Gå til innhold

Stenging, aktivitet, penger og aktiviteter?

Persille1365381127

Anbefalte innlegg

trollemor;o)

Unødvendig stenging bør ikke forekomme pga at det selvfølgelig medfører masse problemer for foreldre å ta fri. Ihvertfall dersom det ikke engang samsvarer med skoleruta for de som har barn i skolen.

Det er klart at det hjelper om man har fått vite om dagene i god tid, men jeg har vært med på at planlegginsdager har kommet veldig overraskende pga endring i planer. Og i nevnte tråd var det jo nettopp bestemt.

Det er såpass vanskelig å få fri nok til ferie, planleggingsdager etc gjennom året at det er litt provoserende at barnehagen avspaserer på en planleggingsdag. Det at de kan jobbe inn planleggingsdagen på kveldstid mens foreldresamtaler må legges til dagtid fordi de ikke kan jobbe kveld. Dette er jo totalt ulogisk.

Det er også ulogisk at det skal koste mer penger. Alle trenger jo ikke å avspasere samme dag. Gjør omvendt i stedet - altså ta foreldresamtalene (ikke planleggingen) på kveldstid og avspaser disse timene. Så kan noen avspasere på dager det er mindre barn. Som slike inneklemte fridager/vinterferie etc. Dere spør selvfølgelig på forhånd hvor mange barn som kommer disse dagene så dere kan beregne bemanningen. Men dette er vel ikke like praktisk for dere.

Unødvendig stenging? Hva er det? Når gjør de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

16

• tzatziki1365380058

6

• laban

4

• trollemor;o)

4

Hadde det ikke vært en mulighet at de ansatte kan få utbetalt overtid dersom de har planlagt på kveldstid? Slik kan det unngås å måtte holde stengt på planleggingsdager. Vil jo tro at barnehagene også er interessert i å skape minst mulig trøbbel for foreldrene?

Hadde selve planleggingsdagen virkelig blitt brukt til planlegging, så hadde jeg hatt forståelse for at barnehagen måtte stenge, for planlegging må jo til. Men når planleggingen har foregått på kveldstid, så er det litegrann provoserende at barnehagen må holde stengt en dag som personalet strengt tatt kunne vært på jobb. Er overtidsbetaling for planlegging på kveldstid uaktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Unødvendig stenging? Hva er det? Når gjør de det?

Unødvendig - de planlegger jo ikke men avspaserer.. Det er vel det hele tråden etter hvert dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Unødvendig - de planlegger jo ikke men avspaserer.. Det er vel det hele tråden etter hvert dreier seg om?

ja, men de har brukt to kvelder (Uten kveldstillegg) nettopp for å ha fri denne dagen. Mener du at de skulle planlegge på kveldstid for å kunne jobbe denne dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

ja, men de har brukt to kvelder (Uten kveldstillegg) nettopp for å ha fri denne dagen. Mener du at de skulle planlegge på kveldstid for å kunne jobbe denne dagen?

Jeg mener at de kunne hatt noen på jobb denne dagen slik at de som trengte det kunne hatt ungene der. Avspaseringen trenger vel ikke å være felles? Mange unger har jo fri allikevel og barnehagen trenger dermed redusert bemanning dette må jo planlegges i forkant.

Slik gjorde de det i en barnehage vi hadde en gang. Men jeg har også vært borti at de ikke gjorde det. Men har da aldri hørt at de ikke hadde planlegging på de planleggingsdagene.

Alternativet til avspasering er vel overtidsbetaling?

Slik det er nå virker det som om planleggingsdagene bare er en ekstra ferieuke for de ansatte. (Jo jeg vet at de har arbeidet det inn - men hvilke andre steder kan man gjøre slik?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Unødvendig - de planlegger jo ikke men avspaserer.. Det er vel det hele tråden etter hvert dreier seg om?''

