Gå til innhold

Til dere PK dolere

Gjest Villniss

Anbefalte innlegg

Mye "hadde tatt" her i svarene. Altså ikke opplevd situasjonen selv. Lett å uttale seg bombastisk om tenkte situasjoner når man har tjenestevillig familie og/eller høy lønn.

Hvis man må ta ferie på "feil" tidspunkt, er det kanskje ikke verdens enkleste sak å få permisjon uten lønn på gunstig tidspunkt heller. Jeg forsvarer ikke sykmelding i denne situasjonen, men jeg skjønner veldig godt at det kan være et problem å ta perm uten lønn. Merkes fort på økonomien, det.

Akkurat det med muligheten for å faktisk få permisjon, er jeg enig i. Hvis ikke de har mulighet til å ta ferie i den perioden, vil jeg tro det må være vanskelig å få innvilget ulønnet permisjon også...

For min egen del har det vært enkelt - vi har alltid fått ferie i den perioden vi ville, og vi har alltid delt sommeren mellom oss - i de årene ungene var interessert i det - slik at ungene har hatt ferie (med en av oss) hele sin sommerferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ....AV

9

• plommeblomst

5

• trollemor;o)

5

• Katt-ja

4

Mest aktive i denne tråden

plommeblomst

Mange av oss har faktisk vært oppe i lignende problemstillinger.

Vi har f.eks. i flere år hatt noen sommeruker hvor vi har jobbet skift (en jobber 6-13 og den andre 13-20), vi har hatt barna med på jobb og vi har sendt dem på forskjellige aktivitetsleirer.

Jeg kjenner flere kolleger som har hatt sommerdagmamma, noen har ikke hatt ferie sammen med ektefellen og noen har tatt permisjon uten lønn.

Jeg har aldri en gang tenkt tanken at jeg kan be om sykemelding. Velger man å jobbe når man har små barn, må man også være innstilt på å måtte gjøre noen ikke-ideelle grep for å få ting til å gå rundt.

Tror nok de færreste tenker på sykmelding i en slik situasjon, men jeg forstår at det kan være vanskelig. Det var mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg hadde innrettet meg slik på forhånd at det ikke ble noe problem.

Etter mange års erfaring med barnehager og etter hvert SFO. Fått jobb med fleksitid, mann som jobber skift - det hjelper.

Denne sommeren har vi 2 dager vi ikke har barnepass. Men vi skal nok få ordnet det med naboer/slekt.

Å sykmelde meg pga dette hadde jeg ihvertfall aldri gjort. Med den holdningen hadde jeg heller aldri hatt den jobben jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plommeblomst

(og nei, jeg og mannen får ikke noe særlig ferie sammen i år. Vi må jobbe etter tur for å dekke inn sommerferien til ungene. En liten uke får vi sammen hele familien.)

Jeg syns det høres kjempetrist ut. For meg betyr ferie sammen veldig mye, og å feriere etter tur, høres ikke noe særlig hyggelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å "kreve" at foreldrene bare skal få kabalen til å gå opp, og innordne seg deretter når man likevel går hjemme hele tiden og ikke har dette problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Mye "hadde tatt" her i svarene. Altså ikke opplevd situasjonen selv. Lett å uttale seg bombastisk om tenkte situasjoner når man har tjenestevillig familie og/eller høy lønn.

Hvis man må ta ferie på "feil" tidspunkt, er det kanskje ikke verdens enkleste sak å få permisjon uten lønn på gunstig tidspunkt heller. Jeg forsvarer ikke sykmelding i denne situasjonen, men jeg skjønner veldig godt at det kan være et problem å ta perm uten lønn. Merkes fort på økonomien, det.

Hadde tatt - fordi man planlegger slik at man ikke kommer i slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Jeg hadde innrettet meg slik på forhånd at det ikke ble noe problem.

Etter mange års erfaring med barnehager og etter hvert SFO. Fått jobb med fleksitid, mann som jobber skift - det hjelper.

Denne sommeren har vi 2 dager vi ikke har barnepass. Men vi skal nok få ordnet det med naboer/slekt.

Å sykmelde meg pga dette hadde jeg ihvertfall aldri gjort. Med den holdningen hadde jeg heller aldri hatt den jobben jeg har i dag.

Jeg har heller aldri tenkt tanken på å bli sykemeldt for å ordne opp i ferie og fridager for ungene. Nå har både mannen min og jeg veldig fleksible jobber, så det pleier å ordene seg greit, men det innebærer også at vi må jobbe en god del hjemmefra når vi har "fri"....

