste mer penger. Alle trenger jo ikke å avspasere samme dag. Gjør omvendt i stedet - altså ta foreldresamtalene (ikke planleggingen) på kveldstid og avspaser disse timene. Så kan noen avspasere på dager det er mindre barn. Som slike inneklemte fridager/vinterferie etc. Dere spør selvfølgelig på forhånd hvor mange barn som kommer disse dagene så dere kan beregne bemanningen. Men dette er vel ikke like praktisk for dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg tror det er uproblematisk for de fleste. Mange har fleksible jobber, besteforeldre eller andre som kan stille opp. På de fleste jobber kan man også ta med seg barnet på jobben. Men så er det noen få som ikke har fleksible jobber, eller noen andre som kan passe. Da er det nok litt mer vanskelig. Men tror de fleste finner en eller annen løsning uansett. Jeg tror ikke det er så vanlig å ta med barn på jobben nei... Jeg kunne nok gjort det i min jobb men ikke mange jeg kjenner som kunne gjort dette. Jeg kjenner heller ikke mange som kunne fått besteforeldre til å stille opp. Det blir feil nå DE må ta fri fra jobb for å passe våres unger.... Det er ikke alle besteforeldre som er pensjonister. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg mener at det ikke er nøye for meg hva som skjer akkurat på planleggingsdagen så lenge de ansatte har planlagt det de skal og gjort det de må. Akkurat når det skjer er selvsagt ikke nøye! Planleggingsdager er selvsagt vanskelige å få til å "gå opp" i en travel hverdagskabal, vi har ingen besteforeldre i nærheten eller noe sånt, men vi får det til. Det er selvsagt viktig å få beskjed i god tid. Det jeg er _veldig_ glad for er at vår barnehage ikke er stengt om sommeren i det hele tatt (de har tre uker hvor det er litt redusert åpningstid, 1,5 time kortere enn vanlig), for det hadde virkelig vært vanskeligere! De har krav om at barna må avvikle mininum tre uker sammenhengende i perioden 31.mai - 15.august. I tillegg har de stengt julaften og nyttårsaften, og onsdag før skjærtorsdag, men har ellers åpent i romjul osv. Det har vært helt avgjørende for oss noen ganger. Vi er veldig glade og takknemlige for at barnehagen har så mye åpent, det gjør at det er lettere å "forstå" og akseptere at det blir litt vanskelig akkurat de fem planleggingsdagene i løpet av året. Barnehage som hadde hatt sommerstengt (og for den del vinterferie-stengt og høstferie-stengt, har hørt om de som har det også) og romjulsstengt hadde vært nesten umulig for oss. Jeg skulle gjerne hatt det slik du beskriver, men jeg har ikke personale til å få det til å gå opp... Hvor mange avdelinger har dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Unødvendig stenging bør ikke forekomme pga at det selvfølgelig medfører masse problemer for foreldre å ta fri. Ihvertfall dersom det ikke engang samsvarer med skoleruta for de som har barn i skolen. Det er klart at det hjelper om man har fått vite om dagene i god tid, men jeg har vært med på at planlegginsdager har kommet veldig overraskende pga endring i planer. Og i nevnte tråd var det jo nettopp bestemt. Det er såpass vanskelig å få fri nok til ferie, planleggingsdager etc gjennom året at det er litt provoserende at barnehagen avspaserer på en planleggingsdag. Det at de kan jobbe inn planleggingsdagen på kveldstid mens foreldresamtaler må legges til dagtid fordi de ikke kan jobbe kveld. Dette er jo totalt ulogisk. Det er også ulogisk at det skal koste mer penger. Alle trenger jo ikke å avspasere samme dag. Gjør omvendt i stedet - altså ta foreldresamtalene (ikke planleggingen) på kveldstid og avspaser disse timene. Så kan noen avspasere på dager det er mindre barn. Som slike inneklemte fridager/vinterferie etc. Dere spør selvfølgelig på forhånd hvor mange barn som kommer disse dagene så dere kan beregne bemanningen. Men dette er vel ikke like praktisk for dere. ''Det er såpass vanskelig å få fri nok til ferie, planleggingsdager etc gjennom året at det er litt provoserende at barnehagen avspaserer på en planleggingsdag. Det at de kan jobbe inn planleggingsdagen på kveldstid mens foreldresamtaler må legges til dagtid fordi de ikke