morsan Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 ''Og jeg synes det er ryddigst at barnehagen gir beskjed om at de faktisk ikke er i barnehagen den dagen de har plandag. Noen kan jo komme tilå ringe dit, for eksempel.'' Foreldrene her ringer meg på mobilen når de trenger noe i bhg, og jeg åpner for dem. Jeg åpnet torsdag (kr.himmelfartsdag) da noen hadde glemt regntøy - og jeg har åpnet kl 01.30 om natten fordi noen hadde glemt et kosedyr og skulle på ferie. Så akkurat den problematikken er helt ukjent her. Det er fordelen ved at jeg bor i huset, og at det er en så liten barnehage at aller kjenner meg og har mobilnummeret & mailen min. ''og jeg har åpnet kl 01.30 om natten fordi noen hadde glemt et kosedyr og skulle på ferie'' Superhyggelig gjort av deg! :-) Selv om 0130 var ekstremt sent, da... Vi har selv fått hentet et livsviktig kosedyr i barnehagen, men det var sånn omtrent en halvtimes tid etter det som skulle vært leggetid...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg skriver nok fridag til kundene mine, og gir ikke beskjed om det er ferie eller avspasering. Og det er det samme for meg om barnehagen sa at de tok fridag eller avspasering, også. Poenget er at jeg ikke synes det er ok at kundene mine tror jeg er på jobb, når jeg har fri. De skal feks vite hvorfor de ikke får tak i meg. Og jeg synes det er ryddigst at barnehagen gir beskjed om at de faktisk ikke er i barnehagen den dagen de har plandag. Noen kan jo komme tilå ringe dit, for eksempel. Og da sparer man seg selv for mye bry og skaper et ryddig og godt inntrykk om man faktisk har informert på forhånd. ''Og jeg synes det er ryddigst at barnehagen gir beskjed om at de faktisk ikke er i barnehagen den dagen de har plandag. '' Enig i det. Jeg mener at vår bhg informerte om det, men det er så lenge siden at jeg tør ikke si det med hånden på hjertet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 ''og jeg har åpnet kl 01.30 om natten fordi noen hadde glemt et kosedyr og skulle på ferie'' Superhyggelig gjort av deg! :-) Selv om 0130 var ekstremt sent, da... Vi har selv fått hentet et livsviktig kosedyr i barnehagen, men det var sånn omtrent en halvtimes tid etter det som skulle vært leggetid...;-) Vel, jeg var jo våken da jeg fikk meldingen - så det var ikke noe problem Og så tenker jeg at om jeg er grei, så er de greie! Sikkert en grunn til at ingen har klaget på noe her på årevis... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Det høres ut som om du driver en ganske mye mer "intim" barnehage enn kommunene og feks Kanvas gjør. Da får du og de ansatte sikkert et nærere forhold til foreldrene også, slik at det blir etablert en felles forståelse og trygghet i bunnen. Da regner jeg også med at det blir større frihet for endringer og ad hoc- beslutninger, enn det er og bør være i en vanlig, større og "mer upersonlig" barnehage. Jo "lenger" avstand det er mellom foreldre og de ansatte i barnehagen, jo større bør formaliteten være, synes jeg. Da blir det forutsigbart for alle parter. Og nettopp sånne barnehager skjønner ikke jeg at foreldrene vil ha barna sine i... (jeg vet at de færreste har valget...) Når det må være sånn at formalitetene rår for at det ikke skal bli anarki, for at ikke foreldrene skal reagere som bla du har gjort i disse trådene - og bli så provosert av så lite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Og nettopp sånne barnehager skjønner ikke jeg at foreldrene vil ha barna sine i... (jeg vet at de færreste har valget...) Når det må være sånn at formalitetene rår for at det ikke skal bli anarki, for at ikke foreldrene skal reagere som bla du har gjort i disse trådene - og bli så provosert av så lite. Du skjønner ikke at noen vil ha barna sine i "sånne barnehager" som de kommunale og Kanvas? Du fordømmer et utrolig høyt antall barnehager nå. Jeg tror