Det er ikke snakk om at vi jobber inn hver eneste planleggingsdag! I år har vel vi gjort det to ganger, og "gulrota" for de ansatte er jo nettopp fridagen. Hadde vi måttet jobbet kvelder uten tillegg og uten fri etterpå, hadde nok samtlige valgt å heller jobbe den dagen som var satt opp som plandag:0)

Er vel det flere andre her også klager over? At for å kunne ta seg fri plandager må de jobbe dette inn kvelder eller helger. For en gang skyld er noe lagt opp i barnas favør og ikke bare foreldrenes. Syns institusjonaliseringen bare blir verre og verre for barna, alt legges opp til foreldrenes travle arbeidshverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Jeg mener at de kunne hatt noen på jobb denne dagen slik at de som trengte det kunne hatt ungene der. Avspaseringen trenger vel ikke å være felles? Mange unger har jo fri allikevel og barnehagen trenger dermed redusert bemanning dette må jo planlegges i forkant.

Slik gjorde de det i en barnehage vi hadde en gang. Men jeg har også vært borti at de ikke gjorde det. Men har da aldri hørt at de ikke hadde planlegging på de planleggingsdagene.

Slik det er nå virker det som om planleggingsdagene bare er en ekstra ferieuke for de ansatte. (Jo jeg vet at de har arbeidet det inn - men hvilke andre steder kan man gjøre slik?)

I dag skal det jo skjæres ned til beinet på alle felt, både i barnehager og i skolen. De er pålagt å ha planleggingsdager og de må unngå overtidsarbeid og ettermidddagsarbeid. Dette for å spare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Hadde det ikke vært en mulighet at de ansatte kan få utbetalt overtid dersom de har planlagt på kveldstid? Slik kan det unngås å måtte holde stengt på planleggingsdager. Vil jo tro at barnehagene også er interessert i å skape minst mulig trøbbel for foreldrene?

Hadde selve planleggingsdagen virkelig blitt brukt til planlegging, så hadde jeg hatt forståelse for at barnehagen måtte stenge, for planlegging må jo til. Men når planleggingen har foregått på kveldstid, så er det litegrann provoserende at barnehagen må holde stengt en dag som personalet strengt tatt kunne vært på jobb. Er overtidsbetaling for planlegging på kveldstid uaktuelt?

I disse nedkjøringstider får de ikke noe som helst. Det er det som er problemet. Det er ikke de ansatte som bestemmer dette, men de som styrer landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problem med at skole/barnehage har planleggingsdager. Som du sier får vi beskjed i august (gjerne tidligere også, da jeg ser på nettet). Da noterer jeg ned de dagene i kalenderen og sørger for at jeg eller noen andre har fri. Evt slår vi oss sammen og passer barna til nabo'n eller venner.

Hva de som jobber i bhg/skolen fysisk gjør på planleggingsdagene bryr meg ikke en døyt. Så lenge de planlegger på andre dager, så får de gjerne sitte på stranda eller i byen for meg. Det hender jeg avspaserer jeg også, fordi jeg har jobbet mer enn annen dag. De har rett på å ta igjen innarbeidede timer de også, som oss alle andre. De er ingen helter som MÅ ofre seg for meg og mitt barn.

Jeg ville dermed ikke betalt mer i mnd for å slippe de "fridagene" heller. Jeg unner barna å få disse "fridagene" også jeg da. De er ofte totalt sett lengre dager på "jobb" enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Å holde barnehagen åpen én time koster 1.800 kroner kun i lønnsutgifter (inkl. feriepenger, aga & pensjon for 8 ansatte). Det vil si at 40 timer planlegging koster 72.000 kroner. Tiden jeg bruker er ikke beregnet, ettersom jeg ikke tar ut lønn, utbytte eller annet.

Skulle vi betalt overtid for dette - og ikke avspasert time for time, så ville det kostet oss 100.800 kroner.

Skulle vi leid inn vikar for alle disse timene, ville det kostet i underkant av 50.000 kroner.

Mener du alvorlig at vi skulle tatt den kosten for å spare foreldrene for det de må ta av fri for å få en kvalitativ barnehage?

Og ja; ALLE ansatte skal være med å planlegge, det handler om å skape eieforhold, samarbeid, kvalitative mål og en god arbeidsplass for store og små. Det er langt mer planlegging enn dette som gjøres, men det gjøres av pedagoger og styrer alene - og på ukentlig basis. Det er minst 4 timer per pedagog i uken i tillegg, hvor de er borte fra avdelingen for å gjøre administrativt arbeide.