kan jobbe kveld. Dette er jo totalt ulogisk. '' Det er ikke ulogisk i det hele tatt, og jeg har forsøkt å forklare deg det flere ganger i den andre tråden. ''Det er også ulogisk at det skal koste mer penger. Alle trenger jo ikke å avspasere samme dag. Gjør omvendt i stedet - altså ta foreldresamtalene (ikke planleggingen) på kveldstid og avspaser disse timene. Så kan noen avspasere på dager det er mindre barn. Som slike inneklemte fridager/vinterferie etc. Dere spør selvfølgelig på forhånd hvor mange barn som kommer disse dagene så dere kan beregne bemanningen. Men dette er vel ikke like praktisk for dere.'' Men; det er KUN pedagoger som har foreldresamtaler. Altså er det KUN pedagoger som skal avspasere dette. En time på hvert barn blir mellom 9 og 18 timer per pedagog - i normale tilfeller. I svært mange tilfeller blir det inntil to timer samtale, da snakker vi et sted mellom 15 og 30 timer. Pedagoger har fire timer ubunden tid i uken, så de har 33 timers arbeidsuke. Du ser at det er litt upraktisk at de skal avspasere en hel uke eller? Og at det vil bety betydelig større utgifter for barnehagen? Og vi vet jo aldri når det er mindre barn? Normalt sett ville det vært lillejuleaften, fredag før påske - og sånne ting. Men vi kan ikke resevere disse dagene til pedagoger som må avspasere - for det betyr jo at det aldri blir noen andre som kan få fri på sånne dager? Og vi kan heller ikke forvente at foreldre i august vil binde seg til å holde barnet sitt hjemme kr.himmelfartsfredagen, eller en annen inneklemt dag i vårhalvåret? Tror du virkelig at dette KUN handler om hva som praktisk eller upraktisk for oss?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Problemet er for mye stenging. Hvis man selv bare har fem uker ferie og all den tiden er bundet opp av barnehagens fridager, blir det fort så lite fleksibelt at man ikke får det til. Tre uker om sommeren, romjul (minst 3 dager), påske (3 dager) og to planleggingsdager tar hele ferien utenom kanskje to dager. Hvis man da i tillegg har noe annet å ta hensyn til enn barnehagens fridager, som de fleste har, blir det problemer. Dette må man da f.eks. løse ved at foreldrene ikke kan ta ferie samtidig, noe som ikke er særlig ideelt. I tillegg er det ingen selvfølge at man kan få fri fra jobben disse dagene ettersom det er dager da alle på arbeidsplassen ønsker fri. Vår barnehage var bare stengt en uke om sommeren og det gikk fint. SFO er stengt hele juli og det medfører masse ekstra planlegging fra vår side. I år har vi enda tre uker hvor vi ikke vet hva vi skal gjøre med ungene, men heldigvis har vi familie som antagelig vil stille opp slik at det løser seg og de er såpass store nå at de kan være noe alene hjemme også. I fjor ble de skuffet rundt som pakkepost i juli av samme grunn, litt hos tanter og onkler, litt hos besteforeldre og litt på diverse ferieaktivitetsleire. Det går bra, men er ganske slitsomt både for barn og voksne. I teorien er det likegyldig for meg om barnehagen faktisk planlegger på planleggingsdagene eller om de avspaserer. Men i en slitsom hverdag, kan man dessverre lett bli litt mer sur enn man egentlig mener når man oppdager at de ansatte har fri og man selv må organisere alternativ barnepass. Småbarnforeldres hverdag er ofte et puslespill fra før og man kan lett bli litt frustrert når det kommer tillegg til dette som føles unødvendige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Unødvendig stenging bør ikke forekomme pga at det selvfølgelig medfører masse problemer for foreldre å ta fri. Ihvertfall dersom det ikke engang samsvarer med skoleruta for de som har barn i skolen. Det er klart at det hjelper om man har fått vite om dagene i god tid, men jeg har vært med på at planlegginsdager har kommet veldig overraskende pga endring i planer. Og i nevnte tråd var det jo nettopp bestemt. Det er såpass vanskelig å få fri nok til ferie, planleggingsdager etc gjennom året at det er litt provoserende at barnehagen avspaserer på en planleggingsdag. Det at de kan jobbe inn planleggingsdagen på kveldstid mens foreldresamtaler må legges til dagtid fordi de ikke kan jobbe