nok at det er ganske store forskjeller dem imellom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Og nettopp sånne barnehager skjønner ikke jeg at foreldrene vil ha barna sine i... (jeg vet at de færreste har valget...) Når det må være sånn at formalitetene rår for at det ikke skal bli anarki, for at ikke foreldrene skal reagere som bla du har gjort i disse trådene - og bli så provosert av så lite. Jeg synes ikke barnehagene er dårlige, slett ikke. Men det krever mer av "kommunikasjon og orden" under større forhold enn det gjør under små, sånn er det bare. Det går begge veier, jeg tipper du kan være mer fleksible med foreldrene også, noe du jo har vist flere ganger, tydeligvis, enn andre barnehager kan. Jeg synes ikke det har noe med kvaliteten på barnehagen å gjøre. Det er bare viktigere med klare retningslinjer, for alle parter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Du skjønner ikke at noen vil ha barna sine i "sånne barnehager" som de kommunale og Kanvas? Du fordømmer et utrolig høyt antall barnehager nå. Jeg tror nok at det er ganske store forskjeller dem imellom. Nei, jeg mener ikke kommunale og Kanvas - og det skrev jeg ikke heller. Jeg mener store barnehager, 150 barn - hvor alt må gå på de premissene tzatziki har beskrevet her for at det skal fungere, ikke bli misnøye - og ikke ende i anarki. Når det blir så stort at man må ha så mange regler, og så lite mulighet for praktiske løsninger at det ikke er mulig å ta planleggingen en annet sted til en annen tid om man ønsker det. I enkelte av de store barnehagene får jo ikke foreldrene følge barna inn en gang? Der er det drive-in for å levere barna, fordi det ikke er mulighet for parkering, og fordi det kommer mange hundre biler hver morgen. Sånne ting har jeg vanskelig for å se at ivaretar barnas interesser - uansett hvor mange sanserom de har.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nei, jeg mener ikke kommunale og Kanvas - og det skrev jeg ikke heller. Jeg mener store barnehager, 150 barn - hvor alt må gå på de premissene tzatziki har beskrevet her for at det skal fungere, ikke bli misnøye - og ikke ende i anarki. Når det blir så stort at man må ha så mange regler, og så lite mulighet for praktiske løsninger at det ikke er mulig å ta planleggingen en annet sted til en annen tid om man ønsker det. I enkelte av de store barnehagene får jo ikke foreldrene følge barna inn en gang? Der er det drive-in for å levere barna, fordi det ikke er mulighet for parkering, og fordi det kommer mange hundre biler hver morgen. Sånne ting har jeg vanskelig for å se at ivaretar barnas interesser - uansett hvor mange sanserom de har.... Er du seriøs nå? Finnes det barnehager i Norge der foreldrene ikke får lov til å følge barna inn? Drive-in med barna sine????!!!! Jeg er rystet, hvis dette er tilfelle, og kan ikke fatte hvis foreldre ønsker å ha barna sine der... Jenta mi har ofte lyst til å gå selv til barnehagen, men det er noe helt annet - da er det på hennes premisser, og ikke på barnehagens! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Nei, jeg mener ikke kommunale og Kanvas - og det skrev jeg ikke heller. Jeg mener store barnehager, 150 barn - hvor alt må gå på de premissene tzatziki har beskrevet her for at det skal fungere, ikke bli misnøye - og ikke ende i anarki. Når det blir så stort at man må ha så mange regler, og så lite mulighet for praktiske løsninger at det ikke er mulig å ta planleggingen en annet sted til en annen tid om man ønsker det. I enkelte av de store barnehagene får jo ikke foreldrene følge barna inn en gang? Der er det drive-in for å levere barna, fordi det ikke er mulighet for parkering, og fordi det kommer mange hundre biler hver morgen. Sånne ting har jeg vanskelig for å se at ivaretar barnas interesser - uansett hvor mange sanserom de har.... Greit, det er ikke alltid innlysende hva "sånne barnehager" betyr. Det var tzatziki som brukte samlebetegnelsen "kommunale og Kanvas", så jeg trodde det var disse det fortsatt handlet om. Jeg har selv en litt dårlig magefølelse overfor gigantbarnehager, men jeg begynner å bli ferdig med barnetilsyn-perioden. Faktisk tror jeg vår aller siste SFO-regning (for deltidsplass) ble betalt igår... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Greit, det er ikke alltid innlysende hva "sånne barnehager" betyr. Det var tzatziki som brukte samlebetegnelsen "kommunale og Kanvas", så jeg trodde det var disse det fortsatt handlet om. Jeg har selv en litt dårlig magefølelse overfor gigantbarnehager, men jeg begynner å bli ferdig med barnetilsyn-perioden. Faktisk tror jeg vår aller siste SFO-regning (for deltidsplass) ble betalt igår... Jeg vil bare skyte inn at ikke alle store barnehager er sånn som beskrevet. Vi har barn i en diger barnehage, og var litt skeptisk i starten. Men vi er kjempefornøyde! Størrelsen gjør at de kan sjonglere litt med personalet hvis noen er syke på en avdeling, sånn at barna alltid får forholde seg til voksne de kjenner (og som kjenner dem) i stedet for tilfeldige ringevikarer. Og de er kjempeflinke å skjerme barna og gjøre ting i små, faste grupper satt sammen etter hvert barns ståsted og behov, slik at man aldri får følelsen av at barnet er "en av hundre". På grunn av størrelsen har de også rom for mange forskjellige aktivitetsrom som hver gruppe/avdeling har sine faste tider til å bruke. Barnehagen er også veldig lydhør for forslag og ønsker fra foreldre, både individuelt i forhold til det enkelte barnet og på mer generelle ting. Jeg tror kompetansen og engasjementet til styrer og de ansatte er mye viktigere enn størrelsen, når det kommer til kvalitet på barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Når man er alene med barn blir antall stengte dager ofte flere enn antall feriedager man kan ta ut. Når man heller ikke har noe særlig nettverk som kan trå til blir det et dilemma. Kolleger er heller ikke noe særlig begeistret for at man alltid må ta ut ferie i forbindelse med jul og påske og i de beste sommermånedene. Ferie er noe som går på rundgang, tar man i juni et år får man kanskje ferie i juli neste år. Når det er en av 5-6 som alltid må ha ferie når de fleste ønsker det blir det sure miner. Det er mulig det ville vært mer gunstig økonomisk å betale litt mer hver måned for å slippe å ta ut permisjon uten lønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg vil bare skyte inn at ikke alle store barnehager er sånn som beskrevet. Vi har barn i en diger barnehage, og var litt skeptisk i starten. Men vi er kjempefornøyde! Størrelsen gjør at de kan sjonglere litt med personalet hvis noen er syke på en avdeling, sånn at barna alltid får forholde seg til voksne de kjenner (og som kjenner dem) i stedet for tilfeldige ringevikarer. Og de er kjempeflinke å skjerme barna og gjøre ting i små, faste grupper satt sammen etter hvert barns ståsted og behov, slik at man aldri får følelsen av at barnet er "en av hundre". På grunn av størrelsen har de også rom for mange forskjellige aktivitetsrom som hver gruppe/avdeling har sine faste tider til å bruke. Barnehagen er også veldig lydhør for forslag og ønsker fra foreldre, både individuelt i forhold til det enkelte barnet og på mer generelle ting. Jeg tror kompetansen og engasjementet til styrer og de ansatte er mye viktigere enn størrelsen, når det kommer til kvalitet på barnehagen. Det er fint hvis det funker. Jeg har som jeg skrev, ingen erfaring. Men jeg er helt enig i at kompetanse, iver og "bevissthet" hos personalet teller mer enn det ytre. Vi har hatt våre barn i en barnehage med fire avd. uten aldersinndeling, altså 1 - 6 åringer i samme gruppe, og det går fint hvis man er bevisst på fordelene og ulempene. Sånn