I sommer gjør vi det slik:

Jeg begynner min ferie i uke 27, og tar helt fri (dvs jeg kommer sikkert til å svare litt på mail...) i to-tre uker. Mannen min tar fri fra uke 28, og så har vi to uker fri sammen, da vi skal på ferie.

Så blir det to uker der vi kommer til å jobbe litt hver - en dag den ene på kontoret, og en annen dag den andre - og en del hjemmefra (uke 30 og 31).

I uke 32 skal mannen min på HV-øvelse... JIPPI...... så da kan jeg ikke jobbe. Så det blir helt fri på meg da.

Full fart med jobbing, SFO og barnehage fra uke 33 - da må nok 10-åringen klare seg mye alene - håper besteforeldrene kan ha ham noe da.....

Så det blir lenge borte fra vanlig jobb på meg i sommer - 6 uker faktisk - men 2 av dem kommer jeg til å jobbe hjemmefra/ spredte dager på kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres kjempetrist ut. For meg betyr ferie sammen veldig mye, og å feriere etter tur, høres ikke noe særlig hyggelig ut.

Vi har i alle årene med relativt små barn feriert på ulike tider. For at ungene skal ha ferie hele sin ferie. Det er ikke trist i det hele tatt - og jeg er veldig glad for at vi gjorde det slik. Man trenger jo ikke reise bort for å nyte sommeren, og man har jo lange ettermiddager og kvelder og helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Klart det er litt trist. Men sånn er det faktisk å ha barn og jobbe. Jeg har selv valgt å få barn, og forventer ikke at staten skal betale meg i hue og ræva for å ha lang ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de færreste tenker på sykmelding i en slik situasjon, men jeg forstår at det kan være vanskelig. Det var mitt poeng.

Klart det kan være vanskelig. Jeg blir nesten kvalm hver vår med tanke på at jeg har to måneder skoleferie som må organiseres samtidig som jeg selv har mye å gjøre på jobb fordi jeg må bli ferdig til ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg har heller aldri tenkt tanken på å bli sykemeldt for å ordne opp i ferie og fridager for ungene. Nå har både mannen min og jeg veldig fleksible jobber, så det pleier å ordene seg greit, men det innebærer også at vi må jobbe en god del hjemmefra når vi har "fri"....

Jeg begynner min ferie i uke 27, og tar helt fri (dvs jeg kommer sikkert til å svare litt på mail...) i to-tre uker. Mannen min tar fri fra uke 28, og så har vi to uker fri sammen, da vi skal på ferie.

Så blir det to uker der vi kommer til å jobbe litt hver - en dag den ene på kontoret, og en annen dag den andre - og en del hjemmefra (uke 30 og 31).

I uke 32 skal mannen min på HV-øvelse... JIPPI...... så da kan jeg ikke jobbe. Så det blir helt fri på meg da.

Full fart med jobbing, SFO og barnehage fra uke 33 - da må nok 10-åringen klare seg mye alene - håper besteforeldrene kan ha ham noe da.....

Så det blir lenge borte fra vanlig jobb på meg i sommer - 6 uker faktisk - men 2 av dem kommer jeg til å jobbe hjemmefra/ spredte dager på kontoret.

Jeg har også heldigvis fleksibel jobb. Jeg skal ha en uke ferie her, og 2 uker der. Samt noen dager innimellom. Mannen min jobber skift og kan dermed ha ungene på dagtid når han går kveld.

Kan jobbe litt hjemmefra om nødvendig noen dager. Vi har ingen besteforeldre som kan hjelpe. Så foreløbig går det greit i sommer - mangler 2 dager men regner med vi får de til. Og jeg skal IKKE sykemelde meg de dagene. (Kan ikke ta perm uten lønn de dagene da jeg MÅ være på jobb - travleste dagene i mnd. Dermed ikke så greit å ta ungene med heller. Men DET får bli aller siste nødløsning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå setter du dette veldig på spissen. Jeg tror nok de aller, aller fleste vil greie å skaffe seg en dagmamma, ungdom el til å ta seg av barna i en kortperiode istedet for å sykmelde seg. Det siste blir jo hyklerisk og helt feil. Da må man jo heller snakke med arbeidsgiver og forklare situasjonen, dette er ikke akseptabelt. Det du sier setter også uføretrygdede i et "skamfullt" lys. Høres ut som man kan sykmelde seg for ingenting, og bare jukse på seg sykdommer. Tenk deg om!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''I uke 32 skal mannen min på HV-øvelse... JIPPI...... så da kan jeg ikke jobbe. Så det blir helt fri på meg da. ''

Da ser jeg han kanskje ;o) Jeg kommer til å oppholde meg der HVerene skal være den uka (mest sannsynlig at de skal være). I fjor var det sambo som måtte være i HV den uka, da det hele forgikk nærme oss. Jeg var der da også, jeg deltar ikke selv, men er med som heiagjeng.