I gamle dager gjorde man det annerledes. Da var man ikke så opptatt av at assistentene skulle delta, de var ikke like opptatt av innholdet i barnehagen som man er i dag - og konseptet med en fungerende arbeidsplass har også blitt endret de senere årene.

Hvordan kan du påstå at det er ferie når noen avspaserer time for time?? Egentlig har de krav på å avspasere 1,4 timer for hver time de jobber - så at de velger å gjøre det på denne måten er egentlig dårligere betalt, men en hel dag fri veier tyngre enn å jobbe noen timer på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er enig i det. Og jeg var som sagt sjeleglad for at vår barnehage bare hadde en uke sommerstengt og åpent romjul og påske.

Jeg har forsøkt å finne en annen løsning på det hvert år, bla samarbeid med andre barnehager osv - men det fungerer dessverre dårlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Å holde barnehagen åpen én time koster 1.800 kroner kun i lønnsutgifter (inkl. feriepenger, aga & pensjon for 8 ansatte). Det vil si at 40 timer planlegging koster 72.000 kroner. Tiden jeg bruker er ikke beregnet, ettersom jeg ikke tar ut lønn, utbytte eller annet.

Skulle vi betalt overtid for dette - og ikke avspasert time for time, så ville det kostet oss 100.800 kroner.

Skulle vi leid inn vikar for alle disse timene, ville det kostet i underkant av 50.000 kroner.

Derfor kan vi ikke betale overtid el for den tiden.

Men; vi kan selvfølgelig bruke tiden i bhg fremfor å gjøre det over kvelder og så avspasere - for tiden SKAL brukes.

Jeg ser bare ikke helt problemet i å tilrettelegge slik de ansatte ønsker når tiden likevel skal brukes på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje jeg har vært bortskjemt med barnehagene jeg har brukt, for hos oss er det kun på røde dager barnehagen er steng, ellers er det åpent hele året.

Planleggingsdagene må man betale en sum for å få tilsyn til barna i barnehagens lokaler med tilsyn av barnehagens vikarer.

Jeg har aldri opplevd at barnehagen ikke har dekket mitt barnepassbehov, utenom ettermiddag, rødager og helg da selvfølgelig!

Men skjønner at disse planleggingsdagene kommer ubeleilig om den eneste muligheten er å få noen til å passe dem eller å passe dem selv.

Ellers har jeg ingen formening, annet enn at alle barnehager burde ha damme brukevennlighet som det de har her i rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hm, kanskje jeg har vært bortskjemt med barnehagene jeg har brukt, for hos oss er det kun på røde dager barnehagen er steng, ellers er det åpent hele året.

Planleggingsdagene må man betale en sum for å få tilsyn til barna i barnehagens lokaler med tilsyn av barnehagens vikarer.

Jeg har aldri opplevd at barnehagen ikke har dekket mitt barnepassbehov, utenom ettermiddag, rødager og helg da selvfølgelig!

Men skjønner at disse planleggingsdagene kommer ubeleilig om den eneste muligheten er å få noen til å passe dem eller å passe dem selv.

Ellers har jeg ingen formening, annet enn at alle barnehager burde ha damme brukevennlighet som det de har her i rundt!

''Planleggingsdagene må man betale en sum for å få tilsyn til barna i barnehagens lokaler med tilsyn av barnehagens vikarer.''

Det kan selvfølgelig jeg tilby også, det er ikke noe problem :)

Dersom foreldrene ville betalt ekstra for dette kunne vi leid inn et helt personale denne dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''1; hva er årsaken til at dere plages? Er det fordi det er for mye stengt totalt sett? Eller fordi dere får beskjed for sent?

Jeg vet ikke nøyaktig hva "alle andre" gjør, men vi har alle stengte dager markert i årsplanen som foreldrene får utdelt i august. Mao får de varsel god tid både før inneklemte dager, jul, påske og sommer. Vi har totalt stengt tre uker om sommeren, romjul (vi har normalt åpent tom lille juleaften), påske, inneklemt fredag etter kr.himmelfart - og én dag ila høsten. Det er både ferie, plandager og alt som er. Er det uakseptabelt mye?''