blir det jo med andre ting også - man må innrette seg deretter og utnytte de positive sidene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Greit, det er ikke alltid innlysende hva "sånne barnehager" betyr. Det var tzatziki som brukte samlebetegnelsen "kommunale og Kanvas", så jeg trodde det var disse det fortsatt handlet om. Jeg har selv en litt dårlig magefølelse overfor gigantbarnehager, men jeg begynner å bli ferdig med barnetilsyn-perioden. Faktisk tror jeg vår aller siste SFO-regning (for deltidsplass) ble betalt igår... Jeg tenkte ikke på gigant-barnehager med 150 + barn. Jeg mener at barnehager med 60 + barn krever ryddigere linjer og har mindre mulighet til å ta ad - hoc-beslutninger enn man kan i barnehager med 20 -30 barn. Det er mange som skal tas hensyn til og som skal ha informasjon, og det er viktigere at rutiner og god kommunikasjon er på plass, feks fordi det er flere ansatte, flere foreldre, lengre vei til styrer osv. Persille leser mine innlegg som fanden leser Bibelen, så min henvisning til Kanvas og kommunale barnehager blir til "gigantbarnehager på 150 barn eller flere". Nå tror jeg ikke nødvendigvis at det er så ille å være barn i slike barnehager heller. Det viktigste er jo at barna har trygge omsorgspersoner de kjenner godt i hverdagen. Om det er 100 andre barn i samme bygg, skulle ikke ha noe særlig å si. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg tenkte ikke på gigant-barnehager med 150 + barn. Jeg mener at barnehager med 60 + barn krever ryddigere linjer og har mindre mulighet til å ta ad - hoc-beslutninger enn man kan i barnehager med 20 -30 barn. Det er mange som skal tas hensyn til og som skal ha informasjon, og det er viktigere at rutiner og god kommunikasjon er på plass, feks fordi det er flere ansatte, flere foreldre, lengre vei til styrer osv. Persille leser mine innlegg som fanden leser Bibelen, så min henvisning til Kanvas og kommunale barnehager blir til "gigantbarnehager på 150 barn eller flere". Nå tror jeg ikke nødvendigvis at det er så ille å være barn i slike barnehager heller. Det viktigste er jo at barna har trygge omsorgspersoner de kjenner godt i hverdagen. Om det er 100 andre barn i samme bygg, skulle ikke ha noe særlig å si. Mine unger går / har gått på en av landets aller største skoler. Det er jo også noe som mange får skrekkbilder i hodet av, men det er slett ikke bare ulemper. Og sånn er det nok med det meste :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg hadde ikke hatt problemer med å betale noe mer for å slippe planleggingsdager i barnehagen. Men vi har ganske god økonomi, og skjønner jo at dette ikke gjelder alle. Ville sikkert tatt barna ut av barnehagen minst like mange dager likevel, men da når det passer oss. Har en jobb med møter jeg bare må være tilstede på, og kan ikke velge å flekse når som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Er du seriøs nå? Finnes det barnehager i Norge der foreldrene ikke får lov til å følge barna inn? Drive-in med barna sine????!!!! Jeg er rystet, hvis dette er tilfelle, og kan ikke fatte hvis foreldre ønsker å ha barna sine der... Jenta mi har ofte lyst til å gå selv til barnehagen, men det er noe helt annet - da er det på hennes premisser, og ikke på barnehagens! Ja, det finnes i Oslo. Er litt usikker på om det fortsatt er sånn på Sofies Minde - men det var hvertfall sånn for en tid tilbake (i fjor?). Og det vil bli sånn på margarinfabrikken også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Nå er det en stund siden min var i barnehagealder, og siden jeg var student den gang hadde jeg selv en fleksibel hverdag også da (det har jeg i jobben min også nå). Jeg har derfor ikke kjent dette på kroppen selv, men har venninner som strever med å få kabalen til å gå opp. Og mitt inntrykk er at de ikke møter dette med rasjonale, men med