Nå kan jeg bomme da, men når han skal på øvelse den uka så tenkte jeg automatisk på det som skal foregå i traktene. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1243243283' post='4154712]

''I uke 32 skal mannen min på HV-øvelse... JIPPI...... så da kan jeg ikke jobbe. Så det blir helt fri på meg da. ''

Da ser jeg han kanskje ;o) Jeg kommer til å oppholde meg der HVerene skal være den uka (mest sannsynlig at de skal være). I fjor var det sambo som måtte være i HV den uka, da det hele forgikk nærme oss. Jeg var der da også, jeg deltar ikke selv, men er med som heiagjeng.

Nå kan jeg bomme da, men når han skal på øvelse den uka så tenkte jeg automatisk på det som skal foregå i traktene. :o)

Javel...!

HV-folkene er innkalt som mannskap på landskytterstevnet på Evje - er det det du mener?

Var stort oppslag her i media for noen uker siden om hvor irriterte folk var for å bli innkalt på HV-øvelse i august (i skoleferien) - og så på landskytterstevnet :-((((

Du får se etter ham da - i grønn uniform :-DDD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel...!

HV-folkene er innkalt som mannskap på landskytterstevnet på Evje - er det det du mener?

Var stort oppslag her i media for noen uker siden om hvor irriterte folk var for å bli innkalt på HV-øvelse i august (i skoleferien) - og så på landskytterstevnet :-((((

Du får se etter ham da - i grønn uniform :-DDD

Ja, Landskytterstevnet.

Ja det passer ikke så bra mtp ferie, vi la kabalen i fjor siden sambo måtte inn på øvelse. Nå var jeg jo i området siden jeg som sagt er med som heiagjeng for ei som skyter, så det gikk jo.

Grønt ja, jeg har utstyret her jeg også, men i år slipper jo sambo unna, og skal være med som heiagjeng han også. Jeg tror ikke han er så veldig lei for å være tilskuer i år, og ikke sitte oppi skauen i 30 varmegrader og vifte med noen anvisningsflagg ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1243244080' post='4154726]

Ja, Landskytterstevnet.

Ja det passer ikke så bra mtp ferie, vi la kabalen i fjor siden sambo måtte inn på øvelse. Nå var jeg jo i området siden jeg som sagt er med som heiagjeng for ei som skyter, så det gikk jo.

Grønt ja, jeg har utstyret her jeg også, men i år slipper jo sambo unna, og skal være med som heiagjeng han også. Jeg tror ikke han er så veldig lei for å være tilskuer i år, og ikke sitte oppi skauen i 30 varmegrader og vifte med noen anvisningsflagg ;o)

Ja - tenk deg - her bor vi 100 meter fra sjøen, og så må han opp dit i innlandet i 30 grader 5 dager i beste ferietid. Kjipt.

Hva gjorde sanboeren din under øvelsen? Pekte om de traff eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - tenk deg - her bor vi 100 meter fra sjøen, og så må han opp dit i innlandet i 30 grader 5 dager i beste ferietid. Kjipt.

Hva gjorde sanboeren din under øvelsen? Pekte om de traff eller ikke?

Han viftet med flagg alt etter hvordan de traff. Ellers så satt han oppi der og glodde, ble rød og fin da ;o)

De hadde forskjellige ting de tok seg av, men jeg er usikker på hva det forskjellige tingene gikk ut på.

Han hadde forresten noen kvelder anledning til å være med oss, vi var ca 30 min unna leiren hans. Leiren lå ikke ved selve stevnet, men det var visstnok pga plassmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1243245363' post='4154731]

Han viftet med flagg alt etter hvordan de traff. Ellers så satt han oppi der og glodde, ble rød og fin da ;o)

De hadde forskjellige ting de tok seg av, men jeg er usikker på hva det forskjellige tingene gikk ut på.

Han hadde forresten noen kvelder anledning til å være med oss, vi var ca 30 min unna leiren hans. Leiren lå ikke ved selve stevnet, men det var visstnok pga plassmangel.

Uff...

Hvor lenge er de vernepliktige, vet du det?

Mannen min er 37 år, håper de gir seg med innkallinger når han nærmer seg 40!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Å måtte feriere etter tur når man har små barn er veldig vanlig. Man må bare inrette seg etter realitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...

Hvor lenge er de vernepliktige, vet du det?

Mannen min er 37 år, håper de gir seg med innkallinger når han nærmer seg 40!

Har ikke snøring. Øvelsene har avtatt her en god del, så det er ikke så ofte han er på øvelse lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...