plommeblomst Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Å måtte feriere etter tur når man har små barn er veldig vanlig. Man må bare inrette seg etter realitetene. Men det er vel lov å mene at det er trist. Eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Men det er vel lov å mene at det er trist. Eller? Du må gjerne synes at det er trist, men du formulerte deg som om dette var noe nytt du ikke har hørt om før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Uff... Hvor lenge er de vernepliktige, vet du det? Mannen min er 37 år, håper de gir seg med innkallinger når han nærmer seg 40! De dimmer vel når de er 44, tror jeg. Så han har enda maaaange gode år igjen. Syns forøvrig HV er utrolig sløsing med samfunnets ressurser. Mannen min har hatt to ukesøvelser siden oktober. De som er i det offentlige får full lønn pluss HV-penger, og har gjerne vikarer satt inn for seg. Han som er i en liten privat bedrift mister lønna, og må gjøre jobben i helga/kveldstid neste uke. Tror jeg hadde streika for lengst om jeg hadde hørt til det systemet... Kanskje en grunn til at forsvaret ikke har satset på kvinner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lite folk Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg hadde tatt permisjon uten lønn. Men det skal veldig mye til at man absolutt ikke klarer å ordne barnepass, i tråden under kom det jo flere forslag. Jeg kjenner flere som har hatt sommerdagmamma på grunn av slike problemer, og selv har vi jobbet "skift" flere uker om sommeren for å få det til å gå rundt. Hvis man ikke får ferie i den ønskede tidsperioden, er det jo på grunn av dårlig bemanning på jobben. Da er det ganske så usolidarisk overfor kollegene å late som om man er syk for å få fri. '' Jeg hadde tatt permisjon uten lønn. '' (...) '' Hvis man ikke får ferie i den ønskede tidsperioden, er det jo på grunn av dårlig bemanning på jobben. Da er det ganske så usolidarisk overfor kollegene å late som om man er syk for å få fri.'' Hvis man ikke får ferie i den perioden pga dårlig bemanning på jobben, så får man vel høyst sannsynlig ikke permisjon den perioden heller pga dårlig bemanning på jobben. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 De dimmer vel når de er 44, tror jeg. Så han har enda maaaange gode år igjen. Syns forøvrig HV er utrolig sløsing med samfunnets ressurser. Mannen min har hatt to ukesøvelser siden oktober. De som er i det offentlige får full lønn pluss HV-penger, og har gjerne vikarer satt inn for seg. Han som er i en liten privat bedrift mister lønna, og må gjøre jobben i helga/kveldstid neste uke. Tror jeg hadde streika for lengst om jeg hadde hørt til det systemet... Kanskje en grunn til at forsvaret ikke har satset på kvinner? Samme for mannen min. Sommeren er utrolig hektisk i hans jobb, og han sliter med å kunne ta seg fri tre uker i løpet av sommeren. Når denne HV-uka kommer på toppen av det, blir det trolig bare to uker ferie på han... Ingen gjør hans jobb når han er borte, men jeg er usikker på om han får lønn fra jobben sin.... Jeg hadde også streiket ja! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plommeblomst Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Du må gjerne synes at det er trist, men du formulerte deg som om dette var noe nytt du ikke har hørt om før. Slett ikke nytt for meg. Ser ikke fram til neste år når SFO-tida er over. Syns ikke det er så stas at 10åringen skal ha dobbelt som mange ferieuker som foreldrene. Så langt har vi (stort sett) kunnet ta ferie sammen. Men da er det SFO i høst- og vinterferie. Og perm uten lønn på planleggingsdager 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 '' Jeg hadde tatt permisjon uten lønn. '' (...) '' Hvis man ikke får ferie i den ønskede tidsperioden, er det jo på grunn av dårlig bemanning på jobben. Da er det ganske så usolidarisk overfor kollegene å late som om man er syk for å få fri.'' Hvis man ikke får ferie i den perioden pga dårlig bemanning på jobben, så får man vel høyst sannsynlig ikke permisjon den perioden heller pga dårlig bemanning på jobben. Helt riktig. Men du hoppet over det jeg skrev i midten, jeg har ikke hørt om noen som ikke klarer å ordne barnepass på noe som helst