følelser. Når barnehagene har stengt uten at de selv har fri sliter de, enten det er varslet eller ikke, og frustrasjonen blir desto større om de også vet at barnehagepersonalet ikke er i barnehagen, men ”har fri”. For dem føles personalets fridag unødvendig, for de er jo ikke drivere med budsjettoversikt etc - de er bare foreldre som betaler for en tjeneste de føler de ikke får, sant. Jeg kan skjønne dem ut fra momentet om at alle yrker ikke kan praktisere samme fleksibilitet, og det er godt mulig barnehageyrket er i denne kategorien. Noen MÅ være tilstede når andre ikke er det, sånn som sykehuspersonale, brannmannskap, politi etc, og noen må ha mer rigide turnuser sånn som for eksempel butikkansatte. Når noen har fri, må andre steppe inn, ellers blir uforutsigbarhet og opplevelse av dårlig service resultatet. Det er en gjengs oppfatning at barnehagen er til for at andre skal kunne jobbe, og siden mange selv har liten fleksibilitet blir barnehagens stengte dager ekstra sårbare. Noen MÅ jo ha barnepass også i mellomjula, på inneklemtdagene og i påskeuka, og føler at de er avhengige av barnehagen disse dagene. Hva gjør du selv når noen er syke forrresten? Det er ikke mulig for et personale på kun 8 personer å ta igjen avspasert tid med en fridag hver mer spredt ut over hele året? Du vet sikkert hvilke dager flere unger ikke kommer fordi foreldrene _kan_ ta ut fri på eks inneklemtdager, slik at du bare trenger å ha én avdeling åpen foreksempel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Nå er det en stund siden min var i barnehagealder, og siden jeg var student den gang hadde jeg selv en fleksibel hverdag også da (det har jeg i jobben min også nå). Jeg har derfor ikke kjent dette på kroppen selv, men har venninner som strever med å få kabalen til å gå opp. Og mitt inntrykk er at de ikke møter dette med rasjonale, men med følelser. Når barnehagene har stengt uten at de selv har fri sliter de, enten det er varslet eller ikke, og frustrasjonen blir desto større om de også vet at barnehagepersonalet ikke er i barnehagen, men ”har fri”. For dem føles personalets fridag unødvendig, for de er jo ikke drivere med budsjettoversikt etc - de er bare foreldre som betaler for en tjeneste de føler de ikke får, sant. Jeg kan skjønne dem ut fra momentet om at alle yrker ikke kan praktisere samme fleksibilitet, og det er godt mulig barnehageyrket er i denne kategorien. Noen MÅ være tilstede når andre ikke er det, sånn som sykehuspersonale, brannmannskap, politi etc, og noen må ha mer rigide turnuser sånn som for eksempel butikkansatte. Når noen har fri, må andre steppe inn, ellers blir uforutsigbarhet og opplevelse av dårlig service resultatet. Det er en gjengs oppfatning at barnehagen er til for at andre skal kunne jobbe, og siden mange selv har liten fleksibilitet blir barnehagens stengte dager ekstra sårbare. Noen MÅ jo ha barnepass også i mellomjula, på inneklemtdagene og i påskeuka, og føler at de er avhengige av barnehagen disse dagene. Hva gjør du selv når noen er syke forrresten? Det er ikke mulig for et personale på kun 8 personer å ta igjen avspasert tid med en fridag hver mer spredt ut over hele året? Du vet sikkert hvilke dager flere unger ikke kommer fordi foreldrene _kan_ ta ut fri på eks inneklemtdager, slik at du bare trenger å ha én avdeling åpen foreksempel? ''Hva gjør du selv når noen er syke forrresten?'' Da leier vi inn vikar. Vi har en fast vikar vi bruker, en godt voksen dame som bor i nærheten - hun er egentlig pensjonist, og veldig fornøyd med den ordningen. ''Det er ikke mulig for et personale på kun 8 personer å ta igjen avspasert tid med en fridag hver mer spredt ut over hele året?'' Problemet er jo da at jeg må leie inn vikar, og det koster penger. Jeg har et regnestykke på dette et annet sted i tråden, for det er jo ikke snakk om én dag - det