kveld. Dette er jo totalt ulogisk. Det er også ulogisk at det skal koste mer penger. Alle trenger jo ikke å avspasere samme dag. Gjør omvendt i stedet - altså ta foreldresamtalene (ikke planleggingen) på kveldstid og avspaser disse timene. Så kan noen avspasere på dager det er mindre barn. Som slike inneklemte fridager/vinterferie etc. Dere spør selvfølgelig på forhånd hvor mange barn som kommer disse dagene så dere kan beregne bemanningen. Men dette er vel ikke like praktisk for dere. Nesten så du burde fått deg jobb i en barnehage du som sitter med fasiten:0) Ting høres jo så utrolig enkelt ut slik du skisserer det!! Kanskje noen kunne ha opprettet en egen stilling til deg, så kunne du har hjulpet flere barnehager å få kabalen til å gå rundt uten planleggingsdager, og uten at det går utover kvaliteten i tilbudet som blir gitt:0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Problemet er for mye stenging. Hvis man selv bare har fem uker ferie og all den tiden er bundet opp av barnehagens fridager, blir det fort så lite fleksibelt at man ikke får det til. Tre uker om sommeren, romjul (minst 3 dager), påske (3 dager) og to planleggingsdager tar hele ferien utenom kanskje to dager. Hvis man da i tillegg har noe annet å ta hensyn til enn barnehagens fridager, som de fleste har, blir det problemer. Dette må man da f.eks. løse ved at foreldrene ikke kan ta ferie samtidig, noe som ikke er særlig ideelt. I tillegg er det ingen selvfølge at man kan få fri fra jobben disse dagene ettersom det er dager da alle på arbeidsplassen ønsker fri. Vår barnehage var bare stengt en uke om sommeren og det gikk fint. SFO er stengt hele juli og det medfører masse ekstra planlegging fra vår side. I år har vi enda tre uker hvor vi ikke vet hva vi skal gjøre med ungene, men heldigvis har vi familie som antagelig vil stille opp slik at det løser seg og de er såpass store nå at de kan være noe alene hjemme også. I fjor ble de skuffet rundt som pakkepost i juli av samme grunn, litt hos tanter og onkler, litt hos besteforeldre og litt på diverse ferieaktivitetsleire. Det går bra, men er ganske slitsomt både for barn og voksne. I teorien er det likegyldig for meg om barnehagen faktisk planlegger på planleggingsdagene eller om de avspaserer. Men i en slitsom hverdag, kan man dessverre lett bli litt mer sur enn man egentlig mener når man oppdager at de ansatte har fri og man selv må organisere alternativ barnepass. Småbarnforeldres hverdag er ofte et puslespill fra før og man kan lett bli litt frustrert når det kommer tillegg til dette som føles unødvendige. ''I teorien er det likegyldig for meg om barnehagen faktisk planlegger på planleggingsdagene eller om de avspaserer. Men i en slitsom hverdag, kan man dessverre lett bli litt mer sur enn man egentlig mener når man oppdager at de ansatte har fri og man selv må organisere alternativ barnepass. Småbarnforeldres hverdag er ofte et puslespill fra før og man kan lett bli litt frustrert når det kommer tillegg til dette som føles unødvendige.'' Jeg ser den. Men jeg vil heller angripe påske- og julestengt, evnt tre bestemte uker i juli fremfor plandagene. Plandagene er veldig relevante, og viktige for at barnehagen skal kunne levere et kvalitetsprodukt. Om du ser på det som en helhetlig greie, så er ikke fem dagers planlegging for å dekke opp et helt år veldig mye.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Nesten så du burde fått deg jobb i en barnehage du som sitter med fasiten:0) Ting høres jo så utrolig enkelt ut slik du skisserer det!! Kanskje noen kunne ha opprettet en egen stilling til deg, så kunne du har hjulpet flere barnehager å få kabalen til å gå rundt uten planleggingsdager, og uten at det går utover kvaliteten i tilbudet som blir gitt:0) Man trenger ikke opprette en stilling, det vil koste penger - denne tjenesten bør ytes som ideell veldedighet! Ettersom vi er mange som ikke skjønner dette, så er det jo fint om man kan trekke litt på de som forstår 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nesten så du burde fått deg jobb i en barnehage du som sitter med fasiten:0) Ting høres jo så utrolig