Gå til innhold

Til dere PK dolere

Gjest Villniss

Anbefalte innlegg

Gjest Villniss

Disse innleggene dine er noe av det dummeste jeg har lest på Dol. Du bør holde opp med å provosere og rakke ned på arbeidsfolk. Hvis det ikke var for dem hadde du ikke fått utbetalt noen trygd i det hele tatt. Du er HELDIG som bor i et land som gir deg penger uten at du yter noe tilbake. Vis litt respekt!

Hva vet du om hva jeg har ytt til samfunnet? Du tar det for gitt at jeg har vært ufør hele livet. Der kan du ta feil, vet du. For alt du vet kan jeg være en dame på 60 år som har jobbet ræva av meg hele livet for SÅ og bli ufør. Så pass på hva du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ....AV

9

• plommeblomst

5

• trollemor;o)

5

• Katt-ja

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Hva vet du om hva jeg har ytt til samfunnet? Du tar det for gitt at jeg har vært ufør hele livet. Der kan du ta feil, vet du. For alt du vet kan jeg være en dame på 60 år som har jobbet ræva av meg hele livet for SÅ og bli ufør. Så pass på hva du sier.

60 år er du i hvert fall ikke, for da vil du ha en del mere livserfaring å øse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Klart det kan være vanskelig. Jeg blir nesten kvalm hver vår med tanke på at jeg har to måneder skoleferie som må organiseres samtidig som jeg selv har mye å gjøre på jobb fordi jeg må bli ferdig til ferien.

Jeg skjønner at vi er umåtelig heldige...Vi er lærere begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ditt barn, ditt ansvar. Ta deg fri en dag uten lønn!

Du gjør deg jo til kriminell med de uttalelsene der, det er faktisk straffbart å misbruke trygdesystemet - og du kan miste jobben av å misbruke arbeidsgiveren din.

Og da spørs det om det var verdt å lyve på seg sykemeldinger den dagen du står der uten jobb, eller har fengselsstraff i vente.

Hvem skal ta seg av barnet ditt da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Trådstarter foreslo aldri selv å sykemelde seg, det var ditt forslag. Trådstarter har heller ikke sagt at hun ikke har økonomisk mulighet til å ta ulønnet permisjon, det er det du som antyder.

Trådstarter sa at sykmelding kunne være en løsning, som et siste alternativ. Og det er det jeg mener også. Så jeg kan ikke se at trådstarter og jeg er så veldig uenige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Du tar jo selvfølgelig fri uten lønn hvis det ikke er noen som kan passe ditt barn.

Sykemelding er for når du er syk, ikke for når det ikke passer å gå på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villniss

Hallo.

Du tar jo selvfølgelig fri uten lønn hvis det ikke er noen som kan passe ditt barn.

Sykemelding er for når du er syk, ikke for når det ikke passer å gå på jobb.

Men hvis ikke det er mulig å ta fri uten lønn, da? Er ikke sikkert det "passer" for arbeidgiver, vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Ditt barn, ditt ansvar. Ta deg fri en dag uten lønn!

Du gjør deg jo til kriminell med de uttalelsene der, det er faktisk straffbart å misbruke trygdesystemet - og du kan miste jobben av å misbruke arbeidsgiveren din.

Og da spørs det om det var verdt å lyve på seg sykemeldinger den dagen du står der uten jobb, eller har fengselsstraff i vente.

Hvem skal ta seg av barnet ditt da??

Barnet har sikkert en far! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Med den arbeidsmoralen du har, fortjener du å bli kalt stygge ting.

Å bare sykemelde seg er en lettvint og forkastelig løsning. Jeg har selv vært i samme situasjon. Etter diverse iherdige forspørsler klarte jeg å ordne det sånn at barnet kunne være hos naboen en uke, men resten tok jeg i ulønnet permisjon. Da var det bare å glemme feriebudsjettet det året. Sånn er det av og til. man klarer å tilpasse seg når man må.

Jada, så flink du har vært... flinke deg, altså!

*Bukker og bøyer seg i støvet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Du kommer med en ganske bastant påstand, når du sier at vi som ikke gjør akkurat som deg, er uansvarlige foreldre som bør meldes til barnevernet. Har ikke lest tråden du sikter til, men jeg syns påstanden din er ganske drøy. Det fins vel flere alternativer enn punkt 1: enten sykmelding - eller punkt 2: la barnet være alene hjemme?