er fem dager ila året. Det blir ganske mange dager med vikar... ''Du vet sikkert hvilke dager flere unger ikke kommer fordi foreldrene _kan_ ta ut fri på eks inneklemtdager, slik at du bare trenger å ha én avdeling åpen foreksempel?'' Nei, det vet vi ikke. Vi har forsøkt å be foreldre skrive seg på lister for sånne dager - men de "safer" ved å ikke sette seg opp, slik at de kan levere om ungene om de har lyst. Og så ringer de heller og sier at de ikke kommer samme dag, eller sier fra når de henter dagen før. Men det er sjelden noen som vil ta ut en avspaseringsdag på tre timers varsel... Man vil jo gjerne bruke den dagen til noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg vil bare skyte inn at ikke alle store barnehager er sånn som beskrevet. Vi har barn i en diger barnehage, og var litt skeptisk i starten. Men vi er kjempefornøyde! Størrelsen gjør at de kan sjonglere litt med personalet hvis noen er syke på en avdeling, sånn at barna alltid får forholde seg til voksne de kjenner (og som kjenner dem) i stedet for tilfeldige ringevikarer. Og de er kjempeflinke å skjerme barna og gjøre ting i små, faste grupper satt sammen etter hvert barns ståsted og behov, slik at man aldri får følelsen av at barnet er "en av hundre". På grunn av størrelsen har de også rom for mange forskjellige aktivitetsrom som hver gruppe/avdeling har sine faste tider til å bruke. Barnehagen er også veldig lydhør for forslag og ønsker fra foreldre, både individuelt i forhold til det enkelte barnet og på mer generelle ting. Jeg tror kompetansen og engasjementet til styrer og de ansatte er mye viktigere enn størrelsen, når det kommer til kvalitet på barnehagen. ''Jeg tror kompetansen og engasjementet til styrer og de ansatte er mye viktigere enn størrelsen, når det kommer til kvalitet på barnehagen.'' Det er min erfaring også. Studentbarnehagen jr gikk i var stor men velorganisert av en meget dyktig styrer, og nettopp av den grunn du nevner hadde de heller ikke stengt på inneklemtdager, i påsken eller i jula etc. Personalet beveget seg mellom avdelingene, og det samme kunne også ungene gjøre. Jeg kan faktisk ikke komme på at det var vikar annet enn for en av førskolelærerne mens hun hadde svangerskapspermisjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 ''Hva gjør du selv når noen er syke forrresten?'' Da leier vi inn vikar. Vi har en fast vikar vi bruker, en godt voksen dame som bor i nærheten - hun er egentlig pensjonist, og veldig fornøyd med den ordningen. ''Det er ikke mulig for et personale på kun 8 personer å ta igjen avspasert tid med en fridag hver mer spredt ut over hele året?'' Problemet er jo da at jeg må leie inn vikar, og det koster penger. Jeg har et regnestykke på dette et annet sted i tråden, for det er jo ikke snakk om én dag - det er fem dager ila året. Det blir ganske mange dager med vikar... ''Du vet sikkert hvilke dager flere unger ikke kommer fordi foreldrene _kan_ ta ut fri på eks inneklemtdager, slik at du bare trenger å ha én avdeling åpen foreksempel?'' Nei, det vet vi ikke. Vi har forsøkt å be foreldre skrive seg på lister for sånne dager - men de "safer" ved å ikke sette seg opp, slik at de kan levere om ungene om de har lyst. Og så ringer de heller og sier at de ikke kommer samme dag, eller sier fra når de henter dagen før. Men det er sjelden noen som vil ta ut en avspaseringsdag på tre timers varsel... Man vil jo gjerne bruke den dagen til noe. ''Vi har forsøkt å be foreldre skrive seg på lister for sånne dager - men de "safer" ved å ikke sette seg opp, slik at de kan levere om ungene om de har lyst. '' Det er en sikkelig uting! Slike foreldre ødelegger for alle, både ansatte og andre barn og foreldre som kunne nytt godt av muligheten for planlegging dersom barnehagene var sikre på hvem som kom og ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.