Vi ville slitt med stengt i påsken og julen, og jeg foretrekker at barnehagen er stengt bare 2 uker i juli, selv om vi alltid har lengre ferie. Det er fint å slippe å ta all ferie midt i fellesferien - men som sagt synes jeg stengt romjul og kanskje spesielt påsken, er mye vanskeligere.

Personlig er problemet AT det er stengt, ikke at det ikke gis beskjed om at det blir stengt. Men jeg skjønner at andre kan ha problemer fordi det ikke blir bestemt hvilke uker som er stengt før rett før sommeren. Men det gjelder ikke i din barnehage, ser det ut som.

2. Hvorfor er det viktig å få vite hva skolen/barnehagen gjør de dagene det er stengt? Hvorfor spiller det noen rolle om de sitter i barnehagen og jobber den dagen, eller to/tre kvelder ukene før?

I prinsippet spiller det ikke noen rolle, men jeg synes det virker som en unndragelse og hemmeligholdelse å ikke si det. I barnehagen vi hadde barn tidligere, ble vi informert om at folk jobbet inn og avspaserte, og da reagerte verken jeg eller noen andre på det. Ideelt sett ville jeg sett at folk avspaserte til forskjellige tider sånn at barnehagene kunne være åpen, men dersom det ikke går, har jeg ikke noe i mot avspasering sånn sett. Men jeg vil gjerne vite det. Mine kunder får vite når jeg avspaserer, og jeg synes det gir et bedre inntrykk, rett og slett.

3. Er du villig til å betale 250 kroner mer i måneden til barnehagen for å slippe plandager helt? Dvs kun stengt tre uker om sommeren, og påsken...

Som sagt, er vår barnehage åpen i påsken. Jeg ville vært villig til å betale mer i måneden, ja, for å unngå plandager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''1; hva er årsaken til at dere plages? Er det fordi det er for mye stengt totalt sett? Eller fordi dere får beskjed for sent?

Jeg vet ikke nøyaktig hva "alle andre" gjør, men vi har alle stengte dager markert i årsplanen som foreldrene får utdelt i august. Mao får de varsel god tid både før inneklemte dager, jul, påske og sommer. Vi har totalt stengt tre uker om sommeren, romjul (vi har normalt åpent tom lille juleaften), påske, inneklemt fredag etter kr.himmelfart - og én dag ila høsten. Det er både ferie, plandager og alt som er. Er det uakseptabelt mye?''

Vi ville slitt med stengt i påsken og julen, og jeg foretrekker at barnehagen er stengt bare 2 uker i juli, selv om vi alltid har lengre ferie. Det er fint å slippe å ta all ferie midt i fellesferien - men som sagt synes jeg stengt romjul og kanskje spesielt påsken, er mye vanskeligere.

Personlig er problemet AT det er stengt, ikke at det ikke gis beskjed om at det blir stengt. Men jeg skjønner at andre kan ha problemer fordi det ikke blir bestemt hvilke uker som er stengt før rett før sommeren. Men det gjelder ikke i din barnehage, ser det ut som.

2. Hvorfor er det viktig å få vite hva skolen/barnehagen gjør de dagene det er stengt? Hvorfor spiller det noen rolle om de sitter i barnehagen og jobber den dagen, eller to/tre kvelder ukene før?

I prinsippet spiller det ikke noen rolle, men jeg synes det virker som en unndragelse og hemmeligholdelse å ikke si det. I barnehagen vi hadde barn tidligere, ble vi informert om at folk jobbet inn og avspaserte, og da reagerte verken jeg eller noen andre på det. Ideelt sett ville jeg sett at folk avspaserte til forskjellige tider sånn at barnehagene kunne være åpen, men dersom det ikke går, har jeg ikke noe i mot avspasering sånn sett. Men jeg vil gjerne vite det. Mine kunder får vite når jeg avspaserer, og jeg synes det gir et bedre inntrykk, rett og slett.

3. Er du villig til å betale 250 kroner mer i måneden til barnehagen for å slippe plandager helt? Dvs kun stengt tre uker om sommeren, og påsken...