Hvis jeg var fullstendig i beit for barnepass hadde jeg vel bitt i det sure eplet og tatt permisjon uten lønn, siden barna mine er viktigst, til og med viktigere enn to ukers lønn..! Kanskje det gjør meg til en av disse kjipe PK-erne, men trøster meg med at jeg i hvertfall ikke er trygdesvindler.

Åååå....flinke deg... så mange flinke mammaer det er her...

*Bukker og bøyer meg i støvet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

''Men jeg vil slå tilbake og si at jeg synes dere som ikke ville ha sykmeldt dere i en sånn situasjon er uansvarlige foreldre. Kan jo ikke la barnet på 7 år være helt alene hjemme hver dag gjennom flere dager.''

Jeg var i en sånn situasjon for et par år siden. Men det finnes andre alternativer enn å sykemelde seg. Jeg tok permisjon uten lønn. Ja, det ble utrolig trangt økonomisk. Men det var jo ikke sånn at jeg ikke visste om på forhånd at barnehagen skulle være stengt to uker uten at jeg kunne dekke opp. Så jeg hadde lagt av litt penger gjennom vinteren, og kutta ferietur den sommeren.

Det ville aldri ha falt meg inn å fake en sykemelding.

Neida, mm.. akkurat ja,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg hadde tatt meg fri fra jobb uten lønn dersom _ingenting_ annet hadde vært mulig.

Dessuten vet jeg at legen min aldri hadde gitt meg sykemelding på et slikt grunnlag. Han er veldig nøye med å følge reglene for sykemelding. Jeg skulle ønske flere leger hadde like høy moral som ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Mange av oss har faktisk vært oppe i lignende problemstillinger.

Vi har f.eks. i flere år hatt noen sommeruker hvor vi har jobbet skift (en jobber 6-13 og den andre 13-20), vi har hatt barna med på jobb og vi har sendt dem på forskjellige aktivitetsleirer.

Jeg kjenner flere kolleger som har hatt sommerdagmamma, noen har ikke hatt ferie sammen med ektefellen og noen har tatt permisjon uten lønn.

Jeg har aldri en gang tenkt tanken at jeg kan be om sykemelding. Velger man å jobbe når man har små barn, må man også være innstilt på å måtte gjøre noen ikke-ideelle grep for å få ting til å gå rundt.

Velger man å jobbe når man har små barn???

Tror du det er noe VALG? Hvis man ikke på en eller annen mystisk måte har tilgang til masse penger, så skal det noe til å klare seg med å IKKE jobbe. Og spesielt dersom man er eneforsørger i tillegg. Det å jobbe når man har små barn, er for veldig mange en livsnødvendighet, ikke et valg!

Eller synes du folk skal gå på sosialstønad i stedet?

Dessuten legger samfunnet på alle vis opp til at folk skal jobbe. Og da burde det kanskje vært en selvfølge at man innrettet samfunnet slik at det var mulig å jobbe også, uten å slite ræva av seg for å få det til å gå rundt.

Det høres ut på mange her inne som om det at folk jobber, er drevet av egoisme som man vær så god må ta konsekvensen av. Det samme gjelder faktisk de som er så idiotiske at de får barn i det hele tatt.

Sannheten er at arbeidskraft OG barn er noe samfunnet vårt TRENGER. Det er ikke samfunnet som gjør folk en tjeneste fordi man legger til rette økonomisk, med barnehagetilbud og SFO. Det er fordi samfunnet stopper opp dersom slike tilbud ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velger man å jobbe når man har små barn???

Tror du det er noe VALG? Hvis man ikke på en eller annen mystisk måte har tilgang til masse penger, så skal det noe til å klare seg med å IKKE jobbe. Og spesielt dersom man er eneforsørger i tillegg. Det å jobbe når man har små barn, er for veldig mange en livsnødvendighet, ikke et valg!

Eller synes du folk skal gå på sosialstønad i stedet?

Dessuten legger samfunnet på alle vis opp til at folk skal jobbe. Og da burde det kanskje vært en selvfølge at man innrettet samfunnet slik at det var mulig å jobbe også, uten å slite ræva av seg for å få det til å gå rundt.

Det høres ut på mange her inne som om det at folk jobber, er drevet av egoisme som man vær så god må ta konsekvensen av. Det samme gjelder faktisk de som er så idiotiske at de får barn i det hele tatt.