enkelt ut slik du skisserer det!! Kanskje noen kunne ha opprettet en egen stilling til deg, så kunne du har hjulpet flere barnehager å få kabalen til å gå rundt uten planleggingsdager, og uten at det går utover kvaliteten i tilbudet som blir gitt:0) De klarer det hvis de bare vil - har hatt barn i en barnehage som gjorde nettopp dette. Ellers takk for tilliten men jeg har en god jobb allerede ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 ''Det er såpass vanskelig å få fri nok til ferie, planleggingsdager etc gjennom året at det er litt provoserende at barnehagen avspaserer på en planleggingsdag. Det at de kan jobbe inn planleggingsdagen på kveldstid mens foreldresamtaler må legges til dagtid fordi de ikke kan jobbe kveld. Dette er jo totalt ulogisk. '' Det er ikke ulogisk i det hele tatt, og jeg har forsøkt å forklare deg det flere ganger i den andre tråden. ''Det er også ulogisk at det skal koste mer penger. Alle trenger jo ikke å avspasere samme dag. Gjør omvendt i stedet - altså ta foreldresamtalene (ikke planleggingen) på kveldstid og avspaser disse timene. Så kan noen avspasere på dager det er mindre barn. Som slike inneklemte fridager/vinterferie etc. Dere spør selvfølgelig på forhånd hvor mange barn som kommer disse dagene så dere kan beregne bemanningen. Men dette er vel ikke like praktisk for dere.'' Men; det er KUN pedagoger som har foreldresamtaler. Altså er det KUN pedagoger som skal avspasere dette. En time på hvert barn blir mellom 9 og 18 timer per pedagog - i normale tilfeller. I svært mange tilfeller blir det inntil to timer samtale, da snakker vi et sted mellom 15 og 30 timer. Pedagoger har fire timer ubunden tid i uken, så de har 33 timers arbeidsuke. Du ser at det er litt upraktisk at de skal avspasere en hel uke eller? Og at det vil bety betydelig større utgifter for barnehagen? Og vi vet jo aldri når det er mindre barn? Normalt sett ville det vært lillejuleaften, fredag før påske - og sånne ting. Men vi kan ikke resevere disse dagene til pedagoger som må avspasere - for det betyr jo at det aldri blir noen andre som kan få fri på sånne dager? Og vi kan heller ikke forvente at foreldre i august vil binde seg til å holde barnet sitt hjemme kr.himmelfartsfredagen, eller en annen inneklemt dag i vårhalvåret? Tror du virkelig at dette KUN handler om hva som praktisk eller upraktisk for oss?? Som sagt - i en barnehage vi hadde barn i tidligere så fikk vi alltid lapper i god tid før slike dager som det vanligvis er færre barn på. Så måtte vi gi beskjed om vi kom eller ikke slik at barnehagen kunne planlegge bemanningen. Dette var uavhengig om det var planlegginsdager eller ikke. Men kluet var at de hadde mulighet for å gi de ansatte avspasering disse dagene. Planlegginsdager var det stort sett assistenter/vikarer som var på jobb. Vet ikke hvordan de klarte få det til hvis det er som du sier at også disse må være med på planleggingen, men slik var det ihvertfall. Sfo holder som regel oppe på planlegginsdager også - ikke alle men noen. Da er det også assistenter som er der og vi må gi beskjed i god tid om vi kommer til å være der eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 ''I teorien er det likegyldig for meg om barnehagen faktisk planlegger på planleggingsdagene eller om de avspaserer. Men i en slitsom hverdag, kan man dessverre lett bli litt mer sur enn man egentlig mener når man oppdager at de ansatte har fri og man selv må organisere alternativ barnepass. Småbarnforeldres hverdag er ofte et puslespill fra før og man kan lett bli litt frustrert når det kommer tillegg til dette som føles unødvendige.'' Jeg ser den. Men jeg vil heller angripe påske- og julestengt, evnt tre bestemte uker i juli fremfor plandagene. Plandagene er veldig relevante, og viktige for at barnehagen skal kunne levere et kvalitetsprodukt. Om du ser på det som en helhetlig greie, så er ikke fem dagers planlegging for å dekke opp et helt år veldig mye.... Jeg er enig i det. Og jeg var som sagt sjeleglad for at vår barnehage bare hadde en uke sommerstengt og åpent romjul og påske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.