Som sagt, er vår barnehage åpen i påsken. Jeg ville vært villig til å betale mer i måneden, ja, for å unngå plandager.

bare et kjapt spørsmål i forhold til det du sier om kundene dine:

Hvis jeg avspaserer pga planleggingsdag, at jeg skal reise bort eller bare ønsker en dag fri - skal jeg da skrive på fraværsassistenten på mailen at jeg har fri eller at jeg avspaserer? Det samme gjelder hva mine kolleger skal si når noen ringer etter meg?

Altså - er det noen forskjell på "en fridag" og "en avspaseringsdag"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

bare et kjapt spørsmål i forhold til det du sier om kundene dine:

Hvis jeg avspaserer pga planleggingsdag, at jeg skal reise bort eller bare ønsker en dag fri - skal jeg da skrive på fraværsassistenten på mailen at jeg har fri eller at jeg avspaserer? Det samme gjelder hva mine kolleger skal si når noen ringer etter meg?

Altså - er det noen forskjell på "en fridag" og "en avspaseringsdag"?

Jeg skriver nok fridag til kundene mine, og gir ikke beskjed om det er ferie eller avspasering. Og det er det samme for meg om barnehagen sa at de tok fridag eller avspasering, også. Poenget er at jeg ikke synes det er ok at kundene mine tror jeg er på jobb, når jeg har fri. De skal feks vite hvorfor de ikke får tak i meg. Og jeg synes det er ryddigst at barnehagen gir beskjed om at de faktisk ikke er i barnehagen den dagen de har plandag. Noen kan jo komme tilå ringe dit, for eksempel. Og da sparer man seg selv for mye bry og skaper et ryddig og godt inntrykk om man faktisk har informert på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg skriver nok fridag til kundene mine, og gir ikke beskjed om det er ferie eller avspasering. Og det er det samme for meg om barnehagen sa at de tok fridag eller avspasering, også. Poenget er at jeg ikke synes det er ok at kundene mine tror jeg er på jobb, når jeg har fri. De skal feks vite hvorfor de ikke får tak i meg. Og jeg synes det er ryddigst at barnehagen gir beskjed om at de faktisk ikke er i barnehagen den dagen de har plandag. Noen kan jo komme tilå ringe dit, for eksempel. Og da sparer man seg selv for mye bry og skaper et ryddig og godt inntrykk om man faktisk har informert på forhånd.

Er enig med deg i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Og jeg synes det er ryddigst at barnehagen gir beskjed om at de faktisk ikke er i barnehagen den dagen de har plandag. Noen kan jo komme tilå ringe dit, for eksempel.''

Foreldrene her ringer meg på mobilen når de trenger noe i bhg, og jeg åpner for dem. Jeg åpnet torsdag (kr.himmelfartsdag) da noen hadde glemt regntøy - og jeg har åpnet kl 01.30 om natten fordi noen hadde glemt et kosedyr og skulle på ferie.

Så akkurat den problematikken er helt ukjent her. Det er fordelen ved at jeg bor i huset, og at det er en så liten barnehage at aller kjenner meg og har mobilnummeret & mailen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Og jeg synes det er ryddigst at barnehagen gir beskjed om at de faktisk ikke er i barnehagen den dagen de har plandag. Noen kan jo komme tilå ringe dit, for eksempel.''

Foreldrene her ringer meg på mobilen når de trenger noe i bhg, og jeg åpner for dem. Jeg åpnet torsdag (kr.himmelfartsdag) da noen hadde glemt regntøy - og jeg har åpnet kl 01.30 om natten fordi noen hadde glemt et kosedyr og skulle på ferie.

Så akkurat den problematikken er helt ukjent her. Det er fordelen ved at jeg bor i huset, og at det er en så liten barnehage at aller kjenner meg og har mobilnummeret & mailen min.

Det høres ut som om du driver en ganske mye mer "intim" barnehage enn kommunene og feks Kanvas gjør. Da får du og de ansatte sikkert et nærere forhold til foreldrene også, slik at det blir etablert en felles forståelse og trygghet i bunnen. Da regner jeg også med at det blir større frihet for endringer og ad hoc- beslutninger, enn det er og bør være i en vanlig, større og "mer upersonlig" barnehage.

Jo "lenger" avstand det er mellom foreldre og de ansatte i barnehagen, jo større bør formaliteten være, synes jeg. Da blir det forutsigbart for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...