Sannheten er at arbeidskraft OG barn er noe samfunnet vårt TRENGER. Det er ikke samfunnet som gjør folk en tjeneste fordi man legger til rette økonomisk, med barnehagetilbud og SFO. Det er fordi samfunnet stopper opp dersom slike tilbud ikke finnes.

Ja, jeg tror det er et valg. I siste instans er alt et valg. Jeg kunne jo selvfølgelig formulert meg annerledes, f.eks: Når man velger å få barn selv om man må/ønsker å jobbe....

Nå vil ikke jeg ha på meg at jeg ikke synes det er forenelig med barn og jobb. Jeg og mannen min jobber 100% begge to og jeg mener at det er riktig og viktig at foreldre jobber. Men jeg står ved at det var mitt valg å få barn og da må jeg ta med de ulempene det medfører å koordinere barn og jobb.

Jeg mener at samfunnet skal legge til rette for at dette skal gå enkelst mulig og på best mulig måte for barna, men jeg forventer ikke at noen andre skal stille opp for å ordne opp for meg. Det aller, aller meste kan ordnes med planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Velger man å jobbe når man har små barn....."

Det er ikke alltid man har noe valg da.

Bare så det er sagt.

Man har i hvertfall valgt å få barn. Klart det er et valg. Jeg mener IKKE at man ikke skal jobbe når man har barn, men jeg mener også at man når man velger å få barn må ta ansvaret selv for de ulempene dette medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at vi er umåtelig heldige...Vi er lærere begge to.

Da er dere heldige, ja:-)

Men jeg er også heldig altså, jeg har en jobb jeg trives i og ressurser og nettverk nok til å få organisert familien slik at vi har det bra. Det kan være litt slitsomt i blandt, men gleden over ungene oppveier jo det i fullt monn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Det er mange som har skrevet om det at arbeidsgiver må bære det økonomiske og at det er snylting å sykmelde seg "uten grunn", så det skal jeg ikke skrive noe mer om, men en annen ting man må tenke på er at om man velger denne løsningen så går det faktisk utover noen(i de fleste tilfeller)På min arbeidsplass er det slik at det er en kabal å få ferier til å gå opp praktisk i forhold til det tilbudet arbeidsplassen skal gi, og vikarer vokser absolutt ikke på trær, man går ofte underbemannet i det daglige pga vikarmangel.

Faktumet hos oss er dermed at hvis jeg på min arbeidsplass hadde blitt sykmeldt utover den ferien jeg har fått satt opp pga at jeg ikke har barnepass og jeg hadde løyet på meg sykdom, ville jeg fått meget dårlig samvittighet fordi jeg da vetat det ville innebære at en eller flere av mine kollegaer hadde vært nødt til å avbryte sin ferie. Det har jeg absolutt ikke samvittighet til å gjennomføre. Det samme gjelder på planleggingsdager, lyver jeg på meg sykdommannet da, vil personalet mest sannsynlig bli underbemannet og få større arbeidsbelastning enn hva man skal ha, jeg er faktisk for glad i mine kollegaer til å utsette dem for dette med viten og vilje. Når jeg er syk, eller ungene er syke er jeg derimot hjemme med godsamvittighet, men jeg utsetter ikke kollegaene for slike ekstra belastninger for å gjøre det lettvint for meg selv. NOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Da er dere heldige, ja:-)

Men jeg er også heldig altså, jeg har en jobb jeg trives i og ressurser og nettverk nok til å få organisert familien slik at vi har det bra. Det kan være litt slitsomt i blandt, men gleden over ungene oppveier jo det i fullt monn:-)

Vi opplever jo disse planleggingsdagene hvor sfo og barnehage har vært stengt og vi har planlegging selv. Noen ganger har vi vært litt rådville, men det er jo vår egen feil som ikke har tenkt på det tidligere. Vi har jo visst om det lenge, men utsatt å gjøre noe med et....Slik tror jeg det er for mange.

Men ja, vi er dobbelt heldige for vi har masse familie og gode venner rundt oss som hjelper oss når vi trenger det. Tror kanskje jeg skal begynne å sette mer pris på dette:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter sa at sykmelding kunne være en løsning, som et siste alternativ. Og det er det jeg mener også. Så jeg kan ikke se at trådstarter og jeg er så veldig uenige her.

Dette er hva trådstarter sa:

''ja, det er jo selvfølgelig en lettvint løsning på det hele, men ikke det vi ønsker å gjøre.''

Du bør ikke tillegge andre meninger uten å ha skikkelig dekning for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...