vis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Vi har i alle årene med relativt små barn feriert på ulike tider. For at ungene skal ha ferie hele sin ferie. Det er ikke trist i det hele tatt - og jeg er veldig glad for at vi gjorde det slik. Man trenger jo ikke reise bort for å nyte sommeren, og man har jo lange ettermiddager og kvelder og helger. ''Vi har i alle årene med relativt små barn feriert på ulike tider. For at ungene skal ha ferie hele sin ferie. '' Gjorde dere det slik i barhehage- og SFO-tiden også (husker ikke hvor gamle barna dine er)? Våre er en del på SFO/barnehage om sommeren. De synes stort sett det er gøy der, og da har vi ikke dårlig samvittighet for det. Ellers er de på alt fra feriekoloni og sommerskole til hos besteforeldre (ikke så mye). Må innrømme at vi prioriterer ferie sammen høyt; i år får vi tre uker sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg HAR vært i den situasjonen at vanlig ferie ikke strakk til. Først den sommeren da jeg hadde ettåring - etter å ha jobbet under pappapermen i mai-juni, hadde vi 7 uker som skulle fylles før han fikk plass i bhg i august. Foruten ferie tok jeg ulønnet permisjon. Rent økonomisk var det trangt, men man fikk jo feriepenger, og vi unnlot å reise på ferie utover å låne hytta til svigers litt innimellom deres egen bruk av hytta. Og så tok jeg også ulønnet permisjon året etter, da vi hadde toåring. Da var barnehagen stengte hele juli, og han hadde fått plass i ny bhg fra annen halvdel av august. Her kunne vi teknisk sett ha valgt å sende han til bhg nr 1 de to første ukene i august, men da vi verken var særlig fornøyd med den bhg, og det var nesten full utskifting av både barn og personale, og vi hadde måttet betale bhg for hele måneden der (+ halve måneden i den nye barnehagen), var valget i grunnen enkelt. Så også dette året ble det 6,5 uker som skulle fylles opp, og da ble ulønnet permisjon løsningen. Heller ikke den sommeren brukte vi av feriepengene til å reise noe sted - vi var hjemme + litt på hytta til svigers, og mat måtte man hatt begge steder uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 ''Vi har i alle årene med relativt små barn feriert på ulike tider. For at ungene skal ha ferie hele sin ferie. '' Gjorde dere det slik i barhehage- og SFO-tiden også (husker ikke hvor gamle barna dine er)? Våre er en del på SFO/barnehage om sommeren. De synes stort sett det er gøy der, og da har vi ikke dårlig samvittighet for det. Ellers er de på alt fra feriekoloni og sommerskole til hos besteforeldre (ikke så mye). Må innrømme at vi prioriterer ferie sammen høyt; i år får vi tre uker sammen. Mine barn er såpass gamle at jeg har begynt å glemme ;-) Men, jeg tror kanskje det var mens minst en av dem var på barneskolen at vi gjorde det sånn... I alle fall en god del år. Men vi bor landlig og ferie-aktig til, og bodde en del på hytte også i den tiden,- så jeg har alltid syntes at det var nesten som ferie å jobbe om sommeren - så lenge de andre i familien hadde ferie... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Mine barn er såpass gamle at jeg har begynt å glemme ;-) Men, jeg tror kanskje det var mens minst en av dem var på barneskolen at vi gjorde det sånn... I alle fall en god del år. Men vi bor landlig og ferie-aktig til, og bodde en del på hytte også i den tiden,- så jeg har alltid syntes at det var nesten som ferie å jobbe om sommeren - så lenge de andre i familien hadde ferie... Vi bor også ganske landlig til, og kan absolutt ha det fint hjemme, men for meg er ferie å reise et sted - enten det er utenlands, i telt eller på hytte. Hjemme blir det bestandig så mye som BØR gjøres, og jeg får ikke feriefølelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Vi bor også ganske landlig til, og kan absolutt ha det fint hjemme, men for meg er ferie å reise et sted - enten det er utenlands, i telt eller på hytte. Hjemme blir det bestandig så mye som BØR gjøres, og jeg får ikke feriefølelsen. Vi er veldig "flinke" til ikke å gjøre det som _bør_ gjøres ;-) Noen ganger en ulempe, andre ganger en fordel... Synes det er altfor mange som setter ordet ferie synonymt med å reise bort... Lista blir liggende litt høyt for å kunne si at man skal ha ferie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nå er minstemann så stor at det ikke er noe problem å være alene hjemme. Men da ungene var små måtte jeg ta ut to- tre uker permisjon uten lønn for å få kabalen til å gå opp. Det ble økonomisk trangt men det gikk det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bare så det er sagt Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Mange av oss har faktisk vært oppe i lignende problemstillinger. Vi har f.eks. i flere år hatt noen sommeruker hvor vi har jobbet skift (en jobber 6-13 og den andre 13-20), vi har hatt barna med på jobb og vi har sendt dem på forskjellige aktivitetsleirer. Jeg kjenner flere kolleger som har hatt sommerdagmamma, noen har ikke hatt ferie sammen med ektefellen og noen har tatt permisjon uten lønn. Jeg har aldri en gang tenkt tanken at jeg kan be om sykemelding. Velger man å jobbe når man har små barn, må man også være innstilt på å måtte gjøre noen ikke-ideelle grep for å få ting til å gå rundt. "Velger man å jobbe når man har små barn....." Det er ikke alltid man har noe valg da. Bare så det er sagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 '' Jeg hadde tatt permisjon uten lønn. '' (...) '' Hvis man ikke får ferie i den ønskede tidsperioden, er det jo på grunn av dårlig bemanning på jobben. Da er det ganske så usolidarisk overfor kollegene å late som om man er syk for å få fri.'' Hvis man ikke får ferie i den perioden pga dårlig bemanning på jobben, så får man vel høyst sannsynlig ikke permisjon den perioden heller pga dårlig bemanning på jobben. Hvis du sykemelder deg må de ha vikar. Vikaren skal ha betalt og du skal ha betalt. Dersom du tar permisjon uten lønn er det bare en som skal ha betalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gul ufo Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Disse innleggene dine er noe av det dummeste jeg har lest på Dol. Du bør holde opp med å provosere og rakke ned på arbeidsfolk. Hvis det ikke var for dem hadde du ikke fått utbetalt noen trygd i det hele tatt. Du er HELDIG som bor i et land som gir deg penger uten at du yter noe tilbake. Vis litt respekt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lite folk Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hvis du sykemelder deg må de ha vikar. Vikaren skal ha betalt og du skal ha betalt. Dersom du tar permisjon uten lønn er det bare en som skal ha betalt. Ikke på noen av de plassene jeg har jobbet er det blitt satt inn vikar når noen blir syke i 2-3 uker. Men det avhenger selvsagt av hvor man jobber. Er man f.eks lærer må det vel settes inn vikar. I de jobbene jeg har hatt har det imidlertid aldri blitt satt inn vikar i arbeidsgiverperioden og helst ikke på evinnelig lange tider etter det heller. Ofte er det heller ikke mulig å finne en vikar som kan gå inn og ta et slikt type arbeid på dagen. Så det som skjer er at de drives rovdrift på de stakkarene som er på jobb. Og det uavhengig om folk er borte pga ferie, permisjon eller sykemelding 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosaria Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hvordan greier du å sykemelde deg? Trenger du ikke legeattest? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 ''HVA i all verden hadde dere gjort hvis det viste seg at INGEN kunne ta seg av deres små barn mens dere måtte jobbe??? '' Jeg er blant dem som syns trygdesvindel er umoralsk. Jeg har vært i slike situasjoner, og ville enten tatt avspasering, fri uten lønn eller tatt barna med på jobben. Hva man gjør er avhengig av så mangt. Og hva man gjør i en desperat situasjon kan være forskjellig fra hva man eller ville ha gjort. I de fleste tilfeller har man jo noen valg, før situasjonen er så desperat at man må ty til ulovligheter for å gå på jobb... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg syns definitivt IKKE at sykemelding er noen løsning på problemet. Jeg har selv tatt ulønnet permisjon ved flere anledninger for å få kabalen til å gå opp. I tillegg prøver både min mann og jeg å ha timer til avspasering, som vi f.eks. bruker ved planleggingsdager o.l. Kodeordet